Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-20@01:14:48 GMT

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۰۳۰۴

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

صراط:

انتخاب یک روانشناس خوب و مورداعتماد دغدغه افراد زیادی است! شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای رفع یک مساله خانوادگی، مشکل تحصیلی یا اختلال روانی نیازمند مشاوره باشید، اما فرد مناسبی را برای حل مسئله نشناسید.

حقیقت این است که یافتن یک متخصص ارتوپد یا پوست و مو خیلی راحت تر از  پیدا کردن یک روانشناس متخصص است! چرا؟! چون، علی رغم آگاه سازی های انجام شده، هنوز هم در فرهنگ ما مردم تمایل دارند مشکلات روانی و خانوادگی خود را از دیگران مخفی کنند! بنابراین ممکن است در مورد روانشناس خوبی که می شناسند به شما اطلاعات ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی ممکن است شما هم مایل به پرس و جو کردن از دوستان، خانواده و اطرافیان نباشید و بخواهید مشکلاتتان مانند یک راز باقی بماند!

ما سعی کردیم در این مقاله روش هایی را به شما آموزش دهیم که بتوانید بدون پرس و جو کردن از اطرافیان، بهترین روان شناس را انتخاب کنید.

روانشناس چه کسی است؟

شاید اگر از شما بپرسم روانشناس چه کسی است، فکر کنید سوال پیش پا افتاده ای است! اما اگر بپرسم تفاوت مشاور و روانشناس و روانپزشک چیست سردرگم شوید! این طور نیست؟!

پاسخ را با هم مرور می کنیم:

مشاور: مشاور یکی از فعالان حوزه سلامت روان است که معمولا بیشترین مراجعان را دارد. چون هر یک از ما حداقل یک بار را به سراغ مشاوره رفته ایم! مثل مشاوره انتخاب رشته، مشاوره اجباری قبل از ازدواج و.... مشاور معمولا برای حل مشکلات خفیف در موقعیت های مختلف زندگی انتخاب شده و بیشتر نقش راهنما را دارد.

روان شناس: روان‌شناسی یکی از رشته های علوم انسانی است که در آن ذهن و رفتار انسان مطالعه و بررسی می شود. روانشناس فارغ التحصیل رشته روانشناسی بوده، با بررسی و درک ریشه رفتار، اختلالات و مشکلات احتمالی را رفع می کند. روانشناسی با توجه به گروه های مختلف جامعه و جنبه های متنوع رفتارها به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی خانواده ،روانشناسی شغلی،روانشناسی ورزشی و ....

روان پزشک: روان پزشک دانش آموخته رشته پزشکی بوده که پس از اتمام دوره عمومی پزشکی، تخصص اعصاب و روان را انتخاب کرده است. روانپزشک پزشکی است که بیماری های روانی اعم از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی را پیشگیری، سنجش و درمان می نماید. روانپزشکان امکان تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند و معمولا از روش های درمان دارویی استفاده می کنند.

البته مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان معمولا با یکدیگر در ارتباط هستند. آن ها ممکن است مراجعان خود را با توجه به شرایط هر شخص به یکدیگر ارجاع دهند. یا در هر مرحله از کار، از یکدیگر کمک بگیرند.

10 نکته برای این که بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

فرض کنید می خواهید جسمتان را برای درمان به یک جراح بسپارید! آیا حاضرید اولین جراحی که ملاقات کردید را بی چون و چرا انتخاب کنید؟ مسلما خیر! پس نباید روانتان را به هر روانشناسی بسپارید. برای اینکه بتوانید نیازتان را رفع کنید و احساس رضایت داشته باشید، بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

1-از افراد با تجربه تحقیق کنید!

اگر جزو آن دسته افرادی که در بالا اشاره کردیم و اهل مخفی کاری نیستید، تحقیق از اطرافیان می تواند روش خوبی باشد. احتمال اینکه خانواده، دوستان، همکاران و نزدیکان، مشکلات مشابه شما را پشت سرگذاشته باشند زیاد است. بنابراین می توانید از تجربه ایشان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید راهکار های زیر را به کار ببندید.

2-وب گردی کنید!

جستجو در گوگل و مطالعه وبسایت های معتبر مثل سایت دانشگاه ها، انجمن های روانشناسی و... می تواند گزینه های خوبی را پیش روی شما قرار دهد. این روش مخصوصا در کلانشهرها کاربرد بیشتری دارد. ممکن است شما در کلانشهر شیراز زندگی کنید و در این شهر هزاران مرکز سلامت روان وجود داشته باشد. شما با فشردن چند کلید به راحتی می توانید به کاملترین لیست روانشناسان شیراز دسترسی پیدا کنید که در یک فهرست جامع هر روانشناس شیراز که می شناسد را به شما معرفی نماید.

3-صفحات مجازی را دنبال کنید.

بیشتر متخصصان صفحاتی را در شبکه های اجتماعی طراحی کرده و به مخاطبان مجازی کمک می کنند. می توانید از طریق این صفحات اطلاعات بیشتری از روانشناسان شهر خودتان دریافت کنید.

4-از نظرات و گفتگوی کاربران استفاده کنید.

معمولا کاربران اینترنت تجربه هایشان را در فضاهای اینترنتی با یکدیگر به اشتراک می گذارند. عضویت در این فضاهای گفتگومحور و مطالعه نظرات کاربران می تواند شما را راهنمایی کند.

5-از مشاوران در دسترس و مشاوره تلفنی کمک بگیرید.

در بعضی از محیط های اطراف ما، مانند مدرسه یا دانشگاه ها مشاورانی برای خدمت رسانی حضور دارند. می توانید از این مشاوران بخواهید تا متخصصان روانشناسی مناسب را به شما معرفی کنند. همچنین بعضی از سایتهای معتبر به راحتی و به سرعت اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی می کنند تا در شرایط ویژه از خدمات آنها بتوانید استفاده نمایید.

6-حوزه تخصصی روانشناس را بشناسید.

منظور ما این است که اگر مشکلات شما ریشه خانوادگی دارند به سراغ روانشناس ورزشی نروید! مسلما روانشناسی که به صورت تخصصی در حوزه مشکل شخصی شما فعالیت می کند، بهتر می تواند به شما کمک کند. البته این امکان نیز وجود دارد که یک روانشناس همچون دکتر معین خلیلی همزمان در حوزه های مختلفی فعالیت داشته باشد.

7-مدرک تحصیلی روانشناس را بررسی کنید.

رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل روانشناس می تواند در میزان مهارت او تاثیرگذار باشد. بنابراین از بررسی این موارد غافل نشوید.

8-هزینه ها را محاسبه کنید!

ممکن است پروسه های روان درمانی نیاز به برگزاری چند جلسه متوالی داشته باشند. از طرفی، معمولا خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه ای نیستند. بنابراین بهتر است از ابتدا هزینه های ویزیت و پوشش های بیمه ای را بررسی کرده و سپس درمانگر مناسب را انتخاب کنید تا در میانه راه با مشکل مالی مواجه نشوید.

9-به سن و جنسیت توجه کنید.

فرض کنید جلسه اول مراجعه شماست و می خواهید در مورد مشکلتان با درمانگر صحبت کنید. ترجیح می دهید فرد روبه روی شما خانم باشد یا آقا؟ پیر باشد یا جوان؟ احساس شما اهمیت زیادی در روند حل مسئله دارد. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب روانشناس، به این موارد نیز دقت کنید.

10-بینید و باور کنید!

از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن! در آخر باید بگویم با در نظر گرفتن تمام نکات مذکور، بهتر است در اولین جلسه مشاوره دقت بالایی داشته باشید تا بتوانید از روی سوالات درمانگر و کیفیت ارتباطی که با او برقرار می کنید از انتخابتان مطمئن شوید.

 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: روانشناس روان پزشک سلامت روان صراط یک روانشناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟

تین نیوز

همواره توصیه می شود روغن موتور به اندازه ای که خودروساز توصیه می کند در موتور ریخته شود اما در صورت ریختن بیش از حد آن چه آسیب هایی وجود خواهد داشت؟

به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، پیشرانه های درون سوز برای کاهش گرما و اصطکاک ناشی از کارکرد قطعات به روغن نیاز دارند اما اگر بیش از حد در موتور روغن ریخته شود چه خواهد شد؟ چند قطره روغن اضافی مشکلی برای میل لنگ یا شمع ها به وجود نمی آورد اما درصورتی که سه یا چهار برابر روغن موتور توصیه شده در آن ریخته شود مشکلات زیادی وجود خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به از بین رفتن خاصیت روان کاری روغن اشاره کرد.

به تازگی کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ ویدئویی در همین زمینه منتشر کرده و نشان می دهد که ریختن بیش از حد روغن چه بلایی بر سر موتور خودرو می آورد. مجری این کانال دو برابر مقدار توصیه شده توسط خودروساز روغن در موتور می ریزد اما این مقدار برای ایجاد مشکل جدی در یاتاقان ها و میل لنگ کافی نیست؛ اما در ادامه بازهم روغن بیشتری به موتور اضافه شده است. زمانی که روغن زیادی وارد موتور شده و با میل لنگ در تماس است مشکلات جدی به وجود می آید. این قطعه مهم در موتور خودرو کاملاً روغنی شده و آن را به بلوک موتور منتقل می کند. در این حالت گازهای حاصل از فرایند سوختن نمی توانند به درستی تخلیه شوند و در نهایت روغن موتور به لجنی سفید مایل به شیری تبدیل می شود و دیگر خبری از روان کاری و خنک کاری آن نخواهد بود.

اضافه کردن روغن بیشتر باعث ایجاد کف و حباب های بیشتر شده و میل لنگ و یاتاقان ها را کاملاً در بر می گیرد. در نهایت روغن موتور همچنان به کف تبدیل می شود و به داخل پمپ روغن کشیده شده و کارایی آن را از بین می برد. ریختن بیش از حد روغن موتور می تواند باعث کاهش فشار روغن و خاصیت روان کاری آن شود. همچنین به دلیل افزایش اصطکاک بین قطعات شاهد استهلاک بالای آن ها خواهیم بود. همچنین فرایند خنک کاری قطعات نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. روغن جزو حیاتی ترین افزودنی های موتور است و باید به گفته های سازنده در این رابطه توجه کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • طبیعت گردی عامل کاهش تنش عصبی و حافظ سلامت روان
  • تردد در راه های مازندران عادی و روان است
  • حذف و جابه‌جایی میدان بیستون با هدف روان‌سازی و گره‌گشایی ترافیک
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • تعرفه بزرگ‌ترین مشکل روانشناسان است/ لغو پروانه متخلفین از ۳ ماه تا ۵ سال
  • ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • (ویدیو) انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون
  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت
  • زمان مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای