Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@00:12:22 GMT

کاهش تاثیرات منفی تحریم‌ها با تغییر الگوی کشت

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۳۰۵۲

کاهش تاثیرات منفی تحریم‌ها با تغییر الگوی کشت

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با تغییر الگوی کشت، تاثیرات منفی ناشی از تحریم‌های اعمال شده در امر واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد.

اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان که در اتاق جلسه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تداوم تحریم اقتصادی در ماه‌های اخیر و شیوع بیماری کرونا در کشور، تاثیر نامطلوبی بر فعالیت‌های اقتصادی از جمله کشاورزی استان و کشور برجا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا در کشور، در کنار مخدوش ساختن فعالیت‌های معیشتی و کسب و کار مردم، صادرات و واردات محصولات کشاورزی استان از جمله واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: این موضوع موجب نگرانی‌هایی در بخش تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی استان شده که باید کارشناسان و متخصصان کشاورزی برای رفع این موانع و مشکلات پیشرو، راهکارهای علمی و عملی لازم را ارائه دهند. 

فتحی با اشاره به این که یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی در سطح آذربایجان شرقی قرار دارد، اظهار کرد: از این میزان، 800 هزار هکتار به اراضی دیم و 400 هزار هکتار به اراضی آبی و نیمه آبی اختصاص دارد اما 50 درصد از اراضی دیم به صورت آیش و بلاکشت باقی می‌مانند.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط تحریم و بیماری کرونا نیز فعالیت‌های تولیدی، صادرات و کشاورزی تعطیل پذیر نیست، گفت: می توان از اراضی بلاکشت با در نظرگرفتن موارد و مباحث علمی و تناوب کشت، استفاده بهینه و حداکثری کرد تا در حد امکان برخی از این موانع و کمبودها برطرف شوند. 

وی متذکر شد: نامگذاری سال 99 تحت عنوان سال جهش تولید از طرف مقام معظم رهبری ایجاب می‌کند تا زمینه‌های افزایش تولید در واحد سطح و جهش تولید در محصولات کشاورزی را فراهم سازیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث تولیدات دامی یکی از راهکارهای موثر در راستای جهش تولید، ارائه برنامه، تعریف عملیات اجرایی و تدوین شیوه نامه‌های مقتضی در این خصوص است که باید توسط کارشناسان کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: با احصاء واحدهای تولیدی دام و طیور استان و میزان برآورد دقیق تولید واحدها، می‌توان بدون ایجاد زیرساخت‌های جدید و احداث اماکن دامی تازه، با تدوین برنامه‌های تخصصی و علمی ظرفیت تولیدی واحدهای فعال را در راستای جهش تولید ارتقاء بخشید.

وی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت مزارع زراعی از جمله مزارع گندم، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند در راستای کاهش محدودیت‌ها و موانع به وجود آمده در واردات نهاده‌های دامی مورد بازنگری و تحقیق و بررسی قرار گیرد.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ارائه آمار دقیق و از باغات و اراضی زراعی استان در خصوص افزایش عملکرد در واحد سطح، تصریح کرد: تطبیق آمار و بروز کردن ارقام و اعداد مربوط به سطح باغات و اراضی زراعی آذربایجان شرقی، اصلی ترین اقدام عملیاتی ممکن در راستای کاهش نواقص و رفع موانع پیشرو در بخش باغات و زمین‌های کشاورزی استان است که باید عملی شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، وی با یادآوری تاثیرگذاری مثبت و مطلوب مباحث ترویجی و آموزش‌های علمی کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید در واحد سطح، گفت: ایجاد و راه اندازی تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و ساختارهای مردم نهاد در بخش کشاورزی، از دیگر روش‌ها و راهکارهای جهادی است که می‌تواند جهش تولید در واحد سطح را محقق کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آذربایجان شرقی کشاورزی استان واحد سطح جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از منابع صندوق توسعه ملی ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی طرح آبیاری تحت فشار اختصاص یافته که مراحل اجرایی آن تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه و مابقی هم خارج از حوضه و رودخانه ارس قرار گرفته که زیرپوشش شبکه آبیاری قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: طبق طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور که مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ است، باید در مجموع در ۴۰۲ هزار هکتار از اراضی کل کشور انجام شود و این طرح در استان در زمینی به مساحت ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح ایجاد اشتغال و استقرار کشاورزان در منطقه است، افزود: جلوگیری از مهاجرت، تثبیت جمعیت و حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود.

شهبازی گفت: افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد زیرساخت برای تأسیس گلخانه‌ها، ایجاد نظام بهره برداری مناسب و پایدار و در نهایت امنیت غذایی کشور از دیگر اهداف این طرح است.

وی یادآور شد: در راستای استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی کشور تجهیز کردن اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان راهکاری موثر و کارآمد برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رفع‌تصرف ۱۰هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • شناسایی ۵مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • بازگشت ۶هزارمترمربع از اراضی کشاورزی لرستان به چرخه تولید