Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - تازه‌ترین ارزیابی ماهانه نشان می‌دهد تولید نفت 13 کشور عضو اوپک در ماه مارس در پی افزایش تولید اعضای اوپک حاشیه خلیج فارس عضو به 29 میلیون بشکه در روز نزدیک شد.
به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، به نظر می‌رسد کشورهای اصلی تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات و کویت پس از شکست توافق عرضه اوپک و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» در ماه گذشته میلادی، هیچ فرصتی را برای افزایش تولید نفت خام خود از دست ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارزیابی‌های پلتس نشان می‌دهد این سه کشور در رساندن تولید نفت اوپک به 28 میلیون و 970 هزار بشکه - بالاترین میزان در سه ماه - نقشی اساسی داشتند، افزون بر آن چند عضو اوپک نیز با وجود پایان نیافتن دوره توافق (پایان ماه مارس) سهمیه تولید خود را افزایش دادند.
بر اساس محاسبات این مؤسسه، میزان پایبندی 10 کشور عضو اوپک که موظف به رعایت سهمیه خود بودند، در ماه مارس از 120 درصد به 13 درصد کاهش یافت.
به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در روزهای 14 و 15 آذرماه در نشست‌ 177 اوپک و هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند افزون بر کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای که تا مارس 2020 پابرجا بود، در مجموع 503 هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.
کاهش تولید نفت اوپک و متعهدانش از نخستین روز ژانویه 2020 (چهارشنبه 11 دی‌ماه) از یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 703 هزار بشکه رسید. ایران، ونزوئلا و لیبی از هرگونه کاهش تولید مستثنا بودند.
یک روز پس از پایان هشتمین نشست اوایل ماه مارس وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در وین، بازارهای جهانی نفت‌ خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از 12 میلیون بشکه نفت‌ خام در بازارهای جهانی خبر دادند.
بازارهای جهانی نفت‌ خام هم‌اکنون افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌ خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.
هم‌اکنون بیش از 3 میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به 30 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.
قیمت‌های جهانی نفت خام ناگهان از سطوح 65 دلار برای هر بشکه در آغاز سال 2020 میلادی به سطوح کنونی حدود 20 دلار برای هر بشکه سقوط کرد، اما هم اکنون اندکی بهبود یافته است و نفت خام شاخص برنت از رقم‌های 20 دلار برای هر بشکه در هفته گذشته، در سطوح نزدیک به 33 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود، اما همچنان پایین‌تر از رقم 66 دلار در پایان سال 2019 میلادی است.
بر اساس بررسی پلتس، عربستان که اعلام کرده بود قصد دارد از ابتدای ماه آوریل، با عرضه حداکثری، تولید خود را به بیش از 12 میلیون بشکه در روز برساند، تولید خود را در مارس به 10 میلیون و 150 هزار بشکه در روز، دقیقاً بالاتر از سهمیه 10 میلیون و 144 هزار بشکه در روز خود، افزایش داده است.
داده‌های نرم‌افزار پلتس فلو نشان می‌دهد میزان صادرات نفت خام این کشور، در هفته آخر ماه مارس، با نزدیک شدن به 9 میلیون بشکه در روز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و ریاض میزان ذخایر خود را نیز افزایش داده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، به‌طور کلی، تولید مارس اوپک از ماه فوریه 980 هزار بشکه در روز بیشتر بود.
قرار است نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی 23 کشور حاضر در توافقنامه همکاری تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس روز پنجشنبه (21 فروردین‌ماه) از طریق وبینار برگزار شود، خبرها حاکی از آن است که دیگر تولیدکنندگان بزرگ جهان به جز 23 کشور تولیدکننده عضو اوپک پلاس به این نشست دعوت شده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیون بشکه در روز دلار برای هر بشکه هزار بشکه در روز بازارهای جهانی جهانی نفت اوپک پلاس تولید خود تولید نفت عضو اوپک ماه مارس نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۲ سنت معادل ۰.۶۹ افزایش به ۹۰ دلار و ۷۲ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز سه شنبه در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از اظهارات رئیس نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در مورد پاسخ به حمله موشکی ایران، افزایش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۲ سنت معادل ۰.۶۹ افزایش به ۹۰ دلار و ۷۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۲ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش ۸۶ دلار و ۳ سنت معامله می‌شود.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند بیشتر موشک‌های شلیک شده از سوی ایران به تلافی حمله این کشور به سفارتخانه ایران در دمشق را خنثی کرده است؛ بنابراین این حمله تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشت.

اما بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه کابینه جنگ خود را برای دومین بار طی ۲۴ ساعت فراخواند تا در مورد عکس‌العمل به حمله مستقیم ایران به این به خاک این رژیم تصمیم‌گیری کند. این اقدام نگرانی بازار در مورد مختل شدن عرضه نفت در صورت اقدام تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی را افزایش داد.

ایران روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند و یکی از بزرگترین تولید کنندگان سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) است.

قیمت نفت در روز جمعه با احتمال حمله ایران به رژیم صهیونیستی به بالاترین رقم از ماه اکتبر رسیده بود.

در چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا T انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی تا ۴.۶ درصد آهسته شده باشد. این رقم در سه ماهه گذشته برابر با ۵.۲ درصد بود. بدین ترتیب فشار fv سیاستگذاران چین برای معرفی محرک‌های اقتصادی بیشتر افزایش می‌یابد که می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد.

دیگر خبرها

  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد
  • تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید
  • برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • قزاقستان تخطی عرضه نفت خود را در ماه مارس جبران می‌کند