Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@14:46:29 GMT

پشت‌ پرده قفل صادرات بشر دوستانه به ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۵۰۸۱

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید کالاهای بشردوستانه از قبیل دارو و غذا مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه ایران نمی‌شوند، با این حال سال‌ها اقدامات تنبیهی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، موجب شده است تا اغلب بانک‌ها و شرکت‌های خارجی از انجام معاملات تجاری با ایران بیم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از سوی دیگر تحریم‌های نفتی آمریکا با کاهش درآمدهای ایران، موجب شده است تا دولت برای واردات کالاهای بشردوستانه نظیر دارو و موارد ایمنی برای مقابله با کرونا نیز با محدودیت منابع مواجه شود. خبرگزاری بلومبرگ در مطلبی پیامدهای تحریم‌ها را بر توانایی مقابله ایران با شیوع کرونا و توان خریداری کالاهای بشردوستانه‌ای نظیر دارو و غذا بررسی کرد و نوشت: سازمان کنترل دارایی‌های خارجی وزارت‌خزانه‌داری آمریکا که مسوول اعمال و اجرای تحریم‌ها است به‌طور مکرر در متن‌های خود معافیت گسترده‌ای را برای حمایت از تراکنش‌های بشردوستانه با ایران گنجانده است.

 

در واقع معافیت‌‌های تجارت دارو و غذا با ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ و در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون وارد فاز اجرایی شد. نخستین تحریم‌های عمده آمریکا علیه ایران نیز البته توسط خود او در سال ۱۹۹۵ اجرایی شدند. این معافیت‌ها به‌طور تدریجی گسترش یافتند و تا سال ۲۰۱۲ اغلب محصولات کشاورزی و غذاها نیز معاف از تحریم‌ها شدند.

 

پس از آنکه آمریکا و قدرت‌‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای را با ایران به امضا رساندند، وزارت‌خارجه تلاش‌هایی را انجام داد تا به بانک‌ها و تجار برای تراکنش مالی با ایران اطمینان دهد. با روی کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام، این رویکرد جای خود را به کمپین «فشار حداکثری» داد با هدف اینکه مقامات ایران وادار شوند تا به‌طور کلی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف و در سیاست‌های منطقه‌‌ای خود نیز تغییراتی هم‌راستا با خواسته‌های آمریکا عملیاتی کنند.

 

پشت‌پرده قفل صادرات بشردوستانه به ایران

اما در این مسیر مشکلات و موانعی وجود دارند. اول اینکه وجود نظام‌های تحریمی علیه ایران طی سال‌ها موجب شده است که اغلب بانک‌ها انگیزه‌ای برای معامله با ایران نداشته باشند، چراکه مقررات بسیار گسترده و سخت‌گیرانه‌ای پیرامون تراکنش‌‌های مالی با ایران، از سوی وزارت‌خزانه‌داری آمریکا در دست اجرا است.

 

کمترین مشکل این شرایط برای ایران دشوار شدن پرداخت برای خرید کالا از کشورهای دیگر است. مانع دوم آن است که بسیاری از موارد موردنظر نیازمند اخذ مجوزهای جداگانه برای صادرات به ایران خواهند بود، چراکه دولت آمریکا آنها را دارای «کاربرد دوگانه» می‌داند و شاید در موارد دفاعی نیز استفاده داشته باشند.

 

مواردی نظیر لباس‌های قرنطینه، برخی از فیلترهای هوا، محافظ صورت و دستگاه‌های تولید اکسیژن که نقش مهمی در درمان مبتلایان به ویروس کرونا دارند. تصمیم‌گیری در این مورد می‌تواند ماه‌ها به طول بینجامد. چالش سوم تحریم‌ها برای ایران آن است که تحریم‌های گسترده آمریکا علیه صادرات نفتی ایران موجب کاهش چشمگیر درآمدهای دولت این کشور شده و ارزش ریال را کاهش داده است و ازاین‌رو ایران حتی برای خرید کالاهای بشردوستانه نیز منابع محدودی در اختیار دارد.

 

این کاهش درآمدها همچنین دولت را وادار کرد بخش عمده‌ای از ارزی را که برای واردکنندگان فراهم می‌کرد کاهش دهد. تحریم و کرونا به‌علاوه موجب شدند ایران برای نخستین بار پس از دهه ۱۹۶۰ میلادی از صندوق بین المللی پول درخواست اخذ وام پنج میلیارد دلاری بدهد.

 

کارلو جیاکوما رئیس‌کل موسسه اروپایی مجوز صادرات در بروکسل است که به بانک‌های علاقه‌مند به تجارت با ایران مشاوره می‌دهد. او می‌گوید آمریکا با توجه به اهرم فشار خود یعنی فدرال رزرو و دلار، بازی اقتصاد جهانی را تا حد زیادی کنترل می‌کند.

 

هر فردی که تحریم‌ها را نقض کند، با توقیف دارایی‌های خود در آمریکا مواجه می‌شود یا توانایی انتقال پول از طریق سیستم بانکی آمریکا را از دست خواهد داد. این موانع عظیم موجب می‌شوند تا تجارت با کشوری که بسیاری از موسسات مالی آن تحریم هستند بسیار پر ریسک باشد. جان اسمیت، رئیس سازمان کنترل دارایی‌های خارجی «اوفک» بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ و وکیل شرکت حقوقی موریسون و فورستر می‌گوید: «بانک‌ها می‌دانند که از محل چنین تجارت‌هایی سود بسیار اندکی نصیبشان خواهد شد و در همین حال جریمه تجارت با ایران از سوی آمریکا می‌تواند به یک میلیارد دلار برسد.»

 

اکنون تعداد انگشت‌شماری از بانک‌های ایرانی در فهرست تحریم‌های وزارت‌خزانه‌داری آمریکا حضور دارند و می‌توانند پرداخت‌ها برای دریافت کالاهای بشردوستانه را از سوی واردکنندگان ایرانی تسهیل کنند. اما آنها هم به سرمایه برای پرداخت در ازای این کالاها نیاز دارند و هم نیاز برای دسترسی به ارز و بانک خارجی دارند تا بتوانند این پرداخت را برای تامین‌کننده بپذیرند. به گفته جیاکوما، بانک‌های اروپایی تراکنش‌های متعددی را برای صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران انجام داده‌اند اما میزان آن طی سه سال اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

 

یک نشانه از اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال تحریم‌های ایران آن است که درخواست‌ها برای اخذ مجوز صادرات پزشکی که مشمول مجوز جامع اوفک نمی‌شود به‌شدت کاهش یافته است. (مجوز جامع اوفک آن دسته از صادراتی را به ایران شامل می‌شود که برای آنها نیازی به صدور هیچ‌گونه مجوزی نخواهد بود.) بنابر اعلام وزارت‌خزانه‌داری، تعداد این درخواست‌ها از ۲۲۰ فقره در سه‌ماه پایانی ۲۰۱۶ به تنها ۳۶ درخواست در سه‌ماه پایانی ۲۰۱۹ رسیده است. اکنون صدها کسب‌وکار و واردکننده، از داروخانه‌های محلی و شرکت‌های بزرگی که عموم داروها را تولید می‌کنند، متاثر از تحریم‌ها هستند.

 

واردات دارویی ایران از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، ۱۵ درصد کاهش یافت، درحالی‌که محموله‌های کالاهای بشردوستانه از آمریکا به ایران در فوریه ۲۰۱۹ به ۹/ ۳ میلیون دلار رسید و این رقم نشان‌دهنده کاهش ۸۸ درصدی نسبت به فوریه ۲۰۱۶ است.

 

دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان‌ملل می‌گوید که بیشترین صدمه به بیمارانی وارد آمده است که دارای بیماری‌های نادری نظیر سرطان خون، صرع و افرادی است که از ناحیه چشم به‌دلیل بودن در معرض سلاح شیمیایی در جریان جنگ با عراق مجروح شده‌اند. یک شرکت عام‌المنفعه ایرانی می‌گوید پس از تحریم‌ها، ۱۵ کودک مبتلا به نوعی بیماری نادر پوستی به‌دلیل توقف صادرات البسه‌ ویژه از شرکت سوئدی جان خود را از دست داده‌اند. 

 

ایران برای سال‌ها توانسته است خود را با تحریم‌های اقتصادی گسترده وفق دهد، اما شیوع همزمان کرونا موجب شده است سیستم سلامت در این کشور به‌شدت متاثر شود و از سوی دیگر به‌دلیل کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی به‌دلیل تحریم‌ها، منابع محدودی برای مبارزه موثر با کرونا در اختیار داشته باشد. دولت ۲۰ درصد بودجه سالانه را به مبارزه با کرونا اختصاص داده است و به‌دنبال دریافت وام از صندوق بین المللی پول است.

 

اقتصادنیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بلومبرگ کرونا صادرات تحریم اقتصاد جام نیوز ایران کالاهای بشردوستانه وزارت خزانه داری موجب شده علیه ایران تحریم ها بانک ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۲۴ در تداوم سیاست های تحریمی خود اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ تسهیل‌کننده حواله‌های مالی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن) حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اعمال کرد. تحریم‌های جدید آمریکا شامل ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش را که در لیبریا، هند، ویتنام، لبنان و کویت مستقر یا ثبت شده‌اند و در تسهیل حمل‌ونقل کالا و تراکنش‌های مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حوثی‌ها و حزب‌الله فعالیت می‌کنند، تحریم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد