Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@05:53:34 GMT

ما را ستوده‌ای باید که نشانی دهد از مرز هویت‌هایمان

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۸۰۷۳

ما را ستوده‌ای باید که نشانی دهد از مرز هویت‌هایمان

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین قربان سروی، مرمت کار بناهای تاریخی و سنتی، گردشگر و پژوهشگر حوزه میراث معنوی، به بهانه چهارمین سال خاموشی ایران شناس فقید و بنیان‌گذار حوزه معرفتی جغرافیای تاریخی ایران زمین زنده یاد منوچهر ستوده یادداشتی را برای مهر ارسال کرده است. او سال‌ها از همراهان نزدیک زنده‌یاد ستوده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«بنام خداوند جان و خرد

ای رهپو از آستارا تا استاراباد

سکوتت سرشار از ناگفته‌هاست

چه زیبا سرودی

(خون است دلم برای ایران)

به چهارمین سال خاموشیت ای بزرگ دل در گرو ایران و ایرانی داده رسیده‌ایم.

عاشق دماوند؛ سهند و سبلان؛ تفتان؛ تخت سلیمان؛ آزادکوه؛ خلنو؛ پلوار؛ حوض دال دنا؛ پالون گردن؛ دیوچال؛ دوبرار؛ چوپار؛ چپکرو؛ آلانه سر؛ تزرجان؛ باجگان؛ ببر ووو… که گام‌هایت را به یاد دارند و چای گرم کنار دامنه‌هاشان همراه نسیم خنک کوهستان که هوایش ریه‌هایت را نوازش می‌دادند با سردی خویش.

عاشق و شیدای دریای مازندران که از بیان خزرگونه‌اش ابا داشتی؛ عاشق خلیج همیشگی فارس؛ ای دل داده در گرو همیشه بهار و ونوشه و پامچال وحشی؛ ای نگاهت به بلندای سپیدار و راش و افرا و کلیکک و توسکا سرو قامت من، بزرگ من، آقای من، مراد من، که وام دار توأم بهاری که فروردینش داس اجل را بر پیکر سرو قامت، سرو یکصد ساله ما زد؛ عادت ما شده به فراق تو، به داغ تو، به نبودنت، به آن آواهای بلندت که می‌خواندی همه را با طنین ادامه دارت، غریب نیست که پیرانه سر ما دلداری دوست را بر نتابیم، که امیدم به باز آمدن یوسف کنعان داده است؛ به باور خسته و زخمی من (کنعان مرا و ترا) به سلف خرها فروختند.

کنعانی که یوسف ستوده ما نه فقط دست آستارائیش را به استار آباد رساند که وجب به وجب تربتش قدمگاه او شد؛ منوچهرم؛ که خراب آباد ایران زمینت بودی؛ به داناییت، به دانشت، به عاشقی‌ات، به جغرافیای زخمی سرزمینت که در پس و پی کوچ چلچله‌ها به کیان کلاغ‌ها بدل گشت؛ به چنته پچ پچه مورو مار...

مرا و ما را ستوده‌ای باید که نشانی دهد از مرز هویت‌هایمان در گستره هجمه‌های اغیار و نامردمان روزگار گفتی می‌خواهم چراغ راه جوانان و کودکان سرزمینم باشم؛ دریغ و درد هنوز جوانان سرزمینت نه نام ترا می‌دانند و نه راه ترا می‌شناسند.

درد است که جایت در کتاب تاریخ و جغرافیای مدارس خالی است؛ می‌دانم طول می‌کشد تا ترا بشناسند؛ ولی خواهند شناخت؛ ایمان دارم؛ این باور من است؛ چون ترا می‌شناختم که بیهوده نزیستی؛ بلبلی بودی که مجال به زغن ندادی.

اگر به زلف دراز تو دست ما نرسید
گناه بخت پریشان و دست کوته ماست

امروز به چهارمین سال کوچ جانسوز استاد منوچهر ستوده؛ پیر شوریده سر ما، از مستی دمنوش‌های ریاحین کوه؛ همسنگی و هدوشی گذار و گذر و هماویی چاوشان بهار همه سبزه و گل‌های وحشی جنگلی خرج راه ساخت که سیر و سرود آستارا تا استار آباد میسورش گشت رسیده‌ایم.

ما ناستوه مردمان روزگار لفاظی که گمشده سر زمین خویشیم آیا قدر شناس ذیقدری چون او بوده‌ایم.

شب قدر است و ذیقدری ندیدم
چنان تو صاحب قدری ندیدم

تو منوچهری، مینوچهری، از اهالی رضوان و منسوب پیشدادیان.

گیرم که خیابانی بنامت نشد؛ تو شاهراهی به گستره همه راه‌های ایران زمین.

گیرم که میدانی بنامت نشد؛ تو در میدان قلب همه دوستداران و رهروان علم و معرفت اعتلای ایران زمین جای داری و تابلو بنامت زده‌اند آنان که دل در گرو این سرزمین دارند.

رقص خیال و خاطر یاران و انتظار
ما در چنین هوایی و افسوس یک سراغ

مویه را، سوگ همه سویه را مرا به بوته زار آوازی نیست؛ سرود دلنوازی نیست؛ با که بگویم؟ با که؟ از فراغ از فراق نی نوازی که نیستان ایرانشهر مرا به نوای حضور یکسر داشت...
بادلی پر خون می‌گذرم؛ هیچ نمی‌گویم، هیچ، که بیانش جز درد تاوانی نیست.

اینک در چهارمین سال خاموشی آن بزرگ به شعری از جناب استا کیوس گوران که خود برگ زرینی است بر اوراق دفتر این سرزمین سروده؛ در روز درگذشت استاد ستوده بسنده می‌کنم؛ یادش همراه عشقش و ذکر مدامش که می‌فرمود:

(دل هر ایرانی که برای ایران نتپد بهتر آن است که هرگز نتپد) در اندیشه عاشقان ایران زمین جاوید.

دم به دم با باد او دم می‌زنم
دم به یاد او دمادم می‌زنم
سوگوار هجرت سرو سهی
بر سر و سینه ز ماتم می‌زنم
تا که خاموشی نگیرد یاد دوست
بر بط‌اش را زخمه هر دم می‌زنم
حرف اگر از پیر آرم در میان
آنچه او داده است یا دم می‌زنم
سینه زخمین خود را از فراق
با ضماد شعر مرهم می‌زنم
بسته شد دار الشفای می‌فروش
ساغر از خم خانه جم می‌زنم
دل بیاد پیر مجلس سوگوار
حرف بسیار و… من‌اش کم می‌زنم

(جان و تن من فدای ایران)

با سپاس و احترام

کوچک‌ترین شاگرد ستوده بزرگ
امیرحسین قربان سروی

بیستم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و نه
مازندران؛ چالوس»

کد خبر 4895772 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: منوچهر ستوده درگذشت چهره ها ایران میراث فرهنگی ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ادبیات گردشگری ادبیات جهان ترجمه شیوع کرونا معماری صنایع فرهنگی رایزنی فرهنگی درگذشت چهره ها خبرگزاری مهر میراث فرهنگی نشر مرکز چهارمین سال ایران زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر دفاع بریتانیا تهدید به زندان شد

معاون وزیر دفاع بریتانیا ده روز فرصت یافت تا اسامی افرادی را که به وی در مورد دست داشتن نیروهای بریتانیایی در کشتار غیرنظامیان افغانستانی اطلاعات داده‌اند به یک کمیته تحقیق ارائه کند.

این کمیته گفت در صورت عدم همکاری، مرسر با زندان مواجه خواهد شد.

مرسر که مسئول امور کهنه سربازان در وزارت دفاع بریتانیا است، ماه گذشته در برابر کمیته تحقیق در مورد اتهام دست داشتن نیروهای ویژه ارتش در کشتار غیرنظامیان افغانستانی گفت که به باور وی، کماندوهای بریتانیایی در قتل چندین غیرنظامی افغانستانی بین سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳ در هلمند دست داشتند.

مرسر گفت «چندین افسر نظامی» به او زمانی که سمتی در حکومت نداشت و تنها عضو پارلمان بود، در مورد اتهام قتل غیرنظامیان افغانستانی و مخفی کردن آن از سوی کماندوهای بریتانیایی اطلاعاتی ارائه کردند.

مرسر به رغم درخواست مکرر از افشای هویت این افسران خودداری کرده است.

چارلز هادون کیو، رئیس کمیته تحقیق گفت که مرسر تا پنج اپریل، یعنی ده روز دیگر فرصت دارد تا اسامی منابعش را در اختیار کمیته قرار دهد.

وی گفت که خودداری از ارائه اطلاعات مهم مربوط به تحقیق درباره جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان یک تخطی جنایی است که می تواند منجر به جریمه یا زندان شود.

روزنامه گاردین به نقل از لوی درستیز سابق ارتش بریتانیا گزارش داد که مرسر در حال صحبت با منابعش است تا آنها با افشای هویت شان در کمیته تحقیق موافقت کنند.

معاون وزیر دفاع بریتانیا تا ۱۵ حمل فرصت دارد که درخواست تجدیدنظر کند و دلایلش را برای فاش نکردن هویت منابعش به کمیته تحقیق، ارائه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • هویت‌بخشی صنایع‌دستی با احیای گل و چوب
  • «صدای ملت» علیه هویت ملی موضع نمی‌گیرد
  • پیوند ناگسستنی نوروز با هویت ایرانی
  • معاون وزیر دفاع بریتانیا تهدید به زندان شد
  • فعال‌سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای برای جلوگیری از هک گوشی
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • ضیافت امام حسنی‌ها، نشانه هویت ماست
  • جمعیت صدهزار نفری‌ امروز آزادی نشان دهنده هویت مردم ایران است
  • نوروز در شادی جمعی «نو روز» می‌شود