Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:29:46 GMT

درباره فرانسیس بیکن

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۵۵۱

درباره فرانسیس بیکن

علم بر انسان و جهان تسلط دارد و بر طبیعت نمی‌تواند مسلط شود، مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم. ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه می‌دهد و خارج از حیطه مشاهدات چیزی نمی‌توانیم، بدانیم. ذهن مسوول یافتن روابط در ماده به وسیله مشاهده و تجربه‌ است و میان علم عمل و مشاهده فرقی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کسب دانش طبقه بندی مادیات برپایه ارزش و اعتبار آن، ذهن خود را از تزویر دور دار و برای رسیدن به آن باید ذهن را از بت‌هایی که آن را احاطه کرده‌اند، رها سازیم؛ اینها بخشی از گفته های فرانسیس بیکن فیلسوف برجسته انگلیسی است که خلاف جریان زمانه اش حرکت کرد و با پشت کردن به نظام های علمی و فلسفی رایج عصر خود، توانست در دنیای علم و فلسفه انقلابی به پا کند.

تولد و خانواده و تحصیلات

فرانسیس بیکن در ۲۲ ژانویه ۱۵۶۱ میلادی در خانواده ای صاحب نفوذ به دنیا آمد و بعدها کوشید که از این مزیت بهره بگیرد. پدرش سر نیکلاس بیکن مهردار سلطنتی و مادرش آن کوک خواهر زن سرویلیام سیسل خزانه دار ملکه بود.

بیکن در ۱۲ سالگی وارد کالج کمبریج شد اما پس از سه سال آنجا را ترک کرد. با آنکه ۱۶ سال بیشتر نداشت در دفتر سفارت انگلیس در فرانسه مأموریتی به وی پیشنهاد شد و پس از آنکه مضرات و منافع این کار را خوب سنجید، آن را پذیرفت. در حالی که ۱۸ سال داشت، پدر خود را از دست داد. پس از آن وارد رشته حقوق شد و برای به دست آوردن یک شغل سیاسی تلاش کرد.

ورود به عرصه قضاوت و سیاست

وی پس از پایان تحصیلاتش در کالج ترینیتی کمبریج، وارد عرصه حقوق و قضاوت شد و دوران کاری موفقی را در این زمینه آغاز کرد. بیکن شغلش را با سیاست گره زد و در ۲۳ سالگی به عضویت پارلمان در آمد. پس از مدتی بلافاصله پله های ترقی را طی کرد و به مقام سر یا شوالیه، دادستان کل، مهردار سلطنتی، صدر اعظم، بارون و در نهایت وایکنت سنت البنز رسید.

مواجهه با فلسفه زمانه خود

بیکن از همان دوران دانشجویی که در کمبریج مشغول تحصیل بود، راه و روش پیشینیان و معاصرانش را نادرست تشخیص داد و نپسندید و نظام های علمی و فلسفی موجود را بیشتر منازعات و مشاجراتی بیهوده، وراجی و لفاظی انگاشت.

او با به نقد کشیدن فلسفه و منطق حاکم زمانش سعی کرد تا بشر عصر خود را از خواب قرون وسطایی بیدار کند و سایه سنگین فلسفه کهن را از سر او بردارد. به همین دلیل هم تمام نظام های فلسفی، اعم از فلسفه کهن و معاصر خود را بی حاصل دانست و سعی کرد، آن را از حالت خمود و جمود رها کند و این تجدید فلسفی خود را «احیای کبیر» نامید. غایت بیکن در این راه اصلاح تمام علوم و معارف بشری بود و امید داشت که با اجرای این طرح، فلسفه ارسطو را کنار بزند. از نظر وی فلسفه ارسطو که اندیشه مسلط زمانه اش بود، دردی از بشریت دوا نمی کرد و تنها در امر منازعات و مجادلات قوی و مؤثر ظاهر می شد که هیچ حاصلی برای بشر و زندگی او نداشت. به این ترتیب بیکن سعی کرد در برابر فلسفه پیشین روش و منطق جدیدی را عرضه کند که مبتنی بر «علوم طبیعی» باشد که از آن در شناخت بشر از طبیعت و کسب قدرت برای تصرف طبیعت یاری گیرد.

طرح جدید در فلسفه

طرح بیکن که مطابق با اصول و طبقه بندی جدیدی از علوم ریخته شده بود، شامل ۶ بخش می شد.

۱- او معتقد بود باید از مبادی علوم سخن گفت و طبقه بندی کاملی از علوم ارایه کرد. بر این اساس ۲ کتاب «پیشرفت دانش» و «منزلت دانش» را نگاشت که محتوی بخش اول طرح او هستند.

۲- بیکن می گفت که باید روش تحقیق جدید و اصول و قواعد فن جدید «تفسیر طبیعت» را شناخت. به باور او این روش باعث می شود تا بشر از «خرد» خود هرچه بهتر و کاملتر برای شناخت جهان پیرامونش بهره گیرد و در نتیجه بر مصائب و ابهامات طبیعت فائق آید. بیکن این روش را «منطق جدید» نامید و برپایه آن کتاب «ارغنون جدید» را نوشت و مدعی شد که در برابر ارغنون ارسطو، منطق جدیدی را ارایه کرده است و عقیده داشت که این اثر شامل روش و منطق جدید او و حاوی پیامش برای بشریت و عامل تأثیر وی بر اخلاقش است.
۳- این فیلسوف بر این باور بود که باید برای تاریخ طبیعی و تجربی اهمیت قائل شد. بیکن تاریخ طبیعی را «تاریخ پایه» نامید و آن را اساس و بن مایه فلسفه راستین دانست. به این معنا که به وسیله آن، فلسفه موهوم از فلسفه فعال متمایز می شود و مسایل مربوط به طبیعت به مشورت خود طبیعت واگذار می شود و براساس این طرح، خود آثار بسیاری را تدوین کرد که از آن جمله می توان به کتاب های «درآمدی بر تاریخ طبیعی و تجربی»، «الفبای طبیعت»، «تاریخ مرگ و زندگی»، «تاریخ سبک و سنگین» و «تاریخ طبیعی در ده قرن» اشاره کرد.
۴- طرح چهارم بیکن «پلکان خرد» است که نشان دهنده درجه پیشرفت دانش حقیقی بشر است که به تدریج از اصول کلی به اصول کلی تر و بنیادی تر پیش می رود.
۵- دربخش پنجم بیکن می گوید که می بایست به «فلسفه جدیدی» دست یافت که پاسخگوی ابهامات و چالش های بشر درباره چیستی جهان و طبیعت باشد و کتاب «پیش بینی های پیشگامان فلسفه جدید» را بدین منظور به رشته تحریر درآورد.
۶- ششمین و آخرین بخش از طرح بیکن مبتنی بر این بود که فلسفه جدید باید توان این را داشته باشد که «علم پویا» را به بشر عرضه کند.
در مجموع این ۶ بخش بن مایه های اندیشه و آثار بیکن و در نتیجه بنیان فلسفه و علم پیشنهادی او را می سازند. شاید بزرگ ترین تاثیر بیکن در فلسفه غربی همانا نقش او در پیدایی و تاسیس «علوم تجربی» یا «علم مدرن» است.

اندیشه و ادب

با وجود تمام این تلاش ها، فلسفه بیکن آن وسعت، جامعیت و نظم شایسته و بایسته را نداشت تا در تاریخ فلسفه، فلسفه ای با عنوان «فلسفه بیکن» شکل گیرد اما به طور غیر مستقیم اندیشه هایی را متحول کرد که آنها چرخ های جهان را به حرکت درآوردند. بدین ترتیب می توان مدعی شد که او مسیر اندیشه بشر را تغییر داد و افکار عالمان و اندیشمندان بعد از خود را در جریان جدیدی هدایت کرد.

جان درایدن شاعر و منتقد انگلیسی درباره بیکن می نویسد: جهان تنها علم کنونی اش را مدیون بیکن نیست، بلکه آینده اش را نیز مدیون اوست.

در حوزه ادبی نیز بیکن جایگاهی خاص دارد تا آنجا که برخی او را با شکسپیر هم پایه دانسته اند و حتی شکسپیر را متأثر از وی و برخی از نمایشنامه های شکسپیر را به او نسبت می دهند و معتقدند که به قلم بیکن نگاشته شده است.

ویل دورانت در کتاب «تاریخ فلسفه» اش در تأیید مقام ادبی بیکن می نویسد: زبانش در نثر همان اندازه بی مانند بود که زبان شکسپیر در شعر و برخی از منتقدین حتی او را بنیانگذار ادبیات فلسفی به زبان انگلیسی دانسته اند و در اثبات ادعای خود به آثاری از وی چون «مجموعه مقالات، پیشرفت دانش، آتلانتیس نو و تاریخ هانری هفتم» استناد می کنند.

سرانجام

این فیلسوف تا آخرین لحظات زندگی به مطالعه، تفکر، تالیف و تصنیف پرداخت و هرگز از تحقیق و پژوهش دست بر نداشت. تا اینکه سرانجام در ۱۶۲۶ میلادی هنگامی که از لندن به هایگیت می رفت، لرزه بر اندامش افتاد و ضعفی شدید بر او غالب آمد، احساس کرد، نمی تواند به شهر برگردد، در آن نزدیکی به کاخ لرد آروندل رفت و در همانجا به بستر بیماری افتاد و در ۹ آوریل همان سال چشم از جهان فروبست و در وصیتنامه اش نوشت: من روحم را به خدا، بدنم را به گور و نامم را به اعصار آینده و اقوام جهان هدیه می کنم.

برچسب‌ها لندن فلسفه پارلمان علوم تجربی نویسنده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لندن فلسفه پارلمان علوم تجربی نویسنده لندن فلسفه پارلمان علوم تجربی نویسنده تاریخ طبیعی منطق جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: دولت فدرال هزینه بازسازی پل فرانسیس اسکات را پرداخت می‌کند

فروریختن پل فرانسیس اسکات در شهر بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا پس از برخورد یک کشتی باری، یکی از نادرترین حوادث در تاریخ ایالات متحده به حساب می‌آید. با این حال، دولت محلی اکنون برای بازسازی این پل چشم به کمک‌های دولت فدرال آمریکا دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنش به حادثه رخ داده در بالتیمور، متعهد شد دولت فدرال هزینه کامل بازسازی پل فرانسیس اسکات را پرداخت خواهد کرد. 

وی پیش از عزیمت به کارولینای شمالی در کاخ سفید خطاب به رسانه‌ها گفت: تصمیم من این است که هزینه بازسازی کامل این پل از سوی دولت پرداخت شود و انتظار دارم که کنگره نیز از تصمیم ما حمایت کند. 

اکنون تیم‌های جستجو در حال تلاش برای یافتن افرادی هستند که در پی این حادثه به رودخانه سقوط کرده اند. تیم‌های نجات تاکنون ۲ تن را از آب زنده بیرون کشیده اند که یکی از آنها در بیمارستان بستری شده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری در آب باشند. 

بایدن در این باره گفت: من به خوبی می‌دانم که در چنین شرایطی هر دقیقه همانند یک عمر است. اولویت نخست ما در حال حاضر ادامه عملیات امداد و نجات و جستجوی مفقود شدگان این حادثه است. این یک حادثه وحشتناک بود. 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه در این حادثه کشتی مقصر بوده و شرکت کشتی رانی صاحب آن باید هزینه بازسازی پل فرانسیس اسکات را بدهد، گفت: این مسئله می‌تواند درست باشد، اما ما نمی‌توانیم منتظر روند‌های حقوقی مربوط به این مسئله بمانیم. دولت فدرال هزینه بازسازی این پل را پرداخته و آن را بار دیگر بازگشایی خواهد کرد. 

پل فرانسیس اسکات یکی از شلوغ‌ترین پل‌های منطقه شرقی آمریکا است که نیویورک و واشنگتن را به هم متصل می‌کند. سالانه ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو از روی این پل تردد می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اعجاز بهار در طبیعت لرستان؛ اینجا را ببینید + فیلم
  • (ویدئو) پاپ برای نخستین بار پای زنان زندانی را شست و بوسید
  • اهداف فلسفه و ادبیات (فیلم)
  • سفری به اسفندقه به عنوان رنگین کمانی از فرهنگ، تاریخ، تمدن و طبیعت
  • فلسفه سفرهای شهرستانی، رفع موانع اجرایی مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور است
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • وضعیت پل فرانسیس اسکات پس از برخورد کشتی (فیلم)
  • (ویدئو) وضعیت پل فرانسیس اسکات پس از برخورد کشتی
  • (ویدیو) وضعیت پل فرانسیس اسکات پس از برخورد کشتی
  • بایدن: دولت فدرال هزینه بازسازی پل فرانسیس اسکات را پرداخت می‌کند