Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@12:25:50 GMT

منتقدان و پیام‌هایِ بازرگانی بینِ «پایتخت»

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۳۳۷

منتقدان و پیام‌هایِ بازرگانی بینِ «پایتخت»

وقتی فرهنگ، باور، عرفان و معنویت یک جامعه به سویی و اقتصاد و رسانه‌اش به سوی دیگری می‌رود، پیامدی جز سرگردانی و ‌گسیختگیِ هویت ندارد. احتمالاً رسانۀ ملّی تصوّر می‌کند که اگر در آگهی‌های بازرگانی صرفاً «حجاب» بانوان رعایت شود، محتوا هم اسلامیزه می‎شود و رسانۀ دینی به مقصود خود رسیده است، غافل از این‌که باحجاب هم می‌توان مُبلّغ ارزش‌های مادّی، خودمدارانه و مصرف‌زدگی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
هم‌چنین، نمی‌شود مستندهایی مثل «حدیث سرو» ساخت و قبل و بعدش پیام‌های بازرگانی (مانند «بیاد و بشوره و ببره») پخش کرد – و شعار ضدّیت با سرمایه‌داری هم می‌داد.  مثال تازه‌تر، احسان علیخانی بین اجراهای شرکت‌کنندگان در «عصر جدید» بر صفحۀ گیرنده ظاهر می‌شود و از «سفره‌هایی که واقعاً خالی» است می‌گوید و از مردم می‌خواهد برای فراهم کردن حدّاقل‌ها مبلغی کمک کنند. بعد، پیام‌های بازرگانی آغاز می‌شود: در سرایی که شبیه زندگی بیش‌تر مردم نیست(1)، فردی با ولع و اشتها شیرینی و کبابِ چنجه می‌خورد و پس از پُرخوری نوشیدنی می‌طلبد تا «بیاد و بشوره و ببره»!

این‌گونه تبلیغات پُرآب‌ورنگ را مقایسه کنید با تعریفی که از انسان معنوی و الهی در منابر دینی و مواعظ اخلاقی در اوقات مختلف (احیا و اعتکاف و ...) ارائه می‌شود.

برای نمونه در احوالات «حاج میرزا احمد عابد نهاوندی» مشهور به «حاج مرشد چلویی» - که در بازار تهران (کنار مسجد جامع) طبّاخی داشت – گفته می‌شود:
مرشد همیشه حواسش به همه چیز بود اغلب اوقات جناب مرشد در جلوی آشپزخانه ای که ایستاده بود، می‌گفت کسانی که می‌خواهند غذا بیرون ببرند، هدایت کنید تا از نزد او بگذرند. بیشتر کسانی که غذا بیرون می‌بردند، بچه‌ها و نوجوانانی بودند که برای کارفرمایان و صاحبان مغازه‌هایِ بازار غذا می‌گرفتند و می‌بردند و خودشان از آن غذا محروم بودند. مرحوم مرشد کودکی که با ظرف غذا در دست نزد او می‌آمد، قدر پلوی زعفرانی روی بادیه او می‌ریخت و ظرف را کامل می‌کرد و بعد تکّه کباب یا لمۀ گوشت یا اگر تمام شده بود، ته‌دیگی زعفرانی داخل روغن می‌کرد و دهان آن پسربچه یا نوجوان می‌گذاشت، می‌گفت: این اطفال خودشان می‌آیند در مغازه و بوی غذاها را استشمام می‌کنند و دل‌شان می‌خواهد و بدین طریق من از همان غذایی که می‌برند به آنها می‌چشانم تا اگر استادشان به آنها نداد، لااقل چشیده باشند(2).
*
پیش از نقّادی تولیدات رسانه باید به‌هوش بود که اگر ایرادی هست، صرفاً متوجّه پایتخت نیست و این مجموهه هم بخشی از یک کلیت ناموزون است. قرنی است که تناقض سازندۀ ماهیت زیست اجتماعی ایرانیان شده؛ چراکه می‌خواهند هم‌زمان مُبلّغ ارزشهای دنیای سنّت (مانند قناعت) و مطلوب‌های دنیای جدید (مانند مصرف‌زدگی) باشند.

پ.ن.:
1-کمترین دفاع از پایتخت آن است که ترسیم‌گر منزل و آدم‌های متوسط‌الحالی بود و با دیدن این سریال کمتر کسی احساس محرومیت کرد یا افسرده شد.
2- بهترین کاسب قرن؛ علی عابد نهاوندی

کد خبر 1374600

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال پایتخت تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان میزبان اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشور‌های آسیایی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت اله کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی گفت: دومین اجلاس اتاق بازرگانی کشور‌های آسیایی ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار میشود. در این اجلاس ۲۰ نماینده از اتاق‌های بازرگانی کشور‌های آسیایی حضور خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: در دومین اجلاس اتاق بازرگانی کشور‌های آسیایی به جز مباحث تعاملات بازرگانی و تجاری بین کشور‌های آسیایی، موضوعاتی در ۵ بخش اصلی شامل سرمایه گذاری، فناوری و انتقال تکنولوژی، گردشگری، اقتصاد پایدار، کشاورزی و امنیت غذایی جلساتی برگزار خواهد شد.

مجمع همکاری‌های آسیایی (ACD) یک سازمان دولتی بین‌المللی پایه‌گذاری شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۲ است. از اهداف اصلی این سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی در قاره آسیا است. ایده اصلی تأسیس یک اتحادیه آسیایی را نخست وزیر تایلند مطرح کرد. اعضا اصلی این سازمان اتاق‌های بازرگانی کشور‌های کویت، پاکستان، هند، بحرین، سریلانکا، ترکیه، اندونزی، تایلند، چین و ژاپن هستند.

هم اکنون ریاست مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) با ایران است.

دیگر خبرها

  • چند نکته درباره رادیو در ۸۴ سالگی
  • خبر جدید درمورد تعطیلی پنجشنبه ها ؛ پنجشنبه یا شنبه ؟
  • اصفهان میزبان اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشور‌های آسیایی
  • قاچاقی یکی از مداح ها را به آسایشگاه خودمان آوردیم /مرشد گفت مرد حسابی اگر تو روسیاه هستی چرا پای ما را وسط می کشی؟
  • کانال حمید رسایی: نگرانی منتقدان بجاست چون گزینه اصلی مقابل قالیباف است
  • مراسم نمادین هفته سلامت در شهر ری با حضور مرشد پیشکسوت (فیلم)
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها بالاخره به کجا رسید؟
  • بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به کجا رسید؟
  • توجه به بخش خصوصی سبب تقویت تمام جامعه می‌شود
  • خرید بیش از ۱۶۰ هزار تن گندم در خوزستان