Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیربورد رادیولوژی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی جایگزین متخصص رادیولوژی نیست، گفت: هوش مصنوعی به عنوان تسهیل کننده و وسیله کمک تشخیصی برای متخصصین رادیولوژی به کار می‌رود و نتایج بدست آمده از آن باید قبل از هر گونه اقدام پزشکی، به نظر یک متخصص رادیولوژی برسد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، انجمن رادیولوژی ایران، حسن هاشمی، دبیربورد رادیولوژی در رابطه هوش مصنوعی اظهار داشت: در سال‌های اخیر با بهره گیری از کامپیوتر و نرم افزار‌های جدید جهش‌های شگرفی در پیشرفت زمینه‌های مختلف علوم ایجاد شده است و فن آوری‌های نوین روز به روز در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر بار که یک روش جدیدی ابداع، با تبلیغات و هیاهوی بسیار سعی شده که اعلام شود این بهترین روش بوده و روش‌های قبلی به طور کامل جایگزین خواهد شد و دیگر نیازی به آن‌ها نیست، ولی با گذشت زمان ثابت شد که همیشه این طور نیست و هنوز هم از روش‌های قدیمی در مواردی باید بهره گرفت.
دبیربورد رادیولوژی گفت: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به عنوان یک تسهیل کننده علوم به کار می‌رود و سرو صدای زیادی هم در عرصه علم روز ایجاد کرده است و ابتدا تصور می‌شد که پس از آن، دیگر نیروی انسانی متخصص نیاز نیست و با بهره گیری از هوش مصنوعی می‌توان بسیاری از مسائل را به تنهایی حل کرد.
وی گفت: در علوم نظری، علوم ریاضی، فیزیک و ... تا حد بسیار زیادی می‌توان این ادعا را ثابت کرد، اما در علوم تجربی و پزشکی ماجرا به گونه دیگر است و برای همین آن‌ها را علوم تجربی و پزشکی می‌گویند.
هاشمی بیان داشت: در علوم تجربی و پزشکی همه جیز صفر و یک نیست. مثلا امروزه برای درمان یک نوع بدخیمی خاص برای همه افراد مختلف نمیتوان از پروتکل‌های درمانی یکسان استفاده کرد، حتی لازم است بر اساس ژن برای او تصمیم درمانی گرفته شود یعنی یک بیماری شناخته شده یکسان در افراد مختلف درمان متفاوت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: درحوزه تصویربردرای پزشکی، هر وقت یک وسیله جدید اختراع، هیاهو شد که دیگر تجهیزات قبلی رادیولوژی تشخیصی کنار خواهد رفت. مثلا وقتی MRI آمد گفتند که جای سی تی اسکن را خواهد گرفت، ولی چنین نشد و هنوز هم از تمام روش‌ها نظیر رادیوگرافی ساده، سی تی، سونوگرافی و MRI برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و هیچکدام جایگزین روش‌های دیگر نشده است.
وی افزود: در واقع هوش مصنوعی به عنوان تسهیل کننده و وسیله کمک تشخیصی برای متخصصین رادیولوژی به کار می‌رود و نتایج بدست آمده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی، باید قبل از هر گونه اقدام پزشکی، به نظر یک کارشناس خبره متخصص رادیو لوژی برسد و هوش مصنوعی هرگز جایگزین رادیولوژیست نبوده و فقط کمک تشخیصی است، در طر احی این نرم افزار و این نقشه هوش مصنوعی در ابتدا نیز حتما باید با نظر رادیولوژیست باشد.
دبیربورد رادیولوژی اظهارداشت: اخیرا گفته شده که با هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری کرونا به رادیولوژیست نیاز نیست، غافل از اینکه ده‌ها بیماری ممکن است شواهدی نظیر تغییرات ریوی کرونا ایجاد بکنند که اگر تشخیص بیماری اشتباه اعلام شود، ممکن است برای بیمار مخاطره آمیز باشد.    هاشمی گفت: برای مثال اگر یک شخص با بیماری آمبولی ریه به عنوان کرونا در منزل قرنطینه شود و جان خود را از دست بدهد، پیامد‌های بعدی تشخیص کامپیوتری و هوش مصنوعی به عهده کیست؟ در قبال مسائل حقوقی و بیمه‌ها آیا کامپیوتر پاسخگوخواهد بود یا مهندس طراح هوش مصنوعی و یا پزشک معالج که با اکتفا به استفاده از هوش مصنوعی بیمار را درمان کرده است؟
وی با تاکید براینکه هوش مصنوعی جایگزین متخصص رادیولوژی نیست، عنوان کرد: هوش مصنوعی به عنوان یک وسیله کمک تشخیصی است و در مواردی که دسترسی به رادیولوژیست وجود ندارد ممکن است در بعضی زمینه‌ها کمک کننده باشد، اما قطعا به عنوان وسیله جایگزین متخصص رادیولوژی و یا هر رشته دیگر نخواهد بود.

هوش مصنوعی ابزار کمکی جهت تشخیص افتراقی بیماری‌ها

همچنین علی حکمت‌نیا، دبیر بورد رادیولوژی درباره موضوع هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی اظهار داشت: هوش‌مصنوعی مقوله‌ای است که سالیان اخیر در جامعه پزشکی مورد تحقیق قرار گرفته و در همه رشته‌های مختلف ازجمله رادیولوژی مطرح است.
وی افزود موضوع هوش مصنوعی به هیچ عنوان جایگزین جراح متخصص داخلی، متخصص رادیولوژی و متخصص پاتولوژی ایران را نمی‌تواند بگیرد و نوعی وسیله کمکی در تشخیص بیماری به شمار می‌رود.
نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: زمانی که پزشکی نسخه‌ای را برای بیمار می‌نویسد ممکن است دارو‌هایی که در قالب نسخه ارائه می‌دهد عوارضی را به همراه داشته باشد لذا همه دارو‌های ارائه شده باید توسط مراجع علمی و قانونی مورد تایید قرار گرفته باشد این موضوع در مورد هوش مصنوعی نیز به همین صورت است.
 حکمت‌نیا با تاکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله علم رادیولوژی باید مورد تایید مراجع علمی کشور و سطح بین الملل قرار گیرد گفت: ما به موضوع هوش مصنوعی به عنوان شاخه‌ای از علم احترام می‌گذاریم، ولی باید توجه داشت که هوش مصنوعی وسیله مطلق برای تشخیص بیماری نیست بلکه نوعی ابزار کمکی در تشخیص افتراقی محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنگره رادیولوژی ۲۰۲۰ که در ۱۳ آبان ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود از جمله مباحث ارائه شده موضوع هوش مصنوعی است که این مسئله توسط متخصصین و اساتید برجسته ایرانی و خارجی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هوش مصنوعی رادیولوژی روش قدیمی تبلیغات هوش مصنوعی به عنوان هوش مصنوعی هوش مصنوعی تشخیص بیماری روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین

نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگر‌های سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم‌های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیند‌های متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

دیگر خبرها

  • ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری
  • کمیسیون پزشکی حج تمتع ۱۴۰۳ در گلستان تشکیل شد
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟
  • جزییات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد/ پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان