Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@09:08:53 GMT

کاوش در قرنطینه کار دست باستان‌شناسان «پرو» داد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۸۲۱۸

کاوش در قرنطینه کار دست باستان‌شناسان «پرو» داد

یک باستان‌شناس به همراه تیم ۹نفره متشکل از دانشجویانش در «پرو» به دلیل این‌که به رغم قرنطینه کشور، پروژه کاوش در یک گورستان باستانی را ادامه دادند، دستگیر شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نت نیوز، اعضای این تیم کاوشی که سرپرستی آن را «پیتر ون دالن» برعهده داشت، روز یکشنبه و در وضعیت اضطراری کشور درحالی که در یکی از گورستان‌های دوران «پیشا کلمبی» در شهر «اوارال» مشغول حفاری بودند، دستگیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای این گروه که به دانشگاه ملی «سن مارکوس» تعلق دارد به دلیل نقض قوانین سختگیرانه قرنطینه این کشور دستگیر شدند؛ این درحالی است که این گروه مدعی هستند آن‌ها فقط قصد داشتند با موافقت وزارت فرهنگ از میراث ملی کشور که بدون حفاظت رها شده بود، محافظت کنند.

«سونیا گولین» وزیر فرهنگ «پرو» که خود یک باستان‌شناس است در گفت‌وگو با روزنامه‌های محلی اعلام کرده از اقدامات این گروه باستان‌شناسی در دوران قرنطینه ناراحت است و این اقدام را «تاسف‌بار و شرم‌آور» توصیف کرده است.

پیش‌تر مجوز کاوش در یکی از محوطه‌های باستانی شهر «لیما» به این گروه باستان‌شناسی داده شده بود، اما وزارت فرهنگ آن را اخیرا لغو کرد.

سرپرست این گروه باستان‌شناسی در گفت‌وگو با یکی از مجله‌های باستان‌شناسی از خود دفاع کرد و توضیح داد در زمانی که کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد بسیاری از مقبره‌های باستانی بدون حفاظت رها شدند و آثار باستانی ارزشمند در معرض دسترسی سارقان قرار گرفتند.

«ون دالن»  همچنین مدعی است که وزارت فرهنگ از ادامه کاوش این گروه در محوطه تاریخی شهر «اوارال» به منظور حفاظت از میراث ملی آگاهی داشته است. این باستان‌شناس می‌گوید در شرایط سختی قرار داشته چراکه نامه‌ای مبنی بر پذیرش مسوولیت هرگونه خسارت و صدمه به این محوطه باستان‌شناسی در فاصله زمانی فوریه تا اکتبر سال ۲۰۲۰ را امضا کرده بود.

رئیس‌جمهور «پرو» روز دوشنبه اعلام کرد، از زمان اعلام قرنطینه در تاریخ ۱۶ «مارس» بیش از ۵۱ هزار نفر در ارتباط با نقض قوانین دستگیر شده‌اند.

تاکنون حدود ۳۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس «کرونا» و بیش از ۱۰۰ مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس در «پرو» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي کشور پرو کروناویروس کرونا در جهان باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۸۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرص ضد حساسیت بخوریم یا قرنطینه شویم؟ / مقایسه حساسیت فصلی و سرماخوردگی

همزمان با فصل بهار و گرده‌افشانی گل‌ها، میزان احتمال بروز حساسیت در افراد نیز افزایش می‌یابد که نشانه‌های آن، تا حدودی به ویروس سرماخوردگی شباهت دارد؛ به همین سبب ممکن است افراد در تمیز دادن آن‌ها از یکدیگر دچار مشکل شوند.

دکتر جسی براکمونت، پزشک عمومی در کلینیک مایو در این زمینه چنین می‌گوید: مردم عموما با توجه به علائم اولیه مثل گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه و عطسه، گمان می‌کنند دچار سرماخوردگی شده‌اند و احتمالات دیگر را نادیده می‌گیرند. به همین سبب ممکن است یک حساسیت ساده را با ویروس‌های شدیدتر مثل سرماخوردگی اشتباه بگیرند.

امروزه با افزایش میانگین دمای هوا، فصولی که در آن احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر است، افزایش یافته است. برای تشخیص این ۲ مشکل رایج در فصل بهار، با کارشناسان این زمینه گفتگویی صورت گرفته است که نتایج آن در ادامه بازگو خواهد شد.

حساسیت فصلی چیست؟

به گفته پزشکان کلینیک مایو، آلرژی زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن مواد بی خطر را مضر شناسایی کرده و به آن‌ها بیش از حد نیاز واکنش نشان می‌دهد.

حساسیت‌های فصلی که گاهی اوقات به نام تب یونجه هم شناخته می‌شود، بسیاری از بزرگسالان را تحت تاثیر خود قرار داده و با تغییر فصل سیستم ایمنی را بیشتر تحریک می‌کند.

دکتر نیتا اودن، رئیس مرکز آسم، آلرژی و سیسنوس و همچنین سخنگوی بنیاد آسم و آلرژی آمریکا معتقد است که در فصل بهار، درختان عامل اصلی ایجاد حساسیت هستند با اینکه در تابستان و پاییز، گرده‌های علف‌ ریشه اصلی این موضوع به شمار می‌روند.

سرماخوردگی چیست؟

بیماری سرماخوردگی عادی، عموما به ویروسی اتلاق می‌شود که در زمان‌های خاصی از سال بر افراد چیره می‌شود. این ویروس بیشتر افراد را در بهار و تابستان درگیر خود می‌کند.

از طرفی بیماری‌های دیگری هم از جمله آنفولانزا وجود دارند که در زمان‌های مختلف می‌توانند منجر به علائمی مشابه سرماخوردگی شوند.

مقایسه حساسیت و سرماخوردگی

بارزترین عامل اشتراک بین سرماخوردگی و آلرژی، عطسه‌های مکرر و آبریزش بینی است که به گفته برخی کارشناسان، احساس ضعف و خستگی هم می‌تواند به فهرست شباهت‌ها اضافه شود.

اما با این حال تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد به عنوان مثال حساسیت باعث خارش گلو و اطراف چشم می‌شود در حالی که سرماخوردگی فاقد این علامت است و معمولا منجر به درد در ناحیه گلو می‌شود.

تفاوت بعدی مربوط به طول زمان درگیری با علائم است. به طور معمول نشانه‌های سرماخوردگی پس از چند روز کاهش پیدا کرده و ناپدید می‌شوند اما علائم حساسیت در تمام مدت فصل گرده‌افشانی گیاهان پابرجا است.

سرماخوردگی یک بیماری عفونی و مسری به شمار می‌رود که از طریق تنفس و تماس پوستی می‌تواند افراد را مبتلا کند اما آلرژی، عفونی و قابل سرایت نیست و وابسته به نوع برخورد سیستم ایمنی با محیط اطراف دارد.

درمان حساسیت

پزشکان راه‌های متعددی را برای درمان و رفع آلرژی مطرح کرده‌اند؛ به عنوان مثال شستشوی بینی با آب نمک می‌تواند مخاط را کاهش داده و با از بین بردن عوامل حساسیت‌زا به بهبود حال فرد کمک کند. علاوه بر این، قطره‌های بینی و اشک‌های مصنوعی هم بر درمان موثر شناخته شده‌اند.

درمان سرماخوردگی

درمان این بیماری برای بیشتر افراد یکسان بوده و به صورت توصیه می‌شود که حین درگیری با آن، استراحت، مصرف نوشیدنی کافی و رعایت دوره قرنطینه رعایت شود.

منبع:گاردین

ترجمه: تکتم شریفی نژاد _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • بهترین شهر دنیا برای بازدید با پای پیاده معرفی شد
  • ترانزیت ۲۰ تن موی بز از طریق مرز لطف آباد شهرستان درگز
  • ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار
  • ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • شماره جدید فصلنامه تخصصی «مطالعات ایلام‌شناسی» منتشر شد
  • کاهش ۵۰ درصد نیروی انسانی متخصص در بخش معدن
  • قرص ضد حساسیت بخوریم یا قرنطینه شویم؟ / مقایسه حساسیت فصلی و سرماخوردگی
  • کشف نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده در ویرانه‌های شهر باستانی «پمپئی»‌
  • فراخوان هفتمین دوره اعطای جایزه پروفسور ابراهیم‌زاده معبود