Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@06:23:35 GMT

هرج و مرج قیمت ها در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۰۱۹۰

هرج و مرج قیمت ها در بازار مسکن

 

خبرگزاری ایسنا: تا حدود یک سال قبل اطلاعات واحدهای مسکونی معامله شده تقریباً به شکل آنلاین در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران درج می شد. این سامانه که به شکل پایلوت از تهران شروع شده بود قرار بود به سایر کلانشهرها نیز تسری پیدا کند. مهمترین کارکرد مفید این سایت، آگاهی یافتن خریداران و فروشندگان از قیمت‌های قطعی بر اساس معاملات انجام شده بود و به همین دلیل می توانستند از مظنه قیمتی واحد مورد نظر خود اطلاع پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در شرایطی که به نظر می رسد بازار مسکن با توجه به جهش قیمتها طی ۲.۵ سال اخیر، درج آگهی های کاذب و بعضاً قیمت‌های دلبخواهی از طرف مالکان نیاز شدیدی به شفافیت دارد، از حدود یک سال قبل سامانه اطلاعات بازار املاک ایران به روز رسانی نشده و هم اکنون از دسترس خارج شده است.

در وضعیت کنونی، تنها مرجع فعالان بازار مسکن برای اطلاع از مظنه قیمت‌های منطقه‌ای، ارجاع به قیمت های پیشنهادی در آگهی‌های فضای مجازی و فایل های دفاتر املاک است که به هیچ عنوان قابل اتکا نیست. با وجود آنکه از اردیبهشت سال قبل، سایتهای فروش املاک از درج قیمت‌های نامتعارف منع شده‌اند، روند رشد قیمت های پیشنهادی طی یک سال گذشته متوقف نشده است. دفاتر املاک هم عنوان می کنند علی رغم اینکه به فروشندگان مشاوره هایی در زمینه قیمت واقعی ارائه می دهند طبیعتاً نمی‌تواننذ آنها را مجبور به کاهش نرخ های پیشنهادی کنند.

با این اوصاف به نظر می رسد به دلیل عدم انجام تکلیف قانونی از سویی سیاست گذار حوزه مسکن در زمینه ارائه قیمت‌های قطعی از معاملات، این بازار به حال خود رها شده است.

دلالان به طور گسترده اقدام به خرید مسکن کرده‌اند؟

نمایه های دریافتی طی سه ماه پایانی سال گذشته از رشد خریدهای سفته بازانه در بازار مسکن حکایت دارد. یک نماینده مجلس نیز گفته در اسفند ماه سوداگران و دلالان اقدام به خرید گسترده مسکن کرده‌اند.

مازاد ۴۹۰ هزار مسکن در تهران

در شهر تهران خانه به اندازه کافی وجود دارد. حتی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود داشته که با توجه به عدم وجود نشانه های مهاجرت بزرگ به تهران، نمی توان گفت طی سه سال گذشته این واحدها وارد بازار مصرفی شده است.

رشد ۶۱ درصدی قیمت مسکن تهران در ۱۲ ماهه سال قبل

در این شرایط و با وجود مازاد عرضه مرتباً شاهد رشد قیمت آپارتمان در تهران هستیم. به طوری که میانگین قیمت مسکن تهران در اسفندماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد. میانگین رشد سالیانه از این هم فراتر رفت؛ به طوریکه در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ قیمت مسکن در تهران ۶۱ درصد نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۷ رشد کرد.

این در حالی است که به دلیل رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت ها طی ۲.۵ سال گذشته تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و عمده خانواده ها توان خرید مسکن ندارند و بازار در قبضه دلالان و سوداگران است.

بهمن ماه سال گذشته در بین گروه‌های متراژی، بالاترین رشد معاملات سالیانه به ترتیب به واحدهای ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر مربع به میزان ۷۶ درصد، واحدهای ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر مربع به میزان ۶۹ درصد و آپارتمان های ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع به میزان ۶۱ درصد رشد سالیانه تعلق داشته است. به نظر می رسد سرمایه گذاران با هدف غلبه بر انتظارات تورمی و کسب سود در آینده اقدام به خرید واحدهای لوکس و نیمه لوکس کرده‌اند.

یک نماینده مجلس: سوداگران در اسفند ماه به طور گسترده مسکن خریداری کرده‌اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وقتی میزان عرضه از میزان تقاضا پیشی بگیرد قیمت ها باید به سمت تعدیل و کاهش حرکت کند گفته است: با توجه به این اصل، روند قیمت مسکن با کاهش معاملات  خرید و فروش باید نزولی می شد، اما طبق گزارش ها، قیمت ها در اسفند ماه با وجود کاهش معاملات روندی صعودی داشته است.

شهاب نادری ادامه داد: به نظر من که افزایش قیمت مسکن با وجود کاهش معاملات تحت تأثیر عواملی بوده است، یکی از مهم ترین دلایل بروز این مسئله، فعالیت دلالان است، متأسفانه بسیاری از سوداگران و دلالان با هدف کسب سودهای کلان اقدام به خرید گسترده مسکن در سال گذشته کرده اند، بنابر این این گروه از افراد با اقدامات سازمان دهی شده مانع از کاهش قیمت مسکن می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید اجازه فعالیت دلالان و سوداگران را در بازار ندهد، زیرا مهم ترین عامل بر هم خوردن تعادل بازار مسکن، تداوم فعالیت دلالان است، حال وزارتخانه می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، شرایط را برای فعالیت دلالان محدود کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: هرج و مرج قیمت ها بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکورد جدید قیمت مسکن در گران‌ترین نقطه تهران

بررسی گزارش آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی بهمن امسال نسبت به دیماه ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، مطابق گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران طی بهمن امسال در مقایسه با ماه قبل از آن (دیماه) حدود ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

در این بین منطقه یک با متوسط ۱۷۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تومان بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. در دیماه متوسط قیمت مسکن در این منطقه ۱۶۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان بود.

در منطقه ۲ متوسط قیمت مسکن از ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیماه به ۱۱۹ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان در بهمن ماه رسیده است. در منطقه ۳ نیز قیمت صعودی بوده است؛ طی ماه گذشته متوسط قیمت در این منطقه حدود ۱۴۳ میلیون تومان بود، یعنی حدود ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت مسکن در دیماه ۱۴۰۲.

در مناطق ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ نیز قیمت‌ها از دیماه تا بهمن ماه افزایشی بوده است. این در حالی است که در مناطق ۱۱ و ۱۲ قیمت مسکن کاهش یافته است؛ در منطقه ۱۱ متوسط قیمت مسکن از ۶۲.۶ میلیون تومان به ۵۹.۳ میلیون تومان و در منطقه ۱۲ نیز از ۵۲.۹ میلیون تومان به ۵۲.۵ میلیون تومان کاهش یافته است. در منطقه ۲۲ نیز قیمت مسکن کاهش یافته است.

گفتنی است، تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه نسبت به دیماه امسال ۲۸.۷ درصد افزایش یافته است. در دیماه ۴۴۶۵ فقره معاملات در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده بود که در بهمن به ۵۷۵۰ فقره افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد جدید قیمت مسکن در گران ترین نقطه تهران
  • ثبت رکورد جدید قیمت مسکن در گران‌ترین نقطه تهران
  • بازار مسکن از تورم سنگین مصون ماند
  • کاهش تورم نفطه به نقطه و سالانه مسکن در بهمن ماه
  • کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه مسکن در بهمن ماه
  • تورم نقطه به نقطه مسکن در بهمن ماه اعلام شد
  • نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه مسکن تهران کاهش یافت
  • قیمت مسکن گروگان دو اتفاق/ نسخه‌ چینی بازار مسکن ایران را نجات می‌دهد
  • دست بالای سود بانکی
  • برگشت دلاری قیمت ملک