Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در عرصه های طبیعی وظیفه دولت است افزود: با توجه به مهیا بودن شرایط این آفت امسال رشد می یابد، بارش باران علاوه بر اینکه مراتع را به عنوان خوراک ملخ غنی می کند باعث محرک باز شدن کپسول تخم ملخ ها نیز می شود.

وی کانون های ملخ در سال گذشته را مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد عنوان کرد و افزود: یکسری از کانون های ملخ نیز در شهرستان های  مانه و سملقان و راز و جرگلان بود که مربوط به مهاجرت ملخ از سمت کشور ترکمستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با بیان اینکه کانون های ملخ هر سال متغیر  هستند،  اظهار داشت: این ملخ های مراکشی بومی کشور و استان هستند و به عنوان آفت عمومی باید توسط دولت مبارزه شود.

وی گفت: کانون‌های ملخ در مراتع استان به علت شرایط خاص آب و هوایی و بارش‌های مناسب شکل گرفته که با توجه به وفور تغذیه، اگر مبارزه با آن به صورت جدی انجام نشود، حالت طغیانی و تهاجمی به خود خواهند گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون کانون ها در حد مبارزه نیست گفت: اما با توجه به فعالیت پوره ملخ و بارش های باران باید به زودی مبارزه را آغاز کنیم، تعلل در مبارزه با ملخ‌های مراتع، این وضعیت می‌تواند خسارات آفت را متوجه عرصه‌های زراعی و باغی کند.

رضایی با بیان اینکه در عرصه‌هایی که مبارزه شیمیایی می‌شود پرچم‌های قرمزی به منظور هشدار نیز نصب می‌شود گفت: دامداران از چرای دام در این مناطق خودداری خواهند کرد و دست کم به مدت یکماه پس از سمپاشی چرای دام در این مناطق ممنوع می شود.

وی افزود: کشاورزان و دامداران به محض مشاهده ملخ با تراکم بالا در اماکن نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مربوطه اقدم کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پارسال در ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی این استان با انواع آفات و بیماری‌ها مبارزه شیمیایی شده که بخشی از این مبارزه مربوط به سال آبی جاری است.

رضایی اظهار داشت: از جمله مبارزه انجام شده  ۹ هزار و ۸۷۸ هکتار مربوط به سن غلات، هفت هزار و ۵۲۹ هکتار ملخ، ۸۰ هزار و ۳۸۹ هکتار علف‌های هرز در مزارع غلات و هشت هزار و ۶۷۰ هکتار مربوط به مبارزه با جوندگان بوده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار و مابقی باغ است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بارش باران جهاد کشاورزی خراسان شمالی خوراک کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کانون های ملخ خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت

قهرمانفرد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه همگانی با آفت سن غلات از فروردین آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با سن مادری در اراضی کشاورزی سمنان در حال انجام است، گفت: تا کنون مبارزه با سن مادری در سه‌هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گندم و ۲ هزار و ۲۹۰ هکتار از جوزارهای استان سمنان انجام شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با آفت سن مادری در شهرستان گرمسار بوده است، بیان کرد: مبارزه با آفت سن مادری در گرمسار به میزان یکهزار و ۳۱۰ هکتار گندم و ۵۶۰ هکتار جو انجام شد و در مجموع در یکهزار و ۸۷۰ هکتار مزارع غلات این طرح اجرا شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: بعد از گرمسار آرادان بیشترین سطح مبارزه را با میزان یکهزار و ۶۲۰ هکتار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان ۲۱۸ میلیارد ریال است
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد
  • اهدای ۱۶۵ میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی