Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@10:56:38 GMT

ساخت داروی «فاویپراویر» در کشور برای درمان کرونا

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۵۹۲

ساخت داروی «فاویپراویر» در کشور برای درمان کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پی خبرهایی که از سوی محافل گوناگون درباره ساخت داروی فاویپیراویر و استفاده از آن برای درمان کرونا منتشر شده است، از سوی اعضای شورای هماهنگی تهیه و ساخت این دارو در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توضیحاتی ارائه شد. 

داروی «فاویپیراویر» در سال ٢٠١١ توسط شرکت تویامای ژاپن برای اولین بار به عنوان داروی درمان آنفولانزای نوع B معرفی و پس از بروز اپیدمی جهان گیر کرونا استفاده از آن برای درمان این بیماری نیز مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر هنوز داروی مشخصی به عنوان داروی اختصاصی و نجات بخش نهایی برای بیماری کرونا از هیچ منبع موثق علمی در جهان معرفی و به اثبات نرسیده است، ازین رو با توجه به شرایط فعلی، برای اخذ بهترین نتیجه درمانی در کنترل بیماران کرونایی باید از داروهای معقول و موجه موجود در بیماری های دیگر استفاده کرد.

در همین راستا بسیاری از مراجع بین المللی در حال بررسی علمی داروی فاویپیراویر برای احتمال افزودن آن در برنامه رسمی دارو درمانی بیماری کرونا هستند.

در شرایط فعلی نتایج پراکنده و محدودی اثرگذاری این دارو در تخفیف علائم بالینی و مشکلات بیماران در فازهای اولیه و متوسط بیماری را مطرح کرده است و طبق این تحقیقات این دارو می تواند ضمن تسریع روند بهبودی، زمان بستری در تخت های بیمارستانی را کاهش دهد، البته هنوز اثرات این دارو بر بیماران حاد و ICU نیازمند بررسی های بیشتر است.

به دنبال این گزارشات پراکنده در مورد اثرگذاری داروی فاویپیراویر بر روی ویروس کرونا از منابع مختلف در کشورهای درگیر با کرونا مانند چین، متخصصان کشور در پاسخ به نیاز ایجاد شده، دست به کار شدند.

از ماه های آخر سال گذشته پروژه سنتز، فرمولاسیون و کارآزمایی بالینی این دارو در تعدادی از شرکت های دارویی و مراکز دانشگاهی کشور از جمله مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین تعدادی از مراکز خصوصی آغاز شد.

این توضیح ضروری است که کلمه ساخت در داروسازی در دو معنی سنتز مواد موثره و همچنین شکل دهی ماده موثره یا همان فرمولاسیون برای مصرف بیماران کاربرد دارد که تلاشها در هر دو زمینه از اسفند ماه ۹۸ در مرکز تحقیقات علوم دارویی و همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتی شد.

سنتز ماده موثره این دارو با موفقیت در فاز نهایی قرار گرفته و همچنین فرمولاسیون تعداد محدودی قرص های ۲۰۰ میلی گرمی این دارو در روز یکشنبه ۱۷ فروردین پس از طی مراحل قانونی برای انجام آزمون های بالینی در کنار قرص های تهیه شده از کشور چین و همچنین بخش خصوصی کشور در اختیار کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت تا مطابق مقررات و پروتکل های مورد تایید وزارت بهداشت تحت مطالعات کارآزمایی بالینی قرار گیرد.

نتایج این مطالعات در کنار مطالعات کارآزمایی بالینی دیگری که در دیگر مراکز درمانی کشور در حال انجام است. در نهایت با طرح در کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت، وضعیت تایید یا عدم تایید این دارو برای استفاده در درمان کووید ۱۹ را مشخص خواهد کرد.

در صورتی که نتایج کارآزمایی های بالینی که در مراکز درمانی متعددی در کشور در حال انجام است، منجر به تایید اثر گذاری فاویپیراویر در درمان بیماری کووید ١٩ شود، تکنولوژی ساخت و فرمولاسیون این دارو در داخل کشور در هر دو بخش دانشگاهی و خصوصی آماده بهره برداری و استفاده مراکز درمانی است. اخبار تکمیلی از سوی مراکز علمی و قانونی کشور به اطلاع عموم خواهد رسید.

کد خبر 4895366

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارو تحقیقات علمی ویروس کرونا ویروس کرونا تحقیقات علمی اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ماهواره شرکت دانش بنیان نوآوری موبایل امنیت اطلاعات هوش مصنوعی فناوری فضایی واکسن شرکت هواوی گوگل دانشگاه علوم پزشکی شهید شهید بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز

 احمدیان اظهار کرد: طی هفته گذشته در ادامه روند بازدید‌های نظارتی کارشناسان نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جهت برخورد با مراکز غیرمجاز و مداخله در امور درمان پنج مرکز غیرمجاز در سطح استان پلمب شد.

وی ادامه داد: در طی یک هفته گذشته با پیگیری و تلاش کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه، همکاری دادستانی عمومی و انقلاب استان، پلیس اماکن استان و پس از حصول اطمینان از صحت موضوع از طریق پایش عملکردی و حضور در مکان مذکور و بررسی‌های لازم و محرز شدن غیر قانونی و غیر مجاز بودن فعالیت چهار مطب دندانپزشکی قلابی و غیر مجاز به دلیل دخالت در امر دندانپزشکی و درمانی در سطح شهر تبریز و یک مرکز زیبایی نیز که به‌ صورت زیر زمینی تزریق ژل و بوتاکس انجام می‌داد پس از طی مراحل قانونی پملب شدند و پس از پلمب فعالیت غیرمجاز این مراکز مدارک موجود به مقامات قضایی همچنین دفتر حقوقی دانشگاه ارائه شد.

 احمدیان با بیان اینکه یکی از وظایف حوزه معاونت درمان حفظ سلامت آحاد جامعه است افزود: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مصمم به برخورد جدی با متخلفان در حوزه ارائه خدمات درمانی است و با متخلفان بدون اغماض برخورد خواهد شد.
 
وی از مردم خواست ضمن خودداری از مراجعه به واحد‌ها و موسسات غیرمجاز درمانی هرگونه تخلف یا دخالت غیرمجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی