Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@08:05:49 GMT

بی‌ثباتی و اشتباهات فردی آبی‌ها را از قهرمانی دور کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۹۳۳۱

به گزارش ایلنا، استقلال در طول ۲۰ بازی از ۱۱ ترکیب مختلف برای مدافعان میانی خود استفاده کرده است. ۱۱ ترکیب  ۲ یا ۳ نفره و در مجموع ۲۲ گل خورده. آماری که برای مدعی کسب قهرمانی در لیگ برتر چیزی در حد فاجعه است. اجازه بدهید این رقم را کمی معنادار کنیم:

استقلال فقط در ۴ بازی گل نخورده است و از این نظر جزو سه تیم آخر لیگ است و این گل‌های خورده بوده که قهرمانی را حالا از دسترس استقلال دور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این آمارهای منفی با وجود آن است که تقریبا همه مدافعان این تیم عملکردی بالاتر از متوسط داشته‌اند و حتی عارف غلامی با نمره متریکا 7.14 بهترین مدافع لیگ برتر تا به اینجا بوده است. پس چه چیزی عامل این ضعف در عملکرد دفاعی است؟

بی‌ثباتی عامل ضعف عملکرد دفاعی است

استقلال در خط دفاع در طول لیگ با دو شیوه مختلف بازی را شروع کرده است. در ۶ بازی با دفاع میانی دو نفره و در ۱۴ بازی با دفاع سه نفره. حاصل هر دو تقریبا مشابه است: کمی بیشتر از یک گل خورده به ازای هر بازی. ۳ بار با دفاع سه نفره گل نخورده‌اند و یک بار با دفاع ۵ نفره و از این بابت در دفاع سه نفره بهتر بوده‌اند. ۶ بازی با دفاع میانی چهار نفره البته در هفته‌های ابتدایی لیگ بوده است و بعدتر تغییر شیوه بازی از سوی استراماچونی، سرمربی استقلال به این تیم کمک کرد نتایج درخشانی بگیرد. یکی از دلایل این که حتی بعد از درخشش چندهفته‌ای استقلال خط دفاع این تیم به قوت خط حمله‌اش نشان نداد تغییرهای اجباری و به ناچار ترکیب افراد دفاعی این تیم بود.

 استقلال از ۱۱ ترکیب مختلف در خط دفاعی در ۲۰ بازی گذشته خود استفاده کرده است. ۵ ترکیب دو نفری مدافعان میانی و ۶ ترکیب سه نفره که بین مدافعان این تیم، یزدانی، غلامی، چشمی، دانشگر، طاهرخانی، حتی فرشید باقری و بالاخره در بازی آخر بودوروف تقسیم شده است.

همان‌طور که در جدول می‌بینید ترکیب غلامی-چشمی-دانشگر به عنوان ترکیبی که بیشتر از بقیه استفاده شده است فقط در ۲۰درصد از بازی‌های استقلال به صورت ثابت بازی کرده است. و باز هم می‌بینید که استقلال فقط ۲ بار توانسته از موفق‌ترین ترکیبش با نمره ۶.۹۵ استفاده کند: غلامی-چشمی-یزدانی. البته در یکی از آن‌ها هم، بازی با سپاهان، به دلیل مصدومیت یزدانی مجبور شده است به دفاع چهار نفره برگردد. دلیل این تغییرات پی‌در‌پی هم چیزی جز مصدومیت‌ها و محرومیت‌های بازیکنان نبوده است. استقلال در طول لیگ به دفعات امکان استفاده از مدافعانش را از دست داده است و نتیجه این شده است که فقط دو ترکیب دفاعی بیشتر از دو بازی برای استقلال انجام داده‌اند. جز غلامی-چشمی-دانشگر، ۳ بار هم یزدانی-دانشگر-غلامی بازی کرده‌اند که عملکرد آن‌ها در جدول آمده است. در واقع نبود یک بازیکن به استقلال ضربه نزده است بلکه نبودن پیاپی بازیکنان مختلف دفاعی به دلیل مصدومیت‌ها بوده که موجب بی‌ثباتی در خط دفاعی این تیم و ناهماهنگی شده است.

غیر از تغییر سرمربی که پیش‌تر تاثیر آن را بر اشتباهات دفاعی استقلال بررسی کرده‌ایم یکی از عوامل گل‌های خورده بالای استقلال می‌تواند همین تغییرات مداوم باشد. تغییراتی که شاید امکان هماهنگی مدافعان با هم را از آن‌ها گرفته است و به گل‌هایی مثل گل اول پرسپولیس به استقلال در دربی برگشت منجر شده است. آن‌جایی که جا ماندن یک مدافع با جا ماندن خط دفاعی همراه است و یک پاس که قاعدتا نباید در محوطه شش‌قدم به مهاجم حریف برسد به علیپور می‌رسد و توپ گل می‌شود. یا مثل گل اول پیکان به این تیم در تساوی ۲-۲ که فراز امام‌علی از فاصله زیاد کسی جز دروازه‌بان را جلوی خودش نمی‌دید.

جا ماندن همه مدافعان و مجبور شدن دانشگر به خطای منجر به اخراج پشت محوطه جریمه و بعد گل ضربه ایستگاهی ماشین‌سازی. اولین بازی استقلال در لیگ این‌طور با شکست تمام شد. با اشتباه کشنده مدافعان جلوکشیده و بعد یک ضربه ایستگاهی زیبا. در طول فصل استقلال 5 دیگر هم روی ضربات شروع مجدد، غیر از پنالتی خورده است. در واقع ۲۷درصد کل گل‌هایی که این تیم خورده‌اند یا روی ضربات شروع مجدد بوده یا در بازگشت‌ توپ روی همین ضربات.

جز ضربات ایستگاهی، اشتباهات فردی هم برای استقلال کشنده بودند. اشتباه‌های تاثیرگذار ۳ بار باعث گل‌های حریفان شده‌اند که سهم یزدانی، غلامی و دانشگر هر کدام یک گل بوده است. غیر این سه گل یک بار هم حسینی مرتکب اشتباه شده و موجب گل حریف شده است. دو بار هم بازیکنان استقلال در این فصل گل به خودی زده‌اند. یک بار حسینی در بازی با پرسپولیس که توپ بعد از تیر دروازه به او خورد و گل شد و یک بار دیگر چشمی در بازی با شاهین بوشهر. پنالتی‌هایی که روزبه چشمی و علی کریمی در بازی با تیم‌های ماشین‌سازی و گل‌گهر سیرجان دادند را هم باید به حساب اشتباه‌های منجر به گل آن‌ها گذاشت. در مجموع 5 گل را مدافعان استقلال تقدیم به حریفان کرده‌اند، اگر گل به خودی و اشتباه حسینی و پنالتی علی کریمی را از حساب مدافعان کم کنیم و در مجموع هم نزدیک به یک‌سوم ۲۲ گل خورده استقلال ناشی از اشتباهات مستقیم و تاثیرگذار بازیکنان این تیم بوده است.

اشتباهاتی که در کنار بی‌ثباتی می‌تواند یکی از دلایل دور شدن استقلال از قهرمانی باشد. همه این‌ها را البته می‌شود در کنار تغییر اجباری سرمربی این تیم هم دید که می‌تواند عامل تشدیدکننده همه این اشتباهات و ناهماهنگی‌ها هم باشد. به هر حال تیم امیدوارکننده‌ و درخشانی که حداقل در مقطعی از فصل شایستگی‌هایی برای رسیدن به قهرمانی نشان داد با دست به دست دادن چند عامل نتوانست نتایج و بازی‌های خوب خود را ادامه بدهد و حالا شانس اندکی برای قهرمانی دارد. و فقط یکی از این عوامل همان محدودیت‌هایی بود که استقلال در دفاع با آن‌ها مواجه شد.

منبع: متریکا

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روزبه چشمی استقلال تهران محمد دانشگر سیاوش یزدانی عارف غلامی طاهرخانی بی ثباتی خط دفاع سه نفره یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارسلونا تاوان اشتباهات این دو ستاره را داد

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا شب گذشته در دیدار برگشت از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه خانگی‌اش میزبان پاری سن ژرمن بود و با نتیجه 2-4 برابر این تیم شکست خورد تا از صعود به مرحله نیمه نهایی باز بماند و شب تلخی را در مقابل هوادارانش سپری کند.

اخراج آرائوخو در نیمه اول و پنالتی‌ای که کانسلو در نیمه دوم به پی اس جی داد باعث شد که شرایط برای شاگردان ژاوی بسیار دشوار شود و تلاش آنها برای بازگشت به بازی نتیجه نداد و در نهایت این تیم با وجود کسب پیروزی در بازی رفت در این دیدار شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

آنری پس از پایان این بازی در گفتگو با اظهار داشت:« لیگ قهرمانان اروپا رقابتی واقعا فوق العاده است اما کاری که با شما می‌کند این است که باعث می‌شود عصبی شوید. گر اشتباهی انجام دهید باید تاوان آن را بلافاصله پرداخت کنید و به همین دلیل است که پیروزی و قهرمانی در این رقابت‌ها بسیار دشوار است چون شما حتی اجازه انجام یک اشتباه را هم ندارید.

آرائوخو نباید چنین خطایی را انجام می‌داد که در نهایت منجر به تصمیم داور برای اخراج او شد. این بازیکن باید اجازه می‌داد که دروازه‌بان تلاشش را برای مهار این توپ بکند نباید به باور این قدرت را می‌داد که او را اخراج کند.

اگر دمبله در شرایطی قرار داشت که می‌توانست به سمت دروازه شوت کند، من می‌توانستم کاری که کانسلو انجام داد را درک کنم اما او در گوشه محوطه جریمه بود. حتی اگر هم داور این صحنه را نمی‌دید، کمک داور ویدیویی می‌توانست متوجه شود که او پیش از آنکه با توپ برخورد داشته باشد با پا برخورد داشته است.

دیگر خبرها

  • روزی که یک استقلالی جام را از پرسپولیس گرفت!
  • روزی که علیمنصور دوباره جام را از پرسپولیس گرفت!
  • بارسلونا تاوان اشتباهات این دو ستاره را داد
  • اسلامی: شجاعی مثل برخی مربیان دنبال دفاع کردن نیست
  • پرسپولیس دور برگشت فقط با قهرمانی آرام می‌گیرد
  • کدام‌یک قهرمان لیگ می‌شود؛ استقلال یا پرسپولیس؟
  • دقیقی: مقابل استقلال دنبال دفاع اتوبوسی نیستیم
  • اشتباه داور علیه استقلال چه ربطی به پرسپولیس دارد؟
  • اکبرپور: پرسپولیس نقشی در اشتباهات داوری علیه استقلال ندارد
  • پرسپولیس با اوسمار، یک امتیاز جلوتر از تیم یحیی!