Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزاارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص رفع مشکلات تعاونی‌هایی که اراضی آنها توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است و در محدوده‌های شهری واقع هستند، گفت: بخشی از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در سنوات گذشته از طریق تعاونی‌ها برای ساخت‌و‌ساز اختصاص یافته است که باید این پروژه‌ها فعال باشند و در زمانبندی اعلام شده، ساخت و ساز را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن در بازه زمانی مشخص که عموما یکسال است به تعاونی‌ها اجازه عمران می‌دهد. بدین‌معنا از زمانیکه زمین از سوی سازمان ملی به برخی تعاونی‌های مسکن اختصاص می‌یابد، عموما یکسال زمان لازم است تا طراحی، پروانه از شهرداری اخذ و کار عمرانی آغاز شود. سازمان ملی از تعاونی‌ها تعهد می‌گیرد تا در مدت زمان تعیین شده عملیات عمرانی ساخت و ساز را آغاز کنند که شروع عملیات در آن اراضی به منزله ساخت و ساز در آن زمین‌ها محسوب می شود.  

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: هم‌اکنون سازمان ملی در سطح کشور بر اساس طرح اقدام ملی که از سال گذشته شروع شد تمام زمین‌هایی که در سطح کشور در اختیار تعاونی ها قرار داده را از نظر میزان فعالیت و پیشرفت فیزیکی پروژه ها، پایش کرده است. به تعاونی های غیرفعال اخطار دادیم تا اگر در مدت زمان تعیین شده ساخت و سازها آغاز نشود زمین‌ها و اراضی دولتی سازمان ملی از آن تعاونی ها گرفته می‌شود و در اختیار استان‌هایی که  طرح اقدام ملی را انجام می‌دهند قرار خواهد گرفت.  

نبیان در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن دسته از تعاونی‌ها که آغاز به کار عملیات ساختمانی دارند، اما بعد از مدتی آن را رها کرده و عملمیات ساختمانی در آن ادامه پیدا نمی‌کند، چه خواهد شد؟، گفت: در این موارد چندین نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. اول آنکه پروژه، پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی اولیه دارد و کار خوابیده است یا توقف عملیات ساختمانی به دلیل اختلاف مربوط به پلاک زمین است که در شهرداری ها باید حل و فصل شود و قابل رفع است. همچنین، چنانچه زمین دارای معارض حقیقی و یا حقوقی باشد نیز از نظر سازمان موجه است و بدین معنا، پروژه به اختیار افراد نخوابیده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از پروژه‌های مسکن مهر هستند که پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارند و به دلیل اختلافات حقوقی ایجاد شده، مشکلات متعددی برای سازمان، ایجاد کرده اند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آنکه تکلیف مردمی که به هر دلیل درگیر این تعاونی‌ها هستند چه می‌شود؟ گفت: در بحث تعاونی‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز وارد عمل می شود. از یک سو نیز سازمان ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ارایه مجوز قانونی برای تعاونی است و از سوی دیگر وزارت تعاون که مشکلات این دسته از تعاونی ها باید با مشارکت این دو وزارتخانه حل و فصل شود.

نبیان ادامه داد: در بحث مسکن مهر، پیگیری‌هایی را انجام دادیم و بر اساس پیگیری‌های انجام شده، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکاتبه‌ای را با مدیران خود در سراسر کشور انجام داده تا در خصوص بحث تعاونی‌ها برای رفع مشکل تعاونی‌ها به جد وارد بشوند و پیگیری کنند. این موضوع هم اکنون توسط ادارات کل تعاون استان ها در بحث مسکن مهر، در دست پیگیری قرار دارد.

وی یادآور شد: بحث تعاونی‌ها در شورای مسکن که در استانداری‌ها، تشکیل می شود متولی آن استاندار و یا نماینده تام الاختیار وی معاون عمرانی است  در آن جلسات مشکلات این چنینی را از طریق ادارات کل تعاون و ادارات کل راه و شهرسازی، بررسی می کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: راه و شهرسازی مسکن مسکن مهر مشکلات وزارتخانه سازمان ملی زمین و مسکن راه و شهرسازی ساخت و ساز تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۶۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟

ستاریان بخش خصوصی را صاحبان اصلی تولید مسکن دانست و با برشمردن مشکلاتی که در گذشته تعاونی‌ها در این حوزه داشتند، حضور مناسب و اصلاح‌شده آن‌ها را در رشد تولید موثر قلمداد کرد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اثرگذاری شعار سال ۱۴۰۳ در بخش مسکن، اظهار کرد: از ابتدا، ساخت مسکن در اختیار بخش خصوصی بوده؛ به طوری که ۹۵ تا ۹۷ درصد از آمار تولید، توسط مردم و بخش خصوصی واقعی ثبت می‌شد، اما اکنون دولت‌ها می‌خواهند این بخش را برای خود بگذارند. کدام دولت توانسته مسکن بسازد؟ این اتفاق به این معناست که دولت‌ها بخش مسکن را خوب نمی‌شناسند.

او افزود: این بخش مشکلاتی دارد؛ از جمله این که بخش خصوصی همه ابزار‌های لازم برای تولید مسکن را در اختیار ندارد. یکی از وظایف اصلی دولت در این بخش، تولید زمین‌های مسکونی است. یعنی در طرح‌هایی که برای شهر‌ها دارند، بخش‌هایی را به محل‌های مسکونی اختصاص دهند.

ستاریان ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما، بخش خصوصی در حوزه‌های مالی به خوبی نمی‌تواند وارد شود؛ گرچه تازگی گشایش‌هایی رخ داده است.

این کارشناس در خصوص این که تعاونی‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های "مشارکت مردم در رشد تولید" چه کمکی می‌توانند به بخش مسکن کنند، گفت: تعاونی‌ها تاکنون سوابق خوبی در این حوزه از خود نشان ندادند. عموماً به مشکلات عدیده‌ای برخوردند و دعاوی زیادی ایجاد شد.

ستاریان افزود: یکی از این مشکلات، طولانی شدن پروسه ساخت به علت عدم مشارکت درست اعضا بود که باعث شد این نوع فعالیت‌ها در حوزه مسکن، دچار آسیب شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، عدم نظارت درست بر عملکرد تعاونی‌ها و هیئت مدیره آن‌ها بود. وزارت تعاون در گذشته نتوانست عملکرد درستی در این خصوص داشته باشد که همین، موجب ایجاد مفسده‌های مختلف، خصوصا مالی شد.

ستاریان خرید زمین‌های دارای مشکل توسط تعاونی‌ها برای آن که ارزان دربیاد را مسئله دیگر حضور تعاونی‌ها در بازار تولید مسکن برشمرد که باعث می‌شد پول اعضا هدر برود و پروسه ساخت منتج به نتیجه مثبت نشود.
او در پایان تاکید کرد: تعاونی‌ها اگر در قالب یک سری ابزار‌های مالی بتوانند وارد بازار تولید مسکن شوند، می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.


پایان پیام//

برچسب ها: مسکن ، بیت الله ستاریان ، تولید مسکن لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T8x

دیگر خبرها

  • سند تفکیکی برای ۲ هزار قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان صادر شد
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • تاخیر در تحویل زمین‌های تعاونی مسکن زنجان ۳۴ ساله شد
  • با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند
  • سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • اراضی بیش از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد 
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟
  • طرح‌های هادی روستایی بازنگری شود