Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-18@06:20:02 GMT

درآمدهای ارزی و رانتی که؛ بازار خودش را می خواهد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۰۹۱۶

درآمدهای ارزی و رانتی که؛ بازار خودش را می خواهد

جنگ شاپور و فرهاد به نفع دژپسند به پایان رسید اما باید دید این شاهنامه آخرش خوش است!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، در حالی استعفای شاپور محمدی امروز پذیرفته شده که تا قبل از آن بیشتر اهالی رسانه و بازار سرمایه گمان می کردند که این یک بازی رسانه ایی است و مانند تمام این سال ها یک شایعه بیش نیست که باز بر سر زبان ها افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما اینبار خبر واقعی بود و شاپور محمدی پس از سال ها فعالیت و تلاش در بازار سرمایه بالاخره با تلاش برخی دوستان از ساختمان ملاصدرا خارج می شود. اما شاپور محمدی که هنوز زمان حکم مدیریتش به پایان نرسیده بود؛ چرا استعفا داد یا به قول عادل فردوسی پور استعفاء دادنش؟!

از نگاه بسیاری از کارشناسان مستقل بازار سرمایه، عملکرد این مدیر جوان اما؛ با تجربه در تمام این سال ها مثبت بوده است البته ضعف هایی وجود داشته اما؛ نقاط قوت وی به نقاط ضعفش می چربید. البته هستند افرادی که عملکرد محمدی را به باد انتقاد گرفته و اساسا هیچ قوتی در فعالیت های وی نمی بینند که از آن جمله می توان به افراد ناراضی از تغییرات در بازار پایه نام برد که در تمام روزهای اعتراضات خود یکی از خواسته های ایشان حذف محمدی از سازمان بورس بود.

اما جریان رفتن شاپور محمدی گویا اساسا نه به این اعتراضات ربطی دارد و نه به عملکرد وی! بلکه تنها یک نشان دادن قدرت از سوی وزیر اقتصاد است که در چند ماه اخیر بر سر موضوعات مختلف با شاپور محمدی به مشکل بر خورده و رییس سازمان بورس بارها با برخی از تصمیمات آقای وزیر صراحتا مخالفت کرده است.

متاسفانه وزیر اقتصاد مدیریت 2 مجموعه رقیب را در دست دارد که زیاد هم با یکدیگر خوب نیستند یعنی بازار سرمایه و نظام بانکی کشور و کیست که نداند سیستم بانکی ایران به هزار و یک دلیل از بورس خوشش نمی آید حال اینکه همگی در بورس حضور داشته و سهام خود را نیز عرضه می کنند اما؛ شیرینی نرخ تسهیلات بسیار مهمتر از مبالغ ریز و درشت مبادله شده در بورس است.

در سال های حضور شاپور محمدی و تیم مدیریتی وی در سازمان بورس، اطلاع رسانی و آگاه سازی در مورد فواید وارد کردن سرمایه مردمی به بازار سرمایه بسیار افزایش یافت و همین مهم باعث تغییر ذائقه مردم از سوی دریافت وام با بهره های بالای 40 درصد و حرکت به سوی سرمایه گذاری و معرفی شرکت ها به بورس شد.

کدام عقلی قبول می کند که سرمایه را به جای دریافت از بازاری بدون بهره از سیستمی دریافت کنید که ظاهرا 14 و 20 درصد بهره می گیرد اما؛ در حقیقت بالای 40 درصد نزول دریافت می کند. دقیقا مشکل از رشد و توسعه همین فکر یعنی دریافت سرمایه از بورس به جای بانک شروع می شود و شاید یکی از دلایل بروز اختلاف میان وزیر و رییس همین باشد.

به هر حال بانک ها در تمام جهان از جمله ایران نسبت به بازار سرمایه سمبه پر زورتری دارند و اساسا در ایران که بانک ها هیچ فعالیت مثبتی جز پرداخت تسهیلات گران قیمت و دریافت سود ( نزول) ندارند، هیچگاه رشد بازار سرمایه را بر نمی تابند و این است مشکل امروز بورس ایران!

اما از گوشه و کنار و از منابع موثق شنیده می شود که شاپور محمدی با فدا کردن بورس و سرمایه های مردم برای حفظ قیمت ارز مخالف بوده و این آخرین تیری بوده است که رییس با دست خود به سر خود شلیک می کند و وزیر نیز تاب نمی آورد و محمدی نیز استعفا می دهد...!

بیشتر بخوانید: از شایعه استعفای شاپور محمدی تا واقعیت ماجرا! از زرد و نارنجی شدن تابلوهای بورس تا کرونا  

قیمت ارز در اوایل زمستان هنوز به مرز 15 هزار تومان نرسیده بود و کمتر کسی از عوام حتی تصور دلار 16 هزارتومانی را می کرد اما؛ در همان روزها، بورسی ها و فعالان اقتصادی می دانستند که به دلیل برخی سیاست ها، دلار 15 هزار تومان بر سر سفره ایرانیان خواهد آمد اما؛ نه در زمستان و فروردین بلکه در خرداد ماه، که متاسفانه یا خوشبختانه ویروس چینی تازه وارد این مهم را تسریع بخشید و ما دلار 16 هزار تومانی را نیز در اسفند 98 و فروردین 99 تجربه کردیم که البته هنوز با اتفاقات 2 سال پیش و دلار 18 هزار تومانی فاصله دارد!!!

بسیاری از مدیران کارگزاری های بانکی در گفتگوهای خود با پول نیوز از دلار 12 تا 13 هزار تومانی به عنوان اتفاقی مثبت برای بازار سرمایه می گفتند و از ارزیابی های خود در مورد دلار بالای 14 هزار تومانی در سال 99 خبر می دادند.

این نشان می دهد که بانک ها آماده این جهش قیمت ارز بوده و حتی برای آن برنامه داشتند و حال مگر می شود که یک مدیر در مقابل افزایش یا کاهش قیمت ارز به صورت دستوری و به فنا دادن بازار سرمایه سکوت کند؟ نمی شود؛ چون اگر می شد امروز شاپور محمدی ماه‌ها قبل از پایان مسوولیت خود، با میز و دفتر  ساختمان بورس و اوراق بهادار ایران خداحافظی نمی کرد.

 

بی شک وقتی وزیری، مدیری حرف گوش نکن را عوض می کند (استعفاء می دهد!)، به دنبال آوردن رئیسی بله قربان گو می گردد و باید دید آیا حسن قالیباف اصل همان مدیر بله قربان گوست و یا اساسا مشکل شاپور و فرهاد فراتر از این چیزها بوده که؛ ما از آن خبر نداریم...!

اما هر چه هست باید به این نکته توجه کرد که روند حرکت بازار سرمایه روندی مثبت و در جهت کاهش حضور دلال ها و نوسان فروش‌ها بوده است و این روند اگر تغییر کند گویی 20 سال به عقب برگشته و اعتماد عمومی و اعتماد اقتصاد به بازار سرمایه خدشه دار می شود.

بنابراین آقای وزیر و آقای رییس (جدید)؛ کمی مراقبت و تدبیر لطفا!

 

یادداشت از محمد علی رفیعی

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه استعفای شاپور محمدی فرهاد دژپسند بورس بانک رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه هزار تومانی شاپور محمدی قیمت ارز سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مجید عشقی در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخدادهای اخیر گفت: رخدادهای سیاسی در کل دنیا روی بازارهای سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

کد خبر 845053 برچسب‌ها خبر مهم سهام عدالت سهام بانک‌ها بورس تهران بورس - فرا بورس سهام شرکت‌ها

دیگر خبرها

  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • ورق بازار سرمایه برگشت