Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@08:29:36 GMT

آوینی را باید با حقیقت آوینی بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۳۵۱۷

آوینی را باید با حقیقت آوینی بشناسیم

حقیقت آن است که آوینی را ما و نسل جدید هنرمندان انقلابی باید با حقیقت آوینی بشناسیم.

یادداشت مهدی ابراهیمی، فعال اجتماعی را در ادامه می‌خوانید:

بیستم فروردین یادآور شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی است، آوینی از متأثران انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و خود یکی از تأثیرگذاران در انقلاب اسلامی به‌خصوص در بخش‌های فرهنگی و هنری است، او در چنین روزهایی یک سانتیمتر پایش را جابه‌جا روی رمل‌های فکه گذاشت، گویا فاصله آوینی از خاک تا افلاک همان یک سانتیمتر بوده است، پای او روی مین رفت و او نیز مثل همه کسانی که روزی حیات زمینی‌شان تمام می‌شود، تمام شد و البته حیات آسمانی‌اش آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم: کسانی که این مطالب را می‌خوانند به چند دسته تقسیم می‌شوند،کسانی که عمیقا آوینی‌شناس هستند، مطالبی که در ادامه خواهید خواند احتمال زیاد چیزی به دانسته‌های قبلی‌شان اضافه نخواهد کرد، کسانی که آوینی را یا شنیده‌اند یا خوانده‌اند با واسطه یا بی‌واسطه از طریق روزنامه‌ها، رسانه‌های مجازی یا گروهی، این دسته احتمالا شناخت کاملی از شهید آوینی ندارند، اما دسته‌ای که تا حالا به جز عکس، چیزی از شهید آوینی ندیده‌اند و فقط نامی شنیده‌اند دعوت هستند به خواندن درباره آوینی.

سوم: آوینی را اکثر هنرمندان، روشنفکران، فعالان فرهنگی و حتی سیاسیون روایت کرده‌اند، حتی روزنامه شرق در بیستمین سالگرد شهادت او با کوثرآوینی مصاحبه می‌کند و با شگردهای رسانه‌ای و تکنیک‌های مصاحبه جهت‌دار تلاش می‌کند آوینی را نیز مثل دیگران برای مخاطب عرفی‌سازی کند، تلاش روزنامه شرق آن هم در صفحه سیاست و نه صفحه فرهنگ و هنر روزنامه، در سال 92 البته راه به‌جایی نمی‌برد به جز یک تیتر جهت‌دار! در مقدمه گفت‌وگو می‌نویسد، کوثر آوینی هنگام مرگ پدر 10 ساله بود، از نوشتن کلمه شهادت پرهیز می‌کند، پس تکلیف شبه روشنفکران با او معلوم است، او نه شهید که مرده است.

چهارم: در همان مصاحبه خبرنگار می‌پرسد که «آیا می توان مثلا گفت که آوینی پرچمدار مقابله با لیبرالیسم فرهنگی بوده است؟! آیا او متأثر از «فردید» بوده یا نبوده است؟

سؤالات پی در پی و تلاش خبرنگار محترم به‌نظر می‌رسد خودش یک مقاله، موضع و «شبه بیانیه» نسبت به آوینی است، او بیشتر از آن که به‌دنبال پاسخ باشد، به‌دنبال طرح «مساله آوینی» است، این مصاحبه 20 فروردین 92 شماره 1703 در روزنامه محترم شرق چاپ شده و قبل و بعد آن چنین تلاشی برای «تعریفی جدید» یا احتمالا «تحریف» او نشده است، این یک وجه از اندیشه‌ها و زندگی اجتماعی و هنری اوست که هم چنان در جدال با شبه روشنفکران است.

پنجم: اما کسانی که برای شناخت آوینی در آغاز راه هستند از پایان او که شهادت است شروع نکنند، آوینی را از همان آغاز خودش بخوانند و او را در مسیر شدن درک و فهم کنند، این روش مطالعه و شناخت شاید جذاب‌تر باشد، آغاز آوینی همان دانشکده هنرهای تهران و قبل آن و گرایش‌های فلسفی او، گرایش شعری او، عاشقانه‌های او و جوانی توام با روشنفکری زمانه خود است، شما هرچه دلتان و هر جور دلتان می‌خواهد فکر کنید، حتی اگر در مقطعی از زندگی او مطالعه کردید که توقع از یک شهید نداشتید! هم تعجب نکنید، حتی اگر خواندید که «مسعودبهنود» از هم دوره‌ای های او نوشته است که آوینی با غزاله علیزاده روابط عاشقانه داشته و از این فهرست مطالب!

حقیقت این است که کامران آوینی و مرتضی آوینی کاملا ظاهری و باطنی با هم فرق دارند.

ششم: حقیقت این است که آوینی ویژگی‌های منحصر به‌فردی داشته است، او از یک راه طی شده، از یک انقلاب اسلامی در درون خودش مسیر جدیدی را با و برای انقلاب اسلامی طی می‌کند.

هفتم: حقیقت این است که شهید آوینی در دسته‌بندی‌های مصطلح سیاسی امروز، دیروز و فردا جای نمی‌گیرد و البته شناخت دقیقی از هم همه مسلک‌های سیاسی و ایسم‌ها دارد، او انقلاب اسلامی را آغاز تمدن‌سازی اسلامی می‌داند، همه تلاش و نوشته‌های او در برابر غرب‌زده‌ها و شبه روشنفکرها است.

هشتم: حقیقت این  است که او نوشت و گفت ما نباید تکنولوژی‌های رسانه‌ای بترسیم و نباید مردم را بترسانیم، باید با احتیاط از این ابزارها استفاده کنیم.

نهم: حقیقت این است که او برخلاف رویه‌های مرسوم نقدی برای فیلم عروس می‌نویسد و آن را سینمای مطلوب ایران می‌داند، اگرچه برخی می‌گویند او بعدا گفته که اشتباه کرده است.

دهم: حقیقت این است که شهید آوینی عالمانه، عارفانه و هنرمندانه انقلاب اسلامی را شناخت و همان‌گونه انقلاب اسلامی را به دیگران به‌عنوان هنرمند انقلابی و متعهد معرفی می‌کند.

یازدهم: حقیقت این است که آوینی در زمانه خودش با کمترین امکانات تاریخ مقاومت مظلومان و تاریخ استقامت و تاریخ نهضت خونین انبیاء را مستند کرد.

دوازدهم: حقیقت آن است که آوینی را ما و نسل جدید هنرمندان انقلابی باید با حقیقت آوینی بشناسیم، راه آوینی هم چنان در حوزه هنر ادامه دارد.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی ابراهیمی سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم انقلاب اسلامی شهید آوینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب

«زیاد النَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، عصر امروز پنج‌شنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

دیگر خبرها

  • امروز هر چه داریم به برکت خون‌های پاک شهداست
  • عکس/ دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب
  • زیاد النَخاله با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد
  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • ۱۰ مرکز اقامتی مهم تبریز را بیشتر بشناسیم + آدرس
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • شهادت یکی از رزمندگان سپاه در سوریه
  • عکس/ دیدار اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • دیدار نوروزی استاندار گیلان با خانواده‌ های شهدای مدافع حرم
  • دیدار نوروزی استاندار گیلان با خانواده‌های ۲ شهید مدافع حرم