Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:31:34 GMT

قیمت جهانی برنج به بالاترین سطح ۷ ساله رسید

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۷۸۵۰

قیمت جهانی برنج به بالاترین سطح ۷ ساله رسید

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که با شیوع ویروس کرونا واردکنندگان دست به ذخیره برنج زده و صادرکنندگان صادرات را کاهش داده‌اند، قیمت جهانی برنج به عنوان غذای اصلی آسیا، به بالاترین سطح ۷ ساله خود رسید.

بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید با ۵ درصد شکستگی (بنچ‌مارک قیمت در صنعت برنج) از ۲۵ مارس تا ۱ آوریل ۱۲ درصد افزایش یافته است و به بالاترین سطح خود از اواخر آوریل ۲۰۱۳ تا کنون رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این افزایش قیمت، افزایش تقاضا برای برنج تایلندی به علت اختلال در صادرات صادرکنندگان بزرگی مانند هند و ویتنام بعد از شیوع ویروس کرونا، می‌باشد.

آسیا ۹۰ درصد کل برنج جهان را تولید می‌کند و همین مقدار هم به مصرف می‌رساند.

کد خبر 4895705

منبع: مهر

کلیدواژه: واردات برنج ویروس کرونا هندوستان تایلند برنج ویروس کرونا قیمت نفت بانک مرکزی ایران تولید نفت ایالات متحده آمریکا قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی گمرک ایران اوپک وزارت صنعت معدن و تجارت بورس نفت خام بورس تهران وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت زعفران نجومی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار زعفران ایران سال‌هاست، رها شده است و متولی مشخصی ندارد. برهمین اساس هم همواره سهم اندکی از سود کلان فروش زعفران نصیب کشاورزان ایرانی می‌شود. موضوعی که اخیرا دوباره از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است. البته این بار طبق اعلام شورای ملی زعفران این سود نصیب فروشنده زعفران و صادرکننده هم نمی‌شود؛ بلکه نصیب افرادی ناشناس با پول‌های سیاه و کثیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱۶ درصدی صادرات زعفران

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: کشاورز شش ماه پیش زعفران را به قیمت بسیار ارزان یعنی هر کیلو ۳۰ میلیون تومان به کسانی که با پول‌های بادآورده تجارت می‌کنند، فروخته‌اند و آنها همان زعفران را با نرخ هر کیلو ۱۱۰ میلیون بفروش می‌رسانند. به نقل از ایلنا حسینی می افزاید: این افراد فروشنده، صادرکننده این کالا نیستند. حتی خراسانی هم نیستند. اینان برخی افراد گمنام هستند که با پول سیاه، بادآورده و کثیف زعفران را در انبارهای خود جمع‌آوری کرده و اکنون عوامل این افراد آرام‌آرام این محصولات را با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌کنند و اینگونه القا می‌کند که زعفران در بازار دچار کمبود و کسادی شده است.

او با تاکید بر اینکه این وضعیت به نفع آینده زعفران ما نیست می‌گوید: هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند که محتکرینی که چندین تن زعفران را در انبارهای خود دارند و بازار را اداره می‌کند چرا اینگونه عمل می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران دنیا نیست؛ می افزاید: این وضعیتی که اکنون در داخل ایجاد شده سیگنالی برای رقبای منطقه‌ای و کشورهایی است که قابلیت افزایش تولید زعفران را دارند و وارد میدان می‌شوند و این قطعا به ضرر کشاورزی ما خواهد بود.

قاچاق زعفران آزاد

شرایط نابسامان زعفران فقط به قیمت های نجومی آن در بازار بر نمی‌گرده. چندی اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اعلام کرده بود که حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود.

در این میان دولت صادرکنندگان زعفران را مجبور می‌کند آن طور که می‌خواهد و به قیمتی که می‌خواهد ارز را بازگردانند؛ در غیر این صورت آنها را جریمه می‌کند.

این درحالی که صادرکنندگان زعفران فقط می‌خواهند، ارز حاصل از صادرات زعفران را با قیمت توافقی به فروشند تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

طبق اعلام شورای ملی زعفران در سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن زعفران در بازار داشتیم و به همین میزان هم از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده بود.

کد خبر: 1228215 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • قیمت زعفران نجومی شد
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • قیمت طلای جهانی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی