Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@09:10:59 GMT

کاپیتولاسیون چینی و پارادوکس الماس و آب

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۱۳۰۰

کاپیتولاسیون چینی و پارادوکس الماس و آب

پارادوکس الماس وآب اندیشمندان اقتصادی از دیرباز این سوال را مطرح کرده بودند که چرا الماس از آب گرانتر است؟ بر اساس تحلیل‌ اقتصاددانان مارژینالسیم، ارزش یک کالا به وسیله «مطلوبیت نهایی» آن کالا سنجیده می‌شود. ارزش آب‌های موجود در جهان را آخرین قطره آب آشامیدنی که در جهان باقی خواهد ماند تعیین می‌کند و از آنجا که هنوز فاصله زیادی تا آن آخرین قطره وجود دارد، آب‌های موجود ارزان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل، از آنجا که میزان الماس‌های موجود در جهان کم است و فاصله زیادی تا آخرین دانه الماس وجود ندارد، قمیت این کالا بالاست.حال در بحث روابط بین‌الملل هم می‌توان از همین پارادوکس الماس و آب استفاده کرد. چرا رابطه با چین برای ما اینچنین گرانبهاست؟ چون رابطه با این کشور یکی از آخرین حقله‌های ارتباط ما با جامعه بین‌الملل است. ما در یک انزوای خودکرده جهانی قرار گرفته ایم و چین می‌داند نیاز ما به حمایتش‌، مثل نیاز تشنه‌لبان بیابان به آب است و از همین روست که به این ارزانی‌ها حمایت‌هایش را نخواهد فروخت و ما را وادار به باج‌دهی بیشتر خواهد کرد. همین منطق در خصوص رابطه ما با روسیه هم صادق است.در شرایطی که ما خود را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار داده‌ایم، چین با همه دنیا روابط تنگاتنگ اقتصادی دارد و در منطقه هم شرکای اقتصادی مهمتری از ما دارد. یک سال پیش بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از ظرفیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها و امکان ایجاد خط اعتباری سخن گفت وزیر امور خارجه کشورمان هم در سفرش به چین، از پیشنهاد نقشه‌ راه 25 ساله برای شراکت جامع راهبردی دو کشور خبر داد. در حالی که اکثر این طرح ها اجرایی نشده، شاهد بودیم که دولت پکن در کریدور اقتصادی چین- پاکستان، 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.

چین یکی از شرکای اصلی تجاری ما است و ارتباط با این کشور برای ما بسیار حیاتی است. تعامل سازنده با چین اما، مستلزم آنست که ما به شریکی برابر با این کشور تبدیل شویم. در پی افزایش فشارهای بین المللی علیه ایران، ما به شرق پناه بردیم تا از انزوا خارج شویم، ولی در واقع روند باید معکوس باشد. به این معنی که ما بجای اینکه به چین پناه ببریم تا از انزوا خارج شویم، باید ابتدا از انزوا خارج شویم تا بتوانیم با چین روابطی سازنده داشته باشیم. برای این منظور، ما باید با مذاکره و تعامل سازنده با جامعه بین الملل، به متنوع سازی شرکای تجاری و سیاسی خود بپردازیم.

در شرایط کنونی، ما به چین باج می‌دهیم، به امید اینکه علیه تحریم‌های ایران کاری بکند. این در حالی است که چینی‌ها می‌دانند اگر ایران از انزوا خارج شود، دیگر از این باج‌ها خبری نخواهد بود و بر این اساس، انگیزه چندانی برای رفع تحریم‌های ایران نخواهند داشت.عصبانیتی که در افکار عمومی هموطنانمان نسب به چین وجود دارد، در همین متن قابل توضیح است. تنها چند روز قبل از رسانه ای شدن بحران کرونا، سفیر چین در ایران تاکید کرده بود که نباید محدودیتهای بیش از حد نیاز علیه مسافران چینی اعمال شود. مردم اما سوال می کنند چرا پروازهای ایران و چین به محض اطلاع رسانیِ چینی‌ها، متوقف نشد و چرا هواپیمایی ماهان ، بعد از دستور توقف پروازها، دستکم 9 پرواز به چین انجام داد؟ آیا این امر جز این بوده که ما به علت نیازمان به چین، چاره ای جز این نداشته ایم که از مشکل بزرگی همچون کرونا اغماض کنیم؟ مردم سوال می‌کنند که آیا این روند، تحمیل یک نوع کاپیتولاسیون شرقی نیست؟

منبع – تاجران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: انزوا خارج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟

وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان از بازگشت ۱۶۰۰ مهاجر افغانستانی از ایران و ۶۷۳ مهاجر دیگر از پاکستان خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین این وزارت در خبری در مورد برگشت مهاجرین از ایران گفته که این افراد به گونه‌ی جبری و داوطلبانه به تاریخ ۳۱ ماه فروردین و اول ماه اردیبهشت از مرز اسلام‌قلعه به کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجرین همچنین افزوده که روز گذشته (یکشنبه ۲ اردیبهشت) ۱۲۵ خانواده افغانستانی که تعداد مجموعی آنان ۶۷۳ تن می‌شوند، به‌صورت اجباری از پاکستان اخراج و از طریق تورخم و سپین‌بولدک به کشور برگشته اند.

به گفته این وزارت، مهاجرین برگشت‌کننده برای دریافت کمک، به دفاتر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده‌اند.

tags # افغانستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد
  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟
  • سرنوشت خودرو‌های از رده خارج در کره‌جنوبی (فیلم)
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است