Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-20@01:45:29 GMT

آیا شما هم مدام احساس می‌کنید بیمار هستید؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۹۰۶۹

فاطمه رستم‌خانی صبح امروز (20 فروردین) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکسری از افراد طی مراجعاتی که به مراکز مراجعه دارند، بیان می‌کنند که به طور دائم احساس سوزش گلو، داغی و مور مور شدن بدن و سرفه دارند، به خصوص در زمان‌هایی که اخبار کرونا را پیگیری می‌کنند، در رابطه با اختلال هیپوکندریا، اظهار کرد: اختلال هیپوکندریا اختلالی است که در آن بیمارانگاری به وجود می‌آید و اکنون به دلیل اینکه بیماری کرونا بسیاری جدی بوده و به طور دائم در این رابطه صحبت می‌شود، در افراد دغدغه ذهنی ایجاد شده و به فرد احساس بیمار بودن دست ‌می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد ذکر شده با علائم بسیار خفیف به پزشک‌های مختلف مراجعه می‌کنند که بسیار خطرناک است، افزود: مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی در این برهه زمانی سبب افزایش شیوع بیماری کرونا و شاید بیمار شدن فرد خواهد شد؛ بنابراین باید بیماری‌های روانپزشکی را بشناسیم و با توجه به شرایط خود از تکنیک‌هایی برای کاهش این افکار استفاده کنیم.

این روانپزشک با بیان به اینکه مراجعان مختلف سئوالاتی مانند چرا استرس من دائم در حال افزایش است و چرا روز به روز حساسیت من به آمار منفی و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا بیشتر می‌شود، مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ویروس کرونا به عنوان یک ویروس نوظهور، خود سبب اضطراب غیر واقعی می‌شود و همه افراد را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده و برای همه تهدید جمعی است.

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه ترس مسری بوده و به عبارتی ترس ترس می‌آورد، ادامه داد: در شرایط کنونی قبل از اینکه همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق بیافتد، همه‌گیری استرس شکل می‌گیرد و استرس با سرعت و شدت بیشتری در جامعه افزایش پیدا می‌کند، به طوری که همه افراد دچار این استرس می‌شوند و افکار منفی آنان را آزار می‌دهد.

رستم‌خانی در رابطه با سوءگیری شناختی، اظهار کرد: افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به افکار و هیجانات منفی‌ که دارند (فردی که استرس بالا، غمگینی، افسردگی، اضطراب دارد) بیشتر روی نکات منفی توجه کرده و آن‌ها را می بیند. در زمینه کرونا باید واقع‌بین باشیم نه سوءگیری منفی و نه سوءگیری مثبت داشته باشیم.

وی در رابطه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم ۸۰ درصد افراد علائم خاصی ندارد و فقط ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا دارای علائم شدید هستند و ۲ درصد از بیماری نیز منجر به مرگ و میر می‌شود ولی افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به خطای شناختی‌ که دارند باعث مشکلات حادی در این افراد می‌شود، به طوری که دچار خطای شناختی شده و دچار افسردگی بعد از کرونا می‌شوند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مراکز درمانی استرس مرگ ویروس جامعه مشکلات افسردگی استرس افسردگی جامعه مراکز درمانی مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید کمتر استرس داشته باشید بیشتر ورزش کنید

ایتنا - همه می‌دانند که ورزش می‌تواند ما را سالم‌تر نگه دارد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد اما تحقیقات جدید ریشه همه‌چیز را در استرس توصیف می‌کند. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در پژوهش جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا تا حدی به دلیل کاهش فعالیت‌های مربوط به استرس در مغز، در برابر بیماری‌های قلبی مصون‌تر می‌مانند. شاید به همین دلیل است که افراد مبتلا به افسردگی‌ــ نوعی بیماری روحی‌روانی مرتبط با استرس‌ــ نیز اغلب با ورزش کردن حالشان بهتر می‌شود.

دکتر احمد توکل، نویسنده ارشد مطالعه و متخصص قلب و عروق، می‌‌گوید که داشتن فعالیت بدنی در کاهش خطر ابتلا به  بیماری‌های قلبی‌عروقی در افراد مبتلا به افسردگی، تقریبا دو برابر موثرتر است و آثار آن بر فعالیت‌‌های مربوط به استرس در مغز ممکن است توضیحی برای این مشاهدات جدید باشد.

به عبارت دیگر افراد که بیشتر ورزش می‌کنند، استرس کمتری دارند و این بر سلامتی قلب آنان نیز تاثیر مثبتی دارد.

توکل و همکارانش در این تحقیق که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، سوابق پزشکی ۵۰ هزار و ۵۳۹ نفر را که در یک نظرسنجی آمادگی جسمانی شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و از زیرمجموعه‌ای از این گروه اسکن مغز انجام دادند و فعالیت مغزی مربوط به استرس را در آن‌ها اندازه‌ گرفتند.

 
طی یک پیگیری ۱۰ ساله، نزدیک به ۱۳ درصد شرکت‌کنندگان به بیماری قلبی مبتلا شدند، اما افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند. در این میان، آثار مثبت ورزش بر سلامتی قلب و عروق در افرادی که از قبل افسردگی داشتند و فعالیت‌های مربوط به استرس در مغزشان بیشتر بود، کاملا مشهود بود.

بنابراین می‌توان گفت اگرچه همگان از ورزش کردن سود می‌برند، فعالیت بدنی سلامتی قلب کسانی را که استرس بیشتری دارند، تقویت می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند که در این حوزه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نتایج بسیار دلگرم‌کننده بوده و اولین بار است که شواهد نشان می‌دهد ورزش بر سلامت جسمی و روانی آثار مثبت و عمیقی دارد.

پیش از این ثابت شده بود که فعالیت بدنی با بهبود عزت‌ نفس و تقویت عملکرد شناختی، در کاهش اضطراب، افسردگی و همچنین بدخلقی موثر است. تحقیقات متعدد همچنین نشان می‌دهند که به فعالیت بدنی شدید هم نیازی نیست و کمی پیاده‌روی تند در هوای آزاد، دوچرخه‌سواری، کمی یوگا یا شنا هم برای سلامتی روان مفید است.

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید کمتر استرس داشته باشید بیشتر ورزش کنید
  • دانشمندان مطمئن‌ترین راه برای مهار خشم در موقعیت‌های پُر تنش را یافتند!
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد