Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:34:36 GMT

فعالیت اصناف کرمانشاه زیر سایه کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۵۷۴۳

فعالیت اصناف کرمانشاه زیر سایه کرونا

از روز شنبه حجم تردد در خیابان های کرمانشاه تقریبا به حالت عادی بازگشته است و بسیاری از مغازه ها در خیابان های اصلی فعالیت خود را از سر گرفته اند.

مناطقی همچون آبادانی و مسکن، دبیراعظم، دولت آباد، نوبهار و میدان آزادی همچون دوران پیش از شیوع کرونا پرتردد شده اند و زندگی همچون گذشته در آنها جریان دارد و مشاهده افراد محدودی با ماسک و دستکش در پیاده روها تنها تفاوت این روزهای محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر مغازه ها، دست فروش ها نیز به خیابان ها بازگشته اند و همچون گذشته در بخش‌های پرتردد شهر به فعالیت می پردازند.

استفاده افراد از سیستم های حمل و نقل عمومی نیز در روزهای گذشته به روال عادی برگشته است و برخی تاکسی های سطح شهر همچنان چهار مسافر را جابجا می کنند.

وجود چنین شرایطی در کرمانشاه در حالی است که براساس ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت مشاغلی که با معیشت مردم سرو کار ندارند تا پایان هفته ممنوع است و پس از آن نیز تنها مشاغل کم خطر اجازه فعالیت دارند.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزایش ترددها در سطح شهر کرمانشاه بسیار نگران کننده است و می تواند سرآغاز یک بحران بزرگ باشد.

دکتر محمدابراهیم شکیبا در این رابطه به ایرنا، گفت: هنوز مشکل برقرار است و اتفاقا نگرانی برای روزها و هفته آینده است و اثرات خود را می گذارد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم زنجیره انتقال را قطع کنیم فقط با در خانه ماندن مشکل حل می‌شود.

فعالیت دستفروشان در سطح شهر کرمانشاه

کاهش چشمگیر درآمد بازاریان

شیوع کرونا پیش از نوروز بیشترین لطمه اقتصادی را به بازاریان و اصناف کشور وارد و فعالان این عرصه را بسیار متضرر کرد از این رو اکثر مغازه داران عنوان می کنند که برای گذران زندگی، پرداخت اقساط و اجاره بها مجبور به بازکردن محل کسب خود شده اند.

رییس اتاق اصناف استان کرمانشاه در این باره گفت: شیوع ویروس کرونا خسارت های بسیاری در زمینه اقتصادی به کشور وارد کرد که بیشتر از همه متوجه بازاریان شد.

رضا سلیم ساسانی به ایرنا افزود: در این روزها بازاریان با کاهش چشمگیر درآمد نسبت به سال های قبل روبه رو هستند و بدهکاری‌ها و کرایه های مغازه آنان را زمین گیر کرده است.

وی با بیان اینکه بازاریان با وجود بسیاری از مشکلات همچنان برای مبارزه با کرونا فعال هستند، گفت: پس از شروع بیماری کرونا اصناف و بازاریان کرمانشاه به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی محل کسب خود کردند.

رییس اتاق اصناف کرمانشاه ادامه داد: از ستاد مقابله با کرونا انتظار داریم که معافیت های مالیاتی و امتیازهایی را برای بازاریان که به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی محل کسب خود کردند در نظر بگیرد و از آنان حمایت کند.

کرونا بازار را از سکه انداخت

بسیاری از بازاریان و صاحبان صنوف معتقدند که شیوع ویروس کرونا علاوه بر تعطیلی بازار شب عید، تا نیمه های سال درآمد را از آنان گرفته است.

رییس اتحادیه پوشاک استان کرمانشاه در این باره به ایرنا گفت: پوشاک فروشان کرمانشاه از دی ماه و پیش از شیوع کرونا برای بازار شب عید خرید کرده بودند که شیوع کرونا باعث شده اجناس خریداری شده آنان بدون استفاده باقی بماند.

حسین بیات با بیان اینکه بازار پوشاک از حالا تا شهریورماه کساد است، گفت: لباس‌هایی که فروشندگان انبار کرده اند نه تنها در دیگر فصل های سال قابل استفاده نیست بلکه، نوروز سال آینده نیز به دلیل تغییر مد و سلیقه مردم دیگر فروشی ندارد به همین دلیل می توان گفت که کرونا ضررهای بسیاری به فعالان عرصه پوشاک وارد کرد.

اصنافی همچون فعالان بخش گردشگری و مشاغل خدمانی نیز در این روزها علاوه بر اینکه بازار نوروزی را از دست داده اند چشم امیدی برای رونق در ماه های آینده نیز ندارند.

یکی از صاحبان تالارهای پذیرایی کرمانشاه به ایرنا گفت: ایام نوروز و نیمه شعبان ایام مناسبی برای رونق بازار ما بود که کرونا آن را از ما گرفت.

نادر زین الدین افزود: حتی در صورتی که کرونا ریشه کن شود ما با ماه های رمضان، محرم و صفر روبه رو می شویم که عملا در این ماه ها نیز نمی توانیم هیچ فعالیتی داشته باشیم و این یعنی بیشتر درآمد ما برای یکسان از بین می رود.

وی عنوان کرد: کرونا علاوه بر اینکه منجر به تعدیل کردن نیروهای ما خواهد شد، بسیاری مشاغل که وابسته به ما بودند را نیز از رونق می اندازد.

مرتضی که در بلوار طاقبستان یک مغازه کوچک پیتزا فروشی باز کرده است و با وجود هشدارهای کرونایی به فعالیت خود ادامه می دهد، به ایرنا گفت: مغازه من اجاره ای است و صاحب ملک تحت هر شرایطی کرایه را می گیرد، اگر قرار باشد تعطیل کنم باید همه چیز را بفروشم و اجاره صاحب ملک را برای چند ماه بپردازم.

فشار اقتصادی کرونا این روزها بر روی اقشار ضعیف جامعه و مشاغلی که به پیش از این با حداقل درآمد گذران زندگی می کردند، بسیار بیشتر از دیگر افراد جامعه است.

علی یکی از دست فروشان بازار مسکن کرمانشاه که بدون توجه به شیوع کرونا بساط خود را پهن کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: گرسنگی برای ما کشنده تر از کرونا است، اگر بساط پهن نکنم چطور می توانم شکم زن و بچه خود را سیر کنم.

وی ادامه داد: در خانه ماندن و قرنطینه شدن برای افرادی که درآمد دارند ساده است اما ما اگر کار بساط پهن نکنیم چیزی برای خوردن نداریم.

کرونا و ایجاد موج بیکاری در کرمانشاه

شیوع ویروس کرونا به واسطه تعطیلی برخی از مشاغل، بسیاری از افراد را این روزها بیکار کرده است، به نحوی که براساس اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه پس از شیوع این بیماری تا کنون ۹ هزار و ۲۴۷ نفر برای دریافت بیمه بیکاری درخواست داده اند.

حسن عزیزی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در اینکه کرونا بر روی اقتصاد استان و بیکاری تاثیر گذاشته است شکی نیست کما اینکه برآورد شده است که تا ۱۵ درصد مشاغل از جمله در حوزه گردشگری دچار رکود شده اند.

وی افزود: بسیاری از افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری واجد شرایط نیستند به عنوان نمونه ممکن است کسی راننده تاکسی باشد اما به دلیل رکود موجود در شرایط فعلی تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده باشد.

این آمار شامل افرادی می شود که خود را بیمه کرده اند، با این حال آمار دقیقی از افراد همچون کارگران ساختمانی و روزمزد که این روزها کار خود را از دست داده اند در دسترس نیست.

تعدادی از اصناف از شنبه فعال می‌شوند

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از مشاغل کم خطر از روز شنبه هفته آینده روند فعالیت خود را از سر می گیرند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این باره به ایرنا، گفت: پروتکل های بهداشتی برای فعالیت مشاغل کم خطر با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده است و به زودی در اختیار مشاغل قرار خواهد گرفت.

محسن دارابی با بیان اینکه لیست مشاغلی که مجاز به فعالیت هستند هنوز مشخص نشده است، گفت: بسیاری از اصناف و مشاغل پرخطر و مکان های پرتردد همچنان بسته خواهند بود و مشاغل کم خطر نیز تنها در صورت رعایت نکات بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

تشکیل کمیته‌ کاهش ضرر کرونا به اقتصاد کرمانشاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه امسال سال دشواری برای اقتصاد کشور است، گفت: فعالان اقتصادی و تولیدی ها بیشترین ضرر را به واسطه شیوع کرونا متحمل شده اند از این رو باید تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها به کار بگیریم.

هدایت حاتمی در گفت وگو با ایرنا، یادآور شد: کمیته ای به منظور کاهش ضررهای حوزه اقتصادی به واسطه شیوع تشکیل شده و در حال بررسی راهکارها است.

اصناف باید با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری کنند

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشور در حالت بحرانی قرار دارد، گفت: در چنینی شرایطی که وضعیت کشور بحرانی است و احتمال تشدید اوضاع وجود دارد، حفظ سلامت جامعه در اولویت است، از این رو اصناف و بازاریان باید ستاد ملی مقابله با کرونا را همراهی کنند تا سلامت جامعه حفظ شود.

کیوان کاشفی در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بحران کرونا در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه است، گفت: در این شرایطی ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیمات قاطعانیه ای بگیرد و به اجرای آن پایبند باشد.

ترویج فروش اینترنتی

وی ترویج فروش اینترنتی را یکی از راهکارهای اصلی به منظور کمک به اقتصاد اصناف و بازاریان دانست و گفت: متاسفانه فروش اینترنتی در کرمانشاه بسیار ضعیف تر از دیگر نقاط کشور است.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با تاکید بر اینکه فروشگاه های اینترنتی برنده بازار کرونا بودند، گفت: این روزها می بینیم که فروشگاه های اینترنتی بیش از هر زمانی رونق گرفته اند و بازار را در دست دارند.

کاشفی توضیح داد: باید اصناف و بازاریان کرمانشاه بیش از گذشته به سمت بازارهای اینترنتی بروند زیرا نه تنها در زمان بحران کرونا بلکه پس از آن نیز مردم به این نوع خرید کردن روی خواهند آورد.

احتمال شدیدتر شدن بحران کرونا کرمانشاه

استاندار کرمانشاه روز گذشته در دیدار با اعضای اتاق اصناف کرمانشاه با تاکید بر اینکه بحران کرونا تمام نشده است، گفت: احتمال این وجود دارد که در روزهای آینده با بحران شدیدتر کرونا روبه رو شویم.

به گفته هوشنگ بازوند آینده ما با کرونا اصلا مشخص نیست. 

برچسب‌ها کرونا هوشنگ بازوند ویروس کرونا دولت آباد کرمانشاه پروندهٔ خبری کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا هوشنگ بازوند ویروس کرونا دولت آباد کرمانشاه کرونا هوشنگ بازوند ویروس کرونا دولت آباد کرمانشاه مبارزه با کرونا استان کرمانشاه مشاغل کم خطر ویروس کرونا بحران کرونا شیوع کرونا رییس اتاق ستاد ملی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هرمزگان از کشف ۲ هزار و ۶۷۵ بند تخلف در بازرسی‌های به عمل آمده در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، عبدالرضا پیروی‌منش اظهار داشت: از ابتدای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز1403 بازرسان این سازمان بیش از 10هزار و 234 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی در استان به عمل آوردند.

وی افزود: از بازرسی های به عمل آمده دو هزار و 403 پرونده تخلف برای واحدهای متخلف صنفی و غیر صنفی توسط بازرسان این سازمان در طرح نظارتی مذکور تشکیل شده است.

معاون نظارت،بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرمزگان عنوان کرد:طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 به مدت 36 روز در استان هرمزگان صورت پذیرفت.

پیروی منش اظهار داشت: عمده این تخلفات گرانفروشی، کم‌فروشی و عدم درج قیمت است که در پرونده‌های تشکیل شده با مجموع دو هزار و 675 بند تخلف به ارزش ریالی بیش از 101 میلیارد و 919 میلیون ریال جهت صدور رای نهایی به مرجع ذیصلاح ارجاع شد.

معاون نظارت،بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرمزگان تصریح کرد: در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 بیش از 460مورد گشت مشترک با دستگاه های مرتبط در هرمزگان صورت گرفته است.

پیروی منش در پایان تاکید کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی اعم از کم‌فروشی، گرانفروشی، عدم درج قیمت مراتب تخلف واحدهای صنفی مراتب را با شماره تلفن 124 و یا بامراجعه به ادارات تابعه در شهرستان‌ها و در مرکز استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه نموده و موارد را گزارش کنند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • ۵۴۴ پرونده تخلفاتی برای اصناف زنجانی تشکیل شد
  • ۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟
  • مالیات حقوق‌بگیران بیشتر از اصناف شد/ جزییات