Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@21:05:54 GMT

شبی که دعا مستجاب است پس بخوان خدا را تا...

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۸۸۹۱

شبی که دعا مستجاب است پس بخوان خدا را تا...

شب نیمه شعبان شبی عظیم است که پیامبر درباره آن می‌فرماید: «در شب نیمه شعبان اعمال ثبت و روزی‌ها تقسیم و زمان‌هاى مرگ مردم نوشته و حاجیان سال تعیین می‌شوند. در این شب در بخشش خدواند باز است و فرشتگان از آسمان به زمین مکه نازل می‌شوند».

 خبرگزاری فارس، همدان، «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُوءْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» (بقره، 186)

و چون بندگان من درباره من از تو بپرسند، [بگو] من به آنها نزدیکم، آن‌گاه که مرا می‌خوانند، پس باید آنها [فرمان] مرا اجابت کنند و به من ایمان داشته باشند، باشد که ایشان راه یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و امشب یکی از همان زمان‌هایی است که باید او را بخوانیم از روی اخلاص، ایمان و توکل.

امشب درهای آسمان باز شده و فوج فوج فرشته به زمین می‌آیند تا دعا و خواسته ما را به عرش ببرند تا آنجا که رسول اکرم در حدیثی می‌فرماید «در شب نیمه شعبان اعمال ثبت و روزی‌ها تقسیم و زمان‌هاى مرگ مردم نوشته و حاجیان سال تعیین می‌شوند. در این شب در بخشش خدواند باز است و فرشتگان از آسمان به زمین مکه نازل می‌شوند. امشب آنقدر عظیم است که امام علی(ع) به نقل از پیامبر(ص) می‌فرماید: «خداوند متعال در شب نیمه شعبان فرشته‌ای را نازل فرموده که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا می‌دهد: «آیا توبه کننده‌ای در این شب است تا او را بیامرزم و آیا طالب رزقی است تا او را رزق بدهم».

و در حدیثی امام محمد باقر(ع)، در فضیلت شب نیمه شعبان می‌فرماید: «شب نیمه شعبان، پس از شب قدر بافضیلت‌ترین شب‌هاست. در آن شب خداوند به بندگان عطا می‌کند و بر آنان منت نهاده و ایشان را می‌بخشد بنابراین در تقرب به خدا در آن شب کوشش کنید، زیرا خداوند به ذات خود قسم یاد کرده هیچ سائلی را در آن شب رد نکند مادامی که درباره معصیت از خداوند چیزی نخواهد».

و نیز در روایتی دیگر امام رضا(ع) درباره فضیلت این شب فرموده: «این نیمه شعبان است که خداوند، بنده‌ها را از آتش جهنم آزاده کرده، گناهان کبیره آنان را می‌آمرزد. بنابراین در این شب ذکر خداوند تبارک و تعالی و دعا و استغفار زیاد داشته باشید زیرا که پدرم فرمود: دعا در این شب مستجاب است.»

امشب فضیلت‌های زیادی دارد که افق آن در تشبیه پیامبر اعظم(ص) نمایان بوده و ایشان می‌فرماید: «علی بن ابی طالب در میان اهل بیت پیامبر (ص) به مانند فضیلت نیمه شعبان بر سایر ایام است».

به دلیل اهمیت این شب، اعمالی از ائمه اطهار(ع) برای بهره‌مندی از آن توصیه شده که تمامی در مفاتیح‌الجنان آمده و ما به خلاصه‌ای از آن اعمال اشاره می‌کنیم:

- غسل که باعث تخفیف گناهان است.

- شب‌زنده‌داری و احیای این شب ‌به نماز و دعا و استغفار.

- زیارت امام حسین(ع) که باعث آمرزش گناهان است که امام زین‌العابدین(ع) در این خصوص می‌فرماید: «هر کس دوست دارد که ۱۲۴ هزار پیامبر با او مصافحه کنند، در شب نیمه شعبان به زیارت امام حسین (ع) برود؛ زیرا در آن شب فرشتگان و ارواح پیامبران برای زیارت آن حضرت از خدا اجازه می‌گیرند و خداوند به آنها اجازه می‌دهد. خوشا به حال کسی که با آنها مصافحه نماید و آنها با او مصافحه کنند. که پنج رسول اولوالعزم؛ یعنی نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد صلی‌الله‌علیهم‌اجمعین نیز جزو آنان هستند.

کم‌ترین حد زیارت آن است که بر بالای بامی بروی و به جانب راست و چپ نظر کنی، سپس سر به آسمان بلند کرده و با این کلمات حضرت را زیارت کنی: السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَباعَبْدِاللّه، السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللّه وَ بَرَکاتُهُ. در زیارت به این شیوه، امید است که پاداش حج و عمره برایت نوشته شود.

- صلوات شعبانیه

- دعای سلامتی امام زمان(عج) اللهم کن لولیک ...

 -نماز جعفر طیار

- در دعای کمیل که روایت شده که «کمیل‌بن‌زیاد نخعی» دید امیرمؤمنان علیه‌السلام این دعا را در شب نیمه شعبان در حال سجده قرائت می‌نماید و امیرالمؤمنین (ع) به کمیل فرمود: ای کمیل، بنشین، هرگاه این دعا را حفظ کردی، در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک بار، یا در هر سال یک بار، یا در طول عمرت یک بار آن را بخوان که خدا تو را کفایت و یاری می‌کند و به تو روزی عطا می‌کند و هرگز آمرزش را از دست نمی‌دهی.

 ابویحیی می‌گوید: به سرورمان امام صادق(ع) عرض کردم، کدام دعا از همه دعاها برتر است؟ فرمود: «بعد از آنکه نماز عشا را خواندی، ٢ رکعت نماز، در رکعت اول سوره حمد و سوره جحد (قل یا ایها الکافرون) و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید (قل هو الله احد) بخوان. و بعد از سلام نماز ٣٣ بار سبحان‌الله و ٣٣ بار الحمدلله و ٣۴ بار الله‌اکبر بگو. سپس این دعا را بخوان:

یا مَنْ إِلَیْهِ یَلْجَأُ الْعِبادُ فِی الْمُهِمَّاتِ، وَ إِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فِی الْمُلِمَّاتِ، یا عالِمَ الْجَهْرِ وَ الْخَفِیَّاتِ، یا مَنْ لا یَخْفَى عَلَیْهِ خَواطِرُ الْأَوْهامِ، وَ تَصَرُّفُ الْخَطَراتِ، یا رَبَّ الْخَلائِقِ وَ الْبَرِیَّاتِ، یا مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ الْأَرَضِینَ وَ السَّماواتِ.

أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ أَمُتُّ إلَیْکَ بِلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ، فَیا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ اجْعَلْنِی فِی هذِهِ اللَّیْلَةِ مِمَّنْ نَظَرْتَ إِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ، وَ سَمِعْتَ دُعاءَهُ فَأَجَبْتَهُ، وَ عَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَأَقَلْتَهُ، وَ تَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطِیئَتِهِ وَ عَظِیمِ جَرِیرَتِهِ، فَقَد اسْتَجَرْتَ بِکَ مِنْ ذُنُوبِی، وَ لَجَأْتُ إِلَیْکَ فِی سَتْرِ عُیُوبِی.

اللَّهُمَّ فَجُدْ عَلَیَّ بِکَرَمِکَ وَ فَضْلِکَ، وَ احْطُطْ خَطایایَ بِحِلْمِکَ وَ عَفْوِکَ، وَ تَغَمَّدْنِی فِی هذِهِ اللَّیْلَةِ بِسابِغِ کَرامَتِکَ، وَ اجْعَلْنِی فِیها مِنْ أَوْلِیائِکَ الَّذِینَ اجْتَبَیْتَهُمْ لِطاعَتِکَ، وَ اخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِکَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خالِصَتَکَ وَ صَفْوَتَکَ.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِمَّنْ سَعِدَ جَدُّهُ وَ تَوَفَّرَ مِنَ الْخَیْراتِ حَظُّهُ، وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ، وَ فَازَ فَغَنِمَ، وَ اکْفِنِی شَرَّ ما أَسْلَفْتُ، وَ اعْصِمْنِی مِنَ الازْدِیادِ فِی مَعْصِیَتِکَ، وَ حَبِّبْ إِلَیَّ طاعَتَکَ وَ ما یُقَرِّبُنِی مِنْکَ وَ یُزْلِقُنِی عِنْدَکَ.

سَیِّدِی إِلَیْکَ یَلْجَأُ الْهارِبُ، وَ مِنْکَ یَلْتَمِسُ الطَّالِبُ، وَ عَلى‏ کَرَمِکَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقِیلُ التَّائِبُ، أَدَّبْتَ عِبادَکَ بِالتَّکَرُّمِ وَ أَنْتَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ، وَ أَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَکَ وَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.

اللَّهُمَّ فَلا تَحْرِمْنِی ما رَجَوْتُ مِنْ کَرَمِکَ، وَ لا تُؤْیِسْنِی مِنْ سابِغِ نِعَمِکَ، وَ لا تُخَیِّبْنِی مِنْ جَزِیلِ قِسَمِکَ فِی هذِهِ اللَّیْلَةِ لِأَهْلِ طاعَتِکَ، وَ اجْعَلْنِی فِی جُنَّةٍ مِنْ شِرارِ خَلْقِکَ رَبِّ إِنْ لَمْ أَکُنْ مِنْ أَهْلِ ذلِکَ فَأَنْتَ أَهْلُ الْکَرَمِ وَ الْعَفْوِ وَ الْمَغْفِرَةِ، جُدْ عَلَیَّ بِما أَنْتَ أَهْلُهُ لا بِما أَسْتَحِقُّهُ، فَقَدْ حَسُنَ ظَنِّی بِکَ، وَ تَحَقَّقَ رَجائِی لَکَ، وَ عَلِقَتْ نَفْسِی بِکَرَمِکَ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ، وَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ.

اللَّهُمَّ وَ اخْصُصْنِی مِنْ کَرَمِکَ بِجَزِیلِ قِسَمِکَ، وَ أَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ، وَ اغْفِرْ لِی الذَّنْبَ الَّذِی یَحْبِسُ عَنِّی الْخَلْقَ وَ یَضِیقُ عَلَیَّ الرِّزْقَ حَتّى‏ أَقُومَ بِصالِحِ رِضاکَ، وَ أَنْعَمَ بِجَزِیلِ عَطائِکَ وَ أَسْعَدَ بِسابِغِ نَعْمائِکَ.

فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِکَ، وَ تَعَرَّضْتُ لِکَرَمِکَ، وَ اسْتَعَذْتُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ‏ وَ بِحِلْمِکَ مِنْ غَضَبِکَ، فَجُدْ بِما سَأَلْتُکَ وَ أَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْکَ، أَسْأَلُکَ بِکَ لا بِشَیْ‏ءٍ هُوَ أَعْظَمُ مِنْکَ.

سپس سجده کن. و در حال سجده ٢٠ بار «یا ربِّ» و ٧ بار «یا الله» و ٧ بار «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله» و ٧ بار «ماشاءَاللهُ لا قوةَ الا بالله» و ١٠ بار «لا قوةَ الا بالله» بگو. بعد بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله صلوات بفرست و حاجتت را از خدا بخواه. به خدا سوگند، اگر حاجتت به شماره قطره‌های باران باشد، خداوند عزوجل به بزرگواری و فضل خود، حاجتت را برآورده می‌سازد.

و اعمالی دیگر که مفصل در مفاتیح آمده است.

و برای روز نیمه شعبان اعمال مستحبی زیادی ذکر شده که غسل کردن و روزه گرفتن از آن جمله‌اند و نیز خواندن زیارت امام زمان (عج) و دعا برای تعجیل در فرج ایشان از اهم دعاهاست.

حال بیاییم در این ساعات و دقایق پیش رو خداوند را همانگونه که امام سجاد (ع) در صحیفه صدا می‌زند، بخوانیم که ...

ای زداینده‌ اندوه و برطرف‌کننده غم،‌ ای رحمن دنیا و آخرت و رحمت آورنده در دو دنیا، بر محمد و آلش درود فرست، و اندوه مرا برطرف ساز، و غم دلم را بزدای...

خداوندا، از تو می‌خواهم همچون خواهش کسی که نیازش سخت، و نیرویش سست است، و گناهانش افزایش یافته، همچون خواهش کسی که برای نیاز خود فریادرسی، و برای ضعفش نیرودهنده‌ای، و برای معصیتش آمرزنده‌ای جز تو نمی‌یابد،‌ای صاحب جلال و اکرام، از تو درخواست عملی دارم که هرکه آن را بجای آورد دوستش داری، و یقینی که هر کس در مسیر قضای تو به آن آراسته به حقّ یقین گردد او را بدین خاطر نفع رسانی...

از تو بهترین سرنوشت گذشته را مسئلت دارم، و از بدترین سرنوشت گذشته به تو پناه می‌برم، پروردگارا، ترس بندگان، و عبادت خاشعان، و یقین توکل کنندگان، و توکل مؤمنان را از تو درخواست دارم...

 خداوندا هر کس روز کند در حالی که به غیر تو اعتماد و امیدی داشته باشد، پس من روز کردم در حالی که در همه کار‌ها اعتماد وامیدم تویی، پس - برایم برنامه‌ای مقدّر فرمای که پایان آن از همه فرخنده‌تر باشد، و از فتنه‌های گمراه‌کننده رهایی‌ام بخش، به حق مهربانیت‌ ای مهربانترین مهربانان.

انتهای پیام/89001/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام سجاد نيمه شعبان بقيه الله ظهور امام زمان شب نیمه شعبان اج ع ل ن ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۸۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان

ایسنا/زنجان معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان زنجان از بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه این استان در ایام  عید خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدموسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و دریافت آمار از شهرستان‌ها، تا روز هشتم فروردین امسال بیش  از ۵۰ هزار نفر از همشهریان و زائران و مسافران از امامزادگان و بقاع متبرکه  سطح استان بازدید کردند. 

وی با بیان اینکه با وجود واقع شدن وقت تحویل سال در صبح زود و لحظات روزه‌داری، بیش از ۵ هزار نفر از مردم استان به همراه میهمانان و زائران، در کنار امامزادگان بودند و سال جدید را در کنار نوادگان پیامبر و اهل‌بیت (ع) تحویل کردند، متذکر شد: این موضوع نشانه دلبستگی و پیوند قلبی و پایدار مردم ایران به خاندان عصمت و طهارت است.

این مسئول با توضیح اینکه امسال  به همت خادمان و هیئت امنا، طی ایام ماه مبارک رمضان هشت محفل جزءخوانی و جمع‌خوانی قرآن کریم نیز در امامزادگان و بقعه‌های شاخص استان با قرائت قراء ممتاز کشور و استان برپا شده است، گفت: حدود دو هزار نفر از مردم نیز به طور روزانه در این محافل حضور پیدا می‌کنند و به قرائت قرآن کریم و در بعضی جلسات مثل حسینیه اعظم زنجان با بیان تفسیر و نکات قرآنی همراه است گوش می‌سپارند.

 موسوی با بیان اینکه امسال طرح ضیافت بهاری سازمان اوقاف و امور از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۲۲ فروردین امسال در ۱۰ بقعه و امامزاده شاخص  استان به اجرا گذاشته شده است، افزود: برپایی نمازهای جماعت و منابر سخنرانی، راه‌اندازی غرفه‌های مشاوره و پاسخ‌گویی به سوالات، حضور ۱۲ مبلغ اعزامی از قم در سطح استان برای تبلیغ، اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی  از دیگر برنامه‌های این طرح در مکان‌های زیارتی شاخص خواهد بود

به گزارش ایسنا، استان زنجان ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه دارد که  ۱۰ مورد از آنها دارای  شاخص‌ها و استاندارهای کشوری و استانی است و بقیه در رده شهرستانی و محلی رتبه‌بندی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است
  • بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان
  • شرح دعای سحر|سلطنت مطلق از آن خداست
  • اسکان ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی در قم
  • شرح دعای سحر|چرا در هر خیری باید خدا را شکر کرد؟
  • ویژه برنامه محافل قرآنی بهار در بهار در زاهدان برگزار شد
  • یک ضیافت در نیمه ماه خدا به برکت کریم اهل بیت
  • رمضان بهترین فرصت برای جلب خشنودی خداوند است
  • ثبت‌نام ۳۱۰۰۰ نفر برای اعزام به عتبات نوروزی
  • شرح دعای سحر| چگونه دعا کنیم که مستجاب شود؟