Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب پیرامون فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی شهید صدر گفت: آیت الله سید محمد باقر صدر شخصیت کم نظیری در جهان تشیع و حتی جهان اسلام است و در ابعاد گوناگون دارای برجستگی هایی است که کمتر کسانی در بین علما توانسته اند، همه این ابعاد را با همدیگر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قناد باشی ادامه داد:ایشان با وجود اینکه در سن کم به دلیل استعداد و نبوغ خود به درجه مرجعیت شیعه می رسد، ولی به شهادت می رسند؛ در جهان تشیع مقام مرجعی که به شهادت برسد آن هم به دلیل مبارزات سیاسی؛ کمتر داریم.

وی تصریح کرد:این شهید بزرگوار در هر عرصه ای که قدم گذاشته، نبوغ و تلاش های او سبب شده که نه تنها در آن عرصه بالاترین مقام را کسب کند، بلکه در هر کدام نوآوریهایی نیز داشته که در بین علمای جهان اسلام کم نظیر است.

قناد باشی در ادامه اظهار داشت:شهید صدر در فراگیری علوم دینی بسیار سریع بود و در سن کم به درجه اجتهاد رسید و  با استعداد درخشانی که داشت، توانست همه علوم  اصول و منطق را به خوبی فراگیرد و به عنوان یکی از استادان مطرح این دو عرصه مطرح شود، در هر کدام یک نوآوری ایجاد کند و در حوزه ها شیوه های تازه ای را برای آموزش این دو رشته مطرح کند.

وی  افزود: ایشان به جایی می رسد که در سطح جهانی به عنوان یک شخصیت بزرگ در فلسفه علم و منطق و استقراء و قیاس تلقی شده و از ایشان به عنوان یکی از شخصیت های مطرح جهان اسلام در  اثبات قوانین علمی یاد می کنند.

قناد باشی گفت:شهید صدر در عرصه مبارزاتی هم شخصیت بسیار مهمی است، بنیانگذار حرکتهای سیاسی اسلامی در عراق، در دورانی است که از یک طرف اندیشه های کمونیستی در حال رشد و ترویج است و از طرف دیگر، دنیای غرب در تلاش برای پیاده سازی ایدئولوژی غربی در عراق است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: شهید محمد باقر صد بنیانگذار انجمن علما در عراق و همچنین بنیانگذار حزب الدعوه  است؛  یعنی شخصیتی است که تنها به مبارزات معمول علمای شیعه بسنده نکرده، بلکه به سمت ایجاد تشکیلات لازم برای مبارزه و بنیانگذاری حرکتهای اسلامی گام بر می دارد و انجمن علما را ایجاد می کند که هنوز برکات آن ادامه دارد؛ حزب الدعوه را هم به عنوان تشکلی برای مبارزه ایجاد می کند.

قناد باشی اظهار کرد: مبارزات ایشان با صدام و حزب بعث و شجاعتهایی که او به خرج داد، از مبارزات رهبران سیاسی نهضتهای منطقه فراتر است، یعنی ما در جهان اسلام طی یک صد سال گذشته شخصیتهایی داشته ایم که مبارزات سیاسی کرده اند و به شهادت رسیده اند، ولی ایشان به عنوان یک مرجع در مبارزه با رژیم بعث به صورت یک مبارز جدی وارد می شود، به طوری که صدام چاره ای جز به شهادت رساندن او و خواهراش نمی بیند.

وی افزود:همسویی شهید صدر با انقلاب اسلامی ایران هم بسیار قابل توجه است؛ ایشان با اینکه با فشارهای زیادی از هر طرف از جمله حکومت صدام به او وارد می شد، ولی  شجاعانه از انقلاب اسلامی ایران حمایت کرده و عنوان شهید را شایسته کسانی می داند که در راه انقلاب اسلامی ایران  کشته می شوند و یا به عبارتی مقام شهید را برای کسانی که در راه انقلاب کشته می شوند، تأیید می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:در عرصه عراق که جمعیت آن متشکل از شیعه و سنی است، ایشان به عنوان یک شخصیت اسلامی تقریبی وارد صحنه می شود و برای اهل سنت و شیعه به عنوان رهبری عمل می کند که در حال مبارزه سیاسی برای نجات عراق است و فعالیتهای ایشان صرفا به شیعیان اختصاص ندارد.

وی با بیان این مطلب افزود:عراقی ها از این نظر نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه بالاتر هستند، یعنی با دارا بودن شخصیتی مثل شهید صدر، باید از زندگی او درس بگیرند و راه او را که راه درستی بوده و آینده نگری روشنی داشت، ادامه دهند.

قناد باشی تصریح کرد: زمانی که شهید صدر به عرصه مبارزه می آیند تنها به شعار سیاسی بسنده نمی کند، بلکه کتابهایی در رد اندیشه های کمونیسم و لیبرالیسم می نویسد و اعلام می کند که فلسفه ما فلسفه کمونیستی و غربی نیست؛ کتاب فلسفه ما را می نویسد که در انقلاب اسلامی ایران هم زمانی که مردم با رژیم شاه مبارزه می کردند، برای مبارزه با اندیشه های وارداتی غربی از آن استفاده کردند.

وی افزود:کتاب اقتصادنا شهید صدر هم در انقلاب اسلامی ایران و حتی پیش از انقلاب به عنوان یکی از منابع اصلی مراجعات دانشجویان و دانشگاهیان ایران برای مبارزه با اندیشه های وارداتی بود و این بسیار مهم است که یک آیت الله و مرجع عالیقدر شیعه بیاید و اعلام کند که اقتصاد اسلامی ما با اقتصادهای وارداتی که کوشش می کند تا اندیشه ها را به سمت خود جلب کند، متفاوت است و ما اصول خود را در فلسفه و اقتصاد داریم؛ لذا دو کتاب فلسفه ما و اقتصاد ما شهید صدر ،  هرکدام هر به تنهایی می توانند نشان دهنده ابعاد بسیار مهمی شخصیت شهید محمد باقر صدر باشند.

انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه عنوان یک جهان اسلام قناد باشی شهید صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۹۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود

احمد آذین رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره حمله موشکی-پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در نهایت «وعده صادق» محقق شد و پیش‌تر از این برای حملات ددمنشانه اسرائی و همچنین ترور دانشمندان‌مان تهدید کرده بودیم که پشیمانشان خواهیم کرد.

وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق سوریه افزود: این کار بهانه اصلی برای حمله و انهدام بی‌سابقه را برای این رژیم رقم زد.عملیات ۲۶ فروردین سپاه پاسداران پیرو فرمایش منورانه حضرت امام خامنه‌ای بود که فرمودند اسرائیل «باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد» و «آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد».

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این عملیات فقط در راستای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام شد و موضوعی قابل توجه برای کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، تحلیلگران استراتژیک و راهبردی و تحلیلگران نظامی بود و از نظر همه آنها این حمله، وسیع و بی‌سابقه قلمداد می‌شود و بیانگر اراده ملت ایران برای تنبیه همه جانبه است.

آذین به مقایسه مواضع گذشته و کنونی مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ پرداخت و بیان کرد: جان بولتُن سال ۱۳۹۶ گفته بود «عمر انقلاب اسلامی ایران نباید به ۴۰ سال برسد»؛ اما امروز به دنبال حمله پهپادی و موشکی ایران عنوان کرده که «آنچه شاهد بودیم شکست بزرگ بازدارندگی اسرائیل و آمریکا بود». در فاصله میان این دو موضع جان بولتن نه تنها جمهوری اسلامی به پایان نرسید؛ بلکه به عملیاتی دست زد که نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود و این مسئله قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه بر اساس رصد کارشناسان علوم سیاسی حمله اخیر ایران از نظر وسعت، بزرگی و اهمیت قابل توجه است، مطرح کرد: این حمله فقط ضربه شست کوچکی از استراتژی ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان  درباره شرایط سیاسی میان صهیونیست‌ها پس از عملیات ۲۶ فروردین توضیح داد: این حمله ترکیبی نه تنها معادلات خاورمیانه؛ بلکه معادلات جهان را به‌ویژه در حوزه نظامی، تغییر داد؛ به احتمال زیاد معادلات سیاسی درون اراضی اشغالی هم تغییر خواهد کرد به نظر می‌رسد نتانیاهو بیش‌ازپیش تنبیه خواهد شد و شکاف میان جریان راست افراطی و دیگر گروه‌های مختلف سیاسی صهیونیست عمیق‌تر می‌شود.

آذین با رد این نظریه که جنگ میان جریان‌های سیاسی درون حکومت‌ها وفاق و اتحاد ایجاد خواهد کرد، گفت: این اتفاق در همه شرایط جنگی محقق نخواهد شد و این وفاق اختصاص به ملت‌ها و حکومت‌هایی دارد که از درون پوسیده نباشند، فاصله و شکاف عمیق میان شهروندان و دولتمردان وجود نداشته باشد و این در حالی است که میان شهرک‌نشینان و دولتمردان صهیونیست شکاف‌های عمیقی وجود دارد.صهیونیست‌های منتقد نتانیاهو امروز معترض‌تر از گذشته هستند و از این‌رو تهدیدات جدی‌تری هم متوجه نتانیاهو و کابینه‌اش خواهد بود.

وی درباره احتمال پاسخ از سوی اسرائیل و متحدانش و آغاز جنگ با ایران بیان کرد: اکنون در حالت نظامی و جنگی هستیم؛ چراکه جنگ تنها جنگ نظامی نیست؛ بلکه اکنون در معرض جنگ ترکیبی، جنگ شناختی و حتی جنگ نظامی هستیم؛ از سوی دیگر این رژیم صهیونیستی بود که از سال‌های گذشته برای نمایش قدرت خود و ضربه شست نشان دادن به ایران به ترور دانشمندان و سرداران اقدام کرده بود؛ همچنین با توجه به اینکه حمله به سفارت و کنسولگری یک کشور مصداق حمله به خاک آن کشور است لازم بود که پاسخی در قالب تنبیه داده شود.

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اضافه کرد: از این‌رو وضعیت پس از عملیات ۲۶ فروردین، وضعیت جنگی به نظر می‌رسد؛ اما در این باره که آیا صهیونیست‌ها اقدام متقابلی کنند یا خیر؛ با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و کناره‌گیری آنها از اقدام متقابل، به نظر می‌رسد اسرائیل نیز توان اقدام متقابل نداشته باشد و از مسیر‌های دیپلماتیک علیه ایران اقدام کنند.

آذین تبیین کرد:‌ آنچه مهم است پس از شهادت سردار سلیمانی برای نخستین بار پایگاه آمریکا مورد حمله موشکی قرار گرفت و این حمله سبب تغییر در معادلات و کاهش شدت اقدامات و مواضع خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران شد؛ از این‌رو به نظر می‌رسد عملیات ۲۶ فروردین نیز سبب تغییر معادلات صهیونیست‌ها علیه ایران خواهد شد. به‌ویژه اینکه فرماندهان ارشد نظامی تأکید کرده‌اند که «هر عمل دشمنان با انتقام قوی‌تر و شدیدتر سپاه مواجه می‌شود».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد
  • عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت
  • عملیات «وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود
  • فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید گلستانی دیدار کرد/ حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم
  • پاسخ ایران غرور جهان اسلام را زنده کرد
  • "وعده صادق" هیبت پوشالی رژیم اسرائیل را نمایان کرد
  • مقاومت اسلامی برای دفاع از کیان اسلام برخاسته است
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم
  • اتمام حجت یک مقام ارشد سپاه با اسرائیل
  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام