Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@09:39:20 GMT

اعتراض کارگران به تعیین دستمزد بدون جلب نظر آنها

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۶۹۴۲

اعتراض کارگران به تعیین دستمزد بدون جلب نظر آنها

 پرونده مزد ۹۹ کارگران شب گذشته  با بیش از ۶ ساعت چانه زنی، بدون جلب نظر کارگران  با ۲۱ درصد افزایش حداقل دستمزد خاتمه یافت.  این اولین بار در دهه های گذشته است که جلسه مزدی شورای عالی کار، بدون رسیدن به اجماع و با رای گیری به نتیجه می رسد.

 درحالی حداقل حقوق کارگران برای سال جاری یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان شد که در بهمن ماه هزینه سبد معیشت کارگران ۴میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که این رقم مورد تأیید نمایندگان کارفرمایان و دولت نیز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 با افزایش ۲۱ درصدی حداقل حقوق کارگران حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با یک فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۵۰۶.۸۰۱.‏‬ ۲۵ ریال

حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با دو فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۹۳۳. ‏۶۳۶.‏۲۷‬ ریال می باشد. 

 طبق اظهارات محمد شریعتمداری، وزیر کار افزایش ۲۱ درصدی دستمزد تنها ۵۵.۶ درصد هزینه های خانوار کارگری را پوشش می دهد.  محمد شریعتمداری،وزیرکار درباره دستمزد گفت: شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به غیر از سایر مزایای مستمر، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد. برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار تومان تعیین شد.

شریعتمداری یادآور شد: با این تصمیم شورای عالی کار سهم دریافتی کارگران با توجه به سایر آیتم‌های پرداختی به آنان نسبت به سال قبل و در مقایسه با حداقل سبد معیشت یک خانوار کارگری ۳.۳ نفری که در سال گذشته ۵۵.۲ درصد آن را پوشش می‌داد امسال این رقم به ۵۵.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، فاصله هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۸ که ۴میلیون و ۹۴۰ تعیین شد با حقوق یک کارگران با داشتن دو فرزند که ۲میلیون و ۷۶۳ هزارتومان است رقمی حدود ۲میلیون و ۱۷۷ هزار تومان است. یعنی عقب ماندگی مزدی کارگران باز هم ۵۰ درصد عقب تر افتاد. کارگرانی که در شرایط کرونا با کمرنگ شدن درآمد با مشکلات متعددی روبرو شدند. 

* جای خالی امضای نمایندگان کارگران در صورتجلسه مزد

 باز هم مانند سنوات گذشته در جلسه تعیین دستمزد، دولت به عنوان کارفرمایای بزرگ طرف کارفرما را گرفت و دستمزد کارگران در حداقلی فقط ۲۱درصد و در سایر سطوح ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان افزایش یافت.

۲۲۳۲۳۱ کد خبر 1374710

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کارگر کار حقوق و دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۶۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان به منظور مطالبه تعیین حداقل حقوق عادلانه برای کارگران +تصاویر

عصر امروز جمعی از دانشجویان و کارگران در اعتراض به سرکوب حداقل دستمزد کارگران در مقابل محل برگزاری جلسه شورای عالی کار تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر امروز (شنبه ۲۶ اسفندماه) جمعی از دانشجویان و کارگران در اعتراض به سرکوب حداقل دستمزد کارگران در خیابان آزادی و مقابل وزارت کار که محل برگزاری جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده است، تجمع کردند.

 

دانشجویان در این تجمع با بیان اینکه مذاکرات شورای عالی کار را سه‌جانبه نمی‌دانند، اعلام کردند: وزنه‌ی گروه کارفرمایی و دولتی به دلیل قرار گرفتن در یک سو، بیش از گروه کارگری است. این در حالی است که دولت در این مذاکرات باید نقشِ میانجی‌گری را بازی کند.

 

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جمع دانشجویان مطالبه‌گری که به منظور حمایت از تعیین حداقل حقوق عادلانه برای کارگران تجمع کرده بودند، حاضر شد و به مطالبات آنها پاسخ داد.

دانشجویان در این تجمع شعارهایی مانند: «دستمزد عادلانه حق مسلم ماست»، «دانشجوی مسلمان، حامی مستضعفان»، «کارگر بیدار است، از تبعیض بیزار است» و «اگر کارگر نباشد کشور نیست» را سر دادند.

گفتنی است، نشست شورای عالی کار همزمان با تجمع دانشجویان در حال برگزاری بوده است. این جلسه با حضور گروه دولتی، کارفرمایی و کارگری آغاز شد. قرار است در این جلسه بر سر تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ مذاکره شود.

از سوی دیگر، اما برخی خبر‌ها حاکی از آن است که به رسانه‌ها اجازه پوشش زنده اخبار و جزئیات این جلسه داده نشده است.


دانشجویان در اعتراض به این روند برای تعیین حقوق و افزایش دستمزد کارگران که در سال گذشته نیز رخ داده بود اعلام کردند: افزایش حداقل حقوق به نسبت درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی باید باشد و این افزایش حقوق عامل تورم نخواهد بود.

همزمان با این تجمع نیز تشکل‌های مختلف دانشجویی با انتشار بیانیه‌های مختلف بر لزوم تامین و حمایت از معیشت کارگران تاکید کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید:

ذره‌بین شفافیت را بر شورای عالی کار بیندازید/ دغدغه معیشتی جامعه ۱۴ میلیونی کارگران اولویت چندم دولت است؟ افزایش ناصحیح حقوق کارگران سبب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و امنیتی می‌شود مزد کارگر باید طبق تورم افزایش یابد/ از زندگی، فقط زنده ماندن برای کارگران باقی مانده!

 

 

دیگر خبرها

  • ببینید | دستمزد کارگران چند درصد افزایش یافت؟ حداقل حقوق چقدر تعیین شد؟
  • تعیین افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران بدون امضای نمایندگان کارگری: کمی بیشتر از 11 میلیون تومان!
  • تعیین حداقل حقوق کارگران بدون امضای نمایندگان کارگری
  • تعیین افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران بدون امضای نمایندگان کارگری
  • حداقل دستمزد بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؟
  • از افزایش ۱۷۰ درصدی تا ثابت ماندن دستمزد برای چند سال متوالی! +نمودار‌های مقایسه‌ای
  • حداقل افزایش حقوق کارگران در سال آینده باید ۳۰ درصد باشد
  • تجمع دانشجویان به منظور مطالبه تعیین حداقل حقوق عادلانه برای کارگران +تصاویر
  • آخرین خبر از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • مزد کارگر باید طبق درصد تورم افزایش یابد/ از زندگی، فقط زنده ماندن برای کارگران باقی مانده!