Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:47:05 GMT

کشاورزان مراقب قارچ جو و گندم باشند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۴۴۲۷

کشاورزان مراقب قارچ جو و گندم باشند

«فرهاد شریفی» روز چهارشنبه به ایرنا افزود: با توجه به تداوم بارش ها و مناسب بودن شرایط دمایی، احتمال بروز بیماری‌های قارچی در مزارع گندم و جو کرمانشاه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان مزارع را علیه بیماری‌های قارچی سمپاشی کنند، اظهارداشت: سمپاشی مزارع علیه بیماری‌های قارچی برای حفظ سه برگ انتهایی محصول گندم که بیش از ۹۰ درصد عملکرد به آن‌ها بستگی دارد ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد: برای سمپاشی مزارع علیه بیماری‌های قارچی از سموم «فولیکول» یا «تیلت» به میزان یک لیتر در هکتار استفاده کنید.

شریفی در بخش دیگری از صحبت های خود از نصب و راه اندازی دستگاه هشدار دهنده پیش آگاهی بروز زنگ زرد در شهرستان سرپل ذهاب خبر داد و گفت: این دستگاه که وظیفه آن به دام انداختن عامل بیماری زنگ زرد است، ژیش از شیوع این بیماری هشدارهای لازم را صادر می کند.

وی توضیح داد: هر ساله بیماری زنگ زرد در شهرستان سرپل ذهاب پیش از دیگر نقاط استان نمود پیدا می کند از این رو در صورت تشخیص بیماری در سرپلذهاب از سرایت آن به دیگر نقاط نیز جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه خاطرنشان کرد: از این دستگاه می توان به منظور شناسایی سایر بیماری های قارچی، سیاهک‌ها، فوزاریوم و سایر زنگ‌ها استفاده کرد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم کرمانشاه وزارت جهاد کشاورزی گندم کرمانشاه بیماری های قارچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۴۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، غفور آقایی گفت: در اثر وقوع سرما و یخبندان در دهه اول اسفندماه ۴۵ هزار هکتار از مزارع دیم گندم و جو در شهرستان گرمی، چهار هزار هکتار از مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار، ۹ هزار هکتار از مزارع آبی شهرستان پارس‌آباد و حدود ۲ هزار هکتار از مزارع سایر مناطق استان از جمله مشگین‌شهر، نمین، اردبیل و اصلاندوز دچار خسارت سرمازدگی شده است.
وی افزود: بیشترین میزان سرمازدگی در شهرستان گرمی اتفاق افتاده و برای کاهش میزان خسارت واکاری محصول جایگزین به صورت کشت دوم در مزارع آبی بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان نیز آغاز شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با انجام اقدامات فنی و کودپاشی مناسب بخشی از مزارع در حال احیاست به طوری که مزارع شهرستان بیله‌سوار مشکل جدی ندارد و مزارع شهرستان گرمی در پی بارش‌های اخیر و شرایط مساعد جوی در حال جوانه زدن است.
وی پیش‌بینی کرد که با ادامه شرایط بارش و موثر بودن اقدامات فنی کشاورزان، میزان تولید گندم و جو دچار افت و کاهش محسوسی نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت آفت سن غلات در مزارع گلبهار
  • چاره اندیشی برای جبرانِ خسارتِ مزارعِ گندمِ پارس آباد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در استان فارس
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»
  • ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در فارس
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند