Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فقهی بانکی با بیان اینکه با بیان اگر تسهیلات یک میلیون تومانی بدون رضایت طرفین باشد شرط قرارداد رعایت نشده است، گفت: باید بستری فراهم شود که کسانی که تمایل به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی را ندارند، بتوانند اعلام کنند.

سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درخصوص چارچوب شرعی تسهیلات یک میلیون تومانی دولت که با نرخ سود 12 درصد قرار است به 23 میلیون خانوار پرداخت شود، اظهارداشت: اطلاعات من از این تصمیم دولت زیاد نیست و باید یک مقدار دقیق‌تر بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید ببینیم فرم قراردادی که بانک‌ها براساس آن عمل می‌کنند باید مشخص شود. 

وی افزود: در این شرایط، مطلوب این است که ماهیت تسهیلات یک میلیون تومانی در قالب قرارداد قرض‌الحسنه باشد اما اگر منابع قرض‌الحسنه کفایت نمی‌کند، می‌توان از قرارداد مرابحه استفاده کرد.

این کارشناس فقهی بانکی گفت: بانک‌ها همان‌طور که از نظر شرعی حق ندارند، سپرده‌های قرض‌الحسنه را خارج از عقد قرض‌الحسنه تسهیلات بدهند، اجازه ندارند سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت دار را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند. منابع بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه کم است و زیرا علاوه بر نسبت پایین سپرده‌های قرض‌الحسنه مصارف قرض‌الحسنه زیاد است. بانک‌ها در کنار تسهیلات ازدواج، برای جبران خسارت حوادثی مانند سیل و یا زلزله از منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت تسهیلات استفاده می‌کنند. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی وقتی منابع به اندازه کافی نیست، روش عقلایی این است که دولت مابه التفاوت سود تسهیلات را بدهد و نرخ سود را برای مردم در این طرح کاهش دهد.

موسویان با بیان اینکه برای تسهیلاتی که 12 درصد سود تعیین شده است، بهترین قرارداد مرابحه است، گفت: بانک‌ها از محل منابع سپرده‌گذاران این تسهیلات را می‌دهند و سود سپرده‌گذار حداقل 15 درصد و گاهی بیشتر است؛ وقتی دولت تکلیف می‌کند بانک‌ها تسهیلات با نرخ 12 درصد بدهند، احتمالا مابه‌التفاوت سود مصوب و نرخ دریافتی را دولت خود تقبّل می‌کند.

به گفته وی در قرارداد مرابحه تسهیلات جهت خرید کالا و خدمات مصرفی خانوارها قابل استفاده است و عقد مرابحه از این جهت توسعه دارد در این عقد می‌توان سود ثابت در نظر گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه حداقل شرط یک قرارداد رضایت طرفین قرارداد است، افزود: اگر تسهیلات یک میلیون تومانی بدون رضایت طرفین باشد شرط قرارداد رعایت نشده است. بنابراین حداقل باید بستری فراهم شود که کسانی که به هر دلیل تمایل به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی را ندارند، بتوانند اعلام کنند تا دولت هم تسهیلات به حساب آنها واریز نکرده و از یارانه ماهیانه آنها در ماه‌های آینده برداشت نکند.

این عضو شورای فقهی (شورای غیررسمی) بانک مرکزی با اشاره به تنوع شرایط قراردادها و معاملات، گفت: به عنوان مثال ما بحث معاطات را داریم. شما به نانوایی می‌روید و بدون رد و بدل شدن صحبتی، پول را می‌دهید و نان را برمی‌دارید. در شرایط فعلی هم دولت یا نظام بانکی می‌تواند اعلام کند که تسهیلات با این شرایط است و شما آن را دریافت می‌کنید.

وی تصریح کرد: صِرف دریافت تسهیلات می‌تواند نوعی از قرارداد باشد اما قطعا قرارداد یک‌طرفه حتی اگر قرض‌الحسنه هم باشد، منطقی نیست و یکی از شروط اصلی قرارداد، رضایت طرفین است. بنابراین حداقل باید روشی برای اعلام عدم درخواست یا اعلام رضایت دریافت وام یک میلیون تومانی طراحی شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک ها تسهیلات موسویان اطلاعات تسهیلات یک میلیون تومانی رضایت طرفین قرض الحسنه بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای حمایت از اشتغالزایی و بهبود معیشت خانوارها، تسهیل شرایط ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و جوانی جمعیت، حمایت از کشاورزان خسارت دیده و ... شعب این بانک در سراسر کشور طی سال 1402 بیش از 126 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه جمعا به مبلغ 145 هزار و 610 میلیارد ریال به متقاضیان و واجدان شرایط پرداخت کرده اند.

شایان ذکر است، از مجموع تسهیلات قرض الحسنه پرداختی توسط بانک کشاورزی در مقطع یاد شده، بالغ بر 83 هزار میلیارد ریال در قالب بیش از 40 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و 28 هزار میلیارد ریال در قالب 42 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده و الباقی در قالب تسهیلات اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، ودیعه مسکن مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی، تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، کمک به کشاورزان خسارت دیده و ...  بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وام بزرگ ۳۰۰ میلیون تومانی را از این بانک‌‎ها دریافت کنید
  • پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • آشنایی با انواع وام بانک مهر ایران + شرایط و جزئیات دریافت وام از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • شرایط و نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی طرح مهربانی
  • پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه طی سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی
  • پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض رئیس جمهور به مردم خراسان جنوبی
  • ثبت حدود ۱۳۰ هزار درخواست مردم خراسان جنوبی در سامانه سامد
  • ثبت ۱۲۹ هزار و ۸۷۰ درخواست مردم خراسان جنوبی در سامانه سامد
  • ثبت ۱۲۹۸۷۰ درخواست مردم خراسان جنوبی در سامانه سامد