Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@04:40:05 GMT

۱۳ دستگاه کامیون حامل دام عشایر در سمیرم متوقف شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۶۱۶

۱۳ دستگاه کامیون حامل دام عشایر در سمیرم متوقف شد

علی پور عسگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ۱۳ کامیون از مسیر مرز عشایری و پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی مستقر روستای چهارراه قصد ورود به ییلاق داشتند که متوقف شدند.

به گفته وی، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در این مرز عشایری از نیمه شب گذشته تا ۷ صبح امروز این تعداد کامیون را که از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قصد ورود به سمیرم داشتند متوقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم افزود: کامیون‌های حامل دام بعد از توقف با کمک ماموران پلیس از مرزهای شهرستان سمیرم و استان اصفهان خارج شدند.

پورعسگر درباره اینکه ممکن است کامیون‌ها در بازگشت دام‌ها را در مراتع استان‌های همجوار پیاده کرده و به شکل سنتی اقدام به کوچ و حرکت به سمت ییلاق کنند,گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در آن صورت نیز اجازه ورود هیچ دامی را نخواهند داد.

وی تاکید کرد: زمان باز شدن قرق و تقویم کوچ ۲۵ اردیبهشت است که ۳۵ روز تا آن روز زمان باقی است و این کوچ زودهنگام با وجود بارش های بسیار شدید شب گذشته، شیوع ویروس کرونا و رعایت نکردن چندین باره بازه کوچ بهاره هیچ توجیهی ندارد.

رییس اداره منبع طبیعی و آبخیزداری سمیرم افزود: ریزش تگرگ، بارش باران و رعد و برق شب گذشته بسیار شدید بود و اگر دام و عشایری وارد منطقه می‌شد خطرهای جانی و آسیب‌های زیادی به آنها وارد می‌شد.

پورعسگر تصریح کرد: اداره منابع طبیعی برای خانوارهای عشایری که اقدام به جابجایی دام و کوچ زودهنگام کنند، پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.
وی از مسوولان استان های جنوبی و همجوار سمیرم نیز خواست جلوی حرکت زودهنگام عشایر و دام‌های آنها را بگیرند تا شرایط کرونایی و آب و هوایی بهتر و مشکلات کمتر شود.

فرماندار سمیرم نیز از عشایر مستقر در قشلاق خواسته بود تا زمان کوچ خود به منطقه ییلاقی این شهرستان را به تعویق بیندازند و به‌شکل سنتی و بدون استفاده از کامیون و خودرو کوچ کنند.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۲ ایستگاه کنترل سلامت در مرزهای عشایری شهرستان های غربی، جنوبی و شرق اصفهان مستقر شده است تا عشایر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد مراتع و مناطق ییلاقی استان اصفهان شوند.

سال گذشته عشایر در اقدامی بی سابقه نسبت به همه سال‌هایی که کوچ بهاره انجام شد پنجم اردیبهشت وارد ییلاق سمیرم شدند و امسال نیز با وجود شیوع ویروس کرونا و اعلام همه هشدارها بسیار زودتر از سال گذشته به سمت سمیرم حرکت کرده‌اند.

در این مقطع زمانی پوشش گیاهی نورس و زمین خیس و نمناک است و بدین سبب ورود دام عشایر تخریب طبیعت و پوشش گیاهی را در پی دارد.

افزون بر چهارهزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله به ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج در ضلع شمالی دامنه های دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان چهارمحال و بختیاری خودرو رعد و برق کهگیلویه و بویراحمد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۳۳ سیاه چادر عشایری برای استقبال از مسافران نوروز


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه گفت: در سال گذشته، عشایر استان ۱۸ سیاه چادر برای استقبال مسافران نوروزی برپا شد که امسال عشایر استان با برپایی ۳۳ سیاه چادر نوروزی به استقبال مسافران فصل بهار می‌روند که این تعداد به دلیل استقبال عشایر و مسافران افزایشی درحدود دو برابری داشته است.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: این سیاه چادر‌ها که با واژه نوروزگاه‌های عشایری نامیده می‌شوند، در ورودی‌های تمامی شهرستان‌های استان و به نسبت موقعیت آنها و با توجه به اینکه برخی از شهرستان‌ها در مسیر عبوری زائران بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) قرار دارند، برپا شده اند.

مدیرکل امور عشایر استان افزود: امسال شهرستان‌های فردوس و بشرویه و قاینات هر کدام با هفت، شش و پنج سیاه چادر عشایری دارای بیشترین تعداد نوروزگاه در خراسان جنوبی هستند.

ابراهیمی گفت: در کنار ایجاد توقفگاه سنتی و زیبا برای رانندگان و مسافران عبوری برای کاهش نرخ تصادفات، سیاه چادر‌های نوروزی عشایری با توجه به تجربه و آمار و ارقام سال گذشته نشان داده اند که می‌شود بر روی آنها به عنوان یک مکان برای عرضه مستقیم تولیدات و محلی مناسب برای افزایش میزان درآمد خانوار عشایری حساب کرد.

دیگر خبرها

  • استقبال سیاه چادر‌های عشایری از مسافران نوروزی
  • برپایی نوروزگاه‌‎های عشایری در خوزستان
  • برپایی نوروزگاه وبازارچه عشایری سمیرم
  • برپایی ۳۳ سیاه چادر عشایری برای استقبال از مسافران نوروز
  • افتتاح نخستین نوروزگاه و بازارچه عشایری سمیرم
  • راه اندازی نوروزگاه‌های عشایری در فارس
  • کامیون حامل مرغ زنده فاقد مجوز در قاین توقیف شد
  • نوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر
  • توقیف کامیون حامل مرغ زنده فاقد مجور در قاین
  • تدارک راه‌اندازی ۱۰۰ نوروزگاه عشایری در فارس