Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@11:54:37 GMT

هلدینگ جاوید پذیرای کارآفرینان

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۶۸۷۶

در ابتدا در مورد اهداف گروه جاوید و ماموریت‌های آن توضیح دهید:

یکی از موضوعاتی که امروزه در جامعه ما تبدیل به دغدغه‌ی مهمی شده است؛ کارآفرینی و نحوه مدیریت آن است. در تمامی جوامع پیشرفته، کارآفرینان قابل احترام ترین اقشار جامعه هستند زیرا در چرخش اقتصاد و اشتغال جامعه اثرگذاری بسیار حائز اهمیتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان تعهدی را می‌پذیرند به وسعت ترقی یک جامعه که گاهی موجب رشد  انسان‌ها می‌گردند و قدم از دایره رفاهی خود بیرون گذاشته و تمام مخاطرات را به جان می‌خرند تا دنیای مار را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. نکته‌ی قابل توجهی که همانند کاتالیزور برای موضوع کارآفرینی عمل می‌کند، بهره‌مندی در استفاده از مشاوران زبده و امین در حوزه‌های غیرتخصصی آنهاست و به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، بخش مشاوره سرمایه گذاری، مطالعات، مدیریت ریسک، مطالعات بازار و راهکارهای تامین سرمایه‌های لازم می‌باشد. در واقع این اقدام نوعی آینده پژوهی است که موجب پدیدار شدن ابر شرکت‌ها و کمپانی‌های چندمنظوره می‌گردد. 

در مورد هلدینگ جاوید اگر بخواهم به‌طور خلاصه بگویم، هدف از فعالیت آن تسهیل دسترسی فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل به منابع مالی مورد نیاز است که این هلدینگ با در اختیار داشتن نیروی انسانی مجرب و کارآمد خود در بخش‌های انجام مطالعات امکان‌سنجی، پوشش ریسک، مشاوره سرمایه گذاری، تهیه و تدوین طرح‌های توجیهی اقتصادی در زیر گروه‌های صنعت، گردشگری، صنایع کانی و غیرفلزی، معادن، خدمات، کشاورزی، ساختمان و صنایع تبدیلی و نیز خدمات منحصر به فرد خود را در عالی‌ترین سطح ممکن و با بهره‌گیری از امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری روز دنیا در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهد.

هلدینگ جاوید، به عنوان یک نهاد تخصصی، زمینه تامین نیازهای مالی مشتریان را در بازار سرمایه با کمترین زمان ممکن وکیفیتی متمایز فراهم می‌نماید که البته با تهیه مطالعات امکان سنجی جامع و مستند، از هدر رفتن منابع مالی کشور نیز جلوگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین اهداف در برنامه ششم توسعه اقتصادی، تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت زاینده و مولد است که در رشد، شکوفایی و توسعه کشور نقشی اساسی دارد.

یکی دیگر از رویکردهای این هلدینگ در تعامل با استارتاپ‌ها، مشتریان و صاحبان ایده‌های نو، استفاده بهینه از فرصت‌ها و منابع برای ارزش آفرینی است. تیم ما با فراهم کردن تمامی امکانات مورد نیاز استارتاپ‌ها، فضایی را آماده می‌کند تا همراه با صاحبان ایده و محصولات دانش‌بنیان بتوانیم پس از طی مراحل شتابدهی، آنها را به بلوغ لازم برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی برسانیم. در همین راستا از اساتید و مربیان صاحب‌نام آموزشی، هدایت و نظارت طرح‌ها با موقعیت استثنائی دسترسی به شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به منظور موفقیت ایده‌های ناب و محصولات نوآورانه استفاده کرده‌ایم.

به موضوع شتاب دهنده استارتاپی اشاره داشتید، ضمن توضیحات بیشتر از نحوه فعالیت هلدینگ جاوید در این زمینه؛ چه وجه تمایزی بین این مجموعه با سایر شتاب دهنده‌ها می‌بینید؟

حسین مرادی: خب هلدینگ جاوید، نهادی تخصصی در حوزه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و تامین مالی است که با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به جذب سرمایه‌های انسانی خلاق اقدام کرده است و با تکیه بر این توانمندی تعهد خود را نسبت به ارائه خدماتی متمایز و کارآمد برای مشتریان محقق می‌کند. شما در نظر بگیرید که یک کارآفرین برای راه اندازی کسب و کار خود نیاز به سرمایه مناسب، دانش، تیم حرفه‌ای و تخصص‌های لازم دارد که برای چنین مواقعی شتاب دهنده استارتاپ‌ها مطرح می‌شوند تا بتوانند در کنار افراد خلاق کسب و کار پر سودی را راه اندازی کنند و این هلدینگ هم بر اساس همین رسالت و تقویت سایر جوانبی که از دید برخی‌ها، دیده نمی‌شود، سعی در ارائه یک پکیج کامل که ریسک آن نیز مدیریت شده است، دارد. 

کمک به کوتاه کردن روندهای راه­اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات، و ثبات مالی آن یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی هست که ما در هلدینگ دنبال می‌کنیم. رشد و ترویج استارتاپ‌ها از دیگر برنامه‌های آموزشی هلدینگ جاوید است که حس رها شدن، بعد از روی ریل قرار گرفتن به آنها دست ندهد. استارتاپ‌ها با حضورشان در مجموعه‌ی ما حس نمی‌کنند که موضوعی مانع یا دست و پا گیر آنها شده است زیرا که مجموعه‌ی مدیریتی هلدینگ معتقد است شتاب دهنده‌ها باید نسبت به کوتاه کردن فرایند راه اندازی کسب و کار اقدام کنند، نه اینکه خودشان مانع تراشی کنند. متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی شتاب دهنده‌ها به دلیل منافع مالی و سودجویی از ایده‌ها و کارآفرینان؛ مدام آنها را در پیچ و خم‌های مختلف قرار می‌دهند و فرآیند فرسایشی برای آنها ایجاد می‌کنند.

فرآیند ورود یک استارتاپ به مجموعه شما چیست؟ چه شرایطی را برای یک کارآفرین مهیا می‌کنید؟

مدیرعامل هلدینگ جاوید: در ابتدای پاسخ به این سوال می‌خواستم اشاره‌ای به تاریخچه شتاب دهنده‌ها داشته باشم. در سال‌های اخیر در ایران نیز مانند سایر کشورها، فراوانی استارتاپ‌ها بیشتر و بیشتر شده است و هر روز شاهد رشد آنها در زمینه‌های مختلف هستیم. به دلیل نوظهور بودن این امر، شتاب‌دهنده‌ها در ایران هنوز جوان هستند و گاهی در طول مسیر کاری خود با سردرگمی مواجه می‌شوند. این مفهوم از سال ۱۳۹۳ در کشورمان شناخته شد، زمانی که چند شرکت شتاب‌دهنده تأسیس‌ و توانستند فارغ از حمایت های دولتی به بازار کسب‌وکار رونق بدهند. البته این رونق طی چند سال اخیر نسبی بوده و نمودار ثابتی نداشته است. به نظر من اکنون شاهد شکل‌گیری اکوسیستم استارت آپی ایران هستیم که بازیگران مختلفی در آن ایفای نقش می‌کنند. انتخاب یک شتاب‌دهنده استارتاپی که فرهنگ حاکم بر آن با معیارهای ما هماهنگی داشته باشد بسیار مهم است و از این رو استارتاپ‌ها باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشند که در انتخاب شتاب‌دهنده بسیار دقت کنند.

ما هم مثل سایر شتاب دهنده‌ها برخی فصول مشترک اولیه داریم. تفاوت ما در ادامه‌ی مسیر و نحوه‌ی خروجی گرفتن از آنها است. اینکه با چه کیفیت و چه حجم از رضایت مندی مشتری بتوانیم آنها را حفظ کنیم. ما خودمان را مشاور آنها می‌دانیم و لحظه ای آنها را رها نمی‌کنیم. خیلی از استارتاپ‌ها با ایده‌های بزرگ و حتی بین‌المللی، از یک غفلت لحظه‌ای و یا کوچک زمین‌گیر شدند و فضای رقابتی را از دست داده‌اند. اقدام اولیه ما این است که ایده‌ها توسط مشتریان یا مخاطبین دریافت و ثبت می‌شود، سپس بررسی‌های اولیه توسط مدیران و مِنتورها صورت می‌گیرد که تعدادی از آن‌ها که شرایط مناسب دارند را در مجموعه پذیرش می‌کنیم. از همان بدو پذیرش، همکاران من در واحدهای آموزشی، کار خود را شروع می‌کنند و در بازه‌های زمانی تعیین شده، کارآفرین را با ساختن تیم، کار بر روی مدل‌های تجاری و نمونه اولیه، ارائه دیدگاه مناسب از وضعیت بازار، آینده کاری، هویت مشتری و سایر مفاهیم حرفه‌ای‌تر و حتی بازارهای خارجی آشنا می‌کنند.

حسین مرادی: یک استارتاپ با ورود خود به هلدینگ جاوید، تنها از سرمایه‌های مادی که در اختیارش قرار می‌گیرد، بهره‌مند نمی‌شود بلکه در طول مدت فعالیت خود از مشاوران و مربیانی که بسیار با تجربه هستند کمک می‌گیرد و آنچه را که برای رونق کسب وکار نیاز دارد از آن‌ها دریافت می‌کند. این مشاوره و کمک تا زمانی که ایده به مرحله تجاری شدن برسد ادامه دارد. در مرحله بعد و پس از طی کردن مرحله شتاب و آماده شدن نمونه تجاری، تخصص ما بیشتر نمود پیدا می‌کند، یعنی مرحله‌ای که پیوند بین کارآفرینان و سرمایه گذاران برای تجاری سازی را مهیا می‌کند. یکی دیگر از خدمات مهمی که هلدینگ جاوید ارائه می‌کند، دادن بازخورد و راهنمایی درخصوص خود تکنولوژی است. ما این را می‌دانیم که استارتآپ‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف و ارائه خدمات و تولیدات متنوع فعالیت داشته باشند بنابراین از متخصصان همان زمینه برای مشاوره و راهنمایی تیم استفاده می‌شود. نکته‌ای که در سایر شتاب دهنده‌ها گاهی نادیده گرفته می‌شود، یعنی یک متخصص را برای همه‌ی امور در نظر می‌گیرند که از اساس باطل است. بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری از شتاب دهنده‌های معتبر حمایت می‌کنند و در بهترین ایده‌های آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. در نظر داشته باشید که رابطه میان شتاب دهنده و استارتاپ با پیدا شدن سرمایه گذار پایان نمی‌پذیرد.

 

 

 

تفاوت شما با مراکز رشد در چیست؟

مدیر عامل هلدینگ جاوید: سوال خوبی است. می‌خواهم این گونه بگویم که شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد هر دو برای پیشرفت مدل کسب و کار و استراتژی‌های استارتاپی کاربرد دارند و البته هدف اصلی آنها هم ارزشمند جلوه دادن استارتاپ در نگاه سرمایه گذاران است، ولی تفاوت بین شتاب دهنده و مرکز رشد بسیار است و به‌طور معمول در فرآیند بررسی و انتخاب نوع سرمایه گذاری، این تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهند. یکی از تفاوت‌های مهم شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد در اهداف آنها است. مراکز رشد در مراحل اولیه تبدیل شدن استارتاپ به کمپانی به یاری مشتریان خود می‌آیند؛ یعنی مرحله‌ای که ایده استارتاپی برای بازار دارید اما هنوز مدل کسب و کار یا روشی برای تبدیل کردن ایده به محصول ندارید. اما شتاب دهنده‌ها به پیشرفت کمپانی‌هایی که هم ایده و هم مدل کسب و کار دارند کمک می‌کنند که در نتیجه، اثربخشی و راندمان بالاتری دارند. هم‌چنین برای مراکز رشد بازه زمانی وجود ندارد و تمرکز اصلی آنها بیشتر بر ماندگاری استارتاپ است تا رشد سریع آن. ولی شتاب دهنده‌ها طبق بازه زمانی مشخص شده‌ای که به‌طور معمول 3 تا 4 ماهه است کار پشتیبانی را انجام می‌دهند و در طول این مدت استارتاپ به کمک یاری منتورها و سرمایه‌ای که شتاب دهنده به آن تزریق می‌کند پا می‌گیرد و بعد از تمام شدن بازه زمانی، استارتاپ جان گرفته و فرصت بسیار خوبی برای معرفی خود به سرمایه گذار اصلی را پیدا می‌کند. برای ما وجود منتورهای حرفه‌ای یک اصل کاری به شمار می‌آید، افرادی که به لحاظ نقش، با مربیان  متفاوت هستند. 

باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و بحران‌های تامین مالی پروژه‌های کارآفرینی، چه چالشی را پیش روی سرمایه گذاران می بینید؟

خب پاسخ این سوال ابعاد مختلفی دارد. برخی ابعاد آن داخلی هستند و برخی خارجی. ناگفته نماند که شرایط کلی اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی؛ دچار اسپاسم‌هایی شده است که برای برطرف کردن آنها زمان زیادی لازم است. پر واضح است که کشور در موضوعات نه چندان کمی دچار اسپاسم اقتصادی شده است. از سویی این مسئله یک چالش یا تهدید محسوب می‌شود و از سویی دیگر می‌تواند فرصت خوبی برای ظهور و بروز استارتاپ‌ها و به تبع آن شتاب دهنده‌ها باشد. میدان دهی به بخش خصوصی همیشه بهتر از اقتصاد دولتی جواب داده است و در اینجا هم مستثنی نیست.

بانک‌ها به‌عنوان واسطه‌گران مالی، منابع را از پس‌اندازکنندگان (غیرآگاه به چگونگی سرمایه‌گذاری) جذب می‌کنند و با ضوابط و مقررات خاص در اختیار تولیدکنندگان قرار ‌می‌دهند. تولید کنندگانی که گاهی توانا در تولید اما بدون امکانات مالی هستند. این امر در یک نظام مالی سالم و کارآمد باعث افزایش دسترسی تولیدکنندگان به منابع مالی، کاهش هزینه تامین مالی تولید و افزایش رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. در مقابل، اگر بانک‌ها در خدمت بخش حقیقی اقتصاد نباشند تعادل بازارها بر هم ‌می‌ریزد و منابع به بخش‌های غیرتوسعه‌ای سوق ‌می‌یابد. فعالان اقتصادی در طول زمان، دارای یک جریان ورودی نقدینگی ناشی از درآمدها، دریافت مطالبات، فروش اموال و دارایی و یک جریان خروج نقدینگی شامل پرداخت مخارج و هزینه‌ها و پرداخت بدهی‌ها هستند. این دو جریان لزوما بر هم منطبق نبوده و شکافی بین جریان ورودی و خروجی نقدینگی وجود دارد و لازم است که در این فرآیند؛ شکاف ایجاد شده پر شود. به نظر من نباید برای بانک‌ها وظیفه ملی متصور بود، چون فقط در اقتصادهای سوسیالیستی برای بانک‌ها، وظایف ملی تعریف شده است و در یک اقتصاد آزاد، بانک‌ها وظیفه دارند، سود سهامداران و سپرده‌گذاران خود را افزایش دهند.

حسین مرادی در ادامه افزود: در این شرایط فعلی و با مشکلات پیش رو برای تامین مالی از سوی بانک‌ها به ویژه در خصوص استارتاپ‌ها و حوزه‌های کارآفرینی؛ جای خالی شرکت‌های سرمایه گذاری در حل بحران‌های اقتصادی به وضوح حس می‌شود. یکی از چالش‌های تئوریک رایج در بحث تأمین مالی، به عدم شناخت مناسب و کمبود دانش در این زمینه مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، ضعف دانش مدیریت مالی در میان فعالان اقتصادی و هم‌چنین سیاست‌گذاران حوزه‌ی تأمین مالی یک چالش مهم مطرح می باشد.
هلدینگ جاوید مجموعه ای است که ضمن در اختیار داشتن دانش تامین مالی؛ با اتخاذ استراتژی مناسب برای شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و موسسات در زمینه ایجاد زنجیره حمایتی و تامین مالی اکوسیستم دانش‌بنیان و با درنظر گرفتن جوانب مختلف آن از جمله جوانب حقوقی، ساختاری، سرمایه‌گذاری و ریسک، سعی در فعالیت و تلاش در این راه می‌باشد.

 نشانی اینستاگرام: https://www.instagram.com/javidgroup/

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی حسین مرادی رپو ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید نماز امام زمان مرتضی آوینی شتاب دهنده ها سرمایه گذاری استارتاپ ها راه اندازی تامین مالی مراکز رشد کسب و کار شرکت ها بانک ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۶۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره بردن از بازار سرمایه و ظرفیتهای نهفته آن در سال جهش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود دانش جعفری در مصاحبه رادیویی در مورد شعار سال اظهار کرد: کشور حداکثر ۱۰ درصد از نیازهای مالی خود را از بازار سرمایه تأمین می‌کند و باقی از سیستم بانکی کشور انجام می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تولید و توسعه یا جهش تولید شعاری است که سال‌ها مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و انتخاب دوباره آن با محوریت مشارکت مردم بیانگر اهمیت روز افزون مساله تولید در اقتصاد است.

دانش جعفری اضافه کرد: تولید به مسائل مختلفی بستگی دارد و هر چقدر دستیابی به تکنولوژی‌های جدید افزایش یابد تولید افزایش می‌یابد. همچنین دستیابی به منابع مالی یکی از اجزای اصلی تولید است که از گلوگاه‌های تولید هم محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم بالا نیازمند منابع مالی سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های نهفته کشور استفاده از بازار سرمایه است که در حال حاضر ۱۰ درصد از آن استفاده می‌شود.

وی راه دیگر تأمین مالی را استفاده از صندوق توسعه ملی دانست و گفت: برای رهایی از وابستگی به ارز، بنگاه‌های بزرگ و کوچک می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین نیازهای خود بهره ببرند.

دانش جعفری افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود شرکت‌های توانمند به بازار دیگر کشورها را مهم بر شمرد و گفت: رفع بوروکراسی اداری باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

کد خبر 6062729 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • پسر علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • واکنش فرزند علم‌الهدی به اتهامات اقتصادی و ماجرای قطع 4000 درخت هیرکانی + عکس
  • سهامداری فرزند علم‌الهدی در هلدینگ گردشگری صحت دارد؟
  • پاسخ فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ
  • سهامداری فرزند علم الهدی در یک هلدینگ گردشگری صحت دارد؟
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی
  • بهره بردن از بازار سرمایه و ظرفیتهای نهفته آن در سال جهش تولید
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت
  • رونمایی از سامانه‌ای جدید در جهت رفع دغدغه فعالان بازار سرمایه