Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@19:21:23 GMT

۲۰ فروردین یادآور سالروز آزادسازی قصرشیرین

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۵۷۰۲

۲۰ فروردین یادآور سالروز آزادسازی قصرشیرین

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، باعث شدت گرفتن اختلافات مرزی بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران با عراق شد و این بحران که در گذشته توسط ۲ ابرقدرت وقت مهار می شد در حال تبدیل شدن به جنگی بود که یک طرف آن کشورمان و طرف دیگر آن قدرت های بزرگ آن زمان در پشت پرده و رژیم بعث عراق در ظاهر قرار داشتند.

رژیم بعث عراق نگران تاثیر انقلاب اسلامی در میان مردم خود بود، از این رو فرصت را برای فشار به انقلاب اسلامی به منظور کسب امتیاز مغتنم شمرده و ارتش متجاوز عراق پس از ماه ها، دست اندازی به مرزهای ایران اسلامی، در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به طور رسمی با ایران وارد جنگ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجاوز کشور عراق به خاک کشورمان روند تصاعدی به خود گرفت، هر چند عراق پیش از این در ۱۶ شهریور همان سال منطقه خان لیلی را به تصرف ارتش خود در آورده بود اما چند روز بعد از تصرف منطقه میمک و پس از آن، پاسگاه های «رشیدیه»، «چیلات»، «بیاتگ» و نیز ارتفاعات «گیسکه» یکی پس از دیگری به اشغال دشمن درآمدند و سپس قصرشیرین نخستین شهر ایران بود که به سرعت توسط ارتش بعث عراق اشغال شد.

نیروهای ارتش رژیم بعث عراق  با ورود به شهر قصرشیرین در مدت کوتاهی آن را ویران کرد و تنها ساختمان مسجد مهدیه از شهر زیبای قصرشیرین باقی ماند که آن را به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می داد و  آثار تاریخی شهر نیز همگی از سوی ارتش متجاوز عراق تخریب شدند.

در بیستم فروردین سال ۶۰ رزمندگان اسلام در یک عملیات منظم و با خلق رشادت های بسیار این شهر مرزی را پس از حدود هفت ماه اسارت آزاد کرده و به آغوش وطن باز گرداندند که آزادسازی شهرستان قصرشیرین به این دلیل اهمیت دارد که رزمندگان اسلام بدون هیچ گونه تلفاتی، موفق به این مهم شدند و ارتش عراق را از این شهر بیرون کردند.

در ادامه جنگ، دشمن یک بار دیگر قصرشیرین را تصرف کرد و مدتها این شهر را در اشغال خود داشت.

قصرشیرین در مسیر رشد و بالندگی 

پس از پایان جنگ تحمیلی و پاک شدن این منطقه از لوث نیروهای رژیم بعث مردم بار دیگر با بازگشت به قصرشیرین بازهم شهر را از نو ساختند و اینک این شهرستان یکی از مناطق راهبردی کشورمان است که قطب اقتصاد منطقه است.

قصرشیرین دارای ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اکنون ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان از این منطقه به عراق صادر می شود و برای چندین سال متوالی پرویزخان رتبه نخست صادرات غیر نفتی را در میان مرزهای کشورمان کسب کرده است.

پارسال در مجموع یک میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۵۹۴ دلار کالا از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق صادر شد.

اینک شهرستان مرزی قصرشیرین و نخل های سرافراز این خطه از میهن اسلامیمان، با تلاش مردم همیشه مرزدار آن، استوار در راه اعتلای این نظام الهی ایستاده و روز به روز شاهد پیشرفت در عرصه های مختلف است.

عملیات ثارالله زمینه ساز آزاد سازی قصرشیرین

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات ثارالله به منظور در دست گرفتن  جاده سرپل‌ذهاب به قصرشیرین در حوالی پاسگاه پیروزخان و قلعه سفید قصرشیرین انجام شد که با فعالیت ۲ گردان همزه و المهدی سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک زرهی ارتش منجر به آزادی ۶۰ تپه اطراف قلعه سفیدشد و مقدمه‌ای برای آزادسازی شهرستان مرزی قصرشیرین فراهم شد.

سرهنگ پاسدار مرادعلی حسنی با گرامیداشت یاد شهدا افزود: بیستم فروردین ماه سالروز آزاد سازی حماسه قصرشیرین مصادف با روز ملی فناوری هسته ای است و قصرشیرین در دفاع از ایران اسلامی شهدای والامقامی را تقدیم کرده از این رو این منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد و امروز نیز دارای یک موقعیت مهم و راهبردی که همین جا این مناسبت های مهم و فرخنده را به تمام ملت ایران اسلامی تبریک می گویم.  

شهرستان قصرشیرین در هشت سال دفاع مقدس ۸۶۰ شهید، ۲هزار جانباز و یکصد آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دارای بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت است. 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا ایران پشت پرده تجاوز سپاه پاسداران صادرات غیرنفتی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی رژیم بعث بعث عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد

شهردار منطقه ۲۰ تهران با تأکید بر برخورد قاطع در جلوگیری از تخلفات ساختمانی در حریم، از تخریب و آزادسازی مستحدثات در حریم این منطقه خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، رضا شنگی با اشاره به تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز اظهار داشت: با توجه به بخشنامه‌های مربوط به تعیین تکلیف ساخت‌وسازهای حریم و براساس بازدیدهای مستمر و دستور قضایی، چند مورد تخلفات ساختمانی و زمین های زراعی شناسایی و با حضور اداره حریم، شهرداران نواحی، نیروهای کلانتری، یگان حفاظت، شهربان و حریم‌بان تخریب و آزادسازی شد. 

وی با تأکید بر افزایش گشت‌های نظارتی برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز افزود: 10 هزار و 500 مترمربع آزادسازی زمین و تخریب فنس‌کشی، دیوارکشی، پی کنی، در محدوده اراضی کوی مقداد و صنعت 2 انجام شد.

شهردار منطقه 20 تهران در ادامه سخنانش گفت: در همین راستا تخریب دیوار غیرمجاز سفره‌خانه سناتور واقع در خیابان شهید آوینی، تخریب ضلع غربی تصفیه‌خانه به مساحت 180 مترمربع و آزادسازی 40 هزار متر زمین زراعی و تخریب 1000 متر مربع بنای غیرمجاز در خاوران، روستای قاسم‌آباد تهرانچی، اراضی حریم قاسم‌آباد و کریم‌آباد انجام شد.

35 هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد

 شنگی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری، مسئله ورود جدی و قاطع به ساخت‌وسازهای بدون مجوز است که با تمام قدرت با هرگونه تخلف برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • آزادسازی ۳۰ هکتار از اراضی ملی در تهران در فروردین
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد
  • سپاه پاسداران نهادی انقلابی برگرفته از ولایت است
  • مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه در دیر برگزار شد
  • پیام فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • بیانیه سپاه قائم استان سمنان به مناسبت سالروز تأسیس سپاه
  • پاسخ ارتش و سپاه به عبور از خط قرمزهای نظام قاطع و سخت است