Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@10:42:40 GMT

مشکلات اقتصادی اصناف و مردم مراغه در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۶۶۵۹

مشکلات اقتصادی اصناف و مردم مراغه در روزهای کرونایی

به گزارش ایرنا، در روزهای نخست شیوع این بیماری هنوز محدودیت های خاصی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین ستاد شهرستانی این ویروس مطرح نشده بود اما ترس و نگرانی مردم از حضور در بازار و اماکن عمومی موجب ایجاد مشکلات اقتصادی در شهرستان شده بود و اگر شرایط کسب و کار را با مدت مشابه سال قبل از آن مقایسه کنیم وضعیت اقتصادی مردم سیر نزولی به خود گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همان روزهای نخست شیوع این بیماری تمامی اماکن ورزشی شهرستان تعطیل شد که این تعطیلی همچنان ادامه دارد و مشکلاتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده که در صورت تدوام، علاوه بر اقتصاد به ورزش شهرستان نیز ضربه وارد خواهد کرد.

هم اکنون تمامی اصناف و کسبه فعال در مراغه با مشکل مشابهی مواجه شدند و در تامین معیشت خود با مشکل مواجه شده اند و بسیاری از آنها از عدم تخصیص بسته های حمایتی گلایه‌مند هستند.

سفره خالی پیمانکاران اماکن ورزشی در روزهای کرونایی
یکی از پیمانکاران اماکن ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شرایط اقتصادی خود در این روزها گفت: از همان روزهای نخست شیوع این بیماری فعالیت های ورزشی در شهرستان ممنوع و اماکن ورزشی تعطیل شد.
وی گفت: در مجموعه تحت مدیریت باشگاهی که ما فعالیت می کنیم بیش از ۱۳ نفر در چهار مجموعه ورزشی در رشته های مختلف فعالیت می کنند که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا خانه نشین و فعالیت آن ها از سوی ستاد ملی مبارزی با بیماری کرونا ممنوع اعلام شده است.
وی افزود: به جز ۲ نفر از این افراد که شغل اصلی آن ها ورزش نیست و به عنوان شغل دوم در این مجموعه فعالیت می کردند بقیه افراد که متاسفانه با حقوق ناچیزی در این مجموعه فعالیت می کردند که آن هم قطع شده و امروز بعد از گذشت بیش از ۴۰ روز متاسفانه شرمنده خانواده های خود هستند.
وی گفت: وضعیت اقتصادی افرادی که در اماکن ورزشی فعالیت می کردند بد و غیر قابل توصیف است که متاسفانه در این اواخر حتی توانایی پرداخت اجاره منزل و خرید مایحتاج خانواده های خود را نیز ندارند.
این پیمانکار ورزشی مراغه اضافه کرد: از همان روزهای ابتدای شیوع کرونا ما عمق فاجعه را درک و خود را خانه نشین کردیم به امید اینکه شاید از سوی مسوولان کشوری برای جامعه بزرگ ورزش کشور در خصوص وضعیت اقتصادی فکری شود که تنها اجاره بهای اماکن ورزشی در روزهای تعطیل به آخر قراردادها انتقال داده شد.
وی ادامه داد: تاکنون کمک های معیشتی به این قشر از سوی دولت نشده است و انتظار داریم که وزیر ورزش در این موضوع ورود کرده و فکری به حال فعالان این حوزه کند.
وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال گذشته اجاره بهای یکی از اماکن تحت مدیریت باشگاه ما که متعلق به یکی از ادارات به غیر از اداره ورزش و جوانان شهرستان بود به صورت کامل پرداخت شد و این اداره متاسفانه توجهی به شرایط بد اقتصاد در این روزهای کرونایی نکرد.
یکی دیگر از پیمانکاران ورزشی که محل باشگاه وی خصوصی است به خبرنگار ایرنا گفت: باشگاه ورزشی من خصوصی و اجاره ای است و از اماکن ورزشی دولتی نیست و از همان روزهای شیوع بیماری کرونا به صورت خودخواسته باشگاه را تعطیل کردم، اما با گذشت ۴۰ روز متاسفانه صاحب محل باشگاه، اجاره تمامی ماه ها را با وجود تعطیلی از من دریافت کرد.



آموزشگاه های رانندگی هیچ کمکی دریافت نمی کنند
کارکنان آموزشگاه های رانندگی یکی در دیگر از اصنافی که در این روزها خانه نشین شدند و خبرنگار ما به سراغ آن ها رفته و یکی از رانندگان آموزشگاه های مراغه ای در خصوص این روزهای خود به ایرنا می گوید: حال روز اقتصادی خوبی نداریم و هیچ کس تا به امروز سراغی از ما نگرفته است.
این راننده آموزشگاه مراغه گفت: دولت کمک ها و وام هایی را برای رانندگان تاکسی و دیگری هم صنف های ما در نظر گرفته اما متاسفانه رانندگان آموزشگاه ها جز این کمک ها محسوب نمی شوند.
وی گفت: درآمد ماهیانه ما کمتر از ۲ میلیون تومان بود که با افزایش قیمت بنزین و از این طرف شیوع بیماری کرونا، واقعا کمر ما در برابر مشکلات اقتصادی خم شده است.



کام تلخ شیرینی فروشان مراغه
شیرینی فروشان نیز از انصافی هستند که در ایام عید به خصوص عید نوروز بازار خوبی دارند اما با ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به کشور بیشتر اصناف به خصوص شیرینی فروشان گرفتار و اسیر این مهمان ناخوانده شدند و روزگار تلخی برای شیرینی فروشان مراغه رقم خورد.
یکی از اصناف فعال این حوزه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تقریبا ۲ ماه قبل از عید نوروز به صورت شبانه روزی و با اضافه کردن چندین نفر به کارگاه مشغول پخت و آماده سازی شیرینی برای روزهای عید می شویم که متاسفانه امسال این ویروس تمامی شیرینی فروشان شهرستان را از نظر اقتصادی به کما برد.
وی گفت: بیش از ۹۰ درصد شیرینی های پخته شده برای عید امسال متاسفانه دور ریخته شد و ما ماندیم و چک هایی که برای خرید مواد اولیه به دیگران داده بودیم.
وی افزود: با گذشت ۱۸ روز از عید نوروز، موعد چک ها سر رسیده و بانک ها با عدم توجه به گفته مسوولان کشوری مبنی بر عدم برگشت زدن چک ها در این روزها، چک ها نقد یا برگشت زده می شوند.
وی گفت: تمامی همکاران من در این روزها علاوه بر اینکه شرمنده خانواده های خود هستند شرمنده بسیاری از کارگران و عزیزانی هستند که در کارگاه های شیرینی فروشی فعالیت می کردند و ریالی در شب عید بسیاری از آن ها دریافت نکردند.
وی افزود: برخی از کارکنان از اقشار ضعیف جامعه هستند و ما حتی توانایی کمکی جزئی به آنها در این روزها نشدیم.



آجیل فروشی که بیش از نیم میلیارد در مراغه ضرر کرد
یکی از آجیل فروشان در خصوص وضعیت اقتصادی خود به خبرنگار ما گفت: بیش از نیم میلیارد برای فروش عید امسال خرید کرده بودم که به جز دو سه روز آخر اسفند موفق به فروش آجیل نشدم.
وی گفت: آجیل در صورت ماندن فاسد می شود و قابل مصرف نیست و الان انبار فروشگاه همکاران من پر از آجیل های مانده است.
وی افزود: اگر استرس کرونا گرفتن ما را نکشد استرس آجیل های باقیمانده در دستمان حتما ما را خواهد کشت.


کارگران روز مزد مظلوم ترین قشر آسیب دیده از کرونا
کارگران روز مزد ،برخی مشاغل آزاد، کارگران ساختمانی و کشاورزی و دستفروشان از جمله افرادی هستند که کسب و کارشان در این میان آسیب جدی دیده است.
کارگران می گویند: در این روزهای کرونایی تعداد افرادی که در میدان کارگری تجمع می کنند افزایش یافته است.
یکی از آن ها به نمایندگی از دیگران به خبرنگار ما افزود: در میان ما هستند افرادی که بنا و استادکار هستند که متاسفانه به دلیل تعطیلی کارهایشان هر روز صبح زود به میدان کارگر مراجعه می کنند.
وی گفت: با تعطیلی کارخانه های تولید شن و ماسه، بتن، آجر و مصالح فروشان، عملا حضور ما در اینجا بی معنی است اما باز هم با خرید خطر کرونا به جانمان و با هزاران امید به اینجا می آییم تا شاید آخر شب دست خالی به خانه باز نگردیم.
وی اضافه کرد: کارگر روزمزد اگر کار نکند حقوقی ندارد، چگونه باید زندگی کند اگر خدایی نکرده یکی از اعضای خانواده و یا خدا ما کرونا بگیریم تکلیف چیست.
یکی دیگر از افرادی که در آنجا حضور داشت، گفت: من چندین بار به ادارات متولی در خصوص اختصاص بسته حمایتی کارگران مراجعه کردم که متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد.
بیشتر افرادی که در آنجا حضور داشتند می گفتند که بسته های حمایتی ویژه کارگران، به هیچ یک از آن ها پرداخت نشده است.
پیرمردی که در گوشه ای ساکت نشسته بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من ۷۵ سال سن دارم و علاوه بر اینکه همسرم مریض است دختر و نوه ام نیز با ما زندگانی می کند و خرج آن ها هم با من است.
وی افزود: هر روز صبح ساعت ۶.۳۰ به اینجا می آیم و ظهر ساعت ۱۲ دست خالی و با پای پیاده به منزل بازمی گردم.
وی گفت: به بقالی محله بیش از یک میلیون تومان بدهی دارم و موقع رد شدن از محله خجالت می کشم.
وی ادامه داد: چند روز گذشته افرادی خیر و نیک اندیش به میدان کارگر آمدند و بسته هایی به ما دادند و گفتند که پدر جان خواهشا شما در خانه بمانید چون کرونا برای سن شما خیلی خطرناک است.
وی اضافه کرد: دو سه روز بود که به میدان کارگر نمی آمدم که با اتمام بسته ی غذایی که خیرین به من دادند مجبور شدم باز به اینجا بیایم.
کارگران فصلی که در یکی از روستاهای مراغه ساکنند به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال در این موقع برای کار در باغات ارومیه به این شهرستان سفر می کردیم که متاسفانه با توجه به محدودیت های رفت و آمد نتوانستیم امسال کار کنیم.
آن ها گفتند: هیچ یک از ما بیمه نبوده و کارگر روز مزد هستیم و هیچ زمین برای کشاورزی در روستایی که زندگی می کنیم، نداریم.



روزگار سخت رانندگان اتوبوس
رانندگان اتوبوس در مراغه نیز با تصمیم ستاد استانی و شهرستانی مبارزه با کرونا از هفته نخست فروردین ماه امسال خانه نشین شده و روزگار سختی را می گذرانند.
یکی از رانندگان اتوبوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من بیشتر از خودم از وضعیت همکارم که با حقوق روزمزد در کنار من کار می کرد ناراحتم، چراکه تنها منبع درآمدش کار با اتوبوس بود و از این راه گذران زندگی می کرد.
وی گفت: بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای اتوبوس و خرید آن هزینه کردیم و در حال حاضر حتی توانایی پرداخت بیمه ماشین را هم ندارم.
وی با اشاره به اینکه سوپر مارکت ها جز مشاغلی هستند که مشمول ممنوعیت فعالیت نمی شوند، افزود: اگر روال این گونه پیش رود حتما اتوبوس را فروخته و سوپر مارکت باز خواهم کرد.
وی افزود: رانندگان ماشین های بزرگ می دانند که الان من چه حسی دارم و خانه نشینی برای ما که روزگار خود را در جاده ها سپری کردیم، چقدر رنج آور است.
وی ادامه داد: متاسفانه خرج و مخارج اتوبوس در حال حاضر زیاد بوده و ما از عهده این هزینه ها در این روزهای کرونایی نمی توانیم بر آییم.



کاهش ۸۰ درصدی مسافران آژانس های تاکسی تلفنی
مدیر یکی از آژانس های تاکسی تلفنی مراغه از کاهش ۸۰ درصدی مسافران در روزهای شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: اسفند و فروردین از ماه های پرکار برای آژانس های تاکسی تلفنی محسوب می شود اما با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش ۸۰ درصدی مسافران نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل هستیم.
وی افزود: در این ماه ها نیروهای کمکی نیز به دلیل افزایش تعداد مسافر به آزانس ها اضافه می شود که در ۲ ماه اخیر حتی مجبور به تعدیل برخی نیروهای خود به دلیل کاهش تعدا مسافر شدیم.
وی اضافه کرد: در اسفندماه سال گذشته، روزانه نزدیک به ۴۰۰ سرویس به همشهریان ارائه می شد که این آمار امسال به کمتر از ۴۰ سرویس رسیده است.
وی ادامه داد: برخی از همکاران نیز از همان ابتدای شیوع کرونا در خانه های خود مانده و سرکار هم نیامدند.
وی گفت: علت اصلی عدم حضور همکاران نبود و یا قیمت بالای اقلام بهداشتی بود که توانایی خرید آن را نداشتند.



رکود بر بازار پوشاک در روزهای غیر تعطیل نیز حکم فرما بود
هیات امنای یکی از پاساژهای مراغه در خصوص بازار پوشاک به خبرنگار ایرنا گفت: حتی در روزهایی که بازار از سوی ستاد مبارزه با کرونا تعطیل نشده بود، سایه رکود بر بازار پوشاک حکم فرما بود.
یکی از اعضای هیات مدیره به نمایندگی در این باره می گوید: کرونا امسال نه‌تنها پوشاک بلکه تمام اصنافی که چشم امیدشان به فروش شب عید بود را پاک ناامید کرد.
وی گفت: اوج فروش پوشاک و اوج خرید مردم در روزهای نزدیک به عید است که متاسفانه امسال با شیوع کرونا حتی در روزهایی که بازار مراغه باز بود مردم از ترس این بیماری به مغازه ها نزدیک نمی شدند.
وی افزود: تمامی اصناف این پاساژ با چک اقدام به خرید اجناس به امید فروش در شب عید کرده بودند که متاسفانه شیوع این بیماری تمامی امید پوشاک فروشان را امسال ناامید کرد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد پوشاک فروشان این پاساژ مستاجر هستند و خوشبختانه بیشتر مغازه داران اجاره فروردین ماه را بخشیدند.
وی گفت: اما باید در این خصوص از سوی دولت مردان فکر اساسی شود و حتی در صورت باز کردن بازار از سوی ستاد مبارزه با کرونا همچنان شاهد رکود کسب و کار در بیشتر اصناف خواهیم بود.
وی اضافه کرد: تجربه اسفندماه دقیقا این موضوع را نشان می دهد و ما همچنان شرمنده خانواده های خود خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: هیات امنای پاساژ در روزانه اقدام به ضدعفونی پاساژ خواهد کرد و این اقدام در اسفند ماه نیز در پاساژ انجام شده است.

بیش از ۵۰ درصد اصناف مراغه اجاره نشین هستند
رییس اتاق اصناف مراغه نیز در خصوص وضعیت این روزهای بازار مراغه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مغازه و خانه بیش از ۵۰ درصد اصناف مراغه اجاره بوده و آن ها برای خرید اجناس خود به تولیدگنندگان یا بدهی دارند و یا چک داده اند.

سعید معصومی گفت: اصناف مراغه در این روزها، فشار اقتصادی و اجتماعی غیر قابل جبرانی را تحمل و روزگار غریبی را سپری می کنند.
وی افزود: با بیشتر مالکان و مغازه داران در خصوص بخشش اجاره ها صحبت شده است که متاسفانه تعداد محدودی از آن ها اجاره های خود را بخشیدند و بسیاری از آن ها مشکلات اقتصادی مربوط به خود را مطرح و در این خصوص همکاری نکردند.
وی گفت: دولت در روزهای تعطیلی بازار هیچ بسته معیشتی برای اصناف در نظر  نگرفته و هیچ کس جوابگوی ضرر و زیان اصناف نشده است.
وی ادامه داد: در روزهای تعطیلی بازار نزدیک به ۱۰۰ مغازه دار اقدام به باز کردن محل کسب و کار خود کرده بودند که با حضور دستگاه های متولی پلمب شدند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار واحد صنفی در مراغه فعالیت می کنند که از این تعداد بیش از هشت هزار واحد دارای پروانه فعالیت هستند.
وی با اشاره به تصمیم دولت در خصوص باز کردن بازار از هفته آینده گفت: نگران شیوع کرونا و رکود بازار از هفته آینده هستیم و این تصمیم تبعات غیرقابل جبرانی را خواهد داشت.

براساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، تمامی واحدهای صنفی از جمله رستوران ها، بازارهای محلی، مجتمع های تجاری به جز واحدهای تامین کننده مایحتاج خوراکی و بهداشتی از جمله داروخانه هاٰ، نانوایی ها، سوپرمارکت ها و میوه فروشی ها و نیز فروشگاه های زنجیره ای از ابتدای اعلام ستاد و تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
گزارش از سجاد عبدی

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استرس جامعه درآمد فروشگاه های زنجیره ای کسب و کار بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خبرنگار ایرنا گفت شیوع بیماری کرونا خانواده های خود فعالیت می کردند مشکلات اقتصادی روزهای کرونایی شیرینی فروشان وضعیت اقتصادی گفت و گو میدان کارگر اصناف مراغه همان روزهای اماکن ورزشی آموزشگاه ها سوی ستاد شیوع کرونا خانه نشین کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ گردشگران از گوشه وکنار کشور اصفهان را مقصد گردشگری خود انتخاب کردند تا در این روز‌های پایانی از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا لذت ببرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مسافران اصفهان را شهری با جاذبه‌های گردشگری و آب وهوایی مساعد انتخابی مناسب برای سفر در بهار می‌دانند.

دیگر خبرها

  • درگذشت پدر شهید سلطانی در مراغه
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود
  • رفع مشکلات شهرک اصناف دلیجان در اولویت اقدامات قرار گیرد
  • نسخه پیچی پناهیان؛ از مساله حجاب تا مشکلات اقتصادی
  • درخواست اتاق بازرگانی از رئیسی و قالیباف برای تعطیلی شنبه‌ها
  • درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبه ها
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد