Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@12:28:41 GMT

مشاغل پرخطر کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۰۲۴۰

مشاغل پرخطر کدامند؟

ایران اکونومیست- در پی آخرین مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اتاق اصناف ایران شیوه اجرای این طرح در واحدهای صنفی را مبتنی بر بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور اعلام کرد.

 

 براساس این اطلاعیه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند که مبتنی بر بازگشایی بخشی از واحدهای صنفی است، در استان‌ها از تاریخ شنبه ۲۳ فروردین و در استان تهران از تاریخ شنبه ۳۰ فروردین با هماهنگی ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا آغاز خواهد شد و واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی موظفند با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند. البته مطابق مصوبه ابلاغی، رستوان و غذای آماده (صرفا بیرون‌بر) مجاز به فعالیت هستند.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده که کلیه واحدهای صنفی در سراسر کشور موظفند تا تاریخ‌های اعلام‌شده فوق مطابق مصوبات و بخشنامه‌های پیشین ستاد ملی کرونا عمل کرده و تحت هیچ عنوان نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام نکنند.

بر اساس این گزارش؛ با افزایش شدت شیوع ویروس کرونا دولت دستور قرنطینه و تعطیلی مشاغل غیر ضرور را صادر کرد، اما اختلاف بر سر اینکه کدام اصناف غیر ضرور هستند باقی مانده بود تا اینکه هفته گذشته اتاق اصناف ایران از تعیین تکلیف 71 صنف خبر داد. بر این اساس 6 صنف در حوزه‌های "مواد غذایی و حمل و نقل" به‌طور کامل امکان فعالیت دارند؛ 16 صنف هم به صورت نیمه‌وقت می‌توانند کار کنند و 49 صنف هم به طور کلی تعطیل هستند.

برخی از اصناف که به طور کامل تعطیل شده‌اند شامل؛ صنف خیاطان، خرازان، ابزار فروشها، آرایشگاه‌ها، خشکشویی‌ها، طلا و جواهر، تالارهای پذیرایی، پوشاک، تلفن همراه، کیف و کفش، صوت و تصویر، عینک‌سازان، فرش و موکت، صنایع دستی، عکاسان و فیلمبرداران، مصالح ساختمانی، آهن و پروفیل، نمایشگاه‌های اتومبیل، مشاورین املاک، آجیل و خشکبار، شیرینی فروش‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و آبمیوه و بستنی و ... هستند.

 

 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: واحدهای صنفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری وزیر اقتصاد برای اجرای کامل مقررات زدایی | شناسه یکتا چه کاربردی برای صاحبان مجوز دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست امروز هیأت مقررات زدایی، گفت: هر سال حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جدی‌تری را از سوی مقام معظم رهبری و دولت برای بهبود محیط کسب‌وکار دریافت می‌کنیم. سه سال اخیر را می‌توان یک نقطه تحول در این حوزه دانست. هیأت مقررات زدایی پیشبرد قانون را بر عهده دارد اما در عمل خود فعالان اقتصادی و تشکل‌ها این چرخه را به پیش می‌برند.

سید احسان خاندوزی افزود: اتاق‌های سه‌گانه، مقررات زدایی و تسهیل مجوزها را راهبری می‌کنند و امیدوار هستیم طبق حکم قانون تسهیل صدور مجوزها، تا قبل از پایان دولت سیزدهم اعلام کنیم که این قانون به‌طور کامل اجرا شده است.

خوان آخر تبدیل مجوزهای صنفی

سید امیر سیاح، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار نیز در این نشست، گفت: بسیاری از اتحادیه‌ها تلاش کردند تا ۳۰۰ هزار پروانه کسب را به شناسه یکتا تبدیل شد. البته اکنون در ابتدای کارزار تبدیل دو میلیون مجوز صنفی به شناسه یکتا هستیم و بزرگ‌ترین اصناف کشور پای این کار آمده‌اند. این کار آخرین گام قانون تسهیل صدور مجوزها است.

او ادامه داد: این کارزار از بعد از عید فطر آغاز شده و تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه باید این کار به سرانجام برسد و همه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شوند.

سیاح با اشاره به اینکه اتحادیه‌های صنفی میز خدمت برگزار می‌کنند و آموزش می‌دهند تا در این تاریخ دیگر همه اصناف شناسه یکتا داشته باشند، تأکید کرد: خدمات حکومتی به‌تدریج برای اصنافی که شناسه یکتا نداشته باشند حذف خواهد شد.

ابهامات اتاق اصناف در صدور شناسه یکتا

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، در این نشست با اشاره به اینکه وجود سه میلیون فعال صنفی در کشور که بخشی از آنها شناسه یکتا دریافت کرده‌اند، این سؤال را مطرح کرد که شناسه یکتا چه مزیتی برای اصناف خواهد داشت و آیا تفاوتی بین فعالانی که پروانه دارند و افرادی که پروانه ندارند وجود دارد؟

سیاح در پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوی رئیس اتاق اصناف، گفت: افراد با کد ملی احراز هویت می‌شوند اما فعالان اقتصادی کد اختصاصی ندارند؛ بر همین اساس، قانون برای رفع این مسئله، شناسه یکتا را در سال ۱۴۰۰ تعیین کرد. این شناسه کمک می‌کند تا فعالان بتوانند خدمات دولتی را به‌صورت غیرحضوری و با اعلام شناسه یکتا دریافت کنند؛ همان‌گونه که مردم خدمات غیرحضوری را با کد ملی دریافت می‌کنند.

به گفته او، با نهایی شدن ماجرای شناسه یکتا، برای اصناف و اتحادیه‌ها هم این امکان به وجود می‌آید که افراد بدون شناسه یکتا شناسایی شوند.

رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار اظهار کرد: شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی الزامی است و در بحث قانون پایانه‌های فروشگاهی نیز ملاک است؛ ازاین‌رو اگر فردی پروانه نداشته باشد، از دریافت خدمات حکومتی منع می‌شود و مثلاً اگر تاکنون گاز ارزان و یارانه‌ای دریافت می‌کرد، است دیگر چنین امکانی نخواهد داشت. این مسئله سبب می‌شود درنهایت افراد ناچار به دریافت پروانه شوند که نظارت پسینی اتحادیه‌ها را تقویت خواهد کرد.

کد خبر 844730 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها وزارت امور اقتصاد و دارایی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد مقررات

دیگر خبرها

  • سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد
  • عدم رعایت قوانین صنفی چهار کافه بازی را در مشهد بست
  • هدف گذاری وزیر اقتصاد برای اجرای کامل مقررات زدایی | شناسه یکتا چه کاربردی برای صاحبان مجوز دارد؟
  • وزیر اقتصاد: دوره جدیدی از مقررات گذاری در نظارت بر اصناف خواهیم داشت
  • ممنوعیت اشتغال اتباع در صنوف غذایی البرز
  • حکم تعزیرات حکومتی برای بیش از هزار واحد صنفی متخلف در امسال
  • ایجاد بیش از ۱۰ هزار شغل در حوزه اصناف خراسان جنوبی
  • استرداد حدود ۱۰ میلیارد ریال به شاکیانِ واحدهای صنفی مشهد
  • جریمه ۴۴ هزار میلیارد ریالی اصناف متخلف همدان
  • انجام حدود 78 هزار مورد بازرسی پارسال از اصناف آذربایجان‌غربی