Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-19@02:10:57 GMT

راهکارهای مراقبت در محیط کار در مقابل کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۳۱۶

راهکارهای مراقبت در محیط کار در مقابل کرونا

چگونه می‌توان در محل کار حاضر شد اما کرونا نگرفت؟

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «دستورالعمل‌های دولت خبر از اتمام دوران خانه‌نشینی کرونایی دارد. به نظر می‌رسد از هفته آینده، ادارات باید با دو سوم کارمندان فعالیت خود را آغاز کنند. این دستورالعمل اما نگرانی‌ها درباره احتمال ابتلا به ویروس را افزایش داده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری می‌گویند اگر مجبور به سر کار رفتن و بودن در میان جمع باشند، تمام پیشگیری‌هایی که برای کرونا انجام داده بودند عملا با شکست مواجهه می‌شود. وزارت بهداشت اما برای کاهش این نگرانی‌ها راهکارهایی ارایه کرده است، چگونه می‌توان در محل کار حاضر شد اما کرونا نگرفت؟

فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید

شاید پیش از کرونا خیلی از کارمندان عادت داشتند که مثلا با هم روی یک میز غذا بخورند، کنار هم بنشینند یا جلسات‌شان را حضوری در اتاق‌های کنفرانس برگزار کنند. در فاصله‌گذاری اجتماعی اما توصیه‌های دیگری به افراد می‌شود: «سعی کنید از تجمع در محیط کاری خود اجتناب کنید. اگر ناگزیرید چهره به چهره با دیگران ارتباط داشته باشید، تلاش کنید تا حداکثر دو متر فاصله خود را با آنها حفظ کنید. از سرویس ایاب‌وذهاب خود با ۵۰‌درصد ظرفیتش استفاده کنید. خودکار و وسایل نوشتن مخصوص به خودتان را داشته باشید و از ابزار همگانی کمتر استفاده کنید. البته این توصیه‌ها تنها متوجه کارمندان و افراد شاغل در یک مجموعه نیست، برخی از توصیه‌ها بیشتر متوجه کارفرمایان است، به کارفرمایان توصیه شده تا میان کارمندان و ارباب رجوع یک مانع شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار دهند. حضور و غیاب کارمندان به صورت الکترونیکی، چهره به چهره یا کارت شناسایی انجام شود و سیستم انگشت زدن همچنان غیر فعال باشد. همچنین توصیه شده که ساعت کاری کارمندان کاهش پیدا کند تا تراکم و صف بین افراد ارباب رجوع ایجاد نشود. دستورالعمل و پروتکلی برای غیبت‌های احتمالی بیش از موارد موجه ایجاد شود تا در صورت حضور نداشتن کارمندان، مشکلی برای ادامه روند فعالیت ایجاد نشود. تهیه اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش برای کارکنان فراموش نشود. اگر طالب برگزاری جلسه هستید و امکان ایجاد جلسه مجازی را ندارید بهتر است جلسه‌های خود را حتی‌المقدور از نظر زمانی کوتاه و مطالب را به صورت خلاصه عنوان کنید. همچنین بهتر است خود کارفرما بر شیوه صحیح رعایت موارد بهداشتی توسط کارکنان نظارت داشته باشد. فراموش نکنید که همچنان باید به آموزش‌های بهداشتی در محیط کار ادامه دهید، پوستر آموزشی، نصب بنر یا حتی استفاده از سیستم پیامکی برای این کار توصیه شده است.

بهداشت محیط کاری را فراموش نکنید

کارشناسان توصیه می‌کنند که تا حد امکان بعد از ورود به محیط کار از تماس مستقیم دست با آسانسور، صفحه کامپیوتر، موس یا حتی دستگیره‌های در اتاق‌ها اجتناب کنید. دستمال برای تمیزکردن سطح هر میز باید از میز دیگر جدا شود و از دستمال مشترک استفاده نکنید. تا حد امکان از استعمال دخانیات پرهیز کنید و ناخن‌های خود را برای تمیز کردن راحت‌تر کوتاه نگه دارید. تلاش کنید تا غذای خود را در سالن غذاخوری یا رستوران محل کار خود صرف نکنید و در این سالن‌ها اجتماع نکنید. حتی‌الامکان از ظروف یکبارمصرف برای خوردن و آشامیدن استفاده کنید. از خوردن غذاهای سرد اجتناب و سعی کنید از نمکدان یا فلفل‌دان تک نفره برای طعم دادن به غذای خود در محیط کارتان استفاده کنید.

گندزدایی وسایل نقلیه

اما برای تمیز کردن سطوح یا وسایلی که همه روزه حین رفتن به محیط کار با آنها سروکار داریم باید چه کنیم؟ رانندگان وسایل نقلیه بهتر است قبل از سوار کردن مسافر، همه سطوحی را که امکان لمس وجود دارد ضدعفونی و گندزدایی کنند اما صندلی‌ها، پشتی صندلی، چراغ‌ها، دیواره و محل نشیمن وسایل نقلیه بهتر است قبل از گندزدایی ابتدا تمیز شود. تهویه طبیعی داخل خودروها بهتر است با بازگذاشتن پنجره در حین حرکت صورت گیرد. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند، در وسایل نقلیه حمل بار قبل از تحویل بار و بارگیری همه قسمت‌های بارگیری گندزدایی شود.

این نکات را فراموش نکنید

فراموش نکنید که بهتر است در و پنجره‌ها در ساعاتی از روز برای تهویه طبیعی ساختمان‌ها باز گذاشته شود. استفاده از سطل زباله پدالی در تمام محیط‌های کاری اجباری است. تمام سطوح باید بعد از هر شیفت کاری به‌ طور منظم گندزدایی شود. استفاده از صابون جامد در داخل سرویس‌های بهداشتی غیر بهداشتی است و باید به جای آن مایع دستشویی به تعداد کافی وجود داشته باشد. اگر در ساختمان محل کار راهرو مشترک وجود دارد بهتر است از تردد غیر ضروری در آن خودداری شود. بهتر است وسایل اضافی روی میزهای کاری کارکنان در روزهای کرونا جمع‌آوری شود تا زحمت ضدعفونی کردن دوچندان نشود. خوراکی‌های بسته‌بندی شده، در داخل ظرف دربسته قرار گیرد تا احتمال آلوده شدن آنها کمتر شود. از طرف دیگر توصیه شده، چای و قند که معمولا در شیفت کاری کارمندان استفاده می‌شود، در درون ظروف یکبار‌مصرف سرو شود.

چه کسانی باید حتما دور کار باشند؟

در میان افرادی که باید از هفته آینده سر کار خود حاضر شوند، باید از حضور چند گروه چشم‌پوشی کرد. بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی، فشار خون، دیابتی‌ها، بیماران تنفسی و ... بیماران نقص ایمنی هم البته باید جزو این گروه قرار گیرند، یعنی بیماران سرطانی، آنهایی که پیوند اعضا داشته‌اند و آنهایی که تحت درمان کورتیکو استرویید هستند. بهتر است این افراد و آنهایی که علایم بیماری کرونا را در خود حس کردند همچنان به دورکاری ادامه دهند.

فراموش نکنید که تمام کارمندان باید روزانه پیش از ورود به محل کار فرم خود اظهاری را مبنی بر عدم وجود علایم تنفسی مرتبط با کووید ۱۹ یا وجود تماس نزدیک با بیمار تکمیل کنند. همچنین نماینده کارفرما یا کارشناس اداره بهداشت شاغلان را به صورت تصادفی و روزانه تا پایان همه‌گیری از حیث علایم تنگی‌نفس و سایر علایم تنفسی مورد ارزیابی قرار دهد.

لینک کوتاه: asriran.com/0031zM

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا استفاده کنید فراموش نکنید وسایل نقلیه محیط کار توصیه شده محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ائتلاف بین‌المللی باید در برابر نسل‌کشی در غزه بایستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل با خانم اوجو کندی، وزیر امور زنان نیجریه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون رئیس‌جمهور ضمن ابراز نگرانی از گرسنگی مفرط و آمار روزافزون کشتگان و مصدومان غزه، علی‌الخصوص زنان و کودکان، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و ائتلاف بین‌المللی در برابر این نسل‌کشی بایستیم.

وی با اشاره به ایده مطروحه رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از طرف نیجریه‌ای دعوت نمود برای حفظ شکل طبیعی خانواده و محافظت از آسیب‌هایی که فرم‌های نوظهور خانواده به آینده کودکان، زنان و بشریت می‌زنند به جنبش جهانی تعهد به خانواده بپیوندد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: همانطور که برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنیم، باید برای سلامت و حفظ خانواده طبیعی، اصالت خانواده و اخلاق در خانواده نیز همت گماریم. در این راستا، خانم کندی اشکال انحرافی خانواده را به شدت تقبیح نموده اضافه کرد که طبق قوانین کیفری نیجریه، ازدواج همجنس در کشورش ۱۴ سال زندان در بر خواهد داشت.

خزعلی از اقدام دیگر معاونت زنان در مبارزه با فساد نام برد و گفت: معتقدیم فساد در لایه‌های زیرین جامعه نهفته و آسیب‌های جدی به زنان وارد می‌کند و به همین منظور کمیته «زنان و مبارزه با فساد» را تشکیل داده‌ایم که کشورهای متعددی به همکاری ذیل این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این دیدار طرفین به بررسی راهکارهای ایجاد توازن بین مسوولیت‌های اجتماعی و زندگی فردی و خانوادگی بانوان پرداختند که در این خصوص ایجاد مشاغل منعطف شوند برای آنکه مادران ضمن انجام فعالیت اجتماعی، بتوانند در کنار فرزندان خود باشند توسط معاون رئیس جمهور کشورمان تشریح شد.

برنامه‌های دو کشور برای توانمندسازی زنان، خصوصاً زنان روستایی، نظیر تسهیلات صندوق‌های خرد و فعالیت تعاونی‌ها برای فروش محصولات در کنار واگذاری کمک هزینه مواد اولیه و ابزار مختلف، قوانین و راهکارهای حقوقی حمایت از زنان و خانواده، و اقدامات و نهادهای پشتیبان مادران، کودکان و خانواده از دیگر محورهای تبادل تجارب دو طرف بود.

علاوه بر آن، اجرای پروژه بازار مشترک مجازی برای گسترش همکاری اقتصادی، دعوت از کارآفرینان برای شرکت در اکسپوی ایران و تبادل تجارب موفق در حوزه توانمندسازی اقتصادی زنان به رایزنی گذاشته شد.

کد خبر 6055963

دیگر خبرها

  • نسخه بهتر بیرو: نه گل می‌خورد، نه حرف می‌زند 
  • آنتونی: گلزنی مقابل لیورپول لحظه مهمی برای من بود؛ تلاش می‌کنم از انتقادات یاد بگیرم
  • راهکارهای نوین در عصب کشی دندان: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازهای آینده
  • راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان/ چرا نوشیدن آب زیاد در سحر اشتباه است؟
  • نسخه بهتر بیرو: نه گل می‌خورد، نه حرف می‌زند
  • ژاوی: بارسلونا مقابل اتلتیکو مادرید تقریبا بی‌نقص بود
  • ناصری: نشد از ۲ برد گذشته دفاع کنیم
  • اوزونیدیس: هیچوقت احساس نکردم سپاهان برتر از ماست؛ گل‌های ساده‌ای می‌خوریم
  • اوزونیدیس: هیچ وقت احساس نکردم سپاهان بهتر از ماست
  • با ائتلاف بین‌المللی باید در برابر نسل‌کشی در غزه بایستیم