Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@01:16:11 GMT

تعیین تکلیف حقوق کارگران بدون امضا نمایندگان کارگری

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۶۳۴۴

تعیین تکلیف حقوق کارگران بدون امضا نمایندگان کارگری

نمایندگان کارفرمایان و دولت با توافق بر رشد ۲۱ درصدی دستمزد کارگران، پرونده دستمزد ۹۹ را بدون جلب نظر کارگران بستند.

به گزارش پول نیوز، پرونده حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۹ در حالی بسته شد که از سال گذشته نمایندگان کارگری و کارفرمایان را با تنش هایی روبرو کرده بود و کرونا نیز مزید بر علت شد تا بار دیگر کارگران این قشر مظلوم جامعه تعطیلات نوروز را با بلاتکلیفی سال جدید بگذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  در سال‌های گذشته چند هفته مانده به پایان سال در جلسات شورای عالی کار موضوع دستمزد از سوی شرکای سه گانه اجتماعی یعنی نمایندگان کارگری، نمایندگان کارفرمایی و نمایندگان وزارت کار یا دولت مورد بررسی قرار گرفته و بعد تصویب می‌شد. در واقع وظیفه شورای عالی کار این است که هر ساله دستمزد کارگران را با توجه به تورم تنظیم کند و حداقل دستمزد باید به‌نحوی باشد که بتوان با آن یک خانواده با جمعیت متوسط را تأمین کرد. با این حال امسال شیوع ویروس کرونا باعث شد جلسات دستمزد کارگران از ۲۶ اسفند آغاز شود اما روزهای آخر اسفند 98 جلسات بی نتیجه ماند و کار به امسال کشید.   روزگذشته جلسه دستمزد شورای عالی کار بدون جلب نظر نمایندگان کارگران و با توافق بین نمایندگان کارفرمایان و دولت بر افزایش ۲۱ درصدی حقوق به پایان رسید.   البته این مورد عجیبی نیست که دولت همیشه اشتباه به سمتی غش می کند که موج انتقادات را به همراه داشته باشد. کارفرمایان هم از این قضیه راضی بوده و با دولت همگام شده اند. همین کارفرمایان پیشنهاداتی از جمله فریز یک یا دوماهه دستمزد کارگران را نیز عنوان کرده بودند.
نمایندگان کارگری حاضر در جلسه ضمن انتقاد از روند جلسه، حاضر به اجماع نشده و صورتجلسه را امضا نکردند.
به گفته یکی از اعضای کارگری حاضر در جلسه، این اولین بار در دهه‌های گذشته است که جلسه تعیین دستمزد کارگران بدون رسیدن به اجماع و با رأی گیری به نتیجه می‌رسد.  
وضعیت تصویب مزد به شرح زیر است:
افزایش حداقل مزد ۲۱ درصد
بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان
مبلغ مزد روزانه: ۶۱۱/۸۰۹ ریال
حقوق ماهیانه: ۱۸/۳۵۴/۲۷۰ ریال
حق اولاد: ۴۲۶/‏۸۳۵/‏۱‬ ریال
پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان
مسکن ماهانه ۱۰۰ هزار تومان
به سایر سطوح ۱۵ درصد + روزانه ۳۰,۳۳۸ ریال (ماهانه ۹۱ هزارتومان)
حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با یک فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۵۰۶/‏۸۰۱/‏‬ ۲۵ ریال
حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با دو فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۹۳۳/‏۶۳۶/‏۲۷‬ ریال
بر این اساس؛ با توجه به رقم‌های تصویب شده، حداقل دریافتی یک کارگر مجرد (بدون احتساب بیمه) برای سال ۹۹، ۲۷۰/‏۰۵۴/‏۲۶‬ ریال خواهد بود.

این اعداد و ارقام به وضوح نشان می دهد کارگران سال 99 را باید با سختی سپری کنند زیرا با افزایش بیش از سه برابری نرخ ارز و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت کالا‌ها و خدمات، زندگی کارگران سخت‌تر از گذشته شده و حال باید دید این جدول دستمزدها چه واکنشی از سوی کارگران به همراه خواهد داشت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: فریز دستمزد کارگران کارفرمایان شورای عالی کار نمایندگان کارگری دستمزد کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مولوی در نشست با مدیرکل صدا و سیمای استان به فعالیت ۲۲۲ تشکل کارگری و ۱۰۵ هزار کارگر بیمه شده وابسته به این تشکل‌ها در استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ مورد بازرسی در استان برای صیانت از نیروی کار، حفظ و تأمین ایمنی و سلامت کارگران انجام شده است.
وی مهمترین برنامه امسال در حوزه اشتغال چهارمحال و بختیاری را ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر متناسب با ظرفیت‌های بومی، منابع و ظرفیت‌ها در استان اعلام کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی فجرانه گفت: با اطلاع رسانی مداوم و به موقع صدا و سیما، مردم از جزئیات این طرح آگاه شدند و با مشارکت و رضایت بالایی از آن استقبال کردند.
مدیرکل صدا و سیمای استان در این نشست که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایان برگزار شد با تبریک هفته کار و کارگر و قدردانی از زحمات قشر کارگر گفت: نظام کارگری استان در سطح بالایی است و دانش و توانمندی کارگران بومی چهارمحال و بختیاری ارزشمند و قابل انتقال به نسل آینده است.
سید محسن حسینی گفت: صدا و سیما علاوه بر انعکاس و انتقال درخواست‌ها و دغدغه ها، به دنبال یافتن راهکار و ایجاد نشاط و امید در جامعه است.
وی افزود: تمامی مطالبات و محصولات برای دیده شدن باید به طور مداوم تولید و منتشر شوند و بهترین مرجع برای تولید محتوای اثرگذار، نهاد‌ها و تشکل‌ها هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان