Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:11:35 GMT

صعود دلار در بازارهای جهانی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۱۲۹

صعود دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار در معاملات امروز صعودی بود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در جریان معاملات چهارشنبه شب، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در نزولی صعودی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد.

موسسه رتبه بندی مودی در گزارشی هشدار داده است که تداوم تعطیلی فعالیت های اقتصادی در آمریکا در نتیجه شیوع ویروس کرونا می‌تواند میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را ۳۰ درصد کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسسه هم چنین رتبه اعتباری بسیاری از کشورها از جمله آرژانتین و استرالیا را کاهش داده است.  

در قاره سبز نیز وضعیت بهتر نیست و تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران های قبلی نیست.  

در آمریکا، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. ژاپن نیز یارانه ۱۸۰۰ دلاری به خانوارها تخصیص خواهد داد.  دولت ژاپن بسته محرک بزرگی به ارزش یک تریلیون دلار برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد خود در نظر گرفته است.  

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. فرماندار ایالت واشنگتن هم از مردم خواسته است تا در خانه بمانند.  در سوییس نیز نرخ بیکاری به بالاترین سطح دو سال اخیر خود رسیده است.  

استفان اینس، ارشناس بازار در موسسه اکسی کورپ گفت: با شرایط وخیم کنونی بازار کار باید فکری اساسی برای آن کرد وگرنه عملکرد صنایع تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.  

با این حال خبر خوب آن است که در بسیاری از کشورها شیب گسترش کرونا کند شده است. در آلمان برای پنجمین روز متوالی شمار مبتلایان جدید کاهش داشته و مرگ و میر روزانه در ایتالیا به کمترین سطح دو هفته اخیر خود رسیده است. در ایتالیا، ایران و اسپانیا  نیز شرایط مشابهی حاکم بوده است و شمار مبتلایان کاهش داشته است.  در چین نیز برای نخستین بار هیچ گونه فوت جدیدی به ثبت نرسیده است.  

تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۷۳ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۸۲ هزار و ۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۷ هزار و ۱۲۷ نفر، اسپانیا با ۱۴ هزار و ۴۵ نفر، آمریکا با ۱۲ هزار و ۸۵۷ نفر، فرانسه با ۱۰ هزار و ۳۲۸ نفر و انگلیس با ۶۱۵۹ نفر بوده است.

آدریان لی، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه لی اند پارتنرز گفت: اقدامات حمایتی انجام شده دولت ها بسیار مثبت بوده و در بسیاری از موارد کار بیشتری از آن ها بر نمی آمده است. به تدریج از قرنطینه خارج خواهیم شد اما با توجه به در هم تنیدگی اقتصاد جهان طول خواهد کشید تا همه چیز مثل قبل شود.  

انتخابات درون حزبی دموکرات ها به دلیل شیوع گسترده کرونا تا دو ماه آینده به تعویق افتاد اما انتظار می رود جو بایدن، معاون اول دوران ریاست جمهوری اوباما نامزد نهایی حزب دموکرات شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۱۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.  

در انگلیس، نخست وزیر انگلیس که پس از تایید ابتلای نامزدش به کووید-۱۹ و دارا بودن علایم بیماری، در بیمارستان بستری شده بود با وخامت حال به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده است.  دولت سوییس از اختصاص یک بسته حمایتی بزرگ ۴۱ میلیارد دلاری به کسب و کارها خبر داده است.   

هر چند اعلام آمادگی انگلیس برای به اشتراک گذاشتن بیشتر اطلاعات مالی با اتحادیه اروپا می تواند مسیر برگزیت را هموار کند اما در شرایطی که کشورهای اروپایی به شدت درگیر مقابله با کرونا هستند به نظر می‌رسد رسیدن به توافقی بر سر برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری بعید است به ویژه آن که انگلیس کماکان بر موضع خود در دستیابی به یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا مشابه کانادا اصرار دارد اما طرف اروپایی چندان مایل به انجام چنین کاری نیست. از سوی دیگر نیز برخی منابع خبری گزارش داده‌اند بوریس جانسون با تمدید مهلت مذاکرات برگزیت مخالفت کرده است.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است. نیوزلند نیز با اعلام اقدامات حمایتی جدید اعلام کرد کشور را قرنطینه می‌کند.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۲۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

در چین فعالیت‌ها در بسیاری از مناطق مهم نظیر پکن، شانگهای و گوانگجو از سر گرفته شده است. در ووهان، کانون اولیه شیوع کرونا نیز بخش زیادی از کارکنان با رعایت نکات بهداشتی به سر کار خود بازگشته‌اند. تقریبا از یک هفته پیش تاکنون مورد جدیدی از ابتلا به کووید ۱۹ در این شهر ثبت نشده است.  

توهورو ساسایی، مدیر مرکز تحقیقات بازار ژاپن در بانک پی مورگان گفت: احتمالا در روزها و هفته های آینده شاهد ارایه آمارهای عجیبی از نرخ بیکاری خواهیم بود که هضم آن برای بازارها دشوار خواهد بود. اگر وضعیت بدتر شود به نفع دلار تمام خواهد شد.  

در نهایت برگزاری رقابت‌های المپیک به دلیل کرونا به تعویق افتاد و کمیته جهانی المپیک اعلام کرد تاریخ جدید برگزاری رقابت‌ها به تابستان ۲۰۲۱ موکول شده است. وزیر اقتصاد ژاپن با بیان اینکه تعویق المپیک باعث محرومیت ژاپن از میلیاردها دلار درآمد در زمانی حیاتی خواهد شد گفته که چاره دیگری وجود نداشته است.  

پیشتر شماری از کشورهای جهان از جمله کانادا خواهان به تعویق افتادن برگزاری این رقابت‌ها شده و تهدید کرده بودند در صورت اصرار توکیو به برگزاری مسابقات، ورزشکاران خود را اعزام نخواهند کرد.  

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی‌دانیم دولت‌ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله‌گران چشم به راه‌ کارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان‌دهنده اضطراب معامله‌گران است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۸.۹۵۵۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۲۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۳ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دلار بازار ارز خبر داده نرخ برابری اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود یک دور رشد شاخص بورس در روزهای نخست سال از ۱۳فروردین که رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند نزولی شد. به‌طور طبیعی بورس‌های دنیا نسبت به تنش‌های سیاسی و نظامی حساس‌اند و هر نوع تنش در این ابعاد واکنش بازارهای سهام را به‌دنبال دارد. این یک روال طبیعی در همه بورس‌های دنیاست و فقط مختص به بازار سهام ایران نیست. با این حال روز گذشته و پس از مشخص شدن سطح واکنش اسرائیل پس از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی شاخص کل بورس تهران وارد روند صعودی شد و با یک رشد پرقدرت به این موضوع واکنش نشان داد.

رشد ۳.۵درصدی

در دادو ستدهای روز گذشته شاخص کل بازار سهام با یک صعود انفجاری ۷۷هزارو ۶۳۶واحد معادل ۳.۵درصد رشد کرد و به ۲میلیون و ۲۸۵هزار واحد رسید.

تحت‌تأثیر این رشد نزدیک به ۳۰۰هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و ارزش کل بازار سهام ایران به ۹۶۱۷هزار میلیارد تومان معادل ۱۴۸میلیارد و ۸۷۰میلیون دلار رسید.

دیروز همچنین بعد از مدت‌ها ۳۵۰میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد و ارزش کل معاملات خرد ۳۳درصد افزایش یافت. این در حالی است که ظرف ۲هفته گذشته بیش از چند هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده بود.

نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش معاملات خرد نیز نشان می‌دهد که این نسبت به ۱۳.۳درصد رسیده که بیانگر آن است که شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است.

پیش‌بینی آینده

از نظر تکنیکی چنانچه روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز هم ادامه یابد و این شاخص بتواند از محدوده ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد با قدرت عبور کند، مسیر صعود شاخص کل بورس تهران تا محدوده ۲.۵و سپس ۲.۷میلیون واحد هموار می‌شود. با این حال رشد شاخص بورس به عوامل دیگری ازجمله سیاستگذاری‌های اقتصادی، تعدیل نرخ دلار نیمایی و قوانین بودجه امسال نیز وابسته است. به‌زعم تحلیل‌گران آنچه می‌تواند در روزهای آینده پیشران رشد شاخص‌های بورس باشد، کاهش فاصله قیمت دلار نیمایی با ارز بازار آزاد است؛ به‌طوری که هر نوع افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند زمینه‌ای برای رشد بیشتر شاخص‌های بورس باشد؛ چراکه بخش زیادی از درآمد شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌های صادرات‌محور با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و کاهش فاصله قیمت دلار نیمایی با بازار آزاد می‌تواند منجر به جهش درآمدی شرکت‌های صادرات‌محور شود.

همین حالا هم با توجه به تعدیل این نرخ نسبت به نرخ‌های اوایل سال قبل می‌توان گفت شرکت‌های صادرات‌محور یکی از گزینه‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند.

بیشتر بخوانید

همراه اول مالک غول استارت‌آپی ایران می‌شود | دیجی کالا چقدر می ارزد؟ خبر خوش دولت برای بورس | اعلام جزئیات افزایش سرمایه‌های بزرگ نمادهای شاخص‌ساز

صنعت دیگری که می‌تواند در روزهای آینده خبرساز باشد و شاید رهبری بازار را برای رشد در اختیار بگیرد، صنعت خودروسازی‌ است. تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که وزارت صنعت در تلاش است برای کاهش زیان انباشته صنعت خودروسازی‌، مجوز افزایش قیمت را برای شرکت‌های خودروسازی‌ دریافت کند، اما در این زمینه منتظر فرصت مناسب است. برخی خبرها حاکی از آن است که وزارت صنعت به‌تازگی نشست مهمی را با شورای رقابت برگزار کرده و در تلاش است موافقت این شورا را برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو دریافت کند.

اطلاعات تأیید نشده حکایت از آن دارد که احتمالا فرمول جدید قیمت‌گذاری با محاسبه هزینه تمام‌شده تولید به علاوه یک سود مشخص به‌دست می‌آید که چنانچه این فرمول اجرایی شود می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های خودروسازی‌ و افزایش قیمت سهام آنها در بورس شود؛ بر همین اساس سهامداران باید در روزهای آینده توجه ویژه‌ای به اخبار این حوزه داشته باشند.

نزول قیمت دلار با کاهش تنش

با وجود رشد پرقدرت شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا در پی نمایان شدن نشانه‌های آشکار کاهش تنش، تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۲هزار و۲۰۰تومان کاهش یافت و به محدوده ۶۴هزارو ۳۰۰تومان رسید. این در حالی است که روز پنجشنبه قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۶۶هزارو ۶۰۰تومان پیش‌روی کرده بود.

همگام با نزول قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز با نزول مواجه شدند؛ به‌طوری که دیروز قیمت هر سکه طرح جدید با یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان کاهش به ۴۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید و معادل ۴درصد افت کرد. دیروز همچنین قیمت هر ربع سکه که با بیشترین میزان حباب مواجه بود با ۴.۲درصد کاهش به قیمت ۱۵میلیون‌و ۶۰۰هزار تومان دادوستد شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم به ۳میلیون و ۶۹۹هزار تومان رسید.

به‌نظر می‌رسد با تغییر وضعیت سیاسی و افزایش عرضه‌ها در بازار، شاهد نزول بیشتری قیمت طلا و ارز در روزهای آینده باشیم.

کد خبر 845857 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه بورس تهران بورس - فرا بورس سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • صعود بیرانوند به مرحله حذفی رقابت‌های جهانی اهداف پروازی
  • صعود نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در جدیدترین رنکینگ جهانی تنیس روی میز
  • صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام جهانی تنیس روی میز
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی
  • صعود ایران به جام جهانی: چهارشنبه!
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • بیت کوین صعود کرد
  • نوآوری و خلاقیت، لازمه پیشرفت صنعت پتروشیمی در بازارهای جهانی
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟