Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@16:46:27 GMT

تشخیص سرطان با امواج فراصوت در مقیاس کوچک

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۲۷۰۲

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تصلب ساختار اطراف سلول‌های انسان می‌تواند نشان از حمله سرطان به بافت‌های بدن باشد، همانند قفل شدن درهای یک ساختمان که می‌تواند حاکی از حمله به آن ساختمان باشد.

بنابراین با ردگیری تغییرات ساختاری که در ماتریکس خارج سلولی رخ می‌دهد می‌توان درباره بیماری سرطان قضاوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود تشخیص چنین تغییراتی در ماتریکس خارج سلولی بدون آسیب زدن به بافت بدن کاری چالش برانگیز است.

به تازگی پژوهشگران دانشگاه پوردو، دستگاه جدیدی ساختند که متخصصان را قادر می‌سازد تا از وضعیت ساختار ماتریکس خارج سلولی مطلع شوند. آنها با قرار دادن نمونه‌ای از این ماتریکس در یک پلتفورم، تصلب ساختار را با استفاده از امواج صوتی بررسی می‌کنند.نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Chip به چاپ رسیده است.

رحیم رحیمی استادیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه پوردو گفت: این همان مفهوم بررسی آسیب در بال هواپیما است. یک موج صوتی پخش شده و از مواد موردنظر عبور کرده و به گیرنده می‌رسد. چگونگی انتشار موج می‌تواند بدون آسیب رساندن به ساختار، از نقص ساختاری آن خبر دهد.

این آزمایشگاه روی تراشه می‌تواند برای حل برخی چالش‌ها در پزشکی استفاده شود. یک ماتریکس خارج سلولی منحصربه‌فرد با بافت‌های مختلف در ارتباط است، دقیقا همانند ساختمان‌های موجود در یک خیابان که با هم براساس کاربری تفاوت دارند. بنابراین ماتریکس خارج سلولی دارای یک خط مرزی یا رد شیمیایی و یا ساختاری خاص است که ارتباط میان سلول‌ها را در مجاورت ماتریکس برقرار می‌کند.

این آزمایشگاه روی تراشه به یک گیرنده و فرستنده متصل است. هنگامی که ماتریکس خارج سلولی و سلول‌های موجود در آن روی پلتفورم ریخته می‌شود، فرستنده موج فراصوتی ایجاد می‌کند، از طریق مواد موجود در بافت حرکت کرده و به گیرنده می‌رسند. نتیجه آن یک سیگنال الکتریکی است. با بررسی این سیگنال می‌توان به بررسی ساختار ماتریکس پرداخت.

انتهای پیام/

169 / 336 سرطان امواج فراصوت آزمایشاه ماتریکس سلول بافت بدن سیگنال الکتریکی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سرطان امواج فراصوت سلول بافت بدن سیگنال الکتریکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند