Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علیرضا فتحی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه این روزها درباره‌ی فریز مزدی زیاد می‌شنویم، گفت: در چهار دهه گذشته به جز معدود سال‌هایی، دولت‌ها مزد را متناسب با منابعی که برای پرداخت حقوق کارکنان خود در نظر می‌گرفتند و می‌گیرند، به نمایندگان خود در شورای عالی کار ابلاغ می‌کردند؛ در نتیجه مزد را به کودکی یتیم تبدیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این سال‌ها اتفاق افتاد، فریز مزدی همه جانبه است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ هم دولت اعلام کرد که افزایش حقوق کارمندان را به میزان ۱۵ درصد در بودجه سال ۹۹ درنظر گرفته است، گفت: اینگونه دولت به کارفرمایان چراغ سبز نشان می‌دهد و اعلام می‌کند که امسال در مذاکرات مزدی از این میزان بیشتر، افزایش دستمزد نخواهیم داشت؛ غائله‌ای که تنها بازنده‌ی آن نه دولت، نه کارفرمایان و نه حتی کارمندان که کارگران هستند.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، افزود: در نتیجه، گرچه افزایش ۱۵ درصد حداقل دستمزد به سود دولت و کارفرمایان است اما قطعا با این نحوه‌ی افزایش حداقل دستمزد سال ۹۹، زخم‌های کارگران عمیق‌تر می‌شود. این میزان افزایش دستمزد ریختن آب یخ بر پیکرهایِ خسته‌ی کارگران است؛ چراکه هزینه‌های ۱۰ روز از زندگی آنها را در شرایط اقتصادی سال ۹۹ تامین نخواهد کرد.

فتحی افزود: درحالیکه کارگران از رقم‌های ناچیز افزایش دستمزد خسته‌ شده‌اند، دولت و کارفرمایان مدام از افزایش ناچیز حداقل دستمزد به عنوان یک دستاورد صحبت کرده و عنوان می‌کنند که توان افزایش بیش از این میزان را نداریم. در جلسات قبلی مذاکرات مزدی سال ۹۹ هم در حالی که گروه کارگری تاکید داشت، افزایش ۴۵ درصدی حداقل دستمزد تنها عقب‌ماندگی مزد از تورم را در سال ۹۸ جبران می‌کند، گروه کارفرمایی مدعی شد که توان افزایش دستمزد بیشتر از ۲۰ درصد را ندارد.

وی با بیان اینکه البته کارفرمایان پیشنهاد خود برای افزایش دستمزد را در نوسان می‌اندازند، افزود: به صورت کلی آنها از افزایش ۱۵ تا حدود ۲۰ درصد صحبت می‌کنند؛ درحالیکه می‌دانند باتوجه به چشم انداز تورم انتظاری سال ۹۹ که حدود ۵۰ درصد است، افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی حداقل مزد سال ۹۹، شکاف مزد از تورم را به طرز بی‌سابقه‌ای در تاریخ افزایش می‌دهد.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه در این شرایط نتیجه‌‌ی مذاکره چیزی به جز برد برای کارفرمایان و باخت برای کارگران نخواهد داشت، گفت: این بازی در نهایت کارگران را در سراشیبی فقر می‌اندازد. از این رو در مذاکره‌ی مزدی امشب (۲۰ فروردین) گروه کارفرمایی و دولت باید نسبت به سهم تورم در سبد هزینه‌های خانوار شیرفهم شوند.

فتحی افزود: اساسا خواسته‌ی کارگران توجه به سهم تورم در هزینه‌های سبد معیشت و معیار قراردادن آن به عنوان حداقل دستمزد است. اگر کارفرمایان و دولت مسئولیت‌پذیر باشند و مذاکره را در این خط جلو ببرند و به حاشیه نروند، حاصل برد-برد است. هدف از انجام هر مذاکره‌ای هم برد دو طرف یا چند طرف است؛ وگرنه اگر قرار بر برد طرف مقابل و باخت طرف دیگر باشد، که اساسا مذاکره بی‌معنا و امتیاز دادن به طرف غیرمتعهد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرا نشدن ماده‌ ۴۱ قانون کار که شیوه‌ی تعیین حداقل دستمزد را مورد تاکید قرار داده است، بهره‌وری کارگران را به طرز موثری پایین می‌آورد، گفت: از این نگاه، اجرا نشدن ماده ۴۱ قانون کار، بزرگترین مانع در راه جهش تولید است. نهایتا امیدوارم که اعضای شورای عالی کار مذاکره‌ی مزدی امشب را با برد-برد تمام کنند تا بیش از این شاهد سنگین شدن وزن تورم در سبد هزینه‌های خانوارهای کارگری نباشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حداقل دستمزد دستمزد شورای عالی کار مزد ترمیم مزدی فریز مزدی علیرضا فتحی مزد 98 حداقل دستمزد سال 99 مذاکرات مزدی سال 99 افزایش دستمزد حداقل دستمزد ی کارگران افزایش ۱۵ سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۷۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام ظهر پنج شنبه در شست هم اندیشی نمایندگان تشکلات کارفرمایی و کارگری چهارمحال و بختیاری با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: باید نگاه ویژه غیر از آنچه که هست به عرصه کار شکل بگیرد، همه عوامل کار اعم از کارگر، کار فرما، مجموعه بیمه‌ای و… می‌باشد.

وی با بیان اینکه نباید فقط به همایش‌ها و لوح‌ها بسنده کرد بیان داشت: نقش کار را باید به معنای واقعی خود نشان داد و آثار آن در عمل دیده شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمتر کاربردی شده و دلایل مختلف دارد که شامل شناسایی نشدن گره‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام تصریح کرد: گره‌های مهم باید مورد توجه قرار گیرد، اگر لازم است مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های اجرایی باید ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کارفرما نمی‌تواند به درستی حق کارگر را ادا کند، افزود: کارگران با انواع مشکلات معیشتی، مسکن، امنیت شغلی و… مواجه هستند، باید ارزش کار را در جامعه به خوبی تعریف کنیم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: گاهی فقط کار برای امرار معاش است و گاهی برای آبادانی و رسالت جامعه است.

وی ادامه داد: امروز بیشتر هدف از کار به دنبال تأمین معیشت می‌باشد که فکر غلطی در اساس نیست ولی در اسلام به کار برای آبادانی جامعه بیشتر توجه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به آیه قرآن کریم که در آن بیان شده ما شما را از زمین آفریدیم و شما مأمور آبادانی زمین هستید، اذعان داشت: آبادانی زمین، فقط کشاورزی نیست به معنای واقعی زمین را محل آسایش و آرامش بشر قرار دادن و تمام استعدادهای زمین را شکوفا کردن است.

وی گفت: زمین یک محل امن برای زندگی بشر باشد تا او بتواند همه استعدادهای زمین را شکوفا بکند و زمین رونق بیابد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری درباره نتیجه شکوفا شدن استعدادهای زمین اظهار کرد: آشکار شدن آیاتی از آیات پروردگار است که خداوند نشانه‌هایی در درون زمین قرار داده؛ و روح خدایی در بشر تقویت و به کمال می‌رسد.

وی با بیان اینکه کار بشر را به کمال می‌رساند افزود: اگر نگاه به کار اینگونه بود کار فقط عرصه کارگری نیست، همه باید زمینه رساندن بشر به کمال را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام بیان داشت: برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است، کار خوب با نگاه اعتقادی، ایمانی و اسلامی باشد، کار در مقوله فرهنگ حکومت اسلامی است.

وی درباره مشکلات مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسکن ملی مسئله‌ای نیست که نادیده گرفت شود، مسئولین نیز توجیهاتی دارند اما حرف ما این است مسائل پیچیده را نباید رها کرد و باید از مسئولین و دستگاه‌ها مطالبه کرد و با مطالبه گری شاهد حصول نتیجه می‌شویم.

کد خبر 6088590

دیگر خبرها

  • کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها