Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر بشر همیشه منتظر است، منتظر رسیدن به آزادی به واسطه ظهور آن موعودی که قرار است با آمدنش قلب های خسته منتظرمان را درمان کند و جان دوباره دهد.

ارادت مردم به مهدی موعود همیشه با شادی و تقسیم شیرینی در بین همنوعان نمود پیدا کرده است، مردم بوشهر نیز از رسومات زیبای این روز نه تنها بی بهره نبوده بلکه آن را به نحو احسن انجام می داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزانه با خنده و هیجان از واژه نیمه برات که برای نیمه شعبان در بین مردم بوشهر کاربرد دارد، یاد می کند و می گوید: در دوران بچگی خود در دلوار به یاد دارم که خانم ها لُقیمَات درست می کردند و بچه ها بین همسایه ها پخش می کردند.

او همچنین اشاره می کند سال‌های بعد هم بود که مردم زولبیا و بامیه پخش می‌کردند، همسایه ها نیز عادت داشتند ظرف ها را پر از شیرینی و زولبیا و بامیه کنند و دوباره تحویل دهند.

وجه تسمیه نام و چیستی این نوع شیرینی را از سید جعفر حمیدی، استاد ادبیات بوشهری جویا شدیم، حمیدی به ایسنا گفت: لقیمات در بوشهر به لگیمات نیز معروف است، لُگَیمه یا لُقَیمه، اسم مصغّر لقمه بوده و به معنی لقمه‌ کوچک است. 

افسانه نیز از نیمه برات برایمان می گوید: قبلاً رسم بود که مردم حلواهای مختلف درست می‌کردند و برای همسایه ها می بردند که این سال ها پخش این نوع حلواها در این روز کم شده و البته کسانی که مادربزرگ هایشان در قید حیات است برای این روز حلوای آرد و خرما درست می کنند، افسانه اشاره می کند مردم امروزه بیشتر شیرینی و بیسکویت تقسیم می‌کنند.

الهام با اشاره به اینکه همه ما نیمه شعبان را مزیّن به نام حضرت مهدی (عج) می شناسیم، ادامه داد: جشن این روز را امروزه با پخش کردن شیرینی و شربت در مساجد و راه اندازی موکب و ایستگاه هایی در خیابان‌ها و توزیع چای و کیک برپا می‌کنیم.

او از خاطره نیمه شعبان زمان بچگی هایش در خورموج به پخت شله زرد و آش رشته و توزیع آن بین همسایه ها اشاره کرده و می گوید: همچنین مردم با شور و شادی خاصی در خیابان‌ها موکب می‌زدند و چای و شربت تقسیم می کردند.

از حلوا برنجی و آردی تا خرما و نان

زهرا، مادر دشتستانی که ما را در شناختن رسومات قدیم این روز در بوشهر همراهی می کند، توضیح می دهد: همه سعی می‌کردند در این روز شیرینی بدهند، خانواده هایی هم که شرایط مالی بهتری داشتند حلوای برنجی و آردی می پختند و تقسیم می کردند و کسانی که توانایی تهیه حلوا را نداشتند به تقسیم خرما و نان در بین همسایه ها می پرداختند و همه به نحوی دوست داشتند در دادن شیرینی این روز سهیم باشند.

سیده زینب نیز که از خانواده مذهبی و سادات آبپخش است، می‌گوید: مرحوم مادرم همیشه عادت داشت رنگینک درست می کرد و در سینی می گذاشت و به من و خواهرم می داد که بین همسایه هایمان تقسیم کنیم، مردم قبلا عادت داشتند خودشان چیزی برای تقسیم بین همسایه ها درست می کردند، ولی امروزه از بیرون شیرینی آماده می خرند. 

توفیق می گوید: رسمی که ما هنوز هم داریم و آن را ادامه می‌دهیم تقسیم کردن شیرینی و حلوا بین همسایه ها است و اگر کسی نذری داشته باشد در این روز ادا می کند. 

الله کرم نیز که اهل دشتستان است به اصطلاح خاص بوشهری ها یعنی نیمه برات اشاره کرده و می‌گوید خانم‌های محله و همسایه‌ها غروب سینی های پر از زولبیا و بامیه و یا حلواهایی که تهیه می‌کردند و در نعلبکی می‌ریختند را بین همسایه ها تقسیم می کردند. 

برات به معنی آزادی است 

رسومات قدیمی این روز را از شاعر، نویسنده، و استاد زبان و ادبیات فارسی بوشهری جویا شدیم، سید جعفر حمیدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: در رابطه با معنای نیمه برات، برات به معنی آزادی و وسیله آزادی و همچنین قبض، چک‌بانک و نامه است، برات آزادی یعنی نامه آزادی. و بوشهری ها اعتقاد داشتند که ۱۵ شعبان نیمه برات و ماه شعبان ماه برات، یعنی ماه آزادی آدم‌ها از جهنم است و اعتقاد داشتند که مردم در این روز به آزادی می‌رسند و از جهنم نجات پیدا می‌کنند، به همین جهت به یاد مرده ها می افتادند و رنگینک، شیرینی و یا انواع حلوا و مسقطی درست کرده و از این خانه به آن خانه تقسیم می کردند.

وی ادامه داد: آنها هم به یاد مرده ها بودند و هم برای سلامتی خودشان چنین کاری را انجام می دادند البته غائبانه و در اصل این شیرینی به مناسبت تولد امام زمان (عج) بود و این بهانه ای بود برای تقسیم شیرینی و ابراز شادی و خوشحالی...

حمیدی به بیت شعری اشاره می‌کند که مردم بوشهر در قدیم می خواندند: "امشو نیمه براتِ، بُوام‌ بَهضِ بُواتِ (امشب نیمه شعبان است /پدرم بهتر از پدرت است)

این ادیب بوشهری بیان کرد: مردم در این روز جشن می‌گرفتند و مسجدها را چراغانی می کردند و در خیابان ها پارچه‌های رنگارنگ آویزان می‌کردند و درب مسجدها مخصوصاً مسجد شنبدی بوشهر شربت های خوبی مثل آبلیمو درست می کردند و در تنگ ریخته و بین مردم و درب خانه ها تقسیم می کردند. کسانی هم که به مسجد آمده بودند همانجا کام خود را با شیرینی و شربت، شیرین می کردند.

به گزارش ایسنا، از زمان های قدیم در استان بوشهر و در نیمه شعبان رسمی به نام نیمه براتی وجود داشته است که مردم طعام و یا شیرینی درست کرده و به روح اموات خود و محضر امام زمان (عج) هدیه می کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زولبیا و بامیه استان بوشهر ايسنا نيمه شعبان تقسیم می کردند درست می کردند بین همسایه ها نیمه شعبان نیمه برات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع کودکان و مادران بوشهری در حمایت از مردم غزه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطین و با شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ و بر آمریکا خواستار توجه مجامع حقوقی و بین‌المللی به محکوم کردن جنایات اسرائیل غاصب و رسیدگی به خواسته‌های مردم مظلوم و مقتدر فلسطین شدند.

بوشهری‌ها با داشتن سابقه پنج قرن مقاومت در مبارزه با استعمارگران و استکبار جهانی درک کرده‌اند که با ایستادگی ظالمان نابود می‌شوند و امروز مادران و کودکان مقاوم و صبور بوشهری از ملت مظلوم فلسطین و غزه که مورد تهاجم متجاوزان اسرائیلی قرار دارند حمایت و کودک کشان صهیونیستی که بی‌رحمانه جنایت می‌کنند را محکوم کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر بعد از ظهر چهارشنبه در این اجتماع باشکوه با اشاره به جنایات اسرائیل غاصب در باریکه غزه فلسطین، اظهار داشت: امروز رژیم صهیونیستی به انتها رسیده و وحشیانه و دیوانه‌وار دست به جنایت می‌زند.

محترم شکریان، با بیان اینکه رژیم منحوس صهیونیستی به شکل روزافزون در حال ظلم و ستم در حق مردم مظلوم فلسطین و به‌ویژه زنان و کودکان در نوار غزه است افزود: در چنین شرایطی عقل، وجدان و شرع تکلیف به عهده هر انسان آزاده گذاشته تا در برابر ستمگران ساکت نباشد و برای حمایت از مظلوم هر چه در توان دارد را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر هدف از اجتماع باشکوه امروز مادران و کودکان بوشهری را اعلام انزجار از جنایات اسرائیل غاصب و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به‌ویژه زنان و کودکان در خون تپیده این سرزمین مقدس دانست.

شکریان افزود: سطح حمایت بانوان و کودکان بوشهری از مردم مظلوم تنها به این تجمع اکتفا نشده و در صورت فرمان رهبر معظم انقلاب، فرمان معظم‌له را لبیک گفته تا ظالم به سزای اعمال خود برسد و مظلوم به نصرت الهی دست پیدا کند.

عباسی از گروه جهادی بهشت مادرانه خودجوش مردم بوشهر نیز با بیان اینکه گروه‌های مردمی مختلف بوشهر این اجتماع را تشکیل داده‌اند، گفت: با توجه به اوضاع اخیر در سرزمین غزه و ظلمی که در حق مادران و کودکان غزه می‌شود و با توجه به نقش مهم زنان در این شرایط، زنان به همراه کودکان خود حمایت خود را از زنان و کودکان مظلوم غزه اعلام کردند.

تشکیل زنجیره انسانی در میدان امام خمینی (ره) بوشهر، مداحی و شعار ضد صهیونیستی و ضداستکباری و کارگاه نقاشی کودکان در حمایت از کودکان غزه از دیگر برنامه‌های این اجتماع بود.

کد خبر 6063890

دیگر خبرها

  • از رویایی نیمه تمام تا شیرینی طلای جهان و تلخی بازماندن از مسابقات آسیایی
  • اجتماع مادران و کودکان بوشهری در حمایت از مردم غزه
  • سوغاتی‌های خوشمزه خوزستان؛ کلوچه دزفول و موچی ایرانی در بهبهان
  • آموزش شیرینی‌پزی / طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریز با مواد بسیار ساده
  • اجتماع کودکان و مادران بوشهری در حمایت از مردم غزه برگزار شد
  • طرز تهیه کله کنجی شیرینی سنتی ایلام
  • اجتماع مادران و کودکان بوشهری در حمایت از غزه + تصویر
  • صدای زیبای این پسر دانش آموز فضای مجازی را ترکوند
  • برگزاری جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی در اروندکنار
  • جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی ویژه ماه رمضان در اروندکنار