Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:59:54 GMT

کرونا از ویروس دونالد ترامپ خطرناک‌تر نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۰۴۳۴

کرونا از ویروس دونالد ترامپ خطرناک‌تر نیست

80بهبود یافته کرونا در تهران طی روز گذشته، برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای پوشش هزینه‌های کرونا، علامت ملتحمه چشم صورتی و اختلال در حس بویایی و چشایی و شفافیت ایران در اعلام آمار کرونا از جمله مباحثی بود که در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت تشریح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها که سازمان جهانی بهداشت را چین محور خطاب کرده و تهدید به توقف حمایت‌های مالی از این سازمان کرده بودند، گفت: اگر بخواهیم که سازمان بهداشت جهانی را وارد مقولات سیاسی کنیم باید عنوان کنم که پیش از این نیز برخی‌ها می‌گفتند که سازمان جهانی بهداشت، آمریکا محوراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهانی بهداشت، سازمانی غیرسیاسی

وی با بیان اینکه ما سعی داریم که همچنان قطار سلامت را به لوکومتیو سیاست پیوند ندهیم، بعضا این سخنان با اغراض سیاسی و مغرضانه بیان می‌شود و باید بگویم که سازمان جهانی بهداشت یک سازمان غیرسیاسی است و نشانی از اقدامات سیاسی در این سازمان نیست.

"کرونا" از ویروس "دونالد ترامپ" خطرناک‌تر نیست

وی با بیان اینکه اگر قرار است با رویکرد جهانی به مقابله با کرونا برویم نباید واکنش‌های سیاسی که بر هم زننده اقدامات مشترک جهانی است را شاهد باشیم گفت: این گونه اقدامات دولت آمریکا در مسیر رفتارهای ضد سلامتی است و من قبلا نیز اعلام کردم کرونا علی رغم مشکلاتی که ایجاد کرده اما از ویروس «دونالد ترامپ» خطرناکتر نیست.

جهانپور در ادامه در خصوص ابلاغ پروتکل‌های جدید برای تدفین فوت شدگان کرونا به سازمان آرامستان‌ها گفت: همکاران بهداشت محیط با کارشناسان سازمان آرامستان‌ها همکاری نزدیکی دارند و به آنها آموزش‌های لازم را ارائه کردند و شهرداری‌ها نیز اقلام بهداشتی را در اختیار غسال‌ها قرار دادند و در این زمینه نگرانی جدی نداریم.

تجویز "فاوپیراویر" برای درمان کرونا، فعلا منطقی ندارد

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجویز داروی فاوپیراویر در برخی مراکز و از سوی برخی پزشکان، گفت: تکلیف این دارو مشخص نیست و مادامی که نتایج مطالعات بالینی برای درمان بیماران کرونایی مشخص نشود و به تایید کمیته درمان نرسد، تجویز این دارو منطقی ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز نتایج قطعی مبنی بر اثربخشی این دارو اعلام نشده و بر همین اساس از نظر ما این دارو تنها برای آنفلوآنزا و نه بیشتر از آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این دارو در دو کشور برای درمان آنفلوآنزا تایید شده و برای درمان کرونا نیز صرفا یک پروژه تحقیقاتی محسوب می‌شود و اگر کسانی این دارو را همچنان تجویز می‌کنند باید بگویم که با این رویه‌شان بیماران را به بازار سیاه و غیرقانونی سوق می‌دهند. هر چند که برخی از این داروها نیز جعلی و تقلبی است و ممکن است که حتی محتوای آنها برای بیماری پیامدهای ناگواری داشته باشد.

شفافیت ایران در اعلام موارد کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت در مجلس، گفت: صحبت‌های وزیر بهداشت عین واقعیت است و باید بگویم در اواخر بهمن ماه هنگامی که آزمایشات دو مورد در قم برای ابتلا به کرونا مثبت شد، بلافاصله نتایج را اعلام کردیم و باید بگویم از زمان قطعی شدن ابتلا کرونا تا زمان اعلام آن کمتر از یک ساعت زمان برد و این میزان شفافیت در تاریخ ماندگار خواهد شد و این راهبرد شفافیتی بود که دولت و وزارت بهداشت آن را در مورد کرونا در پیش گرفتند تا با مردم بدون تاخیر و بی پرده صحبت کردیم.

جهانپور گفت: پروتکل ما در ابتدا این بود که اگر فردی به علائم شبه آنفلوآنزا دچار است و یا به چین سفر کرده و یا با مسافر از چین برگشته مراوده داشته، حتما کنترل شود؛ اما ممکن است قبل از اعلام این دو مورد ابتلا، برخی بیماری‌شان شبیه پروتکل نبوده باشد.

80 بهبودیافته کرونا در تهران طی روز گذشته

وی در مورد هشدار فرمانده مدیریت کرونا در تهران، در خصوص وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: هشدار دکتر زالی در مورد تهران بود، اما من در مورد همه جهان هشدار می‌دهم؛ چرا که مردم باید همچنان به مانند هفته‌های گذشته مراعات کنند و فکر نکنند که شرایط عادی شده است. هر چند که شاید در تهران به نوعی پیک اصلی و اوج را پشت سر گذاشته‌ایم و تهران در روز گذشته 80 بهبود یافته داشت که بیش از یک و نیم برابر افراد مشکوکی بود که روز گذشته بستری شدند و این روند مدیریت شده است، اما این فاز شکننده است و مردم فکر نکنند که همه چیز تمام شده و نباید سنگر را خالی کرد.

جهانپور در خصوص سوال برخی کادر درمان مبنی بر استخدام دوباره افرادی که ترک کار کرده‌اند، گفت: در مورد افرادی که بنا به هر دلیلی ترک کار کردند، پرونده به تخلفات اداری می‌رود و ممکن است هر حکمی صادر کرده باشند اما تا آنجایی که اطلاع دارم افراد تنها یکبار می‌توانند به استخدام دولت باشند.

برداشت از صندوق ذخیره ارزی جهت پوشش هزینه‌های کرونا

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است مبالغ برداشت شده از صندوق ذخیره ارزی صرف کمک به عدم ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی شود، گفت: این مبلغ که با دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده برای پوشش هزینه‌های بیماری کرونا بوده است که طبیعتا بخشی از این مبالغ نیز متوجه وزارت بهداشت و درمان می‌شود، اما باید بگویم که اگر معادل همه این مبلغ برداشت شده نیز به وزارت بهداشت تخصیص داده شود معادل مبلغ بدهی صندوق‌های بیمه‌ای در ماه‌های گذشته است و باید عین همین مبلغ را برای پرداخت مطالبات جامعه پزشکی پرداخت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما جزء معدود کشورهایی هستیم که بخش زیادی از پروسه درمان بیماران کرونا رایگان است، گفت: در این مدت هزینه‌های وزارتخانه افزایش یافته و مبلغ برداشتی از صندوق ذخیره ارزی ارتباطی به بیمارستان‌های خصوصی و مشکلات اقتصادی آنها ندارد.

علامت ملتحمه چشم صورتی و اختلال در حس بویایی و چشایی

وی در خصوص علائم نابویایی و ناچشایی در بیماران مبتلا به کرونا گفت: ویروس کرونا جدید است اما به مانند برخی از ویروس‌ها می‌تواند به عصب بویایی و چشایی حمله کند و حتی در مواردی علامت ملتحمه چشم صورتی گزارش شده است که البته ممکن است دلیل آن ابتلا به کرونا باشد.

جهانپور افزود: ممکن است این ناچشایی و نابویایی ظرف هفته یا ماه‌های بعد بازگردد و نگرانی در این خصوص نیست.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس سخنگوی وزارت بهداشت سازمان جهانی بهداشت صندوق ذخیره ارزی کرونا در تهران وزارت بهداشت برای درمان باید بگویم روز گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیان ۴ میلیون دلاری شرکت پپسی در عمان به علت حمایت از رژیم صهیونیستی

به نقل از رسانه‌های عمانی، این خسارت پس از آن انجام می‌شود که مردم عمان کالاها و خدمات حامی رژیم صهیونیستی از جمله پپسی کولا را تحریم کردند.

به گزارش ایرنا، در چند ماه گذشته و پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه، درخواست ها برای تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن در سراسر جهان افزایش یافت.

دولت مالزی نیز در ماه های نخست جنگ در غزه اعلام کرد که در راستای حمایت از فلسطین و در بحبوحه جنگ غزه، شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا شرکت‌هایی که وعده پشتیبانی از این رژیم را داده‌ بودند، تحریم می‌کند.

در میان شرکت هایی که قرار بود تحریم شود، نام شرکت های مواد غذایی که حق امتیاز شرکت های آمریکایی را دارند نیز مشاهده می شد.

شرکت های غذایی مک دونالد و برگر کینگ از جمله شرکت هایی بودند که قرار بود هدف تحریم قرار گیرند.

براساس گزارش روز ۱۷ اکتبر ( ۲۵ مهر) گذشته و تنها ۱۰ روز از عملیات طوفان الاقصی، شرکت مک دونالد در سرزمین های اشغالی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که هزاران غذا را مجانی برای نظامیان رژیم اسرائیل فراهم می کند.

شرکت برگر کینگ نیز روز ۲۳ اکتبر (اول آبان) برای نظامیان رژیم اسرائیل غذا فراهم کرد. همزمان شرکت مک دونالد مالزی در بیانیه ای اعلام کرد با شرکت "اسرائیلی" مک دونالد قطع رابطه می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد
  • یک نفر در مقابل دادگاه ترامپ خودش را به آتش کشید + جزئیات
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • وینس مکمن همچنان با جان سینا، راک و دونالد ترامپ روابط نزدیکی دارد/ اخبار WWE
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سازمان بهداشت جهانی باردیگر خواستار حمایت از بیمارستان‌های غزه شد
  • زیان ۴ میلیون دلاری شرکت پپسی در عمان به علت حمایت از رژیم صهیونیستی
  • تاکنون ۶ هزار مادر فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد