فضای سینما و تلویزیون مردسالار است/ دست نویسندگان و کارگردانها برای پرداختن به شخصیتهای زن بسته است
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۴۲۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه «کامیون» به کارگردانی مسعود اطیابی یکی از سریالهای نوروز ۹۹ بوده که این روزها هر شب ساعت ۲۱ برای مخاطبان از شبکه دو سیما پخش میشود. این سریال داستان زندگی سه دانشجوی جوان را روایت میکند که سرمایه خود را از دست داده و با صاحبخانه خود مشکل پیدا کردهاند. این سه جوان هرکدام درگیر ماجراهایی میشوند که ادامه دهنده داستان «کامیون» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهسا طهماسبی (بازیگر) درباره اینکه آیا کار کردن در شرایط کرونا سبب پایین آمدن کیفیت سریال و بازی بازیگران نشده است، به ایلنا گفت: تعداد جلسات زیادی را در تایم کرونا سر کار نرفتم و شاید سر جمع سه یا چهار جلسه در این یک ماه و خردهای که این داستان به وجود آمده سر کار رفتم. اما در این جلسات نیز تمام سعی خود را کردم تا این موضوع تاثیری روی کارم نداشته باشد. به شخصه در این مدت تمام تلاشم را کردم تا کیفیت بازیام بالاتر هم برود و به این صورت آدمها راضی باشند. چراکه به هر حال محور اصلی کار ما مخاطبان هستند.
وی ضمن تاکید بر اینکه مردسالاری در سینما و تلویزیون حاکم است، توضیح داد: ما اکنون یک فضای مردسالار را به خصوص در سریالها شاهدیم. به شخصه فکر میکنم که دلیل این اتفاق بیشتر به باز نبودن دست نویسندگان و کارگردانان برای پرداختن به خانمها مربوط میشود. دلیل این موضوع به ممیزیهای بسیاری مربوط میشود که برای پرداختن به شخصیتهای خانم در فیلم و سریالها باید رعایت شود.
این بازیگر ادامه داد: به نوعی برای بازیگران خانم خیلی سخت است که در سریالها بازی کنند و در تلویزیون باشند ولی علاقه و اینکه تلویزیون بزرگترین رسانه عمومی است، سبب شده تا ما به عنوان بازیگر علاقمند باشیم که در تلویزیون حضور پیدا کنیم. از طرفی اگر قرار به تغییر باشد، قطعا یک اتفاق دو طرفه باید رخ دهد. یعنی با وجود قوانین و ممیزیهای موجود نمیتوان تغییری را در این مسئله ایجاد کرد. به شخصه فکر میکنم هر کس هر راه در رویی بلد بوده تا زنها را بولدتر کند، انجام داده و برای تغییر این نگاه نیاز به یک تعامل دو طرفه است.
طهماسبی همچنین درباره اینکه آیا بازیگران خانم نمیتوانند اقداماتی را در زمینه ایفای نقشهای متفاوت انجام دهند، بیان کرد: به شخصه هر کاری که تا به حال انجام دادم، کارهای طنز بوده است ولی علاقه اصلیام معمولا به پروژههای جدیتر، درامتر و اجتماعیتر است که تاکنون موقعیتش برایم فراهم نشده است. در همه جای دنیا بازیگرها مشاورانی دارند که آنها را پرزنت کرده و به پروژههای مختلف معرفی میکند اما مشکل این بوده که ما چنین توانایی در ایران نداریم. یعنی شما به عنوان بازیگر باید در خانه بنشینید تا کسی بیاید و به شما پیشنهاد نقش دهد.
وی افزود: علاوه بر این در ایران رسم نیست که شما به عنوان بازیگر با دفترهای مختلف تماس بگیرید و بگویید من شنیدهام که دنبال نقشی با چنین ویژگیهایی هستید و خواستم خودم را به شما یادآوری کنم. چنین فضایی وجود ندارد. خیلی از اوقات شما اصلا از پروژههای مختلف باخبر نمیشوید. من به عنوان بازیگر که در این حیطه حضور دارم در بسیاری از اوقات اصلا از نیاز پروژههای مختلف به بازیگران دختر باخبر نمیشوم. فکر میکنم ساختارهای این شکلی باید تغییر کند. حال یا آژانسهای بازیگری شکل گیرد یا آدمها و کسانی که تجربه بیشتری دارند، کسی را داشته باشند که آنها را پرزنت و به پروژههای مختلف معرفی کند.
بازیگر سریال کامیون در پاسخ به این پرسش که آیا برای بازی در نقش شخصیت یک دختر ثروتمند مابهازایی حقیقی را در نظر گرفته، بیان کرد: به شخصه خیلی سعی کردم در بازی شخصیت ندا غلو وجود نداشته باشد. تلاش کردم تا این شخصیت از بطن جامعه انتخاب شده باشد و مردم بتوانند با آن همذاتپنداری کنند. مثلا رفتارهایی از شخصیت ندا را شبیه خود ببینند. البته شخصیت ندا هنوز آنطور که باید در سریال نمایان نشده تا بتوان کاملا با آن آشنا شد. اما در ادامه اتفاقهای بیشتری از این شخصیت را میبینیم که امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.
طهماسبی افزود: شخصیت ندا از یک خانواده متمول است ولی در کاراکتر این دختر هیچوقت آن پولدار بودن پدر و متمول بودن را نمیبینیم. یعنی دختر سادهای است که در عین حال که همه چیز دارد ولی از سادهترین پسر دانشگاهش خوشش میآید و مسائل مالی خیلی برای او مسئله نیست. بیشتر انسانیت، اخلاق، با مزه بودن و این ویژگیهای طرف مقابلش بوده که او را به خود جذب کرده است.
وی در پایان گفت: در پایان همان شعاری که این روزها همه آدمها در حال گفتن آن هستند را مجدد بیان میکنم. واقعا امیدوارم که این بلا از تمام دنیا برود. چراکه میبینم تمام شغلها به چه مشکلاتی برخوردند و واقعا از خدا میخواهم که زودتر تمام این داستانها تمام شود. چیزهایی که ما در این دوران قرنطینه یاد گرفتیم و انجام دادیم، کارهایی بود که تاکنون انجام نمیدادیم و به نحوی در حال ضربه زدن به طبیعت بودیم. اکنون تمیزی هوا، کم بودن ترافیک و رعایت بهداشت توسط شهروندان را شاهدیم که اتفاق خوبی به شمار میآید. خدا کند که این موارد برای ما عادت شود و بعد از کرونا نیز ادامه پیدا کند.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: اخلاق بازی پدر خانواده کرونا جوان بازیگر سریال کامیون پروژه های مختلف عنوان بازیگر شخصیت ندا سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک قصه خیالی به روایت فراری
داستان فصل دوم فراری، در ادامه فصل اول و دردهه۸۰ اتفاق میافتد. حسین رفیعی، بازیگر سریال فراری بهتازگی در مصاحبهای گفته است: این سریال که پیشتر در ۳۵قسمت طراحی شده بود به یک سریال ۴۰قسمتی تبدیل شده است. اواخر اسفند۱۴۰۲ تصویربرداری این سریال به پایان رسیده است و هماکنون درمرحله مونتاژ وصداگذاری است و به احتمال زیاد ابتدای تابستان یا پاییز۱۴۰۳روی آنتن برود. سریال فراری به تهیهکنندگی امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصراللهینسب وکارگردانی امیر داسارگر است که احتمالا فصل سوم وچهارم خود راهم تولید خواهد کرد. بازیگرانی مثل هدایت هاشمی،نسرین بابایی،حسین رفیعی،بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقاییپور، افشین آقایی و حسین اوجاقلو دراین مجموعه به ایفای نقش پرداختند.فراری به کجا رسیده؟
امیر داسارگر، کارگردان فراری درخصوص جزئیات فصل دوم به «جامجم» میگوید: بازیگران متعددی در این فصل به مجموعه اضافه شدند. شخصیت هادی که شخصیت اصلی است در فصل دوم با بازی زینالعابدین تقیپور نمایش داده میشود. این فصل دوران جوانی شخصیت اصلی است که در ادامه فصل یک خواهد بود.دراین فصل، مسجدی که در فصل اول ساختهاند جان میگیرد و هادی، محور فعالیتهای این مسجد میشود. همزمان، با مسائل مختلفی در زندگی شخصی و خانوادگی روبهرو میشود. لوکیشن فصل اول شمال کشور و فصل دوم، حاشیه تهران بود. داسارگر درخصوص قصه این مجموعه به نکته مهمی اشاره کرده و عنوان میکند: این را باید بهصورت جدی بگویم که قصه سریال فراری، کاملا خیالی است و ربطی به زندگی شهید صدرزاده ندارد. فقط برخی المانهای تاثیرگذار در زندگی شهدایی همچون شهید صدرزاده درسریال قید شده است. درست مثل مسجد که تاثیر بسیاری در زندگی شهید صدرزاده داشته است. در برخی خبرها به اشتباه قید شده که این سریال برگرفته از زندگی شهید صدرزاده است. اصلا چنین چیزی نیست و تنها همان المانهای تاثیرگذار در زندگی شهید را بیان کردهایم.
امیرمهدی پوروزیری، از تهیهکنندگان سریال فراری هم پیش از این گفته بود: سریال فراری درباره آدمهای مسئولیتپذیر است و موضوع آن به روایتی از دهه ۱۳۷۰ برمیگردد. قصه فراری از سال ۱۳۷۶ شروع میشود و بهمنظور تصویرسازی مرتبط با این دهه که دوره زمانی این سریال است، تیم طراحی دکور، زحمت بسیاری برای ساخت فضا کشید و برای اینکه فضا را به آن حالوهوا نزدیک کنیم پستولید سنگینی داشتیم. قهرمان این سریال یک نوجوان است که برای ایفای نقش او، بازیگری را انتخاب کردیم که نخستین تجربهاش هم هست، نام او در سریال هادی است. البته در ادامه مقاطع دیگری را غیر از دهه ۱۳۷۰ در سریال میبینیم و جوانی شخصیت اول سریال را هم داریم. بخشی از سریال هم درباره ورزش کشتی است. در تاریخ معاصر قهرمانان ما قهرمانان جنگی هستند و تصورمان همه قهرمانان دهه شصتی بودند. درصورتیکه این قهرمانی و نگاه قهرمانی در این سریال امتداد دارد. ما قهرمانان دهه هشتادی و نودی و قهرمانان امروزی را در سریال داریم. قهرمانانی که متولد بعد از انقلابند و نسل جدیدی از قهرمان را به مردم ما نشان خواهند داد.
از سریال مدد گرفتیم
پوروزیری همچنین گفته بود: در روزگاری هستیم که فکر میکنیم روزهای بدون قهرمان را میگذرانیم و توجه نمیکنیم چه قهرمانهایی کنارمان هستند. اتفاقی که برای گروه تولید این سریال افتاد، به نوعی یک عشق و دلبستگی بود که نمیتوان آن را یک ایده صرف دانست. واقعا میبینم که عوامل مجموعه، از این سریال مدد میگیرند. به همین دلیل باید گفت یک ایده ساده روزمره نیست و نمیتوان با آن ساده برخورد کرد. من این را از جنس عاشقی میدانم.وی ادامه داد: شخصیت هادی، روایتگر قصههای دلبستگی یک نوجوان متفاوت است که در مسیر قهرمانی جلو میرود و از یک جایی به بعد، دلبستگیاش با دلبستگی قهرمانی از نوع دیگر، جابهجا میشود. این مسأله بهشدت در فیلمنامه کار سختی بود که شخصیت اصلی یک امر عینی را با یک امر ذهنی جابهجا میکند و تلاشش این میشود که عالم را عوض کند. این مسأله بهسادگی قابل درک نیست و تفکیک آن کار بسیار سختی است. به نظرم فقط نمیتوان کودکونوجوان را مخاطب کار دانست، چون همه گروهها را در بر میگیرد. قصه با نوجوانی شروع میشود اما مخاطب آن، بزرگسالان و گروههای سنی دیگر هم هستند. شاید تفاوت آن با دیگر کارها این باشد که هادی را میتوان قصه دوران دانست تا روایتی از فرزندان این عصر را به تصویر بکشد. ممکن است برخی بگویند دیگر نسل امروز دنبال چنین روایتی نیست. باید گفت شخصیت هادی بهخوبی نشان میدهد فرزندان این دوران چگونه زندگی کردهاند. البته که مخاطب ما تنها نوجوانان نیستند اما درمجموع از این جهت میتوان کار برای نوجوانان را کار پرچالشی دانست. نوجوانان امروزی با همه محصولات روز روبهرو هستند و روایتگری برای آنها کار سختی است.
لزوم پرداختن به قصه یک نوجوان
حسین رفیعی، از بازیگران این مجموعه پیش از این درخصوص پرداختن به قصه یک نوجوان در این مجموعه به جامجم گفته بود: کودکان و نوجوانان امروزی در آپارتمان حبس هستند و سرشان در گوشی و تبلت است. فضای مجازی هم همین است که دهکده جهانی بزه را خلق میکند. یعنی به دنبال این هستند بچهها را با سندرمهای روحی ــ روانی بسیاری مواجه کنند و به جایی برسانند که در صورت لزوم از آنها بهرهکشی کنند. فضای مجازی شاید برای بچهها فرصت باشد اما بهدلیل اینکه در مدارس آموزش استفاده از فضای مجازی نداشتیم، نمیتوانیم بگوییم موثر بوده. ذات رسانهملی کار فرهنگی است.وی درخصوص نقشی که در سریال فراری دارد، میگوید: من در این مجموعه نقش یک دستیار کارگردان را بازی میکنم که بهدنبال بهتصویرکشیدن زندگی شخصیت هادی است. هادی مخالف بازیکردن در کار اوست. آقای بیگدلی که نقشش را بازی میکنم در تلاش برای راضیکردن اوست. تلاش میکنم پدرش را راضی کنم که هادی در فیلمم بازی کند. درعینحال، نقدی هم به برخی ستارهها کردم که بعد از مطرح شدن در سینما، به مردم توجه نمیکنند. تلاش کردم شخصیت واقعی خودم باشد و حالتهای کودکانه «فهفه» را دارم که همان سال ۷۷ با امیرحسین مدرس بازی میکردم.