احداث شهری اجتماعی و فنی برای آینده!
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۹۰۹۵
در لاهه، کلانشهری در غرب کشور هلند، شهرکی اجتماعی و فنی احداث شده است که در آن دو چالش عمدهای را که امروزه طراحان و معماران با آن مواجه هستند-یعنی شهرسازی و پایداری- مورد توجه قرار گرفته شده است و سازهای خودکفا به وجود آورده است که همچون یک پل، انسان را با تکنولوژی پیوند میدهد.
به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر آینده لاهه الگویی برای ایجاد یک بافت جدید شهری است که توسط گروهی از معماران برجسته کشور هلند طراحی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساخت وساز شهرک جدید لاهه به عنوان بخشی از یک پروژه عظیم در خصوص کشف روشهای جدید شهرسازی در شهرهای هلند نظیر آمستردام، روتردام، لاهه، اوترخت و آیندهوون آغاز شد و دستاوردهای زیادی را برای طراحان خود به ارمغان آورد.
طراحی منحصربهفرد شهرک اجتماعی-فنی لاهه بر مسائلی از قبیل خودکارآمدی و تولید انرژی تجدیدپذیر از طریق ایجاد مجموعهای از ورودیها در سراسر منطقه تمرکز میکند. از نظر سازندگان شهر آینده، این مدخلها یک سری مداخلات معماری فیزیکی است که منجر به ایجاد راهحلهایی برای مدیریت موفق انرژی، پویایی، تغییرات آبوهوایی و تولید غذا میشود.
ورودیهای شهر آینده لاهه در تأمین انرژی زمینگرمایی، انرژی خورشیدی و ایجاد سیستمهای آبیاری نقش مهمی ایفا میکند و علاوه براین، همچون رابطهایی عمل میکند که باغهای منطقه را با مزارع شهری و فضاهای همکاری پیوند میدهد، زیرساخت و تکنولوژی را با هم مرتبط میکند و در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی میشود.
ایده ایجاد مدخلهای شهر اجتماعی-فنی لاهه از خود منطقه الهام گرفته شد؛ وجود ایستگاههای متعدد درون شهری با فاصله کم از یکدیگر، فرصتی بینظیر برای تبدیل منطقه به یک محله اعجابانگیز و وابسته به کلانشهر به وجود میآورد.
این محله وابسته به شهری که در ارتفاعی بالاتر از لاهه احداث شده است، میتواند به تدریج به مرکز شهر تبدیل شود. شهر در اطراف این منطقه اعجابانگیز رشد خواهد کرد و از هر طرف به آن متصل خواهد شد. به همین ترتیب، کارخانه تولید انرژی در مرکزیت تأمین انرژی قرار خواهد گرفت و نمادی برای انتقال انرژی از طریق ورودیها خواهد بود.
یک سیستم مدور نیز، که غذا و آب منطقه را تأمین میکند، یک مدخل مهم دیگر شهر آینده در نظر گرفته میشود. این سیستم مدور آب تلف شده از بخش جدید شهر را تصفیه میکند و برای آبیاری گیاهان و درختان کاشته شده مورد استفاده قرار میدهد. این ورودی دایرهای، یک مزرعه شهری و یک پارک عمودی در شهر آینده به شمار میرود.
کد خبر 416347منبع: ایمنا
کلیدواژه: شهرهای جهان هلند لاهه طراحی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهر آینده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی می کنند
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: مکانها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که میتوان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکانها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر میگذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد میکند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدنهای رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزههای وحیانی و دینی را در خود جای ندادهاند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکانهای مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی میکنند.
مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهمترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار میآید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم میتواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد. خبرگزاری مهر درصدد است با نگاهی به تاریخچه و وضعیت این نهادهای مهم فرهنگی در گذشته و حال، بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی را با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ضمن گزارشها و گفتگوهایی بررسی نماید.
حجتالاسلام عبدالله هادیان در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفتههای بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.
وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار میدهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک میکند.
استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمیشد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.
وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعهسازی بسیاری در رسانهها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک میکند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته میشوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت میرسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.
هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر میکنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی میتواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایهگذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی میکنند.
وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی میخورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.
هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگسازی، فعالیتهای اقتصادی، گفتمانسازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت میشود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهرهمند شد.