Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:08:49 GMT

با «فقط من می‌دانم» به خطا می‌رویم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۰۶۶

باعث خوشحالی است که این همه حساسیت به امر محیط زیست وجود دارد اما اگر این احساس شکل بگیرد که «فقط من می‌دانم» و اطلاعات و دانسته‌های دیگران از اساس غلط است، به خطا می‌رویم.

به گزارش ایسنا و به نقل از عصر ایران، رئیس دانشکده محیط زیست با اشاره به اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها عنوان کرد: اظهار نظر در خصوص سلامت دلبر، کوشکی و ایران، امکان تکثیر و زادآوری و شرایط بارداری یوزپلنگ‌های ماده یک مبحث کاملاً تخصصی است که در حیطه صلاحیت دامپزشکانی است که مدت‌ها تمام اطلاعات مربوط به این سه موجود ارزشمند را رصد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقر نظامی افزود: یوزپلنگی که در روزهای گذشته از پارک پردیسان به طبیعت منتقل شده به همراه دو یوز دیگر قریب به پنج سال تحت نظارت و مراقبت کامل بودند و همه متخصصان و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تمام تلاش‌های ممکن را برای زادآوری آنها داشته‌اند اما متاسفانه با توجه به آن که با یک گونه بسیار بسیار پیچیده طرف هستیم، زادآوری آنها موفقیت آمیز نبوده است.

او با گلایه از برخی اخبار منتشر شده و منسوب به خود بیان داشت: بدون شک نمی‌توان منکر تلاش‌ها و حمایت‌های سازمان محیط زیست در ارتباط با حفاظت از یوز چه در محل تکثیر در اسارت و چه در طبیعت شد. قطعاً به خاطر چرخش مدیران در سال‌های گذشته، اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه نگهداری سه یوز در اسارت وجود دارد اما انکار زحمات انجام گرفته پیشین منصفانه نیست. نکته قابل توجه از نظر این جانب در این انتقال آن است که صحبتی از موفقیت یا شکست پروژه تکثیر در اسارت در طول چندسال گذشته نبوده اما بدون شک با توجه به محدودیت زمانی و امکانات، جلسات بسیار زیادی که در معاونت محیط طبیعی، چه در زمان معاونت اسبق و چه در زمان معاونت فعلی برگزار شده، بر اساس نظر اکثر متخصصین زمان آن بوده که سازمان شیوه دیگری غیر از روش تکثیر در اسارت را در پیش بگیرد.

نظامی افزود: پایش دقیق جمعیت یوز، بهره‌گیری از روش‌های آماری درست، برنامه‌ریزی جامع حفاظت برای احیای جمعیت، بررسی و بازنگری روش‌های سرشماری یوزها، رفع تعارضات محلی با اختصاص بودجه مناسب، بررسی آماری میزان طعمه‌های یوز در مناطق مختلف، بررسی دقیق و علمی میزان زادآوری یوز در زیستگاه‌ها، مدیریت منابع آبی، استخدام و افزایش تعداد محیط‌بان، همیار محیط‌بان، خرید تجهیزات مناسب برای پیگیری و رصد زیستگاه‌های طبیعی و مهم‌تر از همه افزایش سطح آگاهی جامعه به ویژه در سطح مردم حاشیه زیستگاه ها در ارتباط با یوز از جمله اقداماتی است که انجام گرفته و بسیار ارزشمند بوده است و مطالبات کنونی جامعه در ارتباط با یوز نیز حاصل همین تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست است.

نظامی با بیان این که اظهار نظر در خصوص مسائل محیط زیستی به عوامل متعددی بستگی دارد و نباید مباحث تخصصی تحت تاثیر احساسات یا فضاسازی رسانه‌ای قرار بگیرد، گفت: من نگرانی علاقمندان به این گونه در معرض انقراض را درک می‌کنم. باعث خوشحالی است که این همه حساسیت به امر محیط زیست وجود دارد اما اگر این احساس شکل بگیرد که «فقط من می‌دانم» و اطلاعات و دانسته‌های دیگران از اساس غلط است، به خطا می‌رویم.

این متخصص حیات وحش بیان داشت: خواهش من از همه علاقمندان و متخصصین آن است که دست به دست هم و با همفکری، به سازمان در بهبود کیفیت کار کمک کنیم. یوز گونه بسیار پیچیده و خاصی است. شاید به همین دلیل بیش از بسیاری از گونه های دیگر تهدید شده است. لذا از همه علاقمندان می‌خواهم که به متخصصین امر بیشتر اعتماد کنند تا خدایی ناکرده موجبات دلسردی متخصصین را فراهم نکنند.

وی افزود: در مسئله احیای دریاچه ارومیه حتی بعضی از متخصصان برجسته محیط زیست عنوان کردند که هر تلاشی از سوی سازمان محیط زیست بیهوده و به دور ریختن هزینه است، اما امروز شاهد هستیم که دریاچه ارومیه زیر نظر ستاد احیا روند خوبی را طی می‌کند. در واقع با همه نقدهایی که ممکن است وجود داشته باشد باید به خرد جمعی کارشناسان در خصوص یوزپلنگ آسیایی باور داشته باشیم. این به معنای طرد نگاه‌های کارشناسی دیگر نیست اما سازمان حفاظت محیط‌ زیست متولی این امر است و بیش از هر نهاد دیگری در این خصوص طبعاً در معرض قضاوت و نظارت قرار دارد و حساسیت‌ها را درک می‌کند و ان‌شاءالله پاسخگوی نقدها خواهد بود.

نظامی در پایان با تکذیب اخبار منتسب به خود در رسانه‌ها بیان داشت: من در جریان جزئیات مربوط به انتقال و تصمیم‌گیری‌های این اتفاق نیستم ولی همان‌گونه که پیش‌تر از جایگاه یک کارشناس گفته‌ام از تکثیر نیمه اسارت در زیستگاه‌ها به‌عنوان یکی از روش های پیشنهادی در صورت اجرای درست، کاملا حمایت خواهم کرد. ولی مسئله اصلی ما این نیست، مسئله اصلی حفاظت از یوزپلنگ در عرصه طبیعی است که سازمان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست زیستگاه ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود ، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند.

علی سالاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با بیان اینکه محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور مؤثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند. اظهار کرد: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است.

وی افزود: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد که نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان به‌واسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته است.

سالاروند ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

سالاروند در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع‌رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت پذیرد.

به گزارش ایمنا، خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 739583

دیگر خبرها

  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • حفاظت از یوزپلنگ با مشارکت مردم/ وزارت راه به تعهدات خود عمل کند
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟