Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@18:00:48 GMT

برنامه‌های عاری سازی کرونا در پالایشگاه ششم عسلویه

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۷۰۰۲

به گزارش ایلنا، شکرالهی رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم از تجهیز اتاق کنترل پالایشگاه ششم به سامانه تصفیه و عاری‌سازی هوا که اثر بسیار مطلوبی بر حذف ویروس‌ها از جمله کرونا ویروس دارد، خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: مطابق بررسی‌های علمی، ویروس‌های خانواده کرونا از جمله Covid-19 ساختمانی مشابه به هم داشته و همگی دارای یک غشای لیپیدی بسیار نازک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیر این غشا دارای تعداد بیشماری پروتون آزاد (H+) ناشی از ترکیبات بیوشیمی درون سلولی هستند.

وی افزود: اگر بتوان به روشی این پروتون‌ها را از غشای ویروس خارج کرد باعث به هم خوردن توازن آن شده و غشا شکاف برداشته و RNA تخریب می‌گردد. کما اینکه در روش‌های عاری سازی سطوح از حلال‌های چربی‌زدا (مانند صابون) برای از بین بردن لایه لیپید، یا حلال‌های اکسیاینده دارای یون‌های Cl- و OH- (آب ژاول ، وایتکس ، الکل ، آب اکسیژنه) برای شکاف غشا و تخریب RNA استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول اعلام داشت: علاوه بر شستشو و استفاده از محلول‌های مایع که برای گندزدایی و ضدعفونی سطوح استفاده می‌شود، از روش‌های متداول و معتبر برای عاری‌سازی محیط از انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، روش‌های مبتنی بر عاری‌سازی هوا و گندزدایی از این طریق می‌باشد که از معروف‌ترین و کارآمدترین روش‌های تایید شده علمی، ازن‌دهی هوا بعنوان یک اکساینده بسیار قوی در محیط های خاص و فضاهای بسته است.

وی اظهارداشت: ازن یکی از گازهای طبیعی است که از طریق تزریق در محیط یا ترکیب با آب، اثر فوق‌العاده زیاد اکسیدکنندگی داشته و محیط را گندزدایی و ضد عفونی می‌کند. ضد عفونی کنندگی و گندزدایی با ازن به علت ماهیت گازی شکل آن می‌تواند به صورت کامل تمام سطوح غیر قابل دسترس را پاکسازی نماید. لیکن به دلیل آنکه از یک سو این تکنیک نیازمند تجهیزات خاص بوده و می‌بایست توسط افراد آگاه و بصورت کنترل شده انجام پذیرد و از سوی دیگر انتشار ازن در مقادیر پی پی ام بالا میتواند بر روی سلامت انسان اثر سوء داشته باشد لذا از روش فوق تنها برای محیط‌های خاص و خالی از حضور موقت انسان استفاده می‌شود و بصورت عمومی معمول نمی‌باشد.

به گفته شکرالهی؛ برخی کشورهای آسیایی شرقی مانند تایلند در زمان شیوع بیماری سارس، برای ضد عفونی عمومی تمامی فضاهای سرپوشیده و سطوح و مکان‌های عمومی و پرتردد مانند ورزشگاه‌ها از این روش استفاده کردند و هم اینک نیز با توجه به تجربه خود در مقابله با گسترش سارس، از این گاز بهره می‌گیرند.

وی در ادامه افزود : روش مناسب دیگر برای عاری سازی هوا از آلاینده‌ها از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها، استفاده از اثر فوتوکاتالیستی دی اکسید تیتانیوم است که به‌عنوان یک نانوساختار بر روی مش‌های آلومینیومی بارگذاری گردیده و با تابش فوتون‌های فرابنفش به این لایه ها موجب تولید رادیکال‌های هیدروکسیل و کربوکسیل نموده که نقش بار منفی را بازی کرده و اکسیدکننده های بسیار قوی می‌باشند که در مدت زمان کمتر از پیکو ثانیه باعث تخریب و نابودی ویروس ها می‌شوند.

شکرالهی اعلام داشت: اداره مهندسی پالایشگاه ششم از مدتی قبل و برای ارتقای سطح سلامت و رضایت مندی همکارانی که در محیط‌های بسته و فضاهای سرپوشیده با آلایندگی بالا مشغول به کار بوده یا حضور طولانی مدت دارند، بر روی سیستم‌های تصفیه هوای متناسب با شرایط آلایندگی و محیطی پالایشگاه مطالعات جامعی انجام داده و سامانه‌های کاهنده آلایندگی‌های تنفسی در پالایشگاه مبتنی بر فوتوکاتالیست دی اکسید تیتانیوم همراه با تابش UV را انتخاب و سفارش گذاری نموده بود که با شیوع ویروس Covid-19 و با آگاهی از اثرات این سامانه‌ها بر روی زدایش ویروس‌های خانواده کرونا [دکتر شفیع خانی- پژوهشگاه دانش های بنیادی ، دانشگاه الزهرا]، دو دستگاه از سامانه‌های کوچک و قابل حمل فوق را خریداری نموده و در اتاق کنترل بعنوان کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین فضای سرپوشیده پالایشگاه که کارکنان نیز بطور مداوم در آن حضور داشته و قابلیت تخلیه ندارد، نصب و راه اندازی کرد.

وی افزود: با این روش در کنار تمامی اقدامات و تمهیدات رفع آلایندگی که توسط واحدهای ذیربط و کارکنان به کار برده می‌شود،  می‌توان به محیط ایمن‌تری در اتاق کنترل دست یافته و سطح حفاظتی مکان بسیار مهم را به نحو مؤثری ارتقا داد.

رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه همچنین اعلام داشت: برای دیگر فضاهای سرپوشیده و اماکن اداری و ستادی پالایشگاه که در ساعات شب خالی از پرسنل بوده یا قابلیت تخلیه کامل دارند و دارای سیستم HVAC مناسب نیز می‌باشند، با تامین یکدستگاه ژنراتور گاز ازن و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز، عملیات ازن دهی و گندزدایی این اماکن نیز بطور متناوب و موثری در طی ساعات نیمه شب و با همکاری واحدهای تعمیرات و حراست و همراهی و هدایت روسای عملیات نوبتکاری انجام پذیرفته و در حال انجام است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خانواده دانشگاه الزهرا گاز فنی و مهندسی کشورهای آسیایی پالایشگاه ششم عاری سازی ویروس ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۷۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست

یکی از مشکلات جهان کنترل تولید و بازیافت پسماند است. پسماند‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت منابع زیستی (آب، خاک و هوا) می‌شوند. در جهان راه‌های زیادی برای رفع مشکل پسماند از جمله بازیافت، آتش زدن، دفع کردن و به دریا ریختن وجود دارد، که بهترین آن بازیافت کردن است که برخی از کشور‌ها از طریق بازیافت اقدام به تولید انرژی و ثروت می‌کنند. اگر از خود شروع کرده و  با فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی مناسب در راستای زیست محیطی حرکت کنیم می توانیم در صرفه جویی  اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشیم. 

 امین افتخار مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران اظهار کرد: رها کردن زباله علی الخصوص کیسه ها و قوطی های پلاستیکی در طبیعت مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد که تا سال ها رفع نخواهند شد. ریختن زباله نه تنها برای انسان ها بلکه برای جانوران هم خطرناک خواهد بود. 

او گفت: اگر بتوانیم تفکیک مناسبی از زباله و پسماند‌های خود داشته باشیم بخش اعظمی از این زباله‌ها قابلیت استفاده مجدد در چرخه تولید را دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند. باید سبک زندگی خود را در این راستا تغییر دهیم تا کمک کننده به محیط زیست باشیم.

در این بین مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم درباره  وضعیت پسماند کشور این گونه بیان کرد: در تهران روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آن که مافیا هم دارد؛ پلاستیک است.  دوره گردهای تهران این مسأله را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از این موضوع سواستفاده می کنند. بنابراین با تفکیک از مبدا می توان تا حد بسیار زیادی این روند را کاهش دهیم.

مزینانی گفت: در این زمینه از نظر قانونی مشکلی نداریم؛ جانمایی‌ها هم به خوبی انجام شده است اما مشکل اصلی در این روند، تفکیک پسماند از مبدأ است. البته مدیریت پسماندسوزی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها است که باید با جدیت بیشتری به این مسأله بپردازند. سال گذشته کارگروهی برای این منظور تشکیل و به همه استان‌ها ابلاغ شد تا پیگیر این مسأله باشند. پسماند در تهران به معضلی تبدیل شده است اما شهرداری گاهی با شدت و گاه ضعیف نسبت به این مسأله ورود می‌کند.از نظر قانونی مشکلی نداریم در اجرا هم نمی‌خواهیم شکایتی صورت گیرد. از شهرداری‌ها می‌خواهیم که ورود و خروج پسماندها را کنترل کنند. شهرداری قول داد که امسال در زمینه مدیریت پسماند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی

در همین راستا ثامنی مدیرکل دفتر پسماند گفت: قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی را در کشور داریم که وظیفه نظارت بر آن بر عهده وزارت صنعت است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد در هفته زمین پاک این قانون اجرا شود اگر به نتیجه نرسیم مجبور می شویم قانونی ورود کنیم و از قوه قضاییه کمک بگیریم. البته فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا از توزیع کیسه های پلاستیکی خودداری کنند اما نگران ریزش مشتری هستند بنابراین تاکید دارند همه فروشگاه با هم اجرا کنند. از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

او بیان کرد: در آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم. با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها جهت اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.چون قانون مدیریت پسماند وجود دارد بنابراین اگر اجرا نشود دلسرد کننده است. از این رو در صورت عدم اجرا از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا اجرایی شود.هر کیسه پلاستیکی حدود ۵ تا ۶ گرم وزن دارد حالا اگر هر انبار روزانه ٢ تا ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می کند. قانون عدم توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور های اطراف مانند پاکستان نیز تصویب شده است همچنین در بنگلادش ١٠ سال است که ممنوع شده است در مجموع از ١٨٠ کشور بیش از ١۵٠ کشور این قانون را دارند.   باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد