Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@14:20:32 GMT

روز که آوینی «مرتضى» شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۹۵۵۰

روز که آوینی «مرتضى» شد

کامران آوانگارد پیش از انقلاب که در آن سال ها اشراف فوق العاده ای به شعر و ادبیات، موسیقی و تازه های علمی جهان داشت، حالا به مرتضی بدل شده بود که همه تجربیاتش را در خدمت ایده انقلاب اسلامی قرار داده بود. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : شاید برای نام گذاری «روز هنر انقلاب اسلامی»، هیچ تاریخی مناسب تر از روز شهادت «سیدمرتضی آوینی» نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متفکر و هنرمندی که در برهه های مختلف زندگی خود در تقلای یافتن حقیقت بود و در این مسیر تجربیات متنوعی را از سر گذراند تا در نهایت به امام خمینی رسید و انقلابی شد.



سیدمرتضی آوینی را باید مهمترین چهره هنر انقلاب اسلامی و نماینده تام و تمام آن دانست. او که در سال های پیش از انقلاب در دانشگاه تهران معماری خواند و در فضای دانشکده هنرهای زیبا نفس کشید، در سال های منتهی به انقلاب وقتی برای نخستین بار نوار سخنان امام را از فرهاد مهراد(خواننده معروف وصاحبخانه آوینی) گرفت و شنید، چیزی در دلش تکان خورد و آن را رها نکرد. به قول همسرش «مریم امینی»، مرتضی همواره در تکاپو بود و نحله های مختلف فکری را می آزمود اما پس از مدتی آن ها را رها می کرد. تا این که به امام خمینی رسید و به نوعی آرامش عمیق دست یافت. انگار آن چه به دنبالش بود را یافته بود.
 


برای آن ها که آوینی را در سال های دانشکده می شناختند و با او حشر و نشر داشتند، تبدیل کامران به سیدمرتضی اتفاق غریبی بود. کامران آوانگارد پیش از انقلاب که در آن سال ها اشراف فوق العاده ای به شعر و ادبیات، موسیقی و تازه های علمی جهان داشت، حالا به مرتضی بدل شده بود که همه تجربیاتش را در خدمت ایده انقلاب اسلامی قرار داده بود و در این مسیر روز و شب نمی شناخت.

 


او ساعت ها در اتاق مجموعه روایت فتح می نشست، می نوشت و با دستگاه موویلا مستندهایش را تدوین می کرد. اصلا آدم دیگری شده بود و مقصد و ماوایش تغییر کرده بود؛ تا آن جا که همه نوشته های پیشین خود را در یک گونی ریخت و سوزاند. بهروز افخمی کارگردان سینما از قطعه شعر جذابی یاد می کرد که مرتضی پیش از انقلاب برای او خوانده بود و احتمال می داد با سایر نوشته هایش از بین رفته باشد.



به هر حال حالا آوینی، مرتضی بود و بر سینما و مبانی نظری هنر متمرکز شده بود. او که در سال های ابتدای انقلاب برای سازندگی به مناطق محروم کشور می رفت، در گروه جهاد دوربین به دست گرفت و مستندهایی درباره شرایط اجتماعی مناطقی از کشور ساخت که پیش از آن اعتنایی به آن ها نمی شد. تا این که جنگ آغاز شد و مرتضی را به خود فراخواند.

 


 جنگ برای مرتضی نقطه اتصال انقلاب اسلامی با بعثت پیامبر بود. اگر قیام پیامبر برای مقابله با جاهلیت اعراب بود،  انقلاب ایران برای مبارزه با جهالت ثانی و مدرن ظهور کرده بود. جنگ برای مرتضی گشوده شدن دروازه ای به آسمان بود تا یاران آخرالزمانی امام عصر، نوری بر ظلمت جهان بتابانند و آسمانی شوند. یادآوری جملاتی از آوینی در رثای شهیدان شاید بتواند نگرش او را بهتر روشن کنند. آن جا که گفت: «پندار ما این است که شهدا رفته اند و ما مانده ایم، ام حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند.»

 


یا آن جا که در غم جا ماندن از قافله عشق، گفت: «ای شقایق های آتش گرفته، دل ما نیز شقایقی است که داغ شهادت شما را بر دل دارد. آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید.»

 


آن چه تاکنون ذکر شد، خاطره مجموعه به یادماندنی روایت فتح و سایر مستندهای جنگ سیدمرتضی آوینی را زنده کرد. اما او پس از جنگ، در جبهه ای دیگر از هنر انقلاب نیز درخشید. مجموعه کتاب ها و مقالات متعدد او در زمینه هنر و به خصوص سینما، هنوز منبع اصلی درک ما از ماهیت و رویکردهای هنر انقلاب اسلامی است. نوشته هایی متاثر از تفکر عمیق دینی در کنار شناخت دقیق از جهان معاصر که مطالعه آن ها به جد توصیه می شود.



البته آوینی در این مسیر مخالفانی غیر از جریان شبه روشنفکری داشت. آن ها که در روزهای جنگ با او در یک جبهه بودند، حالا ایده ها و نظراتش را برنمی تابیدند. چه وقتی درباره ماهیت سینما و نسبت آن با انقلاب اسلامی سخن می گفت و چه زمانی که نقدی بر فیلم های روی پرده می نوشت. شاید آشناترین نمونه آن به نقد آوینی بر فیلم «عروس» بهروز افخمی بازگردد. وقتی آوینی عروس را به خاطر سیر تحول کاراکتر اصلی فیلم، نمونه سینمای مطلوب نامید، او را با زشت ترین کنایه ها تخریب کردند.



سال های پایانی زندگی سیدمرتضی آوینی از این جهت برای او سال های دشواری بود. تا این که در نهایت در روز بیستم فروردین سال هفتاد و دو وقتی برای ساخت مستند تازه اش درباره جنگ به مناطق جنوب کشور رفته بود، روی مین رفت و به آرزویش رسید. حالا «نامگذاری روز هنر انقلاب» مصادف با شهادت سیدمرتصی آوینی معنادار می شود؛ هنرمندی که انقلاب اسلامی را زیست و جانش را در مسیر آن داد. 



این روزها سخن از این که اگر سیدمرتضی آوینی امروز بود، چگونه می اندیشید و چه می کرد، در میان گروه های مختلف فکری فراوان است. اما شاید تنها سخنی که می توان گفت تاکید بر تکاپوی بی پایان مرتضی برای یافتن حقیقت و تسلیم شدن در برابر آن است. 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز هنر انقلاب اسلامی سیدمرتضی آوینی سینما دفاع مقدس سیدمرتضی آوینی انقلاب اسلامی پیش از انقلاب هنر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، یکی از اتفاقات تلخ این فصل برای پرسپولیس مصدومیت سخت ستاره‌های این تیم بود در مقاطع مختلف بود.

یکی از بازیکنانی که با مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی در اوایل فصل، ادامه بازی‌ها را از دست داد یاسین سلمانی بود. علاوه بر او مرتضی پورعلی گنجی هم برای دومین بار دچار این مصدومیت سخت شد.

علیرضا بیرانوند نیز از ابتدای سال درگیر مصدومیت مچ دست شده و حالا با باز کردن گچ دستش تمرینات اختصاصی جدیدی را شروع کرده است.

این بازیکنان حالا وارد آخرین مرحله از دوران مصدومیت‌شان شده‌اند و امروز با حضور در ورزشگاه کاظمی، زیر نظر کادر پزشکی سرخ‌ها تمرین کردند و مورد استقبال هم‌تیمی‌هایشان نیز قرار گرفتند.

بیرانوند با انتشار یک ویدیو از تمرین کنار یاسین و مرتضی برای تمام ورزشکاران ایران آرزوی سلامتی کرد.

دیگر خبرها

  • سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • لیگ برای این بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس تمام شد
  • چند عکس دیده نشده از هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید
  • ◄ تجلیل از تلاشگران نوروز 1403 هرمزگان با اجرای ویژه برنامه های مفرح
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس
  • «سفر آخر» و نمایشگاهی از شهید آوینی
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد