Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر سابق روسیه در مقاله‌ای برای خبرگزاری تاس توضیح داد که چرا امضای پیمان استارت جدید ۱۰ سال پیش یک دستاورد واقعی در روابط مسکو-واشنگتن بود.

به گزارش ایسنا، متن کامل مقاله دیمیتری مدودف، نخست وزیر سابق روسیه که توسط خبرگزاری تاس منتشر شده، به شرح ذیل است: "۱۰ سال پیش در پراگ باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا و من پیمان کاهش هر چه بیشتر تسلیحات جنگی استراتژیک موسوم به "استارت جدید" را امضا کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز، هنگامی که روابط میان کشورهای ما دوران بسیار سختی را سپری می‌کند، خوب است که نگاهی به آن اتفاق که یک دهه پیش رخ داد، بیندازیم.

اغراق نیست که بگویم پیمانی که ما در آن زمان امضا کردیم یک دستاورد واقعی در روابط روسیه-آمریکا بود و وضعیت کلی در جهان را ساده و آسان کرد. در حقیقت، ما وضعیت زرادخانه‌های اتمی‌مان را نقطه‌ای که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی قرار داشت رساندیم؛ وضعیتی که حتی پیش از آغاز رقابت گسترده تسلیحاتی میان جماهیر شوروی و آمریکا وجود داشت. ما آنقدر حسن نیت، احترام متقابل و صداقت برای مواضع یکدیگر قائل بودیم که این کار را انجام دهیم. از همه مهم‌تر اینکه ما به این درک مشترک رسیده بودیم که بدون پیمان استارت جدید قادر نخواهیم بود تا راه عادی را به سوی قرن ۲۱ هموار کنیم.

متاسفانه وقایع بعدی که رخ دادند از یک سناریو کاملا متفاوت پیروی کردند. "مابقی" روابط ما که شدیدا به آن امید بسته شده بود به یک "افراط و زیاده‌روی" بیش از حد تغییر کرد. به علاوه این اتفاق تنها به خواست شرکای آمریکایی ما رخ داد که از همکاری به فشار سیاسی تغییر جهت داد و جنگ بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها را علیه ما به راه انداخت و تلاش کرد تا روسیه را از برنامه جهانی خارج کند.

سال‌های اخیر ثابت کردند که کنترل تسلیحاتی بسیار دشوار است. به ویژه فسخ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) از سوی آمریکا علامت بسیار هشدار دهنده‌ای بود. به علاوه، مسکو بارها توجهات را به عدم پیروی واشنگتن از مفاد پیمان استارت جدید جلب کرده است اما این پیمان همچنان تنها توافق بین‌المللی است که رقابت تسلیحات جنگی استراتژیک را محدود نگه داشته است.

روسیه به نوبه خود تا پنج فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی به طور کامل به تعهداتش نسبت به کاهش تسلیحات جنگی استراتژیک پایبند بود. از آن زمان به بعد کشور ما بارها موضوع تمدید پیمان استارت جدید پس از پنج فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی را مطرح کرد. با این حال شرکای آمریکایی ما دائما موانع جدیدی را بر سر راه این موضوع ایجاد می‌کنند. موضع وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به الحاق فرضی چین به پیمان استارت جدید و همچنین نسبت به اعمال این پیمان به شکل فعلی خود به جدیدترین تسلیحات روسیه به نظر کاملا غیرمنطقی می‌آید. این احساس وجود دارد که واشنگتن از گفت‌وگوهای بی‌نتیجه و بی‌پایان لذت می‌برد و از تمدید این پیمان جلوگیری‌ می‌کند؛ اقدامی که برای حفظ ثبات استراتژیک در جهان بسیار مهم است.

موضع ما که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح کرده همچنان تغییری نکرده است. روسیه به رقابت تسلیحاتی علاقه‌ای ندارد و همچنان آماده است تا فورا و بدون هیچ پیش شرطی پیمان استارت جدید را تمدید کند. با این حال، آمریکا بر خلاف ۱۰ سال پیش قصد ندارد تا در مذاکرات جدی، صادقانه و حرفه‌ای شرکت کند. در همین حال، تمدید پیمان استارت جدید می‌توانست ایجاد یک سیستم کنترل تسلیحات استراتژیک جدید و شاید چندجانبه را ممکن سازد. اگر پیمان استارت جدید متوقف شود، نابودی آن پیامدهای بسیار جدی برای امنیت بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

رویداد یک دهه پیش جنبه مهم دیگری نیز دارد. در حال حاضر که جهان در آستانه یک بحران جهانی شدید در سایه پاندمی ویروس کروناست، کشورهای جهان باید به طور ویژه برای تامین کمک متقابل و حمایت از یکدیگر تلاش کنند. این بدان معناست که یک رابطه کاملا متفاوت و بدون تحریم برای مقابله با این تهدید خطرناک لازم است. ۱۰ سال پیش روسیه و آمریکا ثابت کردند که قادرند بر اختلافات غلبه کنند و نه تنها به خاطر مردم خودشان بلکه به خاطر کل بشریت به توافق برسند. امروز، این توانایی برای شنیدن صدا و نظرات یکدیگر بسیار حائز اهمیت است."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاهده استارت جدید پیمان استارت جدید ۱۰ سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی

ایسنا/سیستان و بلوچستان در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون علل مهاجرت و پیامدها و راهکارهای پیشگیری از آن بحث و بررسی شد.

در دومین روز از برگزاری این همایش، چنگیز رحیمی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در زمینه "ساماندهی مدیریت خدمات مشاوره برای مدیران" و اسکندری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه "راهکارهای حل چالش های روانی - اجتماعی دانشجویان، به ارائه سخنرانی پرداختند.

 باباپور عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز درباره " علل مهاجرت و پیشگیری از آن اظهار کرد: برخی از کشورها تلاش دارند نخبگان و یا دانشجویان ما را به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و .. به مهاجرت وادار کنند که لازم است دانشجویان را نسبت به پیامدهای مهاجرت هوشیار کنیم.

وی همچین به تشریح چالش های ترویج سبک زندگی سالم پرداخت و گفت: با پیشگیری از افراط و تفریط در زمینه های مختلف می توانیم چرخ زندگی را متعادل کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی از دیگر برنامه های دومین روز همایش ملی بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرایط وخیم بیماران بیمارستان کمال عدوان غزه
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست