Web Analytics Made Easy - Statcounter

کریمی با بیان اینکه مجوز استفاده از مراتع قشلاقی تا ۱۰ اردبیهشت تمدید شد گفت: توصیه ما به عشایر این است که کوچ خود را به صورت ماشینی انجام دهند تا در شرایط پیش رو با مشکلات کمتری مواجه شوند.

«علی‌رحم کریمی» در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، در خصوص وضعیت عشایر خوزستان اظهار کرد: معمولا در خوزستان دو نوع کوچ وجود دارد که یک کوچ درون استانی است و عشایر از حوزه‌های جنوبی استان به سمت حوزه‌های شمالی یا قشلاقی استان کوچ می‌کنند و این کوچ درون استانی تا فصل ییلاق ادامه خواهد داشت و استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه مقصد عشایر کوچنده خوزستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل امورعشایر خوزستان با بیان اینکه بیشترین کوچ عشایر استان به سمت استان‌های چهارمحل‌وبختیاری، اصفهان و لرستان است افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ای که امسال به دلیل شیوع پدیده کرونا ویروس و بارندگی‌های آغاز سال به‌وجود آمد در کوچ ییلاقی عشایر تاخیری حاصل شد و کوچ عشایر امسال با تاخیر نسبت به سال گذشته انجام می‌شود.

 

وی در خصوص تامین علوفه، آب شرب و سایر امکانات برای عشایر عنوان کرد: با توجه به اینکه مجوز استفاده از مراتع قشلاقی تا 10 فروردین وجود دارد، با هماهنگی‌های انجام شده این مجوز تا یک‌ماه تمدید و تا 10 اردبیهشت ادامه خواهد داشت و عشایر می‌توانند در این مدت جهت تامین علوفه دام خود از مراتع استفاده کنند.

 

کریمی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه وضعیت هوای خوزستان روبه گرمی است نگرانی‌هایی در مورد تامین آب شرب برای عشایر پدید آمده است که بر این اساس با تجهیز ناوگان آب عشایر سعی شده است در این شرایط دغدغه‌ای در خصوص تامین آب شرب برای عشایر وجود نداشته باشد و سایر امکانات نیز از طریق شرکت‌های تعاونی عشایر تامین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کرد که عشایر در این شرایط کمترین مراجعه به شهرها را داشته باشند تصریح کرد: با پیگیری‌های به‌عمل آمده مدیران شهرستانی امور عشایر موظف هستند که امکانات و خدمات مدنظر را در اختیار عشایر قرار دهند، علاوه بر این کلیه اطلاعات مکانی عشایر استان به منظور ارائه خدمات بهداشتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است.

 

مدیر کل امور عشایر خوزستان ابراز کرد: با تلاش‌های فراوانی از سوی ادارات بهداشت شهرستان‌ها همچون گندزدایی عشایر و همچنین توزیع بسته‌های بهداشتی میان عشایر انجام شده که تا پایان شرایط ویروس کرونا استمرار خواهد داشت؛ خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از ابتلای عشایر خوزستان به کرونا ویروس اعلام نشده است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته کوچ پرترافیکی را در امور عشایر شاهد بودیم اذعان داشت: بسیاری از عشایر از تاخیر در کوچ به دلیل شیوع کرونا ویروس استقبال کردند اما درصد کمی نیز جابه‌جایی شدند؛ در صورتی که کوچ عشایر در این شرایط صورت پذیرد امکان جلوگیری از تردد در شهرها توسط عشایر با مشکل مواجه می‌شود و احتمال ابتلای عشایر به کرونا ویروس افزایش می‌باید.

 

کریمی بیان کرد: این تاخیر یک ماهه برای کوچ تنها به این دلیل است که عشایر یک کوچ آرام و بی‌خطر را داشته باشند و دام آنها که مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع درآمدی و اقتصادی آنها است با آسیبی مواجه نشود.

 

وی تاکید کرد: توصیه ما به عشایر این است که کوچ خود را به‌صورت ماشینی انجام دهند تا با مشکلات کمتری در شرایطی که پیش رو است مواجه شوند، چرا که می‌دانیم عشایر بعضا باید بیش از ۳۰۰ کیلومتر کوچ داشته باشند و با توجه به اینکه در اردبیهشت ماه هوا گرم‌تر می‌شود، کوچ در آن شرایط نیز با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد بنابراین مطلوب است که عشایر کوچ خود را با خودروها انجام دهند.

 

مدیرکل امور عشایر خوزستان ادامه داد: نگرانی عشایر در باره تایر در کوچ آسیب دیدن مراتع ییلاقی توسط ساکنین محلی استان‌های دیگر است که با هماهنگی‌های انجام شده با ادارت کل استان‌ها، عشایر می‌توانند یک نفر را به‌عنوان نگهبان مراتع خود به ادارت امور عشایر استان‌ها معرفی کنند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم که هرچه زودتر این بیماری از کل جامعه و به‌ویژه جامعه عشایری به سلامت رخت بربندد و عشایر نیز کوچ سالک و بی‌خطری داشته باشند.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: ییلاق علی رحم کریمی قشلاق تاخیر عشایر خوزستان کرونا ویروس داشته باشند امور عشایر انجام دهند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۴۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید انسداد محور کرج – کندوان

به گزارش خبرگزاری مهر، محور کرج - کندوان که از دوم تا سوم اردیبهشت ماه به علت انجام عملیات نصب توری بر روی کوه مسدود شده بود امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه نیز جهت ادامه عملیات نصب توری بر روی کوه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ مسدود است.

رانندگان می‌توانند جهت تردد از محور آتشگاه - برغان و آزادراه تهران - شمال استفاده کنند.

کد خبر 6086080

دیگر خبرها

  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر هرمزگان برای بیمه رایگان تمدید شد
  • انسداد محور کرج – کندوان تمدید شد
  • تمدید انسداد محور کرج – کندوان