Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@12:16:13 GMT

کرونا چطور سبک زندگی ما را دگرگون کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۸۵۷۴

کرونا چطور سبک زندگی ما را دگرگون کرد؟

همشهری آنلاین/ زهرا کریمی :غیبت شهروندان در طبیعت و بوستان ها برای طبیعت و کاهش گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی خیلی هم بد نبوده است. «سارا اردو» پژوهشگر جوان ساکن شهرک غرب و استاد دانشگاه در رشته محیط زیست درباره فواید در خانه ماندن و نفس کشیدن طبیعت در روزهای کرونایی می گوید.

آیا قرنطینه شهروندان در خانه هایشان و حضور نداشتن آنها در طبیعت فایده برای محیط زیست شهری هم داشته است؟
بله.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین اثر جهانی آن کاهش گازهای گلخانه ای وتغییرات اقلیمی است و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا در کشورهای بزرگ  مانند چین و آمریکا. از فواید آن در ابعاد کوچکتر می توان به تهران و محله ها اشاره کرد؛ آسمان آبی، معابر خلوت و بدون زباله، افزایش تعداد و تنوع پرندگان...
در خانه ماندن شهروندان و این نوع شیوه زندگی می تواند سبک جدیدی از زندگی را با رعایت الگوهای محیط زیستی رقم بزند. درحالی که طی دوره زندگی ماشینی برای حفظ محیط زیست نمی توان سفارش به خانه ماندن کرد.

بنابراین طبق گفته های شما برای حفظ محیط زیست شهری می توان از الگوهای زندگی روزهای کرونایی به عنوان سبکی جدید در برنامه ریزی زندگی شهرنشینی بهره برد؟
بله و اتفاقاً باید از این فرصت استفاده کرد. من به عنوان یک شهروند تهرانی از زمان شیوع ویروس کرونا تا امروز حدود 6 هفته است که در منزل قرنطینه ام و بیشتر خریدهای ضروری را اینترنتی انجام می دهم. زمان خوبی برای مطالعه و تحقیقات و امور شخصی ام پیدا کرده ام و کنار خانواده ام از سنت ها و خاطرات قدیمی صحبت می کنیم. بنابراین می توانیم این نکات ریز را که در زندگی ماشینی گم شده بودند دوباره احیا کنیم. طی این مدت تنها 2بار از خانه برای کارت به کارت مبلغی تا عابربانک رفته ام که دیدن خلوتی کوچه ها، حضور مردم برای خرید با دوچرخه، ضدعفونی کردن معابر، پیام های هشداردهنده درباره نحوه دستکش و ماسک های مصرف شده و حتی رویش سبزه ها در باغچه همسایه حال مرا خوب کرد. باورم نمی شد این همان خیابان اصلی شلوغ شهرک غرب یک ماه پیش است.

چه سبک زندگی در این روزهای کرونایی رواج پیدا کرده است که تداوم آنها خوب خواهد بود؟
استفاده از مواد شوینده ای که به محیط زیست آسیب نرساند مثل استفاده از مواد شوینده طبیعی، کیسه های پارچه ای قابل شست وشو به جای کیسه های پلاستیکی، تفکیک زباله و رها نکردن آن در معابر، مصرف درست آب، انتشار پیام های تبلیغاتی از رسانه های عمومی که به نفع محیط زیست است، رعایت نکات بهداشتی در همه شرایط و همه روزهای زندگی، پخش فیلم های مستند با موضوع محیط زیست و نقش انسان در حفاظت از آن، خرید اینترنتی برای کاهش مصرف کاغذ، حذف اسکانس برای خریدهای روزانه، ورزش در خانه، احیای بازی های خانگی، استفاده از مواد بازیافتی برای کارهای هنری و توجه به حال محیط زیست و فضای سبز اطراف منزل و شهرمان. این روزها زمین احتیاج به کمک دارد و ما شهرنشینان می توانیم با تداوم این شیوه از زندگی شهری، مردمی سالم و شاد، هوایی پاک و محیط زیستی زنده داشته باشیم و همیشه شاهد پرواز گونه های مختلف پرندگان در آسمان شهرمان باشیم.
 

کد خبر 498076 برچسب‌ها پژوهش كروناويروس منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پژوهش كروناويروس منطقه ۲ محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:پنج پاسگاه محیط بانی در این استان آماده بهره برداری است که امروز پاسگاه محیط بانی شهید جعفری  درپارک ملی صیدوا با ۱۲۰ مترمربع مساحت با کاربری حفاظتی به بهره برداری رسید.
ظاهری افزود: هزینه بهره برداری از این پاسگاه بیش از ۳۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات دوراول سفر رئیس جمهوری به استان تامین شده است.
پارک ملی صیدوا با مساحت هشت هزار هکتار با تنوع گیاهی و جانوری بالا زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش مانند انواع قوچ و میش، کل و بز، آهو، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، گربه پالاس است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر حاشیه افتتاح این پاسگاه محیط بانی  گفت: ذخیرگاه پارک ملی صیدوا ظرفیت زیادی دارد و در طرح جامع  محیط زیست از این ذخیره گاه ها حمایت می شود .

سلاجقه با بیان اینکه تامین نیروی انسانی در بحث حفاظت محیط زیست برای ما ارزش و اهمیت زیادی دارد افزود: برای کاهش مجروحان و شهدای حوزه حفاظت محیط زیست سعی می‌شود از ظرفیت پهپادی استفاده شود.
وی در خصوص حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از گونه‌های نادر جانوری گفت: اقدامات خوبی از سوی حفاظت محیط زیست و نیز اداره راه انجام شده، اما نیازمند حمایت  های مالی بیشتر از منابع استانی هستیم .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • جمع کردن زباله ها توسط فیل دوستدار محیط زیست (فیلم)
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • شمار قربانیان سیل در افغانستان به 66 نفر رسید
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری