Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران با بیان اینکه صنعت نساجی از اسفندماه سال گذشته با توقف تولید و فروش و هرگونه سرمایه گذاری روبه رو شده است، گفت: بگذارید برای نجات این صنعت البسه بیمارستانی صادر کنیم. ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا عملا بازار شب عید تولیدکنندگان پوشاک از بین رفت، اظهار داشت: در اواسط اسفندماه موضوع کمبود البسه بیمارستانی و ماسک مطرح شد که در آن مقطع با برگزاری جلسات مختلفی با معاونت صنایع و مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت توافقات لازم با تولیدکنندگان پوشاک جهت تولید البسه بیمارستانی فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه البته پیش از برگزاری این جلسات تولیدکنندگان خود با برپایی یک ستاد برای تولید گان و ماسک اقدام کرده بودند افزود: با توافقات به عمل آمده با وزارت بهداشت حدود 30 برند تولیدکننده پوشاک به حوزه تولید البسه بیمارستانی ورود پیدا کرده و بدون وقفه تا 13 فروردین ماه اقدام به تولید حدود 50 هزار البسه بیمارستانی کردند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران با اعلام اینکه علاوه بر ارائه سفارشات وزارت بهداشت مقداری از تولیدات البسه بیمارستانی توسط تولیدکنندگان به صورت رایگان توزیع شد گفت: بعد از تعطیلات عید تعدادی از تولیدکنندگان به صورت انفرادی با وزارت بهداشت جهت تولید البسه بیمارستانی قرارداد منعقد کردند و در حال حاضر به نظر می رسد نیاز کشور درحال تکمیل شدن است و باید به فکر صادرات انها باشیم. 

شهریاری اضافه کرد: صنعت نساجی از اسفندماه سال گذشته با مشکلات متعددی روبه رو بوده است که منجر به توقف تولید فروش و هرگونه سرمایه گذاری بوده است لذا برای جلوگیری از تعطیلی این صنعت باید فکر اساسی صورت گیرد. 

به اعتقاد نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران، در شرایط فعلی که تولید کنندگان پوشاک صفر تا 100 درصد البسه بیمارستانی را داخلی سازی کرده و توانمندی بسیار بالایی دارند باید به آنها کمک کرد تا فضا برای صادرات این کالا  در اسرع وقت  فراهم شود. در همین رابطه در صددیم با توجه به نیازمندی سایر کشورها به البسه بیمارستانی با ارسال نامه ای به  وزارت صنعت ، وزارت بهداشت و حتی معاون اول رئیس جمهور درخواست کنیم تا در سریعاً سازوکار صادرات البسه بیمارستانی فراهم شود تا در چارچوب این موضوع بخشی از صنعت نساجی بتواند مجدداً فعال شده و مانع تعطیلی این صنعت استراتژیک شویم.

 انتهای پیام/

R1012125/P1010113/S7,78/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: البسه بیمارستانی وزارت بهداشت صنعت نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک: کمبود تولید تایر در کشور نداریم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود بنانژاد؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران (موافق عرضه اینترنتی لاستیک) و جمال میرزایی؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک (مخالف عرضه اینترنتی لاستیک) شنبه: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳  با حضور در  برنامه بالاتر  به موضوع توزیع اینترنتی لاستیک؛ آری یا نه؟ پرداختند .

مقدمه: عرضه و توزیع اینترنتی لاستیک داشته باشیم یا نه؟ موضوعی که در سال گذشته مشخصاً خیلی چالش‌های فراوانی داشت، صف‌هایی تشکیل شد، کمبود کالا‌هایی وجود داشت، تغییرات قیمتی وجود داشت، اما به هر حال یک تصمیمی که در نظر گرفته شد این بود که در کنار توزیع معمولی که وجود دارد ما عرضه اینترنتی لاستیک را هم داشته باشیم، برخی معتقد بودند این می‌تواند صف‌ها را کاهش دهد، دسترسی مردم را کمک کند شفافیت ایجاد کند، در طرف مقابل برخی معتقد بودند این شیوه ممکن است اشکالاتی داشته باشد در روند و چرخه توزیع لاستیک مشکل ایجاد کند، احتکار‌هایی را به دنبال داشته باشد، تقاضای کاذب ایجاد کند و مشکلات دیگری که عنوان می‌کردند. در این برنامه می‌خواهیم به همین موضوعات و چالش‌ها بپردازیم.

سوال: آقای بنا نژاد فکر می‌کنید اینکه الان چالش داریم روی عرضه اینترنتی لاستیک علت اصلیش از کجا می‌آید؟

 بنا نژاد: ببینید من برگردم به آن عرض اولیه که دو تا بخش کردم موضوع را یک بحث عرضه اینترنتی است که گفتم عرضه اینترنتی هیچ مشکلی ندارد هر کدام از پلتفرم‌ها یا سکو‌هایی که الان در فضای مجازی وجود دارند می‌توانند کالایشان را همانطور که دارد موبایل می‌فروشد همانطور که دارد چیپس و پفک می‌فروشد، لاستیک هم می‌تواند بفروشد.

 سوال: ولی به هر حال مخالفت وجود دارد دیگر در لاستیک؟
 بنا نژاد: حالا آن دیگر رقبا هستند .

 سوال: فکر می‌کنید چرا مخالف هستند؟
 بنا نژاد: می‌خواستم بگویم یک بخش آن است یک بخش آن شفافیت که عرض کردم که الان با آقای میرزایی هم در این بخش بیشتر بحث داشتیم که حالا در حلقه نهایی است به هر حال مشکلاتی وجود دارد اجرای هر تحولی و هر تغییری قطعاً مقاومت‌های خودش را هم دارد.

سوال: یک خورده دقیق‌تر می‌فرمایید و شفاف در منظورتان این است که عده‌ای به خاطر اینکه شفافیت رخ ندهد مخالف عرضه اینترنتی لاستیک هستند؟
 بنا نژاد: بله نظر من اینطور است، یعنی اینکه اگر مخالف این بحث هستند که سامانه جامع تجارتی که الان وجود دارد و دارد از زنجیره تولید واردات تا توزیع را دارد شفاف می‌کند که ببیند اصلاً این کالایی را که شما گرفته‌اید، گزارش گرفته‌اید در بازار سیاه است از کجا رفته؟ بالاخره از یک جایی از این زنجیره باید درز کرده باشد دیگر کجاست؟ من بگویم تولید کننده است، تولید کننده بگوید اصناف است باید اینجا یک جایی را مشخص بکند کجاست، این شفافیت حالا این شفافیت نیاز به آن شاخص‌های آخر دارد، یعنی کد ملی فرد مالک دارد، برگه کارت سبزش دارد و مسائل دیگر مشکل ایجاد کرد صف ایجاد کرد این سامانه‌ای که الان ایجاد شده به نام کالا دات ان تی اس دبلیو دات آی آر، اینجا من استفاده می‌کنم از این موقعیت که این را اطلاع رسانی بکنیم.

 سوال: البته ما برنامه‌های متعدد و خیلی زیادی همکارانم در گروه بازار درباره این موضوع تدارک دیده‌اند گزارش‌های خیلی زیادی پخش شده در خصوص سایت و نحوه چگونگی خرید؟
 بنا نژاد: آموزش هم دارد آنجا سوالات متداول هم دارد بحث این است که ۵ روز فردی که می‌رود پیش ثبت نام می‌کند زمان دارد که برود کالایش را بخرد حالا می‌خواهد از فضای مجازی سایت‌هایی که لاستیک موجود دارند می‌خواهد بخرد می‌خواهد برود از بازار بخرد به قولی می‌گفت که باید برود یک جایی بررسی بکند بهترین کالا را بخرد باید برود کالایش را انتخاب بکند اشکالی ندارد یک پیش ثبت نام دارد می‌رود به مغازه مراجعه می‌کند می‌گوید من فلان مارک را می‌خواهم یا فلان برند را می‌خواهم با آن پیش ثبت نامش می‌گیرد این را آن معطلی را که قبل از عید داشتند را نخواهند داشت.

 سوال: یعنی می‌فرمایید که یعنی برداشت ما و جمع‌بندی ما از فرمایشات این بخش شما این باشد که اگر این اتفاق رخ بدهد ما دیگر شاهد این عرضه‌های خارج از شبکه نخواهیم بود؟
 بنا نژاد: قطعاً نیستیم یا حداقل مشخص می‌شود از کجا رفته یا بالاخره تولید کننده داده رفته در بازار سیاه و از این زنجیره واقعی توزیع نکرده یا عامل فروش ما و یا نماینده فروش ما یا خرده فروش ما جمع کرده اینها را یک جوری داده در بازار ما از هر کدام از اینها باشد با این شفافیتی که در این زنجیره وجود دارد قابل احساس و قابل پیگیری است.

سوال:  یک نکته هم راجع به فروش سبدی مطرح می‌شود آن هم موافق و مخالفانی دارد؟
بنا نژاد: من عرض کردم این سبدی متاسفانه نه فقط در لاستیک در بعضی از اقلام دیگر هم ما می‌بینیم که گاهاً مثلاً در سال گذشته در بحث روغن می‌دیدیم، فروش سبدی اقلامی که مصرف عمده دارد مثل خودرو، مثل خودروی سواری و خودروی سنگین اینها بیشترین مصرف را دارد کمتر داده می‌شد صنعتی یک پکیج یا بسته می‌شد می‌گفتند عامل فروش یا نماینده یا توزیع کننده نهایی تو باید حتماً این را بخری محدودش می‌کنند و ملزمش می‌کنند که آن را بخری ما با این شدیداً مخالف هستیم یعنی اینکه این اتفاقی که می‌افتد، اولاً انتخاب را از مشتری می‌گیرد، چون بالاخره یک جوری خواب این پول کالا‌هایی که نمی‌تواند عرضه کند را باید سودش را بکشد روی کالا‌های که دارد عرضه می‌شود دیگر قاعدتاً باید تامینش کند، اینجا اختلاف قیمت با قیمت مصوب در بازار می‌خوریم.

سوال: آقای میرزایی یک نکته آقای بنا نژاد بهش اشاره کردند اینکه عمده مخالفت‌ها با عرضه اینترنتی لاستیک به دلیل مخالفت با شفافیت است که این چرخه شفاف شود چقدر موافق این گزاره هستید؟
 میرزایی: کاملاً مخالف هستم، به دلیل اینکه این موضعی که گفتند یک طوری به ما برمی می‌خورد ما می‌گوییم که زیرساخت‌ها فراهم نیست و باید نوع سامانه طوری باشد که تسهیل بکند یعنی مشتری بتواند به راحتی انتخاب کند ما حق انتخاب نداریم، ایشان می‌فرمایند که مشتری می‌رود در سایت انتخاب می‌کند بعد می‌رود در مغازه برندش را انتخاب می‌کند همچین چیزی وجود ندارد مشتری الان نمی‌تواند برند انتخاب کند حالا دلیلش حالا برمی‌گردیم به نوع قیمت گذاری و قیمت دستوری انقدر این فضا بد است که.

بنا نژاد: برند را چرا نمی‌تواند انتخاب بکند؟

میرزایی: ببینید در قیمت گذاری دستوری ما به ارزش برند و کیفیت بهایی که نداده‌ایم شرکت‌هایمان با همدیگر اختلاف نرخ دارند اختلاف نرخ شان بر اساس میزان کیفیت نیست بر اساس میزان هزینه و سربار است آن چیزی که گزارش شده و یک اتفاق دیگری افتاده است بین واردات و تولید داخلی یک اختلاف قیمت معناداری وجود دارد و همه دوست دارند فرض کنید یک برند خاص داخلی را انتخاب کنند نمی‌شود همه بار به آن شرکت نمی‌تواند یا دو شرکت یا سه شرکت بخواهند عهده‌دار شوند در نتیجه وجود ندارد حق انتخاب را از طرف گرفته‌ایم، مجبور است برود ببیند چی وجود دارد برود از آن بخرد.

بنا نژاد: خوب این مشکل از کجاست؟

میرزایی: مشکل از قیمت گذاری است در هیچ جای دنیا اینطور کار نمی‌کنند.

سوال: ما اول این بحث شفافیت را حل کنیم، چون آقای بنا نژاد اشاره کردند حالا فقط به تولید کنندگان نگفتند گفتند که ممکن است صنف خودشان هم تخلفی کرده باشند؟
میرزایی:  اولاً که ما دنبال شفاف سازی هستیم، دوست داریم شفاف هم باشد به نفع من تولید کننده هم است که بدانم در بازار چی نیاز است و بروم روی آن سرمایه‌گذاری کنم اینکه اصلاً منافات دارد ولی کاری که اتفاق می‌افتد این اصلاً شفاف سازی نیست کدام اطلاعات را توانسته‌اند به ما تولید کننده بدهند که ما بدانیم شفاف دارند کار می‌شود اینکه دارند می‌گویند اگر تایری در بازار سیاه می‌رود پس دلیلش این است که یا تولید کننده دارد خلاف می‌کند یا توزیع کننده هیچ کدام از اینها ممکن است نباشد همین سامانه من نیاز ندارم، چون احساس می‌کنم حق من است می‌روم خرید می‌کنم و بعدشم می‌روم در بازار می‌فروشم به همین راحتی انجامش می‌دهم به همین سادگی یک موضوعی که می‌تواند شود شما دارید تهمت می‌زنید به دو گروه یا تولید کننده یا توزیع کننده.

بنا نژاد: نه من به هیچکس تهمت نمی‌زنم.

میرزایی:  شما دو حالت گفتید؛ گفتید یا تولید کننده است یا توزیع کننده.

بنا نژاد: نه من گفتم یک جای زنجیره است زنجیره مصرف کننده هم می‌تواند باشد من می‌گویم یک جای زنجیره است.

 میرزایی:  پس ما مشکل را نمی‌توانیم حل کنیم قبول دارید که ما این مشکل را نمی‌توانیم با این روش حل کنیم.

بنا نژاد: آن تعدادی که آقای میرزایی در انبار‌ها است توسط مصرف کننده نمی‌رود آنجا ما که رفته‌ایم گزارش‌ها را دیده‌ایم در انباری که ما نگاه می‌کنیم یک دفعه مثلاً ۱۰ هزار حلقه لاستیک است این از طرف مصرف کننده رفته آنجا.

میرزایی: ما می‌خواهیم مشکل را حل کنیم مشکل چطوری حل می‌شود.

سوال:  قبل از اینکه آن را جواب بدهید پاسخ جناب آقای بنا نژاد را می‌دهید؟

 میرزایی: من آخرش رو متوجه نشدم؟

بنا نژاد: من می‌گویم که ما می‌رویم سراغ انبار می‌بینیم که ۱۰ هزار حلقه لاستیک در آن انبار است خب این تعدادی نیست که بگوییم از مثلاً ۱۰ هزار نفر آمده اینجا جمع شده این از یک جای عمده‌ای آمده من به آن دو حلقه لاستیکی که کسی لازم ندارد برود در بازار بفروشد من اصلاً به آن کاری ندارم آن یک بحث دیگری است.

میرزایی: ببینید اگر شبکه توزیع جایی خلاف می‌کند، شما متولیش هستید؟

بنا نژاد: من توزیع را عرض نکردم گفتم از این زنجیره یک جایی نشت کرده کجاست؟

میرزایی:اگر شما جایی را پیدا می‌کنید که خلاف کرده باید بروید شما که زنجیره را دارید سال‌هاست تولید کننده و توزیع کننده؟

بنا نژاد: نه نداشته‌ایم

میرزایی:چرا تولید کننده از ۹۷ داریم در سامانه جامع تجارت.

 بناژاد:چند درصد را ثبت کرده‌اید؟

میرزایی: ما همه را ثبت کرده‌ایم هم تولید را ثبت کرده‌ایم هم توزیع را من به تولید کننده از سال ۹۷ شما حتی بروید نگاه کنید ماه به ماه بروید برگردید به عقب ما از سال ۹۷ در سامانه جامع تجارت سامانه‌ای که باز شد انتهای ۹۷ ابتدای ۹۸ این اتفاق افتاده از ۹۸ تمام تولیدمان ثبت شده توزیع مان هم ثبت شده اگر مغایرتی است بروید در بیاورید.

 بنا نژاد: مغایرت که قاعدتاً اون‌ها ثبت نمی‌شود اون‌هایی که خارج می‌شود که ثبت نمی‌شود.

 میرزایی:  من تولیدم را ثبت کرده‌ام خروجم هم ثبت کرده‌ام در ارزی هم که گرفته‌ام همه را ثبت کرده‌ایم خدا را شکر شفاف هستیم در حوزه تولید این مغایرت را نداریم پس تولید کننده

 بنا نژاد: پس این لاستیک‌ها از مریخ می‌آید پایین دیگر، من نمی‌دانم از کجا وقتی یک جایی می‌رویم ۱۰ هزار حلقه لاستیک در یک جایی دپو شده

میرزایی : شما که سامانه دارید چرا نمی‌توانید الان؟

بنا نژاد:  سامانه که برای من نیست برای وزارت صمت است.

 میرزایی: بله برای وزارت صمت است چرا هزار تا را کشف کرده‌اید نمی‌روید ببینید ما که خدا را شکر روی تایرمان برند داریم مشخص است می‌توانید ردیابی کنید از مبدا تولید می‌توانید ردیابی کنید این کجا رفته این تایر و از کجا سر درآورده از این بابت ما مطمئن هستیم که این کار را شدنی است قبلش هم شدنی بوده؟

بنا نژاد: تقریبا می‌گویم نه شدنی نبوده تا الان.

میرزایی: من نمی‌گویم این درست بوده آن زمان هم اصرار داشتیم که علاوه بر کد ملی این را پیامک کنید به گوشی طرف بگویید که تایید می‌کنید این کد ملی که یک جفت تایر بگیرد یا نگیرد.

 بنا نژاد: چر الان مخالف با این شفافیت هستید؟

میرزایی: من مخالف نیستم با شفافیت من مخالف هستم با نحوه عمل کردن که من تولید کننده الان نمی‌توانم

بنا نژاد: نحوه عمل کردن را که اجازه بدهید ما کار کنیم روی آن.

 میرزایی: من متضرر می‌شوم من متضررم.

 بنا نژاد: شما باید ۳۱ میلیون حلقه در سال تولید کنید چند میلیون دارید تولید می‌کنید.

میرزایی: ما مکلف به ۳۱ میلیون حلقه نیستیم و بعد هم توضیح می‌دهم که چرا مکلف نیستیم ما بحثمان سر این است که من تولید کننده می‌خواهم تولیدی انجام شود که جنسم را بتوانم برایش تبلیغات کنم و بتوانم عرضه‌اش کنم با شرایط تسهیل کننده مشتری بیاید و بهش امتیاز هم بدهم و عرضه کنم شما شرایط را یک طوری کرده‌اید که از من نمی‌خرد و می‌رود تایر قاچاق را می‌خرد تایر وارداتی را می‌خرد.

سوال: آقای بنا نژاد اینطوری است؟
بنا نژاد: من که می‌گویم خیر البته قبلش بله این اتفاقات می‌افتاد الان با این کاری که انجام شد واقعاً جای تشکر دارد از دوستانی که به عنوان پیمانکار روی سامانه کار می‌کردند یک کار شبانه روزی را انجام دادند و الحمدلله آن زیر سامانه را ایجاد کردند که هم مشتری مصرف کننده و هم عامل فروش می‌آیند آنجا ثبت می‌کنند ثبت مشخصاتش را که می‌کند هر لحظه هم می‌تواند برود کالایش را بگیرد اصلاً اینکه بگوییم آقا من نمی‌توانم بگیرم آنجا و می‌روم از قاچاق میخرم آن می‌شود بازار آزاد قاچاق و هر چیزی هم که وارد بازار آزاد می‌شود ما اگر بازار رسمی مان را شفاف نکنیم به دنبال بازار غیر رسمی هم نمی‌توانیم بگردیم.

میرزایی: آقای مهندس قبول دارید به جز رینگ ۱۳ ما بقیه سایزهایمان هیچگونه؟

بنا نژاد:  رینگ ۱۳ و ۱۴.

میرزایی: باشد به جز رینگ ۱۳ و ۱۴ هیچگونه التهابی نداریم چرا سامانه گذاشته‌اید برایش؟

بنا نژاد: کمش کردیم عرض کردم.

میرزایی: شما شفافیت را کم کردید.

بنا نژاد: می‌گوییم که ۴۰ درصد کالای را فروخته‌ای ۶۰ درصد را می‌توانید خارج از سامانه بفروشید.

میرزایی:  نه، نه خارج از سامانه نمی‌تواند بفروشد، باید صبر کند آن شفافیت کالا چیست می‌گوید که شما اگر ۶۰ درصد کالایت را این ماه نفروختی باز هم می‌توانی خرید کنی نمی‌گوید که شما می‌توانید خارج از سامانه بفروشید.

بنا نژاد: درسته اون ۶۰ درصد را می‌تواند دوباره برود تامین کند.

میرزایی: من صحبتم سر این است که آقای مهندس شما ماشین ۱۰ میلیاردی سوار شدی می‌روی مغازه می‌گویی که من تایر ایرانی فلان مارک را می‌خواهم بهش می‌گویند که برو کارت سبزت را بیاور به نظرت این چه کار می‌کند می‌گوید این اختلافش قرار است ۳ میلیون تومان باشد آن ۵ میلیون تومان است می‌گوید ۵ میلیون تومان را می‌خرم بد و بیراه هم به من تولید کننده می‌گوید که آشغال تولید می‌کنند این هم وضع تولیدش میرود یک برند دیگر در حالی که من دارم تلاش می‌کنم که جا بیندازم که من تولید کننده دارم استاندارد‌های اروپا را تولید می‌کنم بیا از من بخر قیمت مناسب‌تر بهت می‌دهم خدمات پس از فروش بهت می‌دهم پشتیبانی بعد از خرید را دارم ولی شما همه اینها را دارید می‌گذارید کنار.

 سوال: آقای بنا نژاد جمع‌بندی می‌کنید در این بخش؟
 بنا نژاد:عرضم به حضورتان من در حین عرایضم هم گفتم خدمت شما و دوستمان که ما با آن.

سوال:  این ساز و کاری که چیده شده باعث می‌شود که تولید کننده ضرر کند؟
بنا نژاد: نه اینطور نیست، نگاه کنید ایراداتی قطعاً به سامانه و روال و فرایند کار وارد است ولی نه در آن حدی که بتواند به تولید کننده ممکن است که بیاید یک جا‌هایی ۵ درصد خلع‌هایی ایجاد کند موانعی ایجاد کند ولی اینکه بگوید تولید کننده نمی‌تواند کالایش را بفروشد اینطور نیست ما در بخش‌های بالای ۱۵ ما پیشنهاد دادیم من دیروز هم صحبت کردم با دوستان وزارتخانه یک پیشنهاداتی را دادیم و گفتیم که بیایید آن شماره برگ سبز را برای سایز‌های ۱۵ به بالا حذف کنیم کارت ملی را حذف کنیم کاملاً آمادگیش را دارند.
میرزایی: نکردید که

بنا نژاد: نکردیم که الان نگاه کنید تازه این سامانه جامع تجارت از دی ماه سال گذشته در حوزه لاستیک دارد اجرا می‌شود در حوزه عرضه که بعد استعلام‌هایش گرفته می‌شود از دی ماه سال گذشته است ولی بحثش اینجا است که مشکلاتی که وجود دارد اینها را باید به مرور حل شود ما نمی‌توانیم به لحاظ اینکه یک مشکل حالا به قول شما بزرگ هم وجود دارد بیاییم کل موضوع را اینکه شفافیت عرضه را ما باید ایجاد کنیم.

سوال : آقای میرزایی شما اگر این چالش‌های زیرساختی این اتلاف وقتی که شما بهش اشاره می‌کنید برطرف شود شما باز هم مخالف عرضه اینترنتی لاستیک هستید؟

 میرزایی: نه اصلاً، اینکه شناسایی کنید مشتری را استقبال هم می‌کنیم مشتری را شناسایی کنید مشتری حق انتخاب داشته باشد بتواند از آپاراتی بخرد یا برود از توزیع کننده بخرد یا برود از کارخانه بخرد یا خرید اینترنتی انجام بدهد من می‌گویم مشتری باید حق انتخاب داشته باشد بر اساس توانمندی و نیاز خودش برود این کار را انجام بدهد اگر در اضطرار قرار گرفت من بروم بگویم تو برو ۵ روز وقت داری بروی ثبت نام کنی بعد بیاید در مغازه بگوید موجودی ندارم برگردد این را ما نمی‌پسندیم ما می‌گوییم که مشتری بتواند تایرش را خریداری کند عین حال اینکه شما بتوانید شناساییش کنید بحثمان در شفافیت کالا ما استقبال می‌کنیم دوست داریم در همه امور کشور این اتفاق بیفتد تا آن موقعی که برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، اما وقتی من می‌گویم به یک قشری به یک تولید کننده داریم ضربه می‌زنیم اصلاً سرمایه‌های اجتماعی را داریم فدا می‌کنیم من اصلاً تولید کننده را ولش کنیم.

سوال:چقدر آسیب دیدید از این قضیه می‌توانید به ما یک عدد بگویید؟
میرزایی: من می‌گویم مشتری من، مشتری وفادار من دارد آسیب می‌بیند نسبت به تولید کننده بدبین می‌شود، نسبت به نظام بدبین می‌شود، به واسطه اینکه درست برنامه‌ریزی نکرده‌ایم برای خرید کوچکی که حالا با اهمیت هم است برای زندگیش هم مهم است وگرنه نمی‌خرید ولش می‌کرد باید این همه دغدغه بکشد بیاید در سایت‌ها ساعت ۴ صبح بیاید در صف بیاید شکایت کند شما بروید در سامانه ببینید چقدر علیه تولید کننده شکایت است همش هم مربوط به توزیع است یعنی من باید بروم در سامانه جواب بدهم شما بروید ببینید چقدر علیه من تولید کننده شکایت وجود دارد وقتی می‌رویم آنجا می‌بینیم که همش در حوزه توزیع است همش در حوزه سامانه است همش این است که چرا نتوانسته راحت خرید کند، من راجع به ۳۱ میلیون حلقه هم صحبت کنم ما ۳۰۰ هزار تن گفتیم تولید می‌کنیم تولید کردیم گفتیم افزایش تولید داریم که این کار را هم داریم انجام می‌دهیم گفتیم در یک سایز رینگ ۱۳ شما معتقدید ۱۰ میلیون حلقه تایر مورد نیاز مصرف است ما می‌گوییم این عدد اشتباه است ۷ میلیون است با این وجود گفتیم که ما ۷ میلیون را تولید می‌کنیم.

بنا نژاد: چه جور ما الان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ماشین پراید و تیبا و پیکان داریم؟

میرزایی: شما سال‌های گذشته را بگویید که چه اتفاقاتی افتاد شما از سال ۹۶ شما بروید آمار را بگیرید آمار تولید را دارید آمار واردات را هم دارید ببینید چقدر تولید داشته‌ایم، چقدر مصرف بوده ما ۹۷ را داریم ۹۸ را داریم ما سال گذشته را داریم که چقدر ما سال گذشته کلاً ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری تولید و وارد کننده بوده.

سوال: چقدرش تولید بوده؟
میرزایی: ۲۱ میلیون و پانصد تولید بوده ۲ میلیون هم واردات انجام شده

سوال: بعد به تفکیک ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ را می‌شود به ما بگویید؟
میرزایی: سال‌های قبلش را هم نگاه کنید همین اتفاق افتاده بعد یک مرتبه چه اتفاقی افتاده امسال شده ۳۰ میلیون حلقه این آمار غلط است از نظر ما غلط است با این وجود گفته‌ایم اشکال ندارد ما که آمار نداریم شما آمار دارید ما می‌گوییم ۷ میلیون حلقه تایر سواری را رینگ ۱۳ را ما می‌زنیم ۳ میلیون هم ما گفتند که وارد کننده گفته که ما نمی‌توانیم آنجا جالب اینجاست که می‌گویند که وارد کننده باید سبدی وارد کند نمی‌تواند تک سایز وارد کند گفتیم می‌رویم ۳ میلیون حلقه را وارد می‌کنیم ما شش تا تولید کننده رینگ ۱۳ هستیم هر کدام ۵۰۰ هزار حلقه می‌رویم وارد می‌کنیم تعهدش را هم می‌دهیم ثبت سفارش هم می‌کنیم پولش را هم واریز می‌کنیم این کسری را انجام می‌دهیم از منابعی که مورد تایید وزارت صمت هم است وارد می‌کنیم نیاز کشور را هم برطرف می‌کنیم، اما بحثمان این است که بیاییم در قیمت گذاری برند را لحاظ کنیم کیفیت را لحاظ کنیم.

سوال:  قیمت گذاری بحث سر جای خودش باشد شما ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ را هم به تفکیک می‌گویید چقدر تولید می‌کنید؟
میرزایی:  من الان آمار تولید را کاش داشته باشم ولی در رینگ ۱۴ و ۱۵ و ۱۵ به بالا ما تولیدمان بیشتر از نیازی است که دوستان در وزارت سمت اخیراً اعلام کرده‌اند فقط در رینگ ۱۳ ما مشکل داریم ما ۷ میلیون و چهارصد هزار حلقه پیش بینی کرده‌ایم که تولید انجام بدهیم دوستان برآوردشان این است که ۱۰ میلیون نیاز کشور است ما راجع به این هم، چون اطلاعات نداریم اظهار نظر نمی‌کنیم اطلاعات را شما دارید ما سه میلیون را خودمان وارد می‌کنیم.

سوال: آقای بنا نژاد جمع‌بندی شما؟
بنا نژاد:  در بخش تولید که من خیلی اصرار داشتم حتماً آمارهایشان را بفرمایند ما برای ۱۴۰۲ نزدیک به بیست و نیم میلیون حلقه تولید داخلمان بوده حدود ۵ میلیون هم واردات به صورت کلی عرض می‌کنم شما این آمار را قبول دارید که خودروسازان ما امسال گفتند که یک میلیون و ۴۵۰ هزار خودرو تولید می‌کنند.

میرزایی:  مگر سال‌های قبل نبوده یک میلیون و سیصد سال قبل بوده سال‌های قبلش هم یک میلیون و سیصد بوده؟

بنا نژاد: من می‌گویم یک میلیون و ۴۵۰ هزار را ضرب در ۵ که بکنیم یعنی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تا فقط خودروسازان ما لاستیک نیاز دارند.

میرزایی: ضریب مصرفمان اشتباه است ما ضریب مصرف مصرف کننده خانگی هر ۵ سال هر ۱۱۰ هزار کیلومتر هر لاستیکی استانداردش کار می‌کند که بعضاً تا ۲۰۰ هزار کیلومتر هم کار می‌کند مصرف کننده خانگی در ۵ سال ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می‌کند نمی‌کند ما همه داریم در خانواده هم داریم امشب هم برویم نگاه کنیم.

بنا نژاد: اصلاً عمر آن لاستیک ۵ سال است؟

میرزایی: ما به ضمانت ۵ سال می‌دهیم ما از زمان تولیدش ۵ سال ضمانت می‌کنیم شما بروید در بازار نگاه کنید طرف ۷ ساله و ۸ ساله و ۱۰ ساله دارد استفاده می‌کند.

بنا نژاد: حالا اینکه ما می‌دانیم یک تاریخ دارد تاریخ تولید و انقضا دارد.

میرزایی: من می‌خواهم بگویم ضریب مصرفی که شما دیدید اشتباه است؟

بنا نژاد: البته ما ندیدیم من آمار‌ها را استخراج کرده‌ام آمار‌هایی که وزارت سمت داده می‌گوید ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو که پراید و تیبا و پیکان‌های قدیمی است که هنوز هم دارد.

سوال: تیبا و خانواده‌اش دیگر کوییک و ...
بنانژاد:  بله دارند سایز ۱۳ استفاده می‌کنند ۸ میلیون و هشتصد هزار تا یک ضریب برایش در نظر بگیریم یعنی ما حدود ۱۰ میلیون حلقه لاستیک برای سال در حوزه ۱۳ نیاز داریم الان شما چه برنامه‌ریزی برای حوزه تولید لاستیک یا واردات انجام داده‌اید که بشود این را حل کرد اینکه بگوییم.

سوال: فرمودند که وارد می‌کنند ۷ میلیون تولید مابقی واردات
بنا نژاد:  انشاالله برای امسال .

میرزایی: سال گذشته هم ما پیشنهاد دادیم ما آمادگی را اعلام کردیم که واردات انجام می‌دهیم.

بنا نژاد: حالا آن را باید شما بنشینید با وزارت سمت حتماً این مسائلتان را حل کنید شما که به عنوان یک مرجع تخصصی تولید هستید حالا شاید به عنوان واردات هم بتوانید انجام بدهید هرچند که من خودم از دید اقتصادی و کارشناسی اقتصادی خودم مخالف این بحث هستم که شما به عنوان تولید کننده هستید الان وارد کننده هم می‌شوید از این طرف تولید کننده هستید فروشنده هم می‌شوید شما الان یک درصد تا یک و نیم درصد فروشتان دارد به ۱۵ درصد.

میرزایی:  انحصار که نیست در واردات؟

بنا نژاد: نه انحصار نیست ما بحثمان این است که چه دلیلی دارد شما وقتی که عوامل فروشان را دارید در سطح کشور نمایندگی‌هایتان را دارید شما بخواهید اصلاً به بحث فروش ورود پیدا کنید چرا به دلیل اینکه تبعاتی که این اتفاق می‌افتد از بین رفتن این شبکه مویرگی که الان در بازار است.

 میرزایی: ما کجا به شبکه آسیب نزده‌ایم کجا آسیب زده‌ایم؟

بنا نژاد: شما وقتی به صورت مستقیم عرضه می‌کنید به مشتری چه اتفاقی می‌افتد حق انتخاب را از مشتری گرفته‌اید.

میرزایی: ما به درخواست وزارت صمت آمدیم عرضه اینترنتی مستقیم را انجام دادیم برای اینکه شبکه توزیع رضایت نمی‌داد به قیمت مصوب بفروشد.

سوال شما آماری به ما می‌خواهید بگویید؟
میرزایی:  بله من یک آمار بدهم در بحث سواری به صورت کلی الان عرض کنم ما سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۸۱ هزار حلقه تایر تولید کردیم سال ۱۴۰۳ پیش بینیمان این است که ۲۵ میلیون حلقه تایر تولید کنیم از این ۲۵ میلیون حلقه ۷ میلیون و چهارصد هزار حلقه‌اش به صورت رینگ ۱۳ است یعنی پرایدی است که تنها معضلی که ما در کشور داریم مربوط به این رینگ هم به واسطه باز هم می‌گویم قیمت گذاری است وگرنه این التهاب وجود نخواهد داشت با این وجود ۲ میلیون و ششصد هزار حلقه با توجه به آماری که دوستان دیروز و پریروز در وزارت صمت آمار گرفتند که ۱۰ میلیون حلقه لازم است گفتیم این دو و نیم میلیون حلقه را وارد کنند گفتند واردات به صورت  سایز انجام نمی‌تواند شود گفتیم ما انجام می‌دهیم.

بنا نژاد: من می‌گویم بحث عرضه اینترنتی سر جای خودش کاملاً باهاش موافق هستیم برود انجام شود ولی با استفاده از پلتفرم‌ها و سرمایه و تامین توسط خود آن پلتفرم از فضای فیزیکی نباید به این شکلی که تا الان انجام می‌شد انجام شود.

دیگر خبرها

  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • ◄ وصف شرایط فعلی حمل و نقل ریلی و شرکت راه آهن در قالب یک شعر
  • بخش تولید در کانون توجه دولت سیزدهم است
  • خودکفایی صنعت داروسازی با ورود به تولید مواد اولیه دارویی
  • آثار تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت داروسازی
  • تحقق «جهش تولید» با همکاری تولیدکنندگان و صنایع میسر می‌شود
  • منشا بخشی از مشکلات تولید خارج از وزارت صنعت است
  • عکس| این عکس سپاهانی‌ها را نگران می‌کند!
  • ضرورت منع صدور سیمان با کارت‌های بازرگانی شخصی
  • رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک: کمبود تولید تایر در کشور نداریم