Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز(پنجشنبه) به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) در سخنرانی زنده تلویزیونی با ملت ایران سخن گفتند.

اهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

-من توفیق دیدار نزدیک شما[ملت ایران] را ندارم و از دور با شما صحبت می‌کنم و این هم تجربه ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

-شاید در تاریخ بشر کمتر دوره ای اتفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم، جامعه بشری، به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند. چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می‌کنند چه بسیاری از مردم که در ناخودآگاه احساس نیاز می‌کنند. احساس نیاز به مهدی، دست قدرت الهی، امامت معصوم، عصمت و هدایت الهی.

-کمتر در دوره‌ای از تاریخ این همه احساس نیاز به این حقیقت والا سراغ داریم. امروز بعد از آن که بشر مکاتب گوناگون و نحله های مختلف را تجریه کرده است، از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال دموکراسی رایج دنیا با این همه ادعایی که دارند، اما بشر احساس آسایش نمی‌کند. بشر با این همه پیشرفت‌های علمی که به کلی وضع زندگی را در جهان تغییر داده است، احساس خوشبختی نمی‌کند. بشر دچار بیماری و فحشا و گناه و بی عدالتی و نابرابری و شکاف طبقاتی بسیار وسیع است. بشر دچار سو استفاده قدرت ها از علم است.

-میلیادرها انسان در دنیا گرفتارند. برخی ممکن است آسایش داشته باشند اما آرامش ندارند. بشر دچار اضطراب است و این تحولات نتوانسته که به بشر خوشبختی بدهد. به عنوان مثال مساله بوسیله علم امروز قابل حل شدن نبوده و گره آن باز شدنی نیست و امروز بی عدالتی از علم تغذیه می‌کند و علم پیشرفته در خدمت جنگ افروزی و سلطه بر ملت ها است.

-مأموریت بزرگ حضرت بقیه‌الله، قسط و عدل است. این چیزی است که جز از دست قدرت الهی که از آستین حضرت بقیه‌الله بیرون می‌آید، امکانپذیر نیست.

-عدالتی که مد نظر امام زمان (عج) است، عدالت در همه شئون انسانی است، عدالت در قدرت، ثروت، سلامت، کرامت انسانی، منزلت اجتماعی، معنویت و امکان رشد.

-آحاد بشر چه آنهایی که نخبه هستند و می‌توانند حوادث را تشخیص دهند، همه این احساس نیاز را دارند. در همه ادیان هم وعده فرج و حرکت عظیم الهی داده شده است.

-برای اینکه این نیاز جهت پیدا کند و مفید فایده باشد، در اسلام از ما خواسته شده که انتظار داشته باشیم. انتظار فراتر از نیازمندی و احساس نیاز است. انتظار به معنای امید است. انتظار به معنای اعتقاد به اینکه آینده قطعی وجود دارد. انتظار سازنده است. در روایات ما، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد.

-در انتظار فرج تحرک، امید و اقدام وجود دارد. انتظار فرج ناظر بر همه مشکلاتی است که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد. مشکلات گوناگونی در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد که نباید مأیوس شود و باید انتظار فرج داشته باشد.

-انتظار فرج انسان را از حالت یأس و درماندگی که انسان را وادار به کارهای عجیب و غریبی می‌کند، نجات می‌دهد.

-انتظار به معنای فقط نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست، انتظار به معنای آماده شدن و اقدام کردن است، به معنای آن است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که می‌شود به آن دست یافت و باید برای رسیدن به آن عاقبت تلاش کنیم. باید در راه ایجاد جامعه مهدوی تلاش کنیم؛ هم خودسازی کنیم و هم به قدر توان و امکاناتمان دگرسازی کنیم.

-جامعه مهدوی جامعه قسط، جامعه معنویت، جامعه معرفت، جامعه برادری و اخوت، جامعه علم و عزت است.

ادامه دارد ...

کد خبر 4896190

منبع: مهر

کلیدواژه: نیمه شعبان امام زمان حضرت مهدی عج ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی حسن روحانی علی لاریجانی ایران هیئت دولت حجت الاسلام حسن روحانی سال جهش تولید ایالات متحده آمریکا اسحاق جهانگیری سپاه پاسداران مجلس یازدهم محمد جواد ظریف انتظار به معنای انتظار فرج احساس نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۶۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر