Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم خراسان جنوبی هر ساله در روز چهارده شعبان (روز برات) بر سر مزار اموات حاضر می‌شوند اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا همکاری خوبی با پلیس داشته و مراسم روز برات را در فضای مجازی برگزار کردند. ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، چراغ برات رسمی دیرینه و حسنه در بین مردم خراسان جنوبی است که مردم شهر و روستا روز چهارده شعبان بر مزار درگذشتگان خود حاضر می‌شوند و با توزیع نذورات و خیرات یاد آنها را گرامی می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما قومی هستیم که حتی مرگ هم نمی‌تواند ما را از فکرِ واندیشیدن به هم دور کند حتی اگر دستمان به عزیزانمان نرسد. 

طبق روال هر ساله مردم خراسان جنوبی در یک روز مانده به میلاد امام زمان بر سر مزار عزیزان خود حاضر می‌شوند تا با ذکر فاتحه، قرآن و دعا یاد رفتگان خاک را گرامی بدارند و همین رفتن و جمع شدن دور مزار اموات برای آنها هدیه‌ای است که مغفرت آور می‌شود در واقع چراغ برات فرصتی برای هر  دو دنیا است. 

مشهد|ویژه برنامه‌های "چراغ برات" در بهشت رضا(ع) برگزار می‌شودسنت "چراغ برات" به عنوان میراث ناملموس خراسان حفظ شودافزایش 14 درصدی هزینه‌های کفن و دفن در مشهد/ تمهیدات ویژه ایام "چراغ برات"

بعد از نماز صبح آماده شده و راهی آرامستان می‌شوند، از شیرینی، شکلات، میوه و خرما گرفته تا هر چیز که فکرش را بکنی انواع کماچ، نان و کلوچه برای اموات در این روز خیرات می‌شود.

بساط افراد دوره گرد نیز گرم است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا رفتن به آرامستان‌ها ممنوع شد و مقرر شد مردم از حضور در آرامستان‌ها خودداری و در عوض در قالب گروه‌های تلگرام خانوادگی و دوستان موجی از تقاضا برای اختصاص هزینه نذورات این ایام به امور خیر و عام المنفعه و کمک به نیازمندان به راه افتاد.

 18 تشکل آماده جمع‌آوری نذورات

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این باره بیان کرد: چراغ برات امسال متفاوت بود و به همین منظور 18 تشکل مذهبی جمع‌آوری نذورات راه‌اندازی شده است.

 حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه هر چند در روایات و فرهنگ دینی یاد کردن درگذشتگان و تقدیم خیرات به یاد آنان تأکید شده اما در سال‌های اخیر مراسم روز برات گرفتار آسیب‌هایی چون اسراف و چشم و هم چشمی شده است افزود: امسال شرایط به گونه‌ای دیگر است و نه تنها از حضور در آرامستان‌ها منع شده بلکه می‌توان هزینه خریدهای چراغ برات را به امور خیر اختصاص داد و این از نظر دین هم اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه به واسطه شیوع کرونا بسیاری از مراسم‌های دینی، مذهبی و برنامه‌های سنتی تغییر کرده است افزود: در برات امسال بهترین صدقه برای درگذشتگان حضور نیافتن در آرامستان‌هاست.

طرح صدقه سلامتی امام زمان(عج) ویژه برات

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز گفت: طرح صدقه سلامتی امام زمان(عج) ویژه جمع‌آوری نذورات روز برات پیش بینی شده است.

رفیعی افزود: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا امکان حضور در قبرستان‌ها و آرامستان‌ها نیست بنابراین توصیه شد مردم آنچه که قصد دارند صدقه برای شادی اموات بدهند برای ایتام و نیازمندان اهدا کنند.

وی ادامه داد: کمک‌های جمع‌آوری شده در قالب بسته‌های معیشت، سبد غذایی یا بهداشتی بین نیازمندان و مددجویان زیر پوشش توزیع خواهد شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) روش‌های پرداخت الکترونیک را بهترین راه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در شرایط پیش آمده اعلام کرد و گفت: مردم می‌توانند در خانه با استفاده از تلفن همراه کد # 3 * 056*8877*  را شماره گیری و کمک‌های خود را اهدا کنند.

به گفته وی 60 مرکز نیکوکاری محله محور نیز در مناطق مختلف جمع آوری کمک‌های مردمی را انجام می‌دهند.

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی خراسان جنوبی نیز از مردم برای همکاری مردم در عدم حضور در آرامستان‌ها قدردانی کرد.

انتهای پیام /254/ش

R41348/P/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آرامستان ها خراسان جنوبی چراغ برات روز برات جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۷۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۴۹۰۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول در خراسان جنوبی

احمد لامعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ششم و هفتم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری بزرگترین رویداد علمی کشور که همان برگزاری نوبت اول آزمون سراسری می‌باشد هستیم.

وی تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از تعداد داوطلبان شرکت کننده در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۹۰۰ داوطلب در ۵ گروه آموزشی علوم ریاضی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی و علوم تجربی است.

رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: داوطلبان گروه ریاضی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه، گروه زبان‌های خارجی و هنر عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه و گروه علوم تجربی صبح روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

لامعی افزود: این آزمون در ۱۰ شهر استان و در ۲۴ حوزه برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به محل‌های برگزاری این آزمون در استان گفت: محل برگزاری آزمون در بیرجند در دانشگاه بیرجند، قائن در دانشگاه بزرگمهر قائن، در سرایان در دانشکده کشاورزی، در فردوس در دانشگاه پیام نور بوده و در سایر شهرستان‌ها ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها مسئول برگزاری آزمون خواهند بود.

لامعی ادامه داد: نوبت دوم آزمون دو ماه آینده یعنی هفتم و هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

وی برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت را فرصت ارزنده‌ای برشمرد که در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و گفت: اگر داوطلب در یک گروه آزمایشی شرکت کند خود سامانه سنجش در نوبتی که داوطلب رتبه برتر و بیشتری داشته باشد را انتخاب خواهد کرد اما اگر داوطلب در دو گروه آموزشی شرکت کند نهایت سازمان سنجش کد انتخاب رشته را برای داوطلب فراهم خواهد کرد که متناسب با ظرفیت علمی که دارد اختیار انتخاب خواهد داشت.

وی از افزایش تعداد داوطلبان آزمون سراسری در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: از مجموع داوطلبان شرکت کننده در نوبت اول آزمون سراسری در استان ۳۶ در آقایان و ۶۴ درصد خانم‌ها هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان داشت: دفترچه آزمون برای هر داوطلب ارسال و در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و هر داوطلب حداقل سه دفترچه خواهد داشت علاوه بر اینکه داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و بهیاری دفترچه چهارمی هم خواهند داشت.

لامعی با بیان اینکه باید داوطلبان یک ساعت قبل از برگزاری آزمون در محل برگزاری آزمون حضور داشته باشند، بیان کرد: رأس ساعت ۸ صبح ساعت آغاز آزمون‌های صبح و ساعت ۱۴:۳۰ آزمون‌های عصر بوده بنابراین درب مراکز آزمون رأس این ساعات بسته خواهد شد.

وی افزود: از داوطلبان خواسته می‌شود به جز دو عدد مداد سیاه نرم، مداد تراش، پاک کن، کارت ورود به آزمون، کارت شناسایی از آوردن هر گونه وسیله‌ای به محل آزمون خودداری کنند.

لامعی با بیان اینکه از فردا کارت مربوط به آزمون داوطلبان در سایت سنجش قابل روئیت و دریافت است، خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان با مشکلی مواجه شدند می‌توانند روز چهارشنبه به باجه رفع نقص واقع در دانشگاه بیرجند مراجعه و داوطلبان شهرستانی نیز باید به این باجه مستقر در دانشگاه بیرجند مراجعه داشته باشند که از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۴ الی ۱۸ عصر پاسخگوی داوطلبان خواهند بود.

کد خبر 6083682

دیگر خبرها

  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار
  • افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستایی ابارش سبزوار
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • کشف ۶ هزار لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق در بیرجند
  • پزشکان موسسه محکم از امروز در بیرجند آغاز به کار کردند
  • مجلس زمینه فعالیت مدافعان کشور برای کسب قدرت بازدارندگی را فراهم کرد
  • آغاز نهضت فیبرکشی در خراسان جنوبی/نسل ۵ اینترنت به استان می آید؟
  • رقابت ۱۴۹۰۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول در خراسان جنوبی