Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان سعودی در چارچوب اقداماتی پیشگیرانه برای مهار کرونا، که نشان‌دهنده نبردی طولانی و دشوار برای نظام بهداشتی آن است، وارد ممنوعیت کامل تردد شده است. گزارش‌های اطلاعاتی تأکید دارد که عربستان سعودی احتمالا شمار ,واقعی مبتلایان را پنهان می‌کند. ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رای الیوم، وزارت کشور عربستان سعودی در شهرهای بزرگی چون ریاض، جده، تبوک، الدمام، الخبر، ظهران، هفوف، طائف و قطیف ممنوعیت تردد 24 ساعته اعمال کرده است و این وضعیت طولانی‌مدت جریان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت کشور نیز اعمال ممنوعیت کامل، فعالیت‌های تجاری را به جز در برخی تاسیسات حیاتی ممنوع اعلام کرد و گفته است این وضعیت "تا اطلاع ثانوی" برقرار است.

وزارت بهداشت عربستان سعودی، روز گذشته از ثبت 147 مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا خبر داد تا مجموع این مبتلایانی، که رسما اعلام شده است، به 2795 نفر برسد و 615 بیمار کرونایی نیز بهبود یافته است، که این ارقام در مقایسه با مساحت جغرافیایی این کشور، که جمعیتی بالغ بر 34 میلیون نفر دارد، کم است. با این حال، این آمار به دلایل عدیده‌ای از جمله، سرعت شیوع بیماری، ثبت موارد جدید مبتلایان، طول دوران نهفتگی ویروس، متغیر و قابل افزایش است، البته سایر دلایل نیز مربوط به شفاف‌سازی برخی دولت‌ها درباره آمار واقعی است. گزارش محرمانه کاخ سفید، که در خبرگزاری "بلومبرگ" آمریکا منتشر شده است، برخی کشورها از جمله چین، روسیه و کره‌شمالی آمار واقعی مبتلایان به کرونا را فاش نمی‌کنند.

روز گذشته چند ساعت قبل از اظهارات وزیر بهداشت سعودی، که طی آن از احتمال مبتلا شدن حداکثر 200 هزار نفر در این کشور به کرونا طی هفته‌های آینده خبر داد که این امر برای برخی‌نگران‌کننده است، حکومت ریاض تلاش می‌کرد تدابیر پیشگیرانه و شدید خود در سرتاسر کشور را برجسته‌سازی کند. به نظر می‌رسد سایه انداختن ترس و نگرانی شدید در میان شهروندان سعودی و اتباع خارجی مقیم در این کشور پس از آن‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که جهان برای مقابله با این ویروس به 6 میلیون پرستار نیاز دارد و کسی نمی‌داند که پایان کرونا چه زمانی است، وزارت بهداشت سعودی مجبور شد رویکردی شفاف‌تر اتخاذ کند و واقعیت تحولات مرتبط با این بحران را اطلاع‌رسانی کند.

"محمد العبد العالی" سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تلویزیون "روتانا"، وضعیت کشورش را درخصوص تعامل با کرونا، با وضعیت جهان مقایسه کرد و گفت که جهان به پایان کرونا نزدیک نیست. او همچنین گفت که مبارزه با این ویروس کُشنده ماه‌ها و نه هفته‎ها طول می‌کشد. او همچنین در پاسخ به سوالاتی درباره وضعیت کشور طی ماه مبارک رمضان نیز تأکید کرد، در صورتی‌که خطر ویروس پایدار بماند تدابیر اتخاذ شده نیز همچنان برقرار خواهد ماند و همچنین نماز تراویح و اعتکاف در مساجد طی این ماه در وضعیت تعلیق خواهند ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت عربستان سعودی همچنین زنگ هشدار را به صدا درآورد و با صراحت درباره فروپاشی نظام بهداشت این کشور هشدار داد. امری که باعث ایجاد نگرانی در میان شهروندان شده است. این سخنگو با بیان این‌که "این سناریویی تخیلی نیست"، گفت، این سناریو می‌تواند اتفاق بیفتد و به تبع آن، صدها هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شود. العبد العالی گفت: "ممکن است که یک مورد مبتلا به کرونا این ویروس را به هزاران نفر منتقل کند و شاخص‌های ما از منحنی خطرناک را بالا ببرد! ما در معرض خطر انتقال به مرحله حاد در شیوع این ویروس هستیم، مگر این‌که با تدابیری پیشگیرانه و قدرتمند کنترل بر اوضاع را تقویت کنیم." وی با اعلام این‌که فقط 50 درصد از شهروندان با رعایت مقررات، در خانه‌ها ماندند و ترددهایشان را محدود کردند، تأکید کرد: "اگر شهروندان طی ماه‌های آینده( به مقررات) پایبند نباشند صدها هزار نفر در معرض مبتلا شدن خواهند بود.. نظام بهداشتی دچار فروپاشی خواهد شد.. این یک سناریوی تخیلی نیست."

اظهارات مقامات وزارت بهداشت عربستان سعودی در وهله اول هشدار دهنده است ولی از صراحت بالا و شفافیت بی‌سابقه‌ای برخوردار است که طبق عقیده ناظران، این اظهارات ممکن است نشانگر آن باشد که آمار بالای مبتلایان و افزایش این آمار اعلام می‌شود. از سوی دیگر، اگر فاجعه، یعنی فروپاشی نظام بهداشتی اتفاق بیفتد طبق گفته‌های سخنگوی این وزارتخانه، مسئولیت آن در وهله او بر عهده این ویروس است که نظام بهداشتی کشورهای قدرتمند را تضعیف کرده است و در وهله دوم، بر عهده مردم عربستان است که 50 درصد آنها به مقررات پایبند نیستند. با تمام این اوصاف، ناتوانی و ضعف نظام بهداشتی سعودی در رویارویی با این ویروس زیر سوال می‌رود، در حالی‌که حکومت سعودی از ذخایر مالی زیادی برخوردار است و با وجود بحران شیوع این ویروس، ریاض درگیری‌های نظامی را در یمن تشدید کرده و پول زیادی برای این امر هزینه می‌کند.

همزمان با این اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت عربستان سعودی، "توفیق الربیعه" وزیر این وزارتخانه نیز با شفافیت تمام و "بسیار دردناک" درباره عدم رعایت دستورالعمل‌ها و تدابیر پیشگیرانه و عدم تجمع جهت مهار شیوع ویروس هشدار داد. الربیعه، روز گذشته طی کنفرانس خبری گفت: "بر اساس نتایج چهار پژوهش مختلف که توسط کارشناسان داخلی و بین‌المللی صورت گرفته است، تعداد مبتلایان در هفته‌های پیش رو می‌تواند بین 10 هزار نفر تا 200 هزار نفر متغیر باشد."

وی افزود: "با وجود تدابیر نامحدود پیشگیرانه حکومت در زمینه مقابله با ویروس، ولی دو مشکل اساسی وجود دارد، که یکی کمبود تجهیزات و لوازم مورد نیاز پزشکی در بازارهای جهانی، و دیگری کوتاهی و بی‌توجهی برخی شهروندان در رعایت تدابیر بهداشتی است که می‌تواند باعث افزایش سریع مبتلایان گردد." این مقام سعودی همچنین از اختصاص 15 میلیارد ریال سعودی برای مقابله با کرونا و فراهم تجهیزات آزمایشگی و داروهایی برای درمان این بیماری هم خبر داد.

انتهای پیام/

 

R1016196/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا اخبار عربستان سعودی ویروس کرونا اخبار عربستان سعودی وزارت بهداشت عربستان سعودی نظام بهداشتی نظام بهداشت هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران