Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه سعودی چاپ لندن ادعا کرد که مأمور تشکیل کابینه عراق برای فراکسیون‌های سیاسی شرطی مطرح کرده تا از این مأموریت انصراف دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «العرب» -چاپ لندن- ادعا کرد که عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه عراق که با مخالفت شدید فراکسیون‌های سیاسی به ویژه احزاب شیعه روبه‌رو شده، برای انصراف از تشکیل کابینه، شرط تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه به نقل از «منابع آگاه» خبر داد که «الزرفی خواستار تضمینهایی است که فراکسیونهای شیعه که مانع از رسیدن وی به پارلمان برای رأی اعتماد شدند، این کار را با [مصطفی] الکاظمی انجام ندهند».

 منابع مذکور مدعی شدند که «بیشتر فراکسیون‌های شیعه با این درخواست موافقت کرده و امضای رهبران خود را به رئیس جمهور ارسال کرده‌اند تا وی الکاظمی را مأمور تشکیل کابینه جدید کند».

این منابع با بیان اینکه «دو روز آینده در تعیین سرنوشت کابینه آینده و شخصی که مأموریت تشکیل آن را بر عهده خواهد داشت، سرنوشت‌ساز به شمار می‌رود»، ادعا کردند: «الکاظمی نیز شروط مختلفی برای پذیرش تشکیل کابینه مطرح کرده است».

منابع مذکور مدعی شدند که الکاظمی شرط گذاشته است که در تشکیل کابینه خود، آزادی کامل داشته باشد و فراکسیونهای اصلی شیعه، اهل تسنن و کُرد، هم برای تشکیل کابینه جدید، اعلام آمادگی قبلی کنند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که «حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» عراق روز گذشته خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

الزرفی از زمانی که برای تشکیل کابینه معرفی شد، مخالفت شدید احزاب شیعه را در برابر خود دید. علت این مخالفت این است که برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر خلاف قانون اساسی این کشور، الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.

وی همچنین ادعا کرد که حتی شخص جایگزین الزرفی نیز در پارلمان رأی نخواهد آورد و کابینه جدید عراق تشکیل نخواهد شد.

بسیاری از کارشناسان، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: الزرفی الکاظمی کابینه عراق مأمور تشکیل کابینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز

تیم ملی فوتبال تاجیکستان در مقدماتی جام جهانی، موفق شد عربستان سعودی را متوقف کند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تاجیکستان که در جام ملت‌های آسیا هم از گروه خود صعود کرده و نتایج درخشانی ثبت نموده بود، در هفته چهارم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا در خانه خود مقابل عربستان و مانچینی به تساوی دست یافت.

وحدت هنانوف مدافع تاجیک باشگاه پرسپولیس در دقیقه ۳۴ به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرده بود.

تاجیکستان نیمه اول را با یک گل به میهمان پرستاره واگذار کرده بود اما در دقیقه ۸۰ روی کار تیمی و سانتر از جناح راست، دروازه عربستان صدرنشین را باز کرد تا جشن نوروزی این تیم و مردم تاجیکستان کامل شود.

بازی رفت دو تیم در عربستان با یک گل دیرهنگام به سود سعودی‌ها پایان یافته بود اما اینبار شاگردان مانچینی نتوانستند با امتیاز کامل از مهلکه خارج شوند.

با این نتیجه مساوی ، تاجیکستان با یک بازی بیشتر از اردن پیشی گرفت و با پنج امتیاز منتظر دو هفته پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی است. آنها روی مصاف اردن و عربستان و شکست احتمالی فینالیست جام ملت‌ها حساب باز کرده اند.

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • اصلاح رفتار ترافیکی را از خودمان شروع کنیم/ فراکسیون ایمنی راه ها تشکیل شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی